ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

پایگاه مردمی ارتش::وزیر دفاع با اشاره به جنایات گروهک تروریستی بعثی ــ تکفیری داعش در عراق و سوریه گفت: گروهک تروریستی داعش و حامیانش باید به‌عنوان جنایتکاران جنگی مجازات شوند.


موضوعات مرتبط: صفحه اصلیارتش.گنجی در دل ملتاخبار ارتش
برچسب‌ها: وزیر دفاعجنایتکاران جنگی داعش تکفیری ها

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 10 تير 1393 | 3:6 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
قدرت نیروهای مسلح ایران همه گزینه‌های نظامی دشمنان را به زیر میز برده است!
فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: دشمن همواره ادعا می‌کند که  امروز یا فردا حمله می‌کند و گزینه نظامی روی میز است ولی اقتدار جمهوری  اسلامی و قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح ایران همه گزینه‌های نظامی دشمنان  را به زیر میز برده است.

موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتاخبار ارتش

تاريخ : سه شنبه 20 خرداد 1393 | 22:4 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: شهید سپهبد علی صیاد شیرازی توانست فرهنگ ارتش و سپاه را به هم پیوند زند و وحدت میان نیروهای مسلح را مستحکم‌تر کند.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی ارتش، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، طی سخنانی در جمع کارکنان این سازمان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، وی را یکی از مردان مخلص خدا، انسانی مومن و متدین، نظامی شجاع و وارسته و فرمانده دلاور میدان های نبرد حق علیه باطل نامید که نقش محوری در دوران انقلاب و دفاع مقدس بویژه در پاکسازی مناطق غرب کشور مانند کردستان و آذربایجان غربی به عنوان فرمانده آن مناطق ایفا کرد.

نماینده ولی فقیه در ارتش سپس به خصوصیات شخصیتی و ولایتمداری شهید صیاد شیرازی اشاره و در این باره تصریح کرد:  مجموع ویژگی های شخصیتی آن شهید والامقام باعث شد تا بنی صدر ایشان را از کار و مسئولیتی که داشتند برکنار کنند، اما بعد از خلع بنی صدر، شهید صیاد به دلیل همان ویژگی ها و با حکم امام راحل به عنوان فرمانده نیروی زمینی منصوب شد و توانست فرهنگ ارتش و سپاه را بهم پیوند زده و وحدت میان نیروهای مسلح را مستحکم تر کند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در ادامه ضمن تبریک فرارسیدن هفته ارتش و بزرگداشت حماسه آفرینی های نیروی زمینی به تمام ارتشیان و با بیان این که این روز یکی از یادگاران امام راحل است، افزود: اول انقلاب دشمنان شعار «ارتش آمریکایی منحل باید گردد و ارتش خلقی ایجاد باید گردد» را با قصد خلع سلاح انقلاب مطرح می کردند، اما امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) ارتش و بدنه آن را خوب می شناختند، بدنه ای که شهدای گرانقدری همچون شهید ستاری، شهیدنامجوی، شهیدبابایی و دیگر شهدا و افسران غیرتمند جوان و درجه داران با ایمان و سربازان وفادار به کشور را در خود داشت.

آل هاشم در ادامه خاطرنشان کرد: ارتش به انقلاب پیوند خورده بود و در طول دفاع مقدس خودش را نشان داد و باعث گردید تا امام(ره) در آخرین پیام خود قبل از  ارتحالشان که در 29 فروردین 68 صادر فرمودند از ارتشیان به دلیل این حماسه بزرگ تجلیل کنند و در این راستا رهبر فرزانه انقلاب نیز ارتش را ارتش حزب الله و کلمه طیبه نامیدند و این افتخاری برای ارتش است.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در پایان با اشاره به سالروز شهادت مرتضی آوینی و گرامیداشت یاد و خاطره ایشان، شهید سید مرتضی آوینی را شهید هنر نامید و تصریح کرد: به روح بلند این شهید که سالروز شهادتش به نام روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است درود می فرستیم.


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتاخبار ارتش

تاريخ : یک شنبه 18 خرداد 1393 | 23:53 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع خبر داد
ایران در فهرست 5 تولیدکننده برتر شناور‌ نظامی/بومی‌سازی اغلب تولیدات

خبرگزاری فارس: جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با بیان اینکه ایران جزو 5 کشور برتر دنیا در تولید شناور‌های نظامی است، گفت: در حال حاضر تولید برخی شناور‌های نظامی بین 70 تا 90 درصد بومی‌سازی شده است.

خبرگزاری فارس: ایران در فهرست 5 تولیدکننده برتر شناور‌ نظامی/بومی‌سازی اغلب تولیدات
  •  

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» امیر بابایی امروز در نشست خبری چهاردهمین همایش صنایع دریایی، اظهار داشت: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تأمین تجهیزات و شناورهای مورد نیاز ارتش، سپاه و نیروی انتظامی را برعهده دارد.

وی افزود: همچنین شناورها و تجهیزات مورد نیاز بخش خصوصی و نیمه دولتی نیز در شرایط خاص و در صورت افزایش ظرفیت تأمین می‌کنیم.

بابایی با بیان اینکه در بخش شناورها و صنعت دریایی نظامی، پیشرفت مطلوبی داشته‌ایم، اظهار داشت: در بخش نظامی در برخی از رشته‌ها و تولیدات دریایی، جزو 5 کشور اول دنیا هستیم.

جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: در بخش نظامی، می‌توانیم طراحی شناور را از مرحله مطالعات در داخل کشور انجام دهیم و آن را بومی کنیم.

وی اضافه کرد: شناورهای ساخت این سازمان در تعداد بالا، اغلب 70 درصد ساخت داخل است و مدرن‌تر از شناورهای غیرنظامی است.

جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع افزود: برنامه‌ریزی درازمدت در بخش صنایع نظامی، افق روشن و مشخص و تعریف‌شده برای اهداف، عدم تغییر سریع مسئولان و الزام به پاسخگو بودن آنها، از دلایل پیشرفت صنایع دریایی نظامی است.

بابایی با تأکید بر اینکه اعتبار و بودجه‌ها در بخش نظامی کاملاً تعریف‌شده است، اضافه کرد: در بخش صنایع نظامی، مدیران مدام تغییر نمی‌کنند ضمن آنکه مدیری نیز از بیرون وارد مجموعه نمی‌شود که این موارد در سطح صنایع غیرنظامی دریایی نمود ندارد.

جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: قانون حمایت از صنایع دریایی اجرا نمی‌شود و دولت توجهی به آن ندارد که این امر موجب می‌شود صنعت دریایی غیرنظامی رشد نکند.

بابایی با بیان اینکه صنعت دریایی، اشتغال، درآمدزایی و بهره‌وری بالایی دارد، افزود: لازم است بنادر کشور توسعه یابند.

جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با اشاره به اینکه در بخش سلاح، کاملاً خودکفا هستیم، اضافه کرد: ما برای بومی‌سازی، کارخانه خود را مشخص کرده و به آنجا برنامه زمانبندی ساخت می‌دهیم.

بابایی با اشاره به اینکه در بخش تهیه و ساخت تجهیزات شناورسازی بسیار پیشرفته شده‌ایم، تأکید کرد: در سیستم رانش، کشتی‌ها و شناورها در بخش غیرنظامی کاملاً وابسته به خارج هستند اما در بخش نظامی کاملاً بومی هستیم و تحریم‌ها هیچ تأثیری بر محصولات و صنایع نظامی نداشته است.

جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با بیان اینکه در آینده نزدیک، شناورهای داخلی نظامی انبوه‌سازی‌شده جدیدی آب‌اندازی می‌شود، اظهار داشت: ایران باید در صنعت دریایی جزو 5 کشور اول منطقه و 20 کشور اول دنیا باشد.

بابایی با تأکید بر اینکه نیروی دریایی قوی موجب قدرت سیاسی و نظامی برای هر کشور می‌شود، اضافه کرد: تسهیلات، بیمه، گمرک و فاینانس به هیچ عنوان در بخش صنعت دریایی غیر نظامی تعریف نشده است و این موارد اصلاً اهمیتی برای متولیان ندارد.

جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با بیان اینکه بالا رفتن نرخ ارز، فرصتی برای خودنمایی صنعت داخلی است، اضافه کرد: توان ساخت کشتی‌های یکصد هزار تنی در ایران در بخش آبشور وجود دارد.

بابایی ضمن تأکید بر لزوم تمرکز سیاست‌ها در بخش صنایع دریایی بر خرید از داخل، گفت: یک ناوشکن 10 برابر از نظر تکنولوژی از جک‌آپ بالاتر است، اما ما ناوشکن را در داخل می‌سازیم،در حالی که نمی‌تـوانیم جک‌آپ بسازیم.


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتاخبار ارتش
برچسب‌ها: قدرت نظامی ایران ,شناور های نظامی ایرانی

تاريخ : یک شنبه 18 خرداد 1393 | 11:40 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
سردار جزایری در گفتگو با العالم اعلام کرد

تجهيز تمامي سازمان‌هاي نيروهاي مسلح ايران به انواع مختلف پهپاد/ واکنش به ادعاي عربستان

معاون ستاد کل نیروهای مسلح، با تشريح اهمیت و ابعاد شکار دومین پهپاد آمریکایی توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: ادعای عربستان سعودی در مورد پرواز پهپادهای ایرانی بر فراز مناطق ساحلی آنها نادرست است و منتظریم که اين کشور، قرائن و شواهد منطقی خود را ارائه کند.
به گزارش حوزه دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، سردار سید مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با العالم، ضمن اشاره به سردرگمی آمریکایی‌ها در مواجهه با قدرت دفاعی و پدافندی ایران اظهار داشت: مدتی از شکار پهپاد جدید آمریکایی توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد و نکته قابل توجه این است که ایران از دو منظر، یکی به لحاظ قدرت دفاعی و دیگری از مباحث علمی و فناوری در وضعیت خوبی قرار دارد.

وي افزود: از طرفی قادریم دشمن و هر هواپیمایی که بخواهد وارد مرزهای ایران شود شناسایی و رصد کنیم. گاهی اخطار می‌دهیم که وارد منطقه ما شده‌اند و مطابق با قوانین بین‌المللی باید خارج شوند. از لحاظ علمی هم دانشمندان ما در مرحله‌ای هستند که می‌توانند فناوری‌های مخلتفی را در امور مختلف، مخصوصا امور دفاعی و نظامی برای دفاع از تمامیت ارضی کشور از خود بروز دهند. ما در گذشته آرکیو 170 را داشتیم و امروز پهپادهای دیگر آمریکا در دام پدافندی ایران گرفتار می‌شوند. به نظرم آمریکایی‌ها باید متوجه باشند که ما توان لازم برای اقدامات پدافندی را دارا هستیم و توصیه می‌کنیم برای خود و دیگران بی جهت ایجاد زحمت نکنند.

علت تناقض در اظهارات آمریکا

سردار جزایری در ادامه و در پاسخ به پرسشی مبني بر علل تناقض‌گویی مقامات آمریکایی پس از انتشار این خبر گفت: آمریکا سه مشکل عمده دارد و به همین دلیل گاهی مواضعش دچار تناقض می‌شود. یکی مشکلاتی است که حزب حاکم با سایر احزاب ذی‌نفوذ دارد و به تعبیر بهتر در مسائل داخلی، هیات حاکمه با مشکل روبرو است و تشریح این مشکلات نیاز به بحث مستقل دارد. مشکل دیگر که موجب تناقض‌گویی آنها می‌شود، سیاست خارجی آمریکا است؛ از یک طرف با دوستان و هم‌پیمانان خود و از طرف دیگر با اوضاع منطقه به خصوص غرب آسیا دارای مشکلات، تناقضات و ناهنجاری‌هایی  است. مشکل سوم اختلاف نظر بین سیاسیون و نظامی‌های آمریکا است. به همین دلیل گاهی مشاهده می‌کنیم در هیات حاکمه آمریکا تناقضاتی بروز می‌کند. اما مبدا پرواز مشخص است و خودشان هم اعتراف کردند که پهپاد شکار شده، آمریکایی بوده است.

وي ادامه داد: نکته مهمی که باید بگویم این است که ما به لحاظ علمی و فناوری از مرحله این گونه پهپادها عبور کرده‌ایم؛ البته مساله پهپاد قبلی حایز اهمیت بود و خوشبختان دانشمندان ما توانستند استفاده‌های قابل توجهی از آن داشته باشند اما در مورد هواپیماها و پهپادهایی در کلاس اسکن ایگل، از این مرحله عبور کرده‌ایم. البته بدیهی است که هر محصول و فراورده‌ای قابل استفاده است و ما استفاده لازم را از آن خواهیم داشت.

خروج بیگانگان، لازمۀ امنیت منطقه

جزایری در ادامه تصریح کرد: این گونه کشفیات توسط مدافعین ایران خود به نوعی بیانگر متجاوز بودن آمریکایی‌ها است. ما بارها اعلام کرده‌ایم منطقه خلیج فارس و خاورمیانه و غرب آسیا مناطقی که پیرامون همسایه‌های ما است در صورتی روی آرامش و امنیت پایدار را به خود خواهد دید که آمریکایی‌ها و کلیه نیروهای متجاوز از این منطقه خارج شوند.متاسفانه ما به کرات شاهد تجاوزگری آمریکایی‌ها در عرصه‌های زمین دریا چه در سطح شناورها و چه در زیر سطح و چه از طریق زمین و یا در فضا هستیم. این گونه اعلام‌های آمریکایی حاکی از خوی زیاده‌خواهی و تجاوزگری آمریکایی‌ها است. به نظرم باید همه کشورهای منطقه دست به دست هم بدهند و  با وحدت، نیروی بیگانه را از منطقه خارج  کنند. اگر همه کشورهای منطقه تصمیم بگیرند، آمریکا قادر نخواهد بود این تجاوزات را ادامه دهد. در عین حال ما تلاش می‌کنیم  از مرزهای خود حراست کنیم و امیدواریم این خوی شیطانی آمریکایی‌ها کنار گذاشته شود و اجازه دهد مردم منطقه و ملت‌ها و کشورها در امنیت به سر ببرند.

پیشرفت سریع ایران در ساخت انواع پهپاد

سردار جزایری با اشاره به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف فناوری و نظامی گفت: به لحاظ دانش، خوشبختانه در حد متوسط به بالا هستیم و شما آمار جهانی در مورد ایران را ببینید. ایران به لحاظ دانش دارای سرعت بسیار بالایی است، به خصوص در تجهیزات دفاعی در زمینه دانش این تجهیزات در مرحله خوبی هستیم. همین مساله به ما کمک کرده که تجهیزات متناسب با شرایط و اوضاع امروز جهان را برای خود تامین کنیم. در مورد هواپیماها و پهپادها همه نیروهای ما و همه سازمان‌های نیروهای مسلح ایران به این سلاح مجهز هستند در کلاس‌های مختلف و نوع دفاع. بخش‌های زمینی، دریایی و هوایی ما از این سلاح استفاده می‌کنند و ما فکر می‌کنیم هرچقدر توان دفاعی ایران و قدرت ما در این زمینه ارتقا یابد به امر بازدارندگی کمک می‌کند. متاسفانه روحیه حاکمان آمریکایی به گونه‌ای است که چنانچه در برابرشان قدرت قابل ملاحظه‌ای نباشد، دست به زیاده‌خواهی می‌زنند، لذا ما چاره‌ای نداریم جز این که قدرت دفاعی خود را بالا ببریم. به نظر می‌رسد این امر هم به نفع ایران و هم مجموعه کشورهای همسایه و برادران ما چه در بخش عربی و چه غیر عربی منطقه است.

سردار جزايري يادآور شد: این امر باعث بازدارندگی شیطنت‌های آمریکا می‌شود و ما امیدواریم سرعت دانش آماده‌سازی تجهیزات نظامی، هر روز بالاتر رود و فکر می‌کنیم یکی از راه‌های تامین امنیت و آرامش در منطقه این است که ایران قدرت تام بازدارندگی در برابر کشورهایی مثل آمریکا را پید اکند. ادعای عربستان سعودی در مورد پرواز پهپادهای ایرانی بر فراز مناطق ساحلی آنها نیز نادرست است و چنین برنامه‌ای در دکترین و رفتار نظامی ما جایی ندارد. لذا منتظریم که عربستان سعودی قرائن و شواهد منطقی خود را ارائه کند.

ابعاد و آثار شکست رژیم صهیونیستی در غزه

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه به شکست صهیونیست‌ها در حمله به غزه اشاره و تصریح کرد: با این شکست، دو اتفاق بزرگ در منطقه شکل گرفت؛ یکی برملا شدن دروغ بزرگ اسراییل مبنی بر قدرتمند بودن و قدرت مطلق منطقه بودن، چرا که جنگ 33 روزه، جنگ 22 روزه و جنگ اخیر غزه بیانگر شکست‌های فاحش رژیم صهیونیستی و ضعف مفرط نظامی این رژیم است، به نظر من بعد از شکست اخیر در غزه اسراییلی‌های غاصب قادر نخواهند بود از طریق تبلیغات و عملیات روانی این دروغ بزرگ را بیش از این ترویج کنند.

وي افزود: دوم، خودباوری در میان مردم منطقه به ویژه در جریان مقاومت است، اتفاق بزرگی که در سال‌های اخیر در منطقه رخ داده است، حداقل در 60 سال گذشته بی‌نظیر بوده است. پیروزی حزب‌الله پیروزی بسیار بزرگی بود، پیروزی جنگ 22 روزه مبارزین فلسطینی در غزه در تاریخ بی‌نظیر است، و اتفاق نادری که اخیرا افتاد و صهیونیست‌ها بیش از یک هفته نتوانستند به جنگ تمام‌عیاری که آغاز کرده بودند، ادامه دهند، اینها واقعیت‌های بزرگی است. از یک طرف بسیار امیدوارکننده و خوشحال‌کننده است، آن هم نه فقط برای مردم منطقه بلکه برای همه آزادگان جهان. ما  شور و شعف و خوشحالی را در بسیاری از راهپیمایی‌هایی که در اقصی‌نقاط جهان بعد از پیروزی حماس و جهاد اسلامی در غزه رخ داد، مشاهده کردیم.

خودباوری آزادگان و ناامیدی تجاوزگران

جزایری در ادامه تاکید کرد: خودباوری بی‌نظیری در میان همه نهضت‌های آزادی‌بخش، ملت‌ها و مبارزان بعد از شکست اسراییلی ها در غزه به وجود آمده است. به نظر من این یک رویداد غیرمترقبه برای استکبار است، از این به بعد اسراییلی‌ها، در جناح شکست خورده هستند و مقاومت در اقصی‌نقاط جهان، (به خصوص مقاومت منطقه، مقاومت فلسطینی‌ها و حزب‌الله لبنان)، حرف اول را در معادلات سیاسی خواهد زد. این یک اتفاق و رویداد خارق‌العاده بود، و مردم و هم دولت‌ها باید از این اتفاق و رویداد درس و عبرت بگیرند. اگر عبرت‌های لازم را از این رویداد داشته باشیم می‌توانیم در برابر جبهه استکبار صف‌آرایی مناسبی داشته باشیم. طبل توخالی اسراییلی‌ها پاره شده است، بخش سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی جامعه اسراییل غاصب ترَک برداشته است. به نظر من این ترَک‌ها ترمیم‌بردار نیست،  به تعبیر بسیاری از عقلا و کارشناسان عالی‌رتبه  باید با صدای بلند بگوییم که دوران، دوران زوال امپراطوری‌هایی مانند آمریکا، و قدرت‌های خشنی مانند رژیم صهیونیستی است. به تعبیر دیگر، باید اعلام کنیم صدای شکستن جامعه غاصب اسراییل در سرزمین‌های فلسطینی به وضوح شنیده می‌شود، و دیر نیست زمانی که این رژیم به نابودی کامل برسد.             

اعلام حمایت آشکار ایران از مقاومت فلسطین

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص پیام‌های اعلام حمایت تسلیحاتی ایران از مقاومت فلسطین اظهار داشت: موضوع فلسطین فقط متعلق به مسلمانان نیست حتی صرفا به منطقه نیز تعلق ندارد، بلکه مربوط به بشریت است. جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که به همه مظلومان در هر نقطه جهان اگر بتواند کمک خواهد کرد و خوشبختانه ما این کار را در حد توان خود انجام دادیم. درباره برادرانمان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بارها اعلام کردیم که ما هر کمکی که بتوانیم نسبت به مردم مظلوم فلسطین و مقاومت منطقه انجام خواهیم داد، نکته حائز اهمیت درباره فلسطین آن است که خوشبختانه گروه‌های مبارز فلسطین از مراحل اولیه تجهیزاتی و دفاعی عبور کرده‌اند؛ به عبارت دیگر هم‌اکنون مقاومت منطقه در حدی از توانمندی تجهیزاتی، علمی و فناوری دست پیدا کرده که خود قادر به تولید و تجهیز خود است و عرصه‌های دفاعی قابل توجه و سامانه‌های متناسب با حمله را برای خود ایجاد کند. لذا از این حیث باید بگوییم خوشبختانه مقاومت منطقه مرحله اولیه تجهیز را پشت سر گذاشته، به مسائل علمی و فناوری دست پیدا کرده و البته جمهوری اسلامی ایران در این عرصه در هر بخشی از مقاومت که ضروری باشد، کمک‌های لازم را ارائه خواهد کرد.

ناتوانی مطلق صهیونیست‌ها در حمله به ایران

جزایری در ادامه افزود: با توجه به واقعیت‌های نظامی منطقه نه تنها رژیم صهیونیستی قادر به تهاجم نظامی به جمهوری اسلامی ایران نیست و اگر چنین اشتباه و خطایی از این رژیم سر زند مساوی با نابودی کیان این رژیم غاصب است؛ بلکه آمریکا نیز با همه توانش در شرایط امروز قادر به اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران نیست. کارشناسان عالی‌رتبه سیاسی و نظامی جهان به خوبی قادر به درک این سخن هستند، بسیاری از منافع آمریکا در تیررس نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است، اصولا ایران دارای یک پشتوانه استراتژیک در سراسر جهان است که خود مانع بزرگی برای هر واحد سیاسی و  کشوری است که قصد اقدام خصمانه و نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

وي خاطرنشان كرد: دلایل بسیار زیادی وجود دارد که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها قادر نیستند اقدام نظامی علیه ایران انجام دهند، البته باید ما اذعان داشته باشیم که بخش قابل توجهی از رسانه‌ها در اختیار صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها است، آنها از طریق عملیات روانی و تبلیغات دروغین تلاش می‌کنند خود را در همه عرصه‌ها غالب؛ و کشور مقابل و حریف را مغلوب جلوه دهند، لذا وانمود می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هر لحظه در معرض یک اقدام و تهدید نظامی قرار دارد تا به این وسیله افکار عمومی را در جهت مورد نظرشان هدایت کرده و ایران را در افکار عمومی و رسانه‌ها یک کشور ضعیف نشان دهند، لذا آنچه مطرح می‌شود باید در راستای عملیات روانی به آن توجه کرد و به دور از واقعیت‌های صحنه امروز کشور ما و کشورهای مقابل است.

انتقاد از سکوت مجامع بین المللی در برابر تهدید به حمله

سردار جزایری با انتقاد از سازمان ملل و شورای امنیت به سبب سکوت در برابر تهدید یک کشور عضو این سازمان، گفت: رژیم‌ها و کشورهایی هستند که صراحتا اعلام می‌کنند که می‌خواهند به کشور دیگری حمله نظامی کنند، این سوال از جوامع بین‌المللی و شورای امنیت و سازمان ملل متحد مطرح است که چرا در برابر چنین اعلام های صریحی مبنی بر تجاوز یک کشور به کشور دیگر عضو سازمان ملل سکوت می‌کنند، این سوال بزرگ ما از مجامع بین‌المللی و مدافع حقوق بشر و سازمان‌های مردم‌نهاد، فرهیختگان، نخبگان، دانشجویان و اساتید و جامعه جهانی است؛ چرا علیه آمریکا و صهیونیست‌ها با وجود صراحت کلامی مبنی بر حمله نظامی به ایران، سکوت می‌کنند؟ زمان شکستن این سکوت، به خصوص توسط اندیشمندان، دانشمندان و فرهیختگان جهانی فرارسیده است. ما سازمان‌های ضد جنگ بسیاری در اقصی‌نقاط جهان داریم که باید به آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به خاطر تهدید به اقدام نظامی علیه ایران اعتراض کنند. در عین حال من معتقدم با وجودی که این تهدیدها یک اقدام تبلیغاتی و عملیات روانی  است، اما این توقع به جایی است که بپرسیم چرا جامعه جهانی در برابر این خوی تجاوزگری سکوت کرده است؟

آمریکا و موشک قاره‌پیمای ایران

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به گزارش اخیر کنگرۀ آمریکا مبنی بر عدم انجام آزمایش موشک قاره‌پیما از سوی ایران در دو سال آینده، اظهار داشت: اختلاف نظر در سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره جمهوری اسلامی ایران زیاد است، ما بی‌توجه به اظهار نظر آمریکایی ها به راه خود ادامه می دهیم. راه ما از مسیر علم، فناوری و دانش می‌گذرد. ما یک کشور مستقل هستیم، سیاست‌ها و منویات خاص خود را داریم و تلاش می‌کنیم در عرصه‌های مختلف از جمله در عرصه‌های دفاعی به بازدارندگی دست پیدا کنیم، بنابراین برای ما اهمیت ندارد که آمریکایی‌ها چه برداشتی نسبت به دستیابی ما به علوم و تبدیل آن به تجهیزات دفاعی و نظامی داشته باشد. ما به سرعت در حال پیمودن این مسیر هستیم و در عین حال آمریکایی‌ها گاهی با توجه به برخی رزمایش‌هایی که انجام می‌دهیم، به بعضی از توانمندی‌های ما پی می‌برند، و در آینده نیز برخی توانمندی‌های جدید جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های دفاعی را مشاهده خواهند کرد.

 


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتاخبار ارتش
برچسب‌ها: تجهیز نیرو های مسلح ایران به انواع پهباد ها ,پهباد رادار گریز ,پهباد موشک انداز

تاريخ : یک شنبه 18 خرداد 1393 | 11:36 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

به نام خدا

ناوشکن ایران به قلب دریایی ارتش چین می رود + نقشه

از جمله شناورهای موجود در این مرکز مهم نیروی دریایی چین می توان به ناوشکن های کلاس 052 ساخت چین اشاره کرد؛ شناورهایی با خواص رادار گریزی و البته توانایی درگیری با اهداف مختلف در سطح، هوا و زیر سطح که در سالهای اخیر به نیروی دریایی چین تحویل داده شده است.
 در سالهای اخیر و با ابتکار فرمانده معظم کل قوا، واژه جدیدی به ادبیات دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران افزوده شده است که آن "نیروی دریایی راهبردی" است. با نگاهی به لیست واژگان نظامی می تواند مترادف هایی برای این واژه همچون نیروی دریایی آبی و یا نیروی دریایی آب های آزاد پیدا کرد. به طور سنتی نیروی دریایی ایران از زمان تشکیل در دوره پهلوی اول تا چند سال اخیر بیشتر به عنوان یک نیروی دریایی آب های ساحلی که حوزه عملیاتی آن شامل مناطقی چون خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر بود.

در سالهای اخیر فرماندهی معظم کل قوا با یادآوری ارزش های موجود در دریا و نیاز کشور به حضور در آبها آزاد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خود را مهیای حضور در آبهای بین المللی کرد. ظهور پدیده ای به نام دزدی دریایی در آبهای منطقه خلیج عدن و دریای سرخ فرصت خوبی بود تا نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور در آبهای دور از خانه را تجربه کند.

 تا به امروز بیش از 20 ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور حفاظت از منافع ملی در این منطقه حضور پیدا کرده اند و حضور در دریایی مدیترانه را نیز تجربه کرده اند. اما بیست و چهارمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش بر خلاف اسلاف خود به سمت شرق رفته و تبدیل به اولین ناوگروه ایرانی شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به اقیانوس آرام وارد شده است. اما در این مطلب قصد داریم مسیر طی شده توسط نیروی دریایی ایران و شرایط کلی آن منطقه از کره جغرافیایی را تشریح کنیم.

تنگه مالاکا به عنوان یکی از مهمترین گذرگاه های انرژی در جهان به عنوان آبراهی شناخته می شود که اقیانوس هند را به اقیانوس آرام وصل می کند. این آب راه در بین کشورهای مالزی، جزیره سوماترا اندونزی و در جنوب آن نیز کشور سنگاپور واقع شده است. این تنگه طولی در حدود 800 کیلومتر داشته و عرض آن نیز در نقاط مختلف بین 50 تا 320 کیلومتر است.

عمق این تنگه آبی نیز بین 27 تا 37 متر برآورد می شود و یکی از مهمترین گذرگاه های دریایی جهان به حساب می آید که به صورت روزانه 15 میلیون بشکه نفت از آن عبور می کند. بخش عمده نفت خلیج فارس که برای بازار کشورهای آسیایی به مانند چین، کره جنوبی و ژاپن از این تنگه عبور کرده و به دست مشتریان آن می رسد. از سوی دیگر بخش عمده ای از صادرات کشورهای آسیایی مثل چین نیز از طریق این آب راه استراتژیک به مناطق دیگر دنیا حمل می شود.



موقعیت تنگه مالاکا با فلش مشخص شده است

این تنگه آبی در طی ادوار مختلف تحت کنترل اقوام مختلف مانند اعراب، هندی ها، پرتغالی ها و انگلیسی ها بوده و در طول سالهای قرن 19، 20 و سالهای اولیه قرن بیست و یکم همچنان با مشکلی به نام دزدان دریایی رو به رو بوده است. ناوگروه بیست و چهارم نداجا شامل ناو بالگردان‌بر خارک و ناوشکن سبلان پس از طی 7000 کیلومتر به این تنگه وارد شده و پس از خروج از آن به اقیانوس آرام وارد می شوند.

 اما پس از گذر از این تنگه و ورود به اقیانوس آرام، مقصد بعدی ناوگروه نداجا بندر چینی "  ژانگ‌ژیانگ " است. اما چرا نیروی دریایی ایران به سمت این بندر می رود؟

باید گفت که این بندر چینی محل استقرار فرماندهی ناوگان "دریای چین جنوبی" نیروی دریایی چین بوده و عناصر زیادی از واحدهای سطحی، زیر سطحی و تفنگداردریایی این کشور در این محل مستقر هستند. اگر به نقشه توجه کنید متوجه خواهید شد که این بندرگاه چینی در فاصله کمی از بندر مهم تجاری هنگ کنگ به عنوان یکی از مهم ترین مناطق اقتصادی کشور چین و در عین حال در نزدیکی جزیره تایوان قرار دارد. بخشی از کشور چین که دولت پکن بارها آن را بخش جداشده از خاک خود اعلام کرده و تاکید کرده است که از هر اقدامی ولو نظامی برای بازگرداندن این بخش از سرزمین خود کوتاهی نخواهد کرد.


بندر ژانگ‌ژیانگ در جنوب چین، به فاصله با هنگ کنگ و تایوان دقت کنید

 در صورتی که هر گونه درگیری نظامی در این منطقه رخ دهد این بخش از نیروی دریایی چین به عنوان یکی از اصلی ترین واحدهای نظامی در منطقه واکنش نشان می دهد. از جمله شناورهای موجود در این بخش از نیروی دریایی چین می توان به ناوشکن های کلاس 052 ساخت چین اشاره کرد. شناورهایی با خواص رادار گریزی و البته توانایی درگیری با اهداف مختلف در سطح ، هوا و زیر سطح که در سالهای اخیر به نیروی دریایی چین تحویل داده شده است.

با کمی انحراف از بحث باید به این نکته اشاره کرد که نیروی دریایی چین در سالهای اخیر شدیدا ارتقاء پیدا کرده و به سرعت در حال کم کردن فاصله خود با نیروهای دریایی بزرگ جهان از جمله ایالات متحده آمریکا است. در عین حال در این بندر دو تیپ تفنگدار دریایی ارتش چین به همراه تعداد زیادی از شناورهای تهاجمی آبی خاکی حضور دارند که در صورت لزوم می توانند به سرعت در مناطق مورد نظر وارد عمل شوند.

با توجه به حضور تعدادی از دانشجویان دانشگاه دریایی امام خمینی (ره) نوشهر در این ناوگروه می توان انتظار داشت که این افراد بتوانند در این سفر و با ملاقات با افسران چینی اطلاعات بسیار مفید و به روزی را در خصوص نیروی دریایی به دست بیاورند.


نمایی از ناوگان نیروی دریایی چین در دریای چین جنوبی

البته بندر چینی " ژانگ‌ژیانگ " از لحاظ اقتصادی نیز دارای اهمیت فراوانی است و جزء یکی از 8 بندر تجاری اصلی این کشور به حساب می آید. این بندر در هر سال در حدود 2400 میلیون تن محصولات مختلف را دریافت و یا صادر می کند. کارگاه کشتی سازی و کارخانه فرآوری شکر از جمله دیگر بخش های موجود در این منطقه ساحلی چین است. بنا بر اعلام دریادار سیاری کل سفر این ناوگروه در نهایت 20 هزار کیلومتر خواهد بود که در نوع خود رکوردی برای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید.


موقعیت بندر کلمبو در سریلانکا

همچنین ناوگروه نداجا در مسیر برگشت یک توقف نیز در بندر کلمبو سریلانکا نیز خواهد داشت. این بندر یکی از 35 بندر شلوغ تجاری جهان به حساب آمده و بخش اعظمی از صادرات و واردات این کشور کوچک آسیایی از این بندر صورت می گیرد. در عین حال فرماندهی ناوگان غربی نیروی دریایی سریلانکا نیز در این بندر حضور دارد. ناو گروه ایرانی نیز نهایتا به خلیج عدن و سپس به کشور مراجعت خواهد کرد.

موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتاخبار ارتش
برچسب‌ها: ناوگروه ایران در قلب دریایی ارتش چین

تاريخ : یک شنبه 18 خرداد 1393 | 11:26 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

پایگاه اطلاع رساتی اسرم:بعدازظهر روز 22 بهمن‌ماه 1357، پایانی بود بر نیم قرن حکومت خاندان پهلوی بر ایران. ارتش با پیوستن به ملت، فرایند‌گذار به نظام سیاسی جدید را تسهیل کرد. به نظر می‌رسد مهمترین بخش حیات اجتماعی- سیاسی ارتش در ایران، اعلام موضع بی‌طرفی(یعنی عدم حمایت از رژیم پهلوی) در روزهای پایانی این نظام استبدادی بود.

یک روز تاریخی در تقویم ایران

بخشی از سلاح‌های مستقر در پادگان‌های نظامی توسط عمدتاً گروه‌های چپ مارکسیستی غارت شده بود، سربازها از سربازخانه‌ها فراری شده و دولت موقت نیز دچار بی‌برنامگی و استیصال برای اداره وضع جدید در ایران بود. گروه‌های چپ مارکسیستی، ساز انحلال ارتش را که پیامد آن بر باد دادن استقلال کشور و نابودی نظام نوپای جدید اسلامی بود، کوک کرده بودند. آن‌ها میلیشیای مسلح به سلاح‌های غارتی را می‌خواستند جایگزین این درخت تنومند پاسدار استقلال کشور کنند.امام خمینی(ره) با اعلام روز 29 فروردین به نام روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، قدمی استوار و تاریخی برای تضمین امنیت و استقلال کشور برداشت. اکنون36 سال است که ارتش جمهوری اسلامی ایران یک روز از تقویم رسمی کشور را به نام خود می‌بیند. روزی که برای نخستین بار به فاصله حدود 2 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توسط امام خمینی(ره) به نام ارتش نامگذاری شد. این اقدام همچنین پاسخی مناسب به وفاداری ارتشیان به آرمان‌های انقلاب اسلامی بود.

 دلایل اعلام یک روز ملی به نام ارتش
نخستین درگیری و ناآرامی در منطقه ترکمن صحرا و در نزدیک مرزهای اتحاد جماهیر شوروی(سابق) توسط گروهک‌های چپ و مزدوران استکبار با هدف خودمختاری منطقه آغاز شد که با اعزام یگانی از نیروهای داوطلب نیروی زمینی ارتش سرکوب شد. ارتش به سراغ کنترل ناآرامی‌های سایر مناطق مانند کردستان و آذربایجان غربی رفت. همزمان، جنگ روانی علیه ارتش در داخل و خارج کشور به راه افتاد و به دنبال آن بودند تا ارتش را یک نیروی ضدمردمی و عامل امپریالیسم که همچنان سرکوب مردم را ادامه می‌دهد، معرفی کنند و بر انحلال آن پافشاری کرده و تقاضا داشتند ارتش جای خود را با یک ارتش خلقی یا بی‌طبقه توحیدی عوض کند. یکی از سرکردگان گروهک‌ها در جریان میتینگ اعضای خود در سیاهکل اظهار می‌داشت: «آن‌ها ارتش ضد خلقی و مزدور شاهنشاهی را فوری سر‌ و ‌سامان دادند و برای یورش به خلق آماده‌اش کردند. اسمش را هم گذاشتند ارتش جمهوری اسلامی!»
همین جوسازی‌ها سبب شد تا شهید سپهبد محمدولی قرنی، نخستین رئیس ستاد مشترک ارتش، در نامه‌ای استعفای خود در روزهای اول فروردین 1358 را به امام خمینی‌(س) تقدیم کند. شهید قرنی در استعفای خود با شکایت از اقدام‌های ضد انقلاب و دشمنان خارجی و دخالت‌های بی‌جا در امور ارتش چنین نوشته بود: «معاون نخست‌وزیر انقلاب که خود را واضع مقررات و مالک‌الرقاب می‌داند، بدون آن‌که بداند ارتش چه موقعیت و چه امکاناتی دارد و متأسفانه بدون این‌که حتی اینجانب را طرف مشورت قرار دهد، هر روز دستوراتی صادر می‌کند که ارتش بایستی شاهد لطمه‌ای دیگر بر روحیات افسران و افراد خود و افتادن مقداری سلاح و مهمات و مال و منال به دست افراد ناصالح و وابسته به خارجیان باشد و... وزیر دفاع بدون مشورت و نظرخواهی از اینجانب و خارج از وظایف خود می‌رود و از رادیو و تلویزیون و مطبوعات می‌گوید که سربازان فروردین مرخص و بالنتیجه تعداد معدودی که ارتش با خون دل به سربازخانه‌ها کشانده بود، نگهداری سربازخانه‌ها را رها کرده و به موطن خود می‌روند و شب هنگام عناصر توده‌ای وابسته به سیاست‌های خارجی با کامیون‌ها به سربازخانه‌ها می‌روند و باقیمانده اسلحه و مهمات را بار کرده و به خارج از شهر می‌برند... دولت بدون مشورت با ارتش و آگاه‌ترین مرجع ارزیابی کردستان، نمایندگانی را به آن صفحات می‌فرستد که با ورود آن‌ها و نخستین سخن‌پراکنی که می‌کنند، مردم را به پادگان مهاباد ریخته و غارت می‌کنند و در جلوی همین هیأت فرمانده پادگان را گلوله باران می‌کنند...»
کمتر از یک ماه بعد، سپهبد قرنی توسط گروهک فرقان ترور شده و به شهادت رسید تا علاوه بر آثار جنگ روانی سنگینی که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم توسط دشمنان خارجی، طیف ضد انقلاب، منافقین، حزب توده و عناصر ناآگاه که در ارتش جریان داشت، بی‌انضباطی، سستی و عدم تمکین از فرماندهان نیز به مشکلات ارتش اضافه‌شود. به نظر می‌رسد توطئه شهادت سپهبد قرنی اقدامی در راستای تضعیف و انحلال سازمان ارتش توسط گروهک‌های مخالف انقلاب بود. قرنی نخستین شهید قربانی ترور در دوران پس از انقلاب در ایران است؛ بنابراین به نظر می‌رسد ارتش نخستین هدف و خاکریز انقلاب بود که آماج تهاجم دشمن قرار گرفت.
مشکلات فراوان ارتش سبب شد تا فرماندهان وقت ارتش جمهوری اسلامی ایران با درخواست وقت ملاقات از امام خمینی برای بیرون رفتن از این وضع چاره‌اندیشی کنند و از امام بخواهند ایشان فرماندهی خود بر کل نیروهای مسلح را مجدداً اعلام کنند. این اقدام فرماندهان ارتش تصمیمی راهبردی و کارگشا برای احیای ارتش بشدت تضعیف شده و حفظ کیان نظام سیاسی جدید و استقلال کشور بود و انتظار می‌رفت که با استفاده از این حکم حکومتی، قوام و انضباط به ارتش برگردد. امام خمینی روز پیوستن ارتش به مردم را با عبارت حکیمانه «لحظه شادی بندگان خدا و یأس ستمگران» نقطه عطف درخشان و افتخارآمیز قلمداد فرمود. بدین ترتیب امام با صدور پیامی تاریخی خطاب به ملت ایران، سنگ بنای روز ارتش را گذاشتند. در پیام امام خمینی(س) آمده بود:
«بسم‌الله الرحمن الرحیم
26 فروردین 58 / 17 جمادی‏الاولی 99
ملت شریف و مبارز ایران ـ وفقهم‌الله تعالی
با اهدای سلام و سپاس از مجاهدات خستگی‌ناپذیر شما ملت شجاع که اهداف مقدس اسلام را تا آستانه پیروزی رساندید و دست خیانتگران داخلی و خارجی را با خواست خدای بزرگ قطع کردید، لازم است به تذکرات زیر
توجه کنید:
1- روز چهارشنبه 29 فروردین روز ارتش اعلام می‏شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌های بزرگ با سازوبرگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام کنند.
2- ملت ایران موظفند از ارتش اسلامی استقبال و احترام برادرانه از آنان کنند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامی است، و ملت شریف لازم است آن را به این سِمت رسماً بشناسند و پشتیبانی خود را از آن اعلام کنند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامی که حافظ استقلال و نگهبان مرزهای آن است جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدین خاتمه دهیم.
3ـ افراد ارتش موظفند در داخل ارتش حفظ نظم و سلسله مراتب و ضوابط را بکنند. توجه نکردن به این مسائل موجب ضعف ارتش اسلامی می‏شود و نظام را از هم می‏پاشد.
سربازان و درجه‏داران و افسران موظفند سلسله مراتب را حفظ و مراعات کنند؛ چنانچه رؤسای فوق موظفند با ارتش به‌طور محبت و برادری رفتار و از دیکتاتوری که در رژیم طاغوت بود اجتناب کنند. ارتش اسلامی باید با حفظ سلسله مراتب و نظام صحیح اسلامی و اطاعت کامل زیردست از مافوق و رعایت کامل مافوق از زیردست، اداره شود. تخلف از این امر ضد انقلاب است و مورد مؤاخذه
خواهد بود.
4ـ افراد خارج از ارتش حق ندارند در امر ارتش دخالت کنند و ارتشی را در داخل ارتش یا خارج بدون مجوز دستگیر کنند. اگر شکایتی دارند یا اطلاع از مجرمیت کسی دارند، روی موازین شرعی و قانونی رسیدگی خواهد شد. دخالت بیجا در داخل ارتش موجب ضعف آنان می‏شود و مخالف
انقلاب اسلامی است.
5ـ این قشر از ارتش که در خدمت اسلام و ملت هستند و وفاداری خود را از جمهوری اسلامی اعلام کردند، اگر خدای نخواسته در رژیم طاغوتی خلاف و گناه صغیره کرده‏اند، با برگشت به سوی خدای تعالی و جمهوری اسلامی مورد عفو خداوند رحمان و عفو ملت شریفند، و اینجانب نیز آنان را عفو کردم. امید است آنان با دلگرمی و اعتماد به خدا و ملت شریف به خدمت خود صادقانه ادامه دهند و با قدرت در پادگان‌های خود مستقر شوند. از خداوند تعالی عظمت اسلام و مسلمین و هدایت جوانان فریب خورده‏ای را که می‏خواهند در صفوف مسلمان‌ها تفرقه بیندازند خواستارم، و هشیاری ملت را در مقابل توطئه‏های غیر اسلامی امیدوار. والسلام علیکم و رحمه‏اللّه‏.
روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی»
اینکه چرا امام خمینی(س) با این پیام تاریخی موقعیت ارتش را در نظام سیاسی جدید تثبیت کرد، ریشه در رویکرد واقع‌گرایانه ایشان به فضای سیاسی اجتماعی ایران آن روز و تفکر راهبردی بنیانگذار جمهوری اسلامی در تثبیت استقلال کشور و ضرورت تقویت ارتش برای حفظ اصل نظام و کشور داشت. مرور بیانات و مواضع بنیانگذار جمهوری اسلامی از فردای 22 بهمن 1357 تا 26 فروردین 1358 مبین این فرض بنیادی است.
از دیدگاه حضرت امام(س) حفظ پیروزی به دست آمده، از اصل آن‏ دشوارتر است. در همین زمینه می‌فرمایند: «بدانید که حفظ یک پیروزی مشکل‌تر است از پیروزی به دست آوردن، کشورگشایى از حفظ کشور آسانتر است. هم‌اکنون ما در مشکل حفظ نظام جمهوری اسلامی هستیم، یعنى آن مرحله اول که پیروزی ابتدایی بود گذشت و پیروز شدید بحمد اللَّه، لکن بقای این پیروزی و بقای این دستاوردهایی که شما به دستتان آمد، امروز مشکل‏تر از خود آن پیروزی است که به دستتان آمد، نگهداریش مشکل است. باید همه کوشش کنید که این چیزی که به دست آوردید نگه دارید.» (صحیفه امام، ج‏18، ص 281)
حال عامل و قدرت اصلی حفظ این دست آورد بزرگ چیست؟ داشتن نیروهای مسلح مقتدر و بزرگ؟ به دست آوردن تجهیزات پیشرفته و مدرن نظامی روز، و...
با بررسی نظرات حضرت امام(س) که با گذری در آثار ایشان می‌توان بدان دست یافت، تشکیل و تقویت ارتش،  سپاه، بسیج و... در حد متعارف از ضروریات کشور است. ایشان وجود نیروی نظامی مقتدر و منظم و مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح روز را برای حفظ و اقتدار نظام و کشور ضروری می‌دانند و در سخنرانی در جمع پرسنل ژاندارمری و نیروی انتظامی می‌فرمایند:
«قوای انتظامی بیدار باشند که بین آن‌ها و ملت جدایی نیفتد... ما همه از شما هستیم و شما از ما. و همه پاسداران اسلام و همه برادر. مانند زمان طاغوت نیست که بین ما و شما را جدایی انداختند. اجانب بودند که می‌‌خواستند قوای انتظامی از ملت جدا [باشند]. مردم را از قوای انتظامی می‌ترساندند. قوای انتظامی از ماست؛ نباید ما از آن‌ها بترسیم و نباید آن‌ها از ما. هیچ هراسی در کار نیست، برادر هستیم؛ برادرها از هم نمی‌ترسند، همه در خدمت هم هستند ما همه در خدمت اسلام.»
(صحیفه امام، ج‏7، ص 87)
امام(ره) با درک این نکته به حفظ ارتش و تقویت آن شدیداً اصرار داشته و بارها آن را یادآور می‌شدند. مانند این فراز که در 9/12/57 هنگام ترک تهران و عزیمت به قم فرمودند: «ارتش و شهربانی و ژاندارمری اکنون در خدمت اسلام هستند و از ملت هستند. باید ملت از آن پشتیبانی کند.... امروز حمله به پادگان‌ها مخالفت با انقلاب اسلامی است» و 22 روز بعد در قم در دیدار گروهی از ارتشیان اظهار می‌دارند: «... زحمت‌های شما در این مدت که نهضت اسلامی برپا بود، مشهود است. من از شما شکرگزارم، من با شما هر دو سرباز اسلام هستیم و هر دو باید وفادار به اسلام و قرآن باشیم.» و در دیدار با دولت موقت که در آخرین روز سال 57 انجام می‌شود، می‌فرمایند: «در جهت ارتش، ملت ما موظف است که از ارتش هم‌اکنون حمایت کند. ارتش را تضعیف نکنید، ما احتیاج به ارتش داریم. ملت احتیاج به ارتش دارد. ارتش باید از طرف ملت حمایت بشود و تقویت بشود.»
تا روز 28 فروردین 1358 که اعلامیه معروف روز ارتش جمهوری اسلامی ایران صادر شد، 6 مورد به‌طور مستقیم از طرف امام خمینی(س) بیاناتی صادر شد که محور تمامی آنان، حفظ ارتش برای حفظ نظام جمهوری اسلامی است.
امام(س) نهم فروردین 58 در جمع پرسنل نیروی زمینی می‌فرمایند: «سلام بر شما سربازان اسلام، من از شما تشکر می‌کنم که در صف اسلام، دین خودتان را به اسلام ادا کردید و خواهید کرد.»
همچنین در جمع گروهی از قوای نظامی می‌فرمایند: «چقدر موجب افتخار است که جوان‌های برومندی در مملکت ما، در خدمت اسلامند، چقدر من شاد هستم از این‌که ما با هم در یک مجلس مجتمع هستیم … اگر بخواهند یک مملکتی محفوظ بماند باید ارتش روی دیسیپلینی که دارد محفوظ بماند، روی آن نظمی که دارد روی نظم رفتار کند...»
17/1/58 در جمع پرسنل نیروی هوایی:
«... کشور از خودتان است، ملت از خودتان است، ارتش از خودتان است، همه با هم هستید، برادر هستید، باید همه با هم به پیش بروید
و این مملکت آشفته را نجات دهید...»
پیرو بیانات سراسر لطف و عنایت رهبری و با پشتوانه عظیم مردمی و نهایتاً با اتکال به خداوند متعال ارتش جمهوری اسلامی ایران راهی سخت و طولانی را برای حفظ نهال نوپای انقلاب آغاز کرد و توانست با تقدیم 48 هزار شهید سرافراز
و 270هزار جانباز فداکار، استقلال و تمامیت ارضی کشور را حفظ کند. بدون تردید اگر توطئه گروه‌های چپ مارکسیستی صورت واقعیت به‌خود می‌گرفت و ارتش منحل می‌شد، روزهای تلخی در انتظار کشور بود. ارتش به مثابه یک سازمان و ساختار نظامی با هدف و برنامه، برای کشور دارای قدمت، تجربه و شیوه جنگیدن بود، از سازمان مدرن صف و ستاد برخوردار بود، دارای دانشگاه‌های افسری و جنگ و کارکنان آموزش دیده مجرب برای روزهای دشوار کشور بود. دشمن به راحتی نقطه قوت انقلاب نوپا را تشخیص داده بود؛ در پی آن بود تا ارتش بزرگ ایران را از ملت و رهبری انقلاب جدا نماید و به کلی آن را به شاه فراری رژیم پیشین سنجاق نماید و لذا ساز انحلال این نهاد قدرتمند و دارای ریشه در قلب‌های ملت را کوک کرده بود. امام و بنیانگذار انقلاب با درکی راهبردی از موقعیت دشوار کشور و نیاز کشور به داشتن ارتشی قوی، به تثبیت سازمان ارتش به عنوان ضمانت‌نامه تداوم حیات انقلاب و کشور نظر داد.
  ارتش جمهوری اسلامی ایران در قانون‌اساسی
اصول متعدد قانون اساسی، شناسنامه و معرف وزن نهادهای مختلف کشور در ساختار سیاسی اجتماعی و بین‌المللی آن نظام می‌باشد. در غالب کشورهای جهان که در چارچوب دولت-ملت به حکمرانی می‌پردازند، ارتش از جایگاهی وزین برخوردار است و به همین ترتیب ارتشیان به خاطر تأثیر مستقیمی که در حفظ استقلال و یکپارچگی کشور و حفظ امنیت عمومی و امنیت جهانی کشور دارند، مورد احترام و تکریم هستند. احترام و تکریم نظامیان هم هنجاری اجتماعی و هم نهادینه در قوانین نهادی این کشورها است.
 اصل 143 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: «ارتش جمهوری اسلامی ایران، پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی کشور را بر عهده دارد.»
اصل 144 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز تصریح دارد که: «ارتش جمهوری اسلامی ایران، باید ارتشی مکتبی و مردمی باشد و از افراد شایسته استفاده کند تا به اهداف انقلاب اسلامی مؤمن و در راه تحقق آن فداکاری کنند.»
با مرور و بررسی مقایسه‌ای اصول قانون اساسی و تحلیل آن با اصول علم سیاست در ایران، نتایج ذیل به‌دست می‌آید: در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز ارتش از جایگاهی ممتاز برخوردار است.
اصول مربوط به وظایف ارتش در عداد منافع حیاتی کشور ایران و نظام جمهوری اسلامی می‌گنجد. یعنی حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور و حفظ نظام جمهوری اسلامی نه در عداد منافع ملی، بلکه در عداد منافع حیاتی کشورمان می‌گنجد، بنابراین اهمیت، نفوذ و قدرت تأثیرگذاری ارتش، وزنی به اندازه حفظ منافع حیاتی کشور دارد.

  نتیجه‌گیری
کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران، خدمت در مناطق محروم و دورافتاده، دوری از خانواده، خدمت تمام وقت، مشکلات عدیده مرتبط با سختی کار، انتقال و جابه‌جایی زیاد در طول خدمت، و بسیاری موارد دیگر را در مسیر خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به جان خریده و با آغوشی باز به استقبال خطرات، جراحات، اسارت، جانبازی و نهایتاً ایثار جان و شهادت می‌روند تا مردم عزیز و شهیدپرور ایران اسلامی در امنیت و آرامش باشند و در این راستا لازم است مسئولین، دست‌اندرکاران، نمایندگان مردم و سایر خدمتگزاران کشور به اندازه وزنی که بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی و مقام عظمای ولایت و فرمانده معظم کل قوا به این سازمان ارزشی، ولایی، اعتقادی، ایثارگر، متخصص، حرفه‌ای و میهن‌دوست داشته و دارند، توجه به این سازمان ارزشمند را معطوف دارند.
به عنوان نتایج و جمع‌بندی، مؤلفه‌های ذیل در باب جایگاه ارتش در قانون اساسی و دلایل حمایت بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری از ارتش از اهمیت برخوردار است:
1-گروهک‌های ضدانقلاب تلاشی وافر برای انحلال ارتش و سپس سرنگونی نظام جدیدالتأسیس جمهوری اسلامی داشتند.
2- امام امت با رویکردی واقعگرایانه بر تثبیت جایگاه ارتش تأکید کردند.
3- ارتش نقشی بی‌بدیل در سرکوب شورش‌های جدایی‌طلبانه گروهک‌های ضدانقلاب از خود نشان داد.
4- ارتش به آموزش و تربیت نهادهای جدیدالتأسیس سپاه، بسیج و کمیته‌های انقلاب اسلامی مبادرت ورزید و کادرسازی این نهادها را با حضور فرماندهانی همچون شهید کلاهدوز
تسهیل کرد.
5- طرح‌ریزی عملیات‌های بزرگ از درخشش‌های علمی و عملیاتی ارتش است.
6- نقش بی‌همتای یگان‌های توپخانه ارتش در کلیه عملیات‌های دوران دفاع مقدس.
7- امنیت دریاها در کل دوران دفاع مقدس و امنیت صدور نفت و به تبع آن گردش چرخ اقتصاد کشور بر شانه‌های توانمند ارتش ج.ا.ا بوده است.
8- تأمین امنیت آسمان کشور و تأسیسات حیاتی و اقتصادی در کل دوران دفاع مقدس برعهده پدافند هوایی و نیروی هوایی ارتش بوده است.
9-ارتش؛ نگهبان جان برکف استقلال کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و یار و یاور صدیق مقام عظمای ولایت و فرماندهی معظم کل قواست.
پاسداشت جایگاه ارتش، پاسداشت استقلال و تمامیت ارضی کشور است.
روز ارتش و حماسه‌سازی‌های نیروی زمینی قهرمان را به پاس جانفشانی رزمندگان دوران دفاع‌مقدس گرامی می‌داریم.

منبع: ایران


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتاخبار ارتش
برچسب‌ها: ارتش نهادی ضروری

تاريخ : یک شنبه 11 خرداد 1393 | 16:16 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

اقتدار جمهوری اسلامی ایران در رزمایش موشکی بیت المقدس 


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتاخبار ارتش
برچسب‌ها: ارتشاقتدارامنیت

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 5 خرداد 1393 | 21:45 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

صفحه قبل 1 ... 17 18 19 20 21 ... 22 صفحه بعد

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب شیمی
  • وب سمفونی
  • وب قالب بلاگفا
  • وب رفتن