موضوعات مرتبط: صفحه اصلیورزشی

تاريخ : یک شنبه 7 ارديبهشت 1393 | 16:57 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

.

 ورزش ذهن و مغز را هم درست به  اندازه جسم قوی مي كند؛ به خصوص ورزش براي اضطراب و استرس، مانند ـآبي است بر آتش. بدون شك كمتر فردي پيدا مي شود كه از فوايد ورزش ناآگاه باشد اما باز هم افراد به ورزش كردن علاقه اي نشان نمي دهند.از آنجا كه به قول قديمي ها شروع هر كاري سخت تر است، اين افراد نياز به يك انگيزه خوب براي شروع برنامه ورزشي شان دارند. شايد به نظر شما هم پيگيري مداوم تمرين هاي ورزشي در وهله اول كار چندان راحتي به نظر نرسد اما به محض اينكه آن را شروع مي كنيد احساس بهتري پيدا مي كنيد و مي توانيد با ذهن و رواني آرام تر به كارهاي روزمره بپردازيد.


اگر ميگرن داري، بدو

براي شروع ورزش انگيزه مي خواهيد؟ شايد اين يافته پژوهشي به شما كمك كند؛ آخرين بررسي ها نشان داده اند افرادي كه فعاليت هاي ورزشي مداوم مانند دويدن يا شنا را به طور منظم انجام مي دهند، كمتر از ديگران به مشكلاتي مانند ناراحتي هاي روحي و ذهني مبتلا مي شوند. آيا ورزش كردن واقعاً تاثيرهاي جانبي مثبتي بر مغز ما مي گذارد؟ دانشمندان به نتايج جالبي رسيده اند. ورزش مي تواند بيماري هايي را كه به مغز انسان مربوط مي شود تا حدي كاهش دهد. پژوهش هاي جديد نشان مي دهند ورزش مي تواند علائم مشكلاتي مانند ميگرن و دوبيني را كه منشا مغزي دارند تا حدي كاهش دهد. همين مطالعه ها نشان مي دهند انجام ورزش هايي مانند بدمينتون و اسكي كه هنگام انجام آنها مغز بايد در كسري از ثانيه تصميم بگيرد، مي تواند روي عملكرد كلي مغز تاثير مثبتي بگذارد. در حقيقت با محاسبه عكس العمل هاي بيشتر هنگام ورزش، مغز نيز به فعاليت و واكنش وادار مي شود. فعاليت بيشتر مغز در نهايت ممكن است علائم بيماري هايي مانند آلزايمر و پاركينسون را نيز تا حدي كاهش دهد.

تا دير نشده دست به كار شويد

هيچ كس از افرادي كه به دليل افسردگي شديد، قادر به انجام دادن فعاليت هاي روزمره خود نيستند انتظار ندارد تا تمرين هاي ورزشي شان را با سختكوشي پيگيري كنند اما با اين حال، ورزش مي تواند در مراحل خفيف تر افسردگي بسيار سودمند باشد و شخص را از وارد شدن به مراحل بالاتر نجات دهد. اگر احساس مي كنيد به معاشرت با ديگران علاقمند نيستيد يا بيشتر از حد مي خوابيد يا اميدي به آينده نداريد، زودتر دست به كار شويد و براي خودتان يك فعاليت روزمره ورزشي برنامه ريزي كنيد. اين فعاليت حتي مي تواند راه رفتن در پارك نزديك محل سكونت تان يا نرمش هاي روزمره باشد. براي رسيدن به اين هدف، روي ورزش هاي آرامش بخشي تمركز كنيد كه باعث هماهنگي بدن و ذهن مي شوند.

فعاليت مغز

درست همان طور كه آتش با اكسيژن بيشتر، شعله ورتر مي شود ورزش هم با رساندن اكسيژن بيشتر به خون،‌ باعث افزايش جريان خون و عملكرد بهتر مغز مي شود. وقتي مغزمان در بالاترين حد عملكرد خود است، ما نيز در خانه يا محل كار، انرژي و خلاقيت بيشتري داريم. حداقل به همين دليل ورزش را به عنوان ابزار و سرمايه اي براي عملكرد بهتر خود ببينيد؛ نه چيزي كه وقت و انرژي تان را هدر مي دهد.

تاثير ورزش بر هوش؟

بعضي از دانشمندان اين احتمال را مطرح مي كنند كه ورزش ممكن است روي هوش فرد نيز تاثير مثبت بگذارد. با اين حال، درباره تاثير ورزش و هوش، هنوز پژوهش هاي متمركزي انجام نشده است زيرا نتايج اين بررسي ها ممكن است با عوامل ديگري مانند تغذيه و شرايط فرهنگي اجتماعي هم پوشاني داشته باشد. با اين وجود، پژوهش ها نشان مي دهند افراد ۱۸ ساله اي كه تناسب اندام بيشتري دارند، نسبت به كساني كه چاق يا كم تحرك هستند، عملكرد بهتري در امتحان ها و زمينه هاي ديگر دارند. هر چند اين بررسي ها در نهايت درباره تاثير مستقيم ورزش بر شناخت و عملكرد هوشي با احتياط اعلام بي طرفي مي كنند اما تاكيد دوباره اي بر لزوم داشتن تحرك در سنين كودكي دارند.

اين توصيه ها يادتان باش

به طور كلي هر ورزشي كه براي قلب خوب است بر مغز هم تاثير مثبتي دارد.
تمرين هاي ايروبيك براي مغز و بدن عالي هستند. اين حركت ها براي بازسازي سلول هاي مغز نيز موثرند.
ورزش زمان به خصوصي ندارد اما انجام دادن تمرين هاي ورزشي صبح ها بعد از بيدار شدن از خواب، به داشتن انرژي و خلاقيت بيشتر در طول روز كمك فراواني مي كند.
اگر وقت و هزينه رفتن به كلاس هاي ورزشي را نداريد، ورزشي كه ذهن و بدن را در هماهنگي قرار مي دهد انتخاب كنيد و آن را در خانه انجام دهيد.
اگر از كار و فعاليت روزانه آن قدر خسته هستيد كه حتي نمي توانيد درست فكر كنيد. كافي است چند بار بالا و پايين بپريد. اين كار باعث مي شود تا خون بيشتري به مغزتان برسد و عملكرد آن به سرعت افزايش پيدا كند.
ذهن تان را به ورزش عادت دهيد. درست وقتي كه ذهن تان شروع به بهانه تراشي مي كند او را ناديده بگيريد. مي بينيد كه به تدريج خود ذهن به جاي اينكه مانعي باشد، شما را براي از جا بلند شدن تشويق مي كند.

موضوعات مرتبط: ورزشی
برچسب‌ها: ورزشقلبمغز هوش

تاريخ : سه شنبه 19 فروردين 1393 | 10:2 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 ... 7 صفحه بعد

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب شیمی
  • وب سمفونی
  • وب قالب بلاگفا
  • وب رفتن