پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

 رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با اشاره به موفقیت های روز افزون ارتش در سطح نیروهای مسلح و حتی سطوح کشوری و بین المللی افزود: در ماه مبارک رمضان نزدیک به نه هزار کلاس قرآن برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی آل هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خلال بازدید از بیست دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان به جز سایر برنامه های فرهنگی برای کارکنان پایور و وظیفه، نزدیک به نه هزار کلاس در سطح ارتش جمهوری اسلامی ایران همه روزه اول ساعت خدمت برگزار شده است.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با اشاره به برگزاری هزار محفل انس با قرآن در طول سال گفت: در طول ماه مبارک رمضان معمولا در اکثر یگان ها، مخصوصا یگان های آموزشی، فرهنگی و دانشگاهی ارتش جمهوری اسلامی ایران محافل انس با قران را داشته ایم.

حجت الاسلام آل هاشم با رو به گسترش خواندن امور معنوی در سطح نیروهای مسلح افزود: در ارتباط با قرآن نه تنها این کلاس های ماه مبارک رمضان، بلکه 34 دوره مسابقات کارکنان پایور و وظیفه، 14 دوره مسابقات ویژه خانواده های کارکنان اعم از خواهران شاغل در ارتش و فرزندان کارکنان و همسران کارکنان و نیز 13 دوره مسابقات ویژه دانشجویان دانشگاه های افسری را پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار کرده ایم.

نماینده ولی فقیه در ارتش اذعان داشت: امروز ارتش در بحث قرانی نه تنها در داخل خود بلکه در سطح نیروهای مسلح بسیار فعال است و این فعالیت به این میزان محدود نشده و در سطح کشور و حتی سطوح بین المللی نفرات بسیاری را در بین ارتش های کشورهای اسلامی در چندین کشور و چندین سال شرکت داده است که این نفرات موفق به کسب امتیازات بسیار بالایی شده اند.

وی در ادامه افزود: ما در ارتباط با قران وظایف بسیار سنگینی را داریم، نه تنها باید قرآن را خوب بخوانیم و به فرزندانمان آموزش بدهیم بلکه باید در ارتباط با قران تدبر کنیم و در نهایت باید زمینه را برای عمل کردن به قران فراهم کنیم.

حجت الاسلام آل هاشم در پایان به توصیه مقام معظم رهبری در ارتباط با تربیت ده میلیون حافظ قرآن در کشور اشاره کرد و گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران در تلاش است نسبت به سهمی که برایش قائل هستیم انشاالله حافظین خوبی را تربیت کند.


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتاخبار ارتش
برچسب‌ها: حجت الاسلام ال هاشم رییس عقیدتی سیاسی ارتش

تاريخ : دو شنبه 23 تير 1393 | 6:55 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

پایگاه مردمی ارتش::بعضی از فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند در یک همایشی که ما نیز حضور داشتیم به ما می‌گفتند: مثلاً این ناوشکن جمارانِ شما توانایی دریانوردی دارد، یعنی رانش و تحرک دارد؟ باور نمی‌کردند... .

 


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتجنگ افزاراخبار ارتش
برچسب‌ها: تدابیر نظامیناو موشک انداز

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 22 تير 1393 | 4:9 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

امیر سرتیپ دوم خلبان عبدالکریم عصاره از دلاوران گردان ۱۱ شناسایی بود؛ تصورش هم سخت است که بدون هیچ وسیله دفاعی و دریغ از یک تیر، به سمت دشمن حرکت و از سد پدافند آنها عبور کردن.

            

خبرگزاری فارس: پرواز ابدی یک جنگجوی بی‌سپر            

 

 به دنبال تماسی تلفنی خبردار شدم که یکی از خلبانان پیشکسوت ایرانی و دزفولی که البته در این سال‌ها ریاست فرودگاه دزفول را نیز عهده دار بود، دار فانی را وداع گفته و به دیار باقی شتافته است، روحش شاد.

 

آری، سخن از سرتیپ خلبانی است که دلاور‌ی‌ها و پروازهایش در طول هشت سال دفاع مقدس هرگز فراموش نمی‌شود؛ وی از بچه‌ها و نیروهای دوست داشتنی دزفول بود و دلش همواره برای نظام اسلامی و کار برای شهر دزفول می‌تپید.

 


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتمردان آسمانی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیارتشدفاع مقدس

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 19 تير 1393 | 16:16 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
تاريخ : پنج شنبه 19 تير 1393 | 16:14 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

 

فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: دشمن همواره ادعا می‌کند که امروز یا فردا حمله می‌کند و گزینه نظامی روی میز است ولی اقتدار جمهوری اسلامی و قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح ایران همه گزینه‌های نظامی دشمنان را به زیر میز برده است.


موضوعات مرتبط: صفحه اصلیارتش.گنجی در دل ملتاخبار ارتش
برچسب‌ها: -قدرت بازدارندگی-فرمانده ارتش-نیروهای مسلح ایران

تاريخ : پنج شنبه 12 تير 1393 | 4:34 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

پایگاه مردمی ارتش::وزیر دفاع با اشاره به جنایات گروهک تروریستی بعثی ــ تکفیری داعش در عراق و سوریه گفت: گروهک تروریستی داعش و حامیانش باید به‌عنوان جنایتکاران جنگی مجازات شوند.


موضوعات مرتبط: صفحه اصلیارتش.گنجی در دل ملتاخبار ارتش
برچسب‌ها: وزیر دفاعجنایتکاران جنگی داعش تکفیری ها

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 10 تير 1393 | 3:6 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

کنار هلیکوپتر جنگی‌اش ایستاده بوده و به سوالات خبرنگاران جواب میداد

خبرنگار ژاپنی پرسید: شما تا چه هنگام حاضرید بجنگید؟

شیرودی خندید. سرش را بالا گرفت و گفت: ‌

ما برای خاک نمی‌جنگیم ما برای اسلام می‌جنگیم. تا هر زمان که اسلام درخطر باشد...

این را گفت و به راه افتاد. خبرنگاران حیران ایستادند

شیرودی آستین‌هایش را بالا زد

چند نفر به زبان‌های مختلف از هم می‌پرسیدند:‌

کجا؟ خلبان شیرودی کجا می‌رود؟ هنوز مصاحبه تمام نشده!!!

شیرودی همانطور که می‌رفت ، برگشت. لبخندی زد و بلند گفت:

نماز! دارند اذان می‌گویند... 

                        خاطره ای از زندگی خلبان شهید علی اکبر شیرودی

                                                  منبع: کتاب برگی از دفتر آفتاب، صفحه ۲۰۱


موضوعات مرتبط: صفحه اصلیارتش.گنجی در دل ملتمردان آسمانی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیدفاع مقدسزندگی نامه شهیدانارتش جمهوری اسلامی ایرانشهیدان

تاريخ : یک شنبه 8 تير 1393 | 16:22 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
تاريخ : یک شنبه 8 تير 1393 | 16:20 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

بسم الله الرحمن الرحیم

خاطره ای ازآقای عظیم دربند سری:

در زمان جنگ جلساتی در خصوص وضعیت جبهه ها با مسئولین و فرماندهان  تشکیل می شد . دریکی از روزها من در معیت شهید والا مقام عباس بابایی و شهید بزرگوار صیاد شیرازی بودم. شهید صیاد شیرازی به شهید بابایی گفت : عباس جان امروز ساعت ۴ ستاد نیروی زمینی جلسه داریم شما هم باید تشریف بیاورید .

1 6820006f 5c63 4dbf bfb8 d56f343abc3c 225x300 راننده شهید صیاد شیرازی
شهید صیاد شیرازی

 شهید بابایی به شهید صیاد گفتند: (( بالامجان ما که ماشین نداریم چه طوری این همه راه را بیاییم )) .شهید صیاد گفتند : (( مشکلی نیست من راننده و ماشین میفرستم شما را بیاورد )) . این را هم بگویم شهید بابایی بجز مواقع پرواز همیشه با لباس بسیجی بودند.

بعداز ظهر  راننده و ماشین آمد جهت بردن شهید بابایی. به اتفاق ایشان و یکی دیگر از برادران به جلو ساختمان آمدیم . ماشین و راننده آماده بود .  راننده ای که آمده بود گفت: من آمده ام تیمسار بابایی را ببرم . شهید بابایی گفت : ((بالامجان تیمسار بابایی رفت، شما ما را برسان)) . سوار ماشین که شدیم راننده در حالی که سیگار می کشید شروع کرد به فحاشی به اُمرای ارتش  و همین طور بد و بیراه میگفت ازجمله به شهید بابایی. من چند بار خواستم به او بگویم که حواست باشد ایشان تیمسار بابایی هستند اما شهید بابایی نگذاشتند  .

 بهرحال به درب ورودی ساختمان ستاد نیروی زمیینی رسیدیم و وارد دژبانی شدیم. دژبان جهت شناسایی، هویت افراد را سوال کرد . شهید بابایی گفت :من بابایی هستم ٰاما دژبان قبول نمی کرد لذا دژبان به دفتر شهید صیاد تلفن زد و دفتر شهید صیاد هویت ایشان را تایید و به دژبان دستور ورود ایشان را داد. دژبان با احراز هویت شهید بابایی  جلو آمد  و احترام نظامی محکمی انجام داد و گفت: بفرمایید تیمسارٰ.. شهید بابایی وارد محوطه شد و ما در دژبانی منتظر ایشان ماندیم .

به محض اینکه دژبان به شهید بابایی  احترام نظامی کرد .راننده رنگش مثل گچ سفید شد وگفت بدبخت شدم ، ایشان تیمسار بابایی بودند و من این قدر فحاشی کردم . “آخ که بیچاره شدم، الان است که تیمسار بابایی شکایت مرا به تیمسار صیاد بکنند  و تیمسار صیاد هم مرا  بیچاره خواهند و حسابی مرا تنبیه می کنند .  حدود ۲ ساعت بعد شهید بابایی و شهید صیاد از ساختمان ستاد خارج و به سمت دژبانی آمدند . این بنده خدا حسابی ترسیده بوده.  به محض ورود شهید صیاد و شهید بابایی به دژبانی ٰ شهید صیاد به شهید بابایی گفتند: ایشان بودنند تیمسار! حتما ایشان را تشویق میکنیم .حتما ایشان را مورد تفقد قرار میدهیم . راننده هاج و واج داشت نگاه میکرد ومتعجب شده بود . ناگهان زد زیر گریه وشروع به گریستن کرد و از کاری که کرده بود خجالت کشید .شهید بابایی جلو آمد و او را دربغل گرفت و گفت: بالامجان چیزی نشده و مساله ای نیست ما باهم برادریم .راننده نیز از شهید بابایی عذر خواهی کرد .

روحشون شاد


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتمردان آسمانی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیشهیدصیادشهیدباباییارتش

تاريخ : جمعه 6 تير 1393 | 20:40 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

نامش «علمدار» است، جانباز 62 درصدی که به سختی نفس می‌کشد، می‌گوید: دردهایم نعمتند، من چون اقتدار و سربلندی ایران عزیز را می‌خواهم به سختی نفس می‌کشم تا مردم ایران راحت نفس بکشند.

            

خبرگزاری فارس: تنها خواسته یک قهرمان ملی            
                                                        

 

 نامش علمدار است این نام را مادرش چون علاقه وافر به علمدار کربلا داشت بر او نهاد و کنیه‌اش غلامی است و باز مرتبط است به اینکه او غلام اهل بیت است از کودکی به خاندان عصمت و طهارت و ائمه اطهار علاقه خاصی داشت.

در بهترین دوران زندگیش یعنی دوران جوانی دست از همه چیز شست و برای به تحقق رسیدن اهداف و آرمان‌های واقعی نظام مقدس جمهوری اسلامی جوانیش را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرد او شاید اگر در آن موقع به جبهه نرفته بود مثل هم‌سنی‌ها و دوستانش که الان از سرمایه داران کلان هستند در رفاه و آسایش زندگی می‌کرد.

چون سرمایه دار بود برایش به راحتی دولا و راست می‌شدند اما او فدایی شد تا رفاه و آسایش و امنیت را برای سایرین به ارمغان آورد.

بله علمدار غلامی جانباز 62 درصدی به سختی نفس می‌کشد تا ما راحت نفس بکشیم؛ سرفه امانش را بریده در جیب او انواع اسپری‌های جور واجور و رنگارنگ به چشم می‌خورد بعضی از این اسپری‌ها را باید با داشتن کفش آهنی بدست آورد.

این همه سختی و زجر و درد شبانه ذره‌ای از اراده وهدفش را نکاسته و می‌گوید درد و الام را برای خود یک نعمت می‌دانم و خدایی با آن حال می‌کنم!

زیرا امید دارم رضای خدا در آن باشد و من چون اقتدار و سربلندی ایران عزیز را می‌خواهم به سختی نفس می‌کشم تا مردم ایران راحت نفس بکشند.

این قهرمان خردلی هم اکنون در بیمارستان ام آر آی شیراز با درد و الام دست و پنجه نرم می‌کند و وب مظلومین شیمیایی ایران در گفتگویی که با او داشت بر خود بالید و به این مردان آهنی و بی‌ادعا افتخار کرد و این ایثار و از خود گذشتگی را به مقام معظم رهبری تبریک می‌گوید و این نوید را به مردم صبور و ارزشی ایران اسلامی می‌دهد که آرام و بدون دغدغه باشید و راحت بخوابید که تا ما این قهرمانان خردلی را داریم همیشه با اقتدار و سربلندی و عزت زندگی خواهیم کرد.

و این را هم بدانیم که بالندگی و سربلندیمان را مدیون این ایثارگران بی‌ادعا هستیم به او می‌گوییم چه مشکلاتی دارید او خنده‌ای زیبا همراه با تبسم می‌کند و می‌گوید مشکل فراوان اما از بیان آن معذور.

متعجب از او می‌پرسم واضح بگویید می‌گوید «در برابر مشکلات ایستادگی می‌کنم تا خدای ناکرده بدخواهان نظام و رهبری سوء استفاده نکنند.


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتمردان آسمانی
برچسب‌ها: پاتوقپرتقالیجانبازان

تاريخ : جمعه 6 تير 1393 | 20:33 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
قدرت نیروهای مسلح ایران همه گزینه‌های نظامی دشمنان را به زیر میز برده است!
فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: دشمن همواره ادعا می‌کند که  امروز یا فردا حمله می‌کند و گزینه نظامی روی میز است ولی اقتدار جمهوری  اسلامی و قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح ایران همه گزینه‌های نظامی دشمنان  را به زیر میز برده است.

موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتاخبار ارتش

تاريخ : سه شنبه 20 خرداد 1393 | 22:4 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

نبرد درنقطه صفر مرزی سومار

برداشتی مستند از کتاب اردگاه نوشته آزاده جانباز میکاییل احمدزاده 

در آخرین روزهای جنگ تحمیلی دشمن با همکاری منافقین خلق عملیات گسترده ای علیه نیروهای ایرانی انجام داده بودند چندین کیلومتر به عمق خاک ایران از ناحیه جاده سومار به سه راهی ایلام نفوذ کرده بودند ما نیز در اثر در گیری های منطقه ای و تعقیب و گریز به حوالی شهر سومار که به دست متجاوزین عراقی افتاده بود رسیده بودیم. در روي جاده خاكي با آرايش باز راه مي رفتيم كه ناگهان يك خودروي عراقي در روي جاده درحال آمدن به سمت ما ديده شد يكي از سربازان دسته شناسائي كه عرب زبان هم بود درروي جاده نشست نشانه رفت ومابه هر سو پراكنده شديم سرباز شجاع با صداي بسيار به خودروي عراقي كه خیلي نزديك شده بود به عربي فریاد کشید:

قف : خودرو حامل يك افسر و دو نفر سرنشين و راننده بود آنها فرصت عكس العمل پيدا نكرده بودند در يك لحظه متوجه ما شده بوند وشايد خيال نمي كردند ما آزادانه در داخل محاصره آنها روي جاده راه برويم.


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتمردان آسمانی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیارتشدفاع مقدس

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 18 خرداد 1393 | 23:56 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: شهید سپهبد علی صیاد شیرازی توانست فرهنگ ارتش و سپاه را به هم پیوند زند و وحدت میان نیروهای مسلح را مستحکم‌تر کند.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی ارتش، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، طی سخنانی در جمع کارکنان این سازمان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، وی را یکی از مردان مخلص خدا، انسانی مومن و متدین، نظامی شجاع و وارسته و فرمانده دلاور میدان های نبرد حق علیه باطل نامید که نقش محوری در دوران انقلاب و دفاع مقدس بویژه در پاکسازی مناطق غرب کشور مانند کردستان و آذربایجان غربی به عنوان فرمانده آن مناطق ایفا کرد.

نماینده ولی فقیه در ارتش سپس به خصوصیات شخصیتی و ولایتمداری شهید صیاد شیرازی اشاره و در این باره تصریح کرد:  مجموع ویژگی های شخصیتی آن شهید والامقام باعث شد تا بنی صدر ایشان را از کار و مسئولیتی که داشتند برکنار کنند، اما بعد از خلع بنی صدر، شهید صیاد به دلیل همان ویژگی ها و با حکم امام راحل به عنوان فرمانده نیروی زمینی منصوب شد و توانست فرهنگ ارتش و سپاه را بهم پیوند زده و وحدت میان نیروهای مسلح را مستحکم تر کند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در ادامه ضمن تبریک فرارسیدن هفته ارتش و بزرگداشت حماسه آفرینی های نیروی زمینی به تمام ارتشیان و با بیان این که این روز یکی از یادگاران امام راحل است، افزود: اول انقلاب دشمنان شعار «ارتش آمریکایی منحل باید گردد و ارتش خلقی ایجاد باید گردد» را با قصد خلع سلاح انقلاب مطرح می کردند، اما امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) ارتش و بدنه آن را خوب می شناختند، بدنه ای که شهدای گرانقدری همچون شهید ستاری، شهیدنامجوی، شهیدبابایی و دیگر شهدا و افسران غیرتمند جوان و درجه داران با ایمان و سربازان وفادار به کشور را در خود داشت.

آل هاشم در ادامه خاطرنشان کرد: ارتش به انقلاب پیوند خورده بود و در طول دفاع مقدس خودش را نشان داد و باعث گردید تا امام(ره) در آخرین پیام خود قبل از  ارتحالشان که در 29 فروردین 68 صادر فرمودند از ارتشیان به دلیل این حماسه بزرگ تجلیل کنند و در این راستا رهبر فرزانه انقلاب نیز ارتش را ارتش حزب الله و کلمه طیبه نامیدند و این افتخاری برای ارتش است.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در پایان با اشاره به سالروز شهادت مرتضی آوینی و گرامیداشت یاد و خاطره ایشان، شهید سید مرتضی آوینی را شهید هنر نامید و تصریح کرد: به روح بلند این شهید که سالروز شهادتش به نام روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است درود می فرستیم.


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتاخبار ارتش

تاريخ : یک شنبه 18 خرداد 1393 | 23:53 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

به نام خدا

تانک چنلجر2 جدید ترین تانک زراد خانه ارتش انگلستان بحساب می آید که جایگزین سری تانک های چلنجر1 این کشور شده است.زره چابهام نسل جدید این تانک شهرت فراوانی دارد و در نتیجه مقاومت زیاد این زره، این تانک لقب مقاوم ترین تانک ناتو را یدک می کشد. تانک چلنجر2 علاوه بر ارتش انگلستان در ارتش عمان نیز عملیاتی است.
طراحی و ساخت تانک چلنجر نخستین بار توسط کارخانجات اسلحه سازی سلطنتی انگلستان (ROF) انجام شد.
طراحی تانک چلنجر نتیجه سفارشی از سوی ایران برای ساخت نمونه ی بهسازی شده ای از تانک چیفتن با نام پروژه ی شیر ایران بود. پس از درخواست ایران مبنی بر ساخت تانکی پیشرفته مشابه تانک چیفتن که در ارتش آن کشور در حال خدمت بود، کارخانجات اسلحه سازی سلطنتی انگلستان کار ساخت تانک را بصورت دو پروژه مجزا با مشخصه های FV4030/2(شیر1) و 4030/3(شیر2) آغاز کرد.اما در پی سقوط حکومت ایران عملاٌ سفارش ساخت این تانک از سوی ایران منتفی گردید. ظاهراٌ روند ساخت تانک جدید متوقف شده و پایان یافته بود ولی بعد ها وقایعی به وقوع پیوست که روند ساخت تانک را مجدداٌ احیا نمود.پس توقف پروژه ی مشترک تانک MBT-70 بعلت مشکلات مالی، ارتش انگلستان که به نتایج این پروژه بسیار امیدوار بود تصمیم گرفت تا پروژه تانک شیر ایران را از کارخانجات اسلحه سازی سلطنتی خریداری کند و آن را به عنوان گزینه ی اصلی خود برای ساخت یک تانک رزمی جدید ادامه دهد. با خرید این پروژه از سوی ارتش انگلستان این پروژه به پروژه چلنجر تغییر نام داد.

 

 

تانک چلنجر1 دارای یک طراحی انقلابی بود که در آن از جدیدترین فناوری های نظامی عصر خود استفاده شده بود. یکی از معروفترین این فناوری ها زره چابهام بود که حفاظت به مراتب بیشتر از دیگر تانک ها به تانک چلنجر می بخشید. این زره هموژن نورد خورده (RHA) که ساختار آن بسیار پیچیده و محرمانه بود آنقدر پر قدرت بود که بعد از آن بعنوان استانداردی برای سنجش مقاومت زره دیگر تانک ها استفاده گردید. لازم به ذکر است که این زره در پروژه های دیگری همچون تانک آبرامز ایالات متحده نیز به کار گرفته شد که این امر توانایی بالای آن را ثابت می کند. اما زره خوب بتنهایی عامل برتری یک تانک رزمی به حساب نمی آید. این ادعا در مورد تانک چلنجر دقیقاٌ به اثبات رسید. در سال 1987 میلادی و طی رقابت زرهی اترش کانادا برای خریداری یک تانک زرمی جدید، تانک چلنجر در مقایسه با دیگر رقبای غربی اش آنچنان عملکرد وحشتناکی از خود بجا گذاشت که ارتش انگلستان نیاز خود را به یک تانک رزمی جدید را مطرح کرد. طی مراحل سنجش تانکهای رزمی شرکت کننده در مناقصه، تانک چلنجر1 در بین دیگر تانک های شرکت کننده بیشترین اصابت مستقیم در اثر گلوله ی دشمن را ثبت کرد که این امر مصیبت بار بود.این نقص به همراه سیستم های کنترل آتش و هدف یابهای ضعیف تانک باعث شد تا این تانک در بین دیگر رقابایش کند ترین سرعت آتش را داشته باشد.بدین ترتیب تانک چلنجر1 در انتهای جدول رده بندی تانک های رزمی شرکت کننده قرار گرفت. بعلت این حضور ضعیف، پیشنهاد ها به سوی بکار گیری ویژگی های منحصر به فرد تانکهای آبرامز ایالات متحده،لکلرک فرانسه و لئوپارد2 آلمان منعطف شد. سر انجام بخش طراحی سیستم های دفاعی شرکت ویکرز طراحی جدیدی از تانک را با نام چلنجر برگزید.اگرچه نام تانک جدید مشابه تانک قبلی بود ولی این تانک تنها چهار درصد با تانک قبلی وجه تشابه داشت و 150 مورد عملیات بهسازی بر روی آن انجام گرفته بود.

علیرغم همه ی این مشکلات تانک چلنجر1 در نبردهایی همچون جنگ خلیج فارس و نبردهای بالکان بکار گرفته شد و عملکرد قابل قبولی در مقابل نمونه تانک های بلوک شرق از خود بر جای گذاشت. طی جنگ خلیج فارس 180 دستگاه تانک چلنجر1 به عربستان سعودی منتقل شد و در خطوط مقدم نبرد بکار گرفته شد. مقامات ارتش انگلستان ادعا کرده اند که واحدهای زرهی ارتش انگلستان توانسته اند تا 300 دستگاه خودروهای زرهی عراقی را بدون آسیب دیدگی حتی یک تانک چلنجر1 نابود نمایند.همچنین تانک چلنجر1 طی جنگ خلیج فارس از خود رکوردی بر جای گذاشت که در تاریخ نظامی تانکهای رزمی بی نظیر بوده است. این تانک موفق شد تا از فاصله چهار هزار متری یک دستگاه تانک عراقی را هدف قرار داده و منهدم نماید. لازم به ذکر است که تانک چلنجر1 در راستای ماموریت صلح بانی در بوسنی نیز بکار گرفته شده است. از سال 1998 روند جایگزینی تانک چلنجر1 با مدل بهسازی شده ی آن یعنی چلنجر2 آغاز گردید و تا سال 2002 میلادی به اتمام رسید.
روند طراحی تانک چلنجر2 در آگوست 1989 میلادی به اتمام رسید و در فوریه سال 1990، اولین نمونه آزمایشی آن تکمیل گردید. در این نمونه ی آزمایشی ، از جدید ترین فناوری آنزمان استفاده شده بود.در اوایل آگوست سال 1990 هفت دستگاه نمونه آزمایشی و پس از آن دو دستگاه دیگر آماده گرید.از نه دستگاه نمونه آزمایشی، هفت دستگاه آن در لیدز و دو دستگاه دیگر در نیوکاسل ساخته شدند. همچنین یک برجک اضافی در لیدز ساخته شد تا از آن برای آزمایشات شلیک و اثر برخورد گلوله ی دشمن بر روی زره استفاده شود. این نمونه های آزمایشی از جهاتی با یکدیگر تفاوت داشتند ولی در همه ی آنها 156 مورد بهینه سازی انجام شده بود.عملیات بهسازی طوری طرح ریزی شده بود تا امکان انجام برخی از این بهسازی ها بر روی تانکهای چلنجر1 در محلهای نگهداری آنها امکانپذیر باشد.

شرکت سیستمهای دفاعی ویکرز که در آنزمان مسئولیت پروژه را بر عهده داشت در سپتامبر سال 1990 تانک چلنجر2 را در معرض نمایش گذاشت. (لازم به ذکر است که بعد ها سرکت بی ای ایی سیستمز با خریداری شرکت ویکرز مسئولیت پروژه راعهده دار شد).
پس از بررسی های انجام شده از سوی ارتش سلطنتی انگلستان این تانک برای خدمت در ارتش مناسب تشخیص داده شد. در ژوئن سال 1991 میلادی دولت انگلستان درخواست خرید 127 دستگاه تانک چلنجر 2و 13 دستگاه تانک آموزشی به ارزش 520 میلیون پوند را ارائه کرد.در سال 1993 تولید تانک در کارخانجات ویکرز در لیدز آغاز شد و اولین مرحله ی سفارش در جولای سال 1994 آماده تحویل گردید. در 16می سال 1994 ارتش انگستان آزمایشات تکمیلی تانک چلنجر2 را آغاز کرد. پس از اتمام آزمایشات متفاوت مقامات ارتش از عملکرد تانک ابراز رضایت کردند.در جولای سال 1994 وزارت دفاع انگلستان سفارش دیگری را برای خرید تانک ارائه کرد. این سفارش که ارزش آن بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون پوند بود شامل 259 دستگاه تانک چلنجر2،نه دستگاه آموزشی بعلاوه ی پشتیبانی آموزشی و لجستیکی میشد.فرآیند تولید از همان سال آغاز شد.
تولید تانک در کارخانجات لیدز تا سال 1999 به اتمام رسید ولی کار تولید در نیوکاسل همچنان ادامه پیدا کرد تا آنکه در سال 2002 آخرین سری از تانکهای تولید شده نیز به ارتش انگلستان تحویل داده شد.در سال 1993 سلطان نشین عمان هجده دستگاه تانک چلنجر2 را سفارش داد و در سال 1997 سفارش خدید بیست دستگاه تانک دیگر را ارائه کرد. ارزش این معاله 240 میلیون پوند برآورد شده است.
در سال 1999 وزارت دفاع انگلستان تایید کرد که تانک چلنجر2 توانسته است طی سخت ترین آزمایشات مطابق شرایط میدان نترد بهتر از هرتانک دیگری در سراسر جهان به اهداف مورد نظر دست یابد.با این حال برخی از کارشناسان مسائل نظامی معتقد بودند که این ادعا بیشتر بمنظور بازاریابی برای فروش تانک مطرح شده است. با روشن شدن جزئیات بیشتری از این آزمایشات، توانمندیهای تانک چلنجر2 بر همه گان آشکار گردید و از آن بعنوان یکی از بهترین تانک های رزمی نام برده شد.

جزئیات آزمایش از این قرار بود:
یک اسکادران مرکب از از دوازده دستگاه تانک چلنجر2 که خدمه ی آنها گلچینی از بهترین و با تجربه ترین پرسنل ارتش انگلیس بودند، موفق شدند تا آزمایشات زرهی تکمیلی واحدها موسوم بهATDU را با موفقیت به اتمام برساند.این اسکادران با پوشش دادن 5040 کیاومتر طی 84 نبرد شبیه سازی شده و شلیک 2856 گلوله از انواع مختلف مهمات 120 میللیمتری و 84000 گلوله ی کالیبر 7.62 میلیمتری مسلسل کار خود را به اتمام رساند. هر روز نبرد شبیه سازیس شده 33 کیلومتر پیشروی در زمینهای ناهموار، 27 کیلومتر حرکت در سطوح جاده ای و شلیک 34 گلوله ی توپ 120 میلیمتری و 1000 گلوله مسلسل موازی با توپ اصلی را شامل میشد.
این آزمایشات اعتبار از دست رفته ی تانک چلنجر را به آن بازگرداند ولی با این حال در بازار فروش جهانی توفیق چندانی نصیب تانک نشد.علیرغم آزمایش تانک توسط کشورهای قطر ، عربستان سعودی و یونان هیچکدام از انی کشورها تمایلی به خرید تانک چلنجر2 از خود نشان ندادند. علت این امر رقابت فشرده در بازار جهانی و حضور رقبای سرسختی همچون سری تانکهای ابرامز ، لئوپارد2 ولکلرک بود. بدین ترتیب عمان به عنوان تنها مشتری خارجی تانک چلنجر2 باقی ماند و آخرین سری از سفارشات عمان در سال 2001 میلادی به ارتش آن کشور تحویل داده شد.
بدنه تانک چلنجر2 از سه بخش تشکیل شده است: اتاقک راننده که در جلوی بدنه قرار دارد، بخش فرماندهی و کنترل که در برجک قرار گرفته و بخش موتور که در انتهای بدنه قرار دارد.بدنه و قطعات موتوری تانک چلنجر1 در تانک چلنجر2 نیز مورد استفاده قرار گرفته است که علت آن کارایی بالای آنها بوده اما برجک تانک کاملاٌ از طراحی تازه ای بهره می برد و با تانک قبلی تفاوت دارد.برجک تانک به زره چابهام نسل دوم مجهز شده است. این زره از ساختار محرمانه ای مرکب از لایه های سرامیک مخلوط در داخل زره فولادی تشکیل شده است و به آن زره ساندویچی نیز گفته می شود.این زره جدید به شدت مقاوم است و در مقابل سلاحهای هدایت شونده ی ضد تانک (ATGM) و مهمات انفجاری شدید ضد تانک (HEAT) که به خرجهای شکلدار مجهزند، از تانک مخوبی محافظت مینماید. علاوه بر تانک چلنجر، در تانک ابرامز ایالات متحده نیز ازفناوری این نوع زره استفاده شده است.برجک تانک توسط یک سیستم گرداننده الکتریکی حرکت میکند و در آن از سیستم الکترو هیدرولیکی استفاده نشده است.
تانک چهار نفر خدمه دادر که عبارتند از:فرمانده، راننده، توپچی، و گلوله گذار.علت استفاده از چهار نفر،بالا بردن قابلیتهای رزمی و توان درگیری بیست و چهار ساعته تانک بوده است زیرا در اینگونه ماموریتهای سنگین تعداد نفرات تاثیر گذار خواهد بود (لازم به ذکر است که تانکهایی همچون لکرک یا T-72 از سه خدمه استفاده می کنند که این امر موجب افزایش خستگی روحی و جسمی نفرات در ماموریتهای طولانی خوهد شد).

اتاقک راننده به یک پریسکوچ غیر فعال (PDP) مجهز اشت. این پریسکوچ از یک سیستم تقویت کننده تصاویر بهره میبرد در نتیجه حرکت در شب برای راننده امکان پذیر شده است. در نتیجه استفاده از این سیستم ها تانک میتواند در شب با سرعتی معدل سرعت روز خود حرکت کند و از وسایل روشنایی خارجی نیز استفاده ننماید.
جایگاه فرمانده ی تانک که در سمت راست برجک واقع شده به هشت عدد پریسکوپ با قابلیت پوشش 260 درجه ای مجهز است. در زیر هر پریسکوچ کلید قرمز رنگی تعبیه شده است که در صورت فشار دادن آن برجک به سرعت با پریسکوپ هم سو خواهد شد.فرمانده تانک به یک هدف یاب متعادل با میدان دید وسیع به نام
VS580-10 مجهز می باشد یک مسافت یاب لیزری نیز در آن تعبیه شده است.این هدفیاب قادر است تا دامنه +35 الی -35 درجه عمودی را پوشش دهد. کار طراحی و ساخت این هدف یاب را شرکت ساژم بر عهده داشته است.
جایگاه توپچی که در جلوی فرمانده قرار دارد به یک سیستم تصویر ساز حرارتی مجهز است که شرکت تیلز اپتروسیس سازنده ای آن است. این سیستم که از حسگر UKTICM2 استفاده مینماید امکان دید در شب را برای توپچی فراهم کرده است. تصویر حرارتی با بزرگنمایی 4 الی 11.5 برابر در هدفیاب ها و نیز نمایشگرهای دیجیتالی فرمانده و توپچی تانک قابل رویت است.
توپچی تانک به یک هدفیاب اصلی متعادل مجهز است که از یک مجرای نشانه روی بصری، یک مسافت یاب لیزری چهار هرتزی با دقتی در حدود 5 متر و بردی بین 200 الی 10000 مترو همچنین یک صفحه نمایش تشکیل شده است.کار طراحی این هدفیاب نیز توسط شرکت تلیز اپتروسیس انجام شده است.علاوه بر هدفیاب اصلی، تانک به یک هدفیاب فرعی نیز مجهز است که بصورت موازی با توپ نصب شده است تا در صورت نیاز توسط توپچی مورد استفاده قرار گیرد.خدمه گلوله گذار نیز به یک پریسکوپ روزانه مجهز است و در صورت نیاز می تواند از آن استفاده نماید.

تانک چلنجر2 به یک سیستم کنترل آتش دیجیتالی ساخت شرکت جنرال داینامیکس کانادا(سابقا شرکت کامپیوتیگ دیوایسس) مجهز است.این سیستم از یک کامپیوتر تشکیل شده که بصورت خودکار محاسبات مربوط به فرآیند شلیک را انجام می دهد.سیستم کنترل آتش تانک قادر است تا شش هدف متفاوت را بصورت یکجا ردیابی کند. تانک های چلنجر2 ارتش انگلستان به یک سیستم کاربردی اطلاعات میدان نبرد (PBISA) مجهز شده اند که شرکت جنرال داینامیکس انگلستان کار طراحی آنرا بر عهده داشته است.این سیستم برای جمع آوری از دیگر تانک ها به منظور هماهنگی بیشتر و گرفتن دستورات لازم از ستاد فرماندهی مرکزی بکار میرود.اطلاعات این سیستم پس از پردازش کامپیوتری در نمایشگرهای فرمانده و راننده تانک به نمایش در می آید تا آخرین اطلاعات صحنه نبرد و آرایش نیروهای خودی یا دشمن را در اختیار آنها قرار دهد. همچنین برای تانکهای ارتش انگلستان یک سیستم تاکتیکی ارتباطات دیجیتالی به نام بومن (کماندار) در نظر گرفته شده که علاوه بر امکانپذیر کردن ارتباطات امن، به طور خودکار موقعیت جغرافیایی تانک را نیز نمایش می دهد تانکهای چلنجر2 ارتش انگلستان که در عراق خدمت می کنند در سال 2006 به این سیستم مجهز شدند.
سلاح اصلی تانک چلنجر2 را یک توپ 120 میلیمتری خاندار بنام ال-30 تشکیل میدهد که از فولاد تصفیه شده ESR ساخته شده است. این نوع فولاد جزو مرغوبترین انواع فولاد در جهان بحساب می آید و استحکام بسیار بالایی دارد.این توپ به یک روکش عایق حرارت، یک سیستم مرجع نصب شده در دهانه لوله و همچنین یک سیستم تخلیه کننده دود مجهز است.

سطح داخلی توپ ال-30 با روکشی از فلز کروم پوشیده شده تا ساختاری محکمتر و سطحی نرم تر به آن ببخشد.
این روکش باعث می شود تا گلوله سایش کمتری با سطح لوله داشته باشد، دقت بیشتری پیدا کند، سرعت آن افرایش یابد و در نتیجه قدرت نفوذ آن بالاتر برود.توپ ال-30 دارای زاویه حرکت عمودی 10- الی 20+ درجه است و از آنجا که برجک تانک قابلیت حرکت 360 درجه ای دارد، توپنیز دارای زاویه گردش 360 درجه ای است و از یک سیستم کنترل و تثبیت کننده برقی استفاده مینماید.این توپ تفریباٌ با تمامی مهمات های فعلی 120 میلیمتری سازگار می باشد و می تواند گلوله های ثاقب ضد زره APFSDS-T مجهز به میله ی نفوذ کننده از جنس اورانیوم ضعیف شده ، گلوله های دودزا و انواع دیگری از گلوله های دیگری از جنس اورانیوم ضعیف شده نیز شلیک نماید از جمله چارم-1(CHARM-1) و چارم-3 (CHARM-3) که جزو مهمات اصلی تانک بحساب می آیند.در سال 2004 میلادی بخش سیستمهای زمینی شرکت بی ای ایی سیستمز طبق قراردادی متعهد شد تا تانکهای چلنجر2 ارتش انگلیس را به یک توپ 120 میلیمتری بدون خان مجهز کند.دین ترتیب تانکهای چلنجر2 ارتش انگلستان به توپ بسیار معروف و پر قدرت ال-55 ساخت شرکت راین متال آلمان مجهز شدند.این توپ که یکی از بهترین و قابل اعتماد ترین سلاحهای جهان بشمار می آید تاکنون بر روی سری تانکهای ابرامز ایالات متحده و ائوپارد2آ6 آلمان نصب گردیده است. این توپ قدرتمند از ژانویه سال 2006 تاکنون مضغول گذراندن مراحل آزمایشی بر روی تانک چلنجر2 می باشد.
علاوه بر توپ اصلی تانک به یک مسلسل کالیبر 7.62 موازی با توپ و یک مسلسل GPMGL37A کالیبر 7.62 بر روی برجک برای دفاع هوایی مجهز میباشد.
موتور تانک یک موتور دیزلی دوازده سیلندر پرکینز کاترپیلار با نام CV12 می باشد که 1200 اسب توان تولید میکند. همچنین تانک چلنجر2 به یک سیستم تعوض دنده ی اتوماتیک به نام TN54 مجهز است که شش دنده ی جلو و دو دنده ی عقب دارد.حداکثر سرعت جاده این تانک 59 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت آن در مناطق ناهموار 40 کیلومتر بر ساعت است.برد عملیاتی تانک نیز 450 کیلومتر در حالت معمول و 250 کیلومتر در مناطق ناهموار میباشد.
لازم به ذکر است که مدل صادراتی تانک چلنجر2 به یک موتور دیزلی جدید به نام MTUMT883 مجهز شده است که به آن قدرتی معادل 1500 اسب میدهد. حجم کم این موتور باعث میشود که فضای بیشتری برای دخیره سوخت بوجود بیاید که این امر باعث افزایش برد عملیاتی تانک تا شعاع 550 کیلومتری شده است.

تانک چلنجر2 به یک سیستم حفاظتی شیمیایی- میکروبی-هسته ای (ش م ه) مجهز است که از خدمه تانک در برابر عوامل غیر متعارف حفاظت می کند.سیستمهای الکترونیکی تانک نیز در برابر امواج الکترومغناطیس ناشی از انفجارات هسته ای مقاوم هستند. این خصوصیات باعث شده است تا تانک برای نبردهای غیر متعارف نیز آمادگی داشته باشد.قابل ذکر است که تانک چلنجر2 یکی از معدود تانکهایی است که از فناوری پننهانکاری استفاده مینماید. شکل خاص بدنه و برجک باعث گردیده تا اثر راداری تانک به حداقل برسد.
علیرغم عدم شهرت زیاد تانک چلنجر این تانک واقعاٌ یکی از بهترین تانکهای امروز جهان است.زره مستحکم، قدرت آتش خوب ، قابلیت تحرک مناسب و ایمنی بالا از تانک چلنجر2 تانکی مناسب و قابل اطمینان ساخته است که توانمدندی هایش را در عرصه نبرد و نه روی کاغذ به اثبات میرساند.

مشخصات:

خدمه : 4 نفر
جرم کلی تانک : 62500 کیلو گرم
طول بدنه تانک : 8،3 متر
عرض تانک : 3،5 متر
ارتفاع تانک از سطح زمین : 2،5 متر
جنگ افزار های موجود روی تانک : یک توپ 120 میلیمتری + یک مسلسل 7،62 میلیمتری موازی با توپ + یک مسلسل با کالیبر 7،62 نصب شده روی برجک
ظرفیت گلوله توپ : 50 گلوله از انواع مختلف
ظرفیت گلوله مسلسل : 4000 گلوله
قابلیت دید در شب : دارد
قابلیت شلیک در حین حرکت : دارد
موتور : CV12 دیزلی با 1200 اسب بخار قدرت
حداکثر سرعت : 59 کیلومتر بر ساعت : جاده ای -- 40 کیلو متر بر ساعت : غیر جاده ای
حداکثر برد عملیاتی : 250 الی 450 کیلومتر
سیستم استتار : بهمراه دو سری پنج تایی نارجک دودزا، تخلیه کننده دود از اگزوز ال-


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتجنگ افزار
برچسب‌ها: مشخصات تانک انگلیسی چلنجر 2 ,تانک چلنجر 2 ,مقاله کامل تانک چلنجر 2

تاريخ : یک شنبه 18 خرداد 1393 | 11:50 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع خبر داد
ایران در فهرست 5 تولیدکننده برتر شناور‌ نظامی/بومی‌سازی اغلب تولیدات

خبرگزاری فارس: جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با بیان اینکه ایران جزو 5 کشور برتر دنیا در تولید شناور‌های نظامی است، گفت: در حال حاضر تولید برخی شناور‌های نظامی بین 70 تا 90 درصد بومی‌سازی شده است.

خبرگزاری فارس: ایران در فهرست 5 تولیدکننده برتر شناور‌ نظامی/بومی‌سازی اغلب تولیدات
  •  

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» امیر بابایی امروز در نشست خبری چهاردهمین همایش صنایع دریایی، اظهار داشت: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تأمین تجهیزات و شناورهای مورد نیاز ارتش، سپاه و نیروی انتظامی را برعهده دارد.

وی افزود: همچنین شناورها و تجهیزات مورد نیاز بخش خصوصی و نیمه دولتی نیز در شرایط خاص و در صورت افزایش ظرفیت تأمین می‌کنیم.

بابایی با بیان اینکه در بخش شناورها و صنعت دریایی نظامی، پیشرفت مطلوبی داشته‌ایم، اظهار داشت: در بخش نظامی در برخی از رشته‌ها و تولیدات دریایی، جزو 5 کشور اول دنیا هستیم.

جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: در بخش نظامی، می‌توانیم طراحی شناور را از مرحله مطالعات در داخل کشور انجام دهیم و آن را بومی کنیم.

وی اضافه کرد: شناورهای ساخت این سازمان در تعداد بالا، اغلب 70 درصد ساخت داخل است و مدرن‌تر از شناورهای غیرنظامی است.

جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع افزود: برنامه‌ریزی درازمدت در بخش صنایع نظامی، افق روشن و مشخص و تعریف‌شده برای اهداف، عدم تغییر سریع مسئولان و الزام به پاسخگو بودن آنها، از دلایل پیشرفت صنایع دریایی نظامی است.

بابایی با تأکید بر اینکه اعتبار و بودجه‌ها در بخش نظامی کاملاً تعریف‌شده است، اضافه کرد: در بخش صنایع نظامی، مدیران مدام تغییر نمی‌کنند ضمن آنکه مدیری نیز از بیرون وارد مجموعه نمی‌شود که این موارد در سطح صنایع غیرنظامی دریایی نمود ندارد.

جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: قانون حمایت از صنایع دریایی اجرا نمی‌شود و دولت توجهی به آن ندارد که این امر موجب می‌شود صنعت دریایی غیرنظامی رشد نکند.

بابایی با بیان اینکه صنعت دریایی، اشتغال، درآمدزایی و بهره‌وری بالایی دارد، افزود: لازم است بنادر کشور توسعه یابند.

جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با اشاره به اینکه در بخش سلاح، کاملاً خودکفا هستیم، اضافه کرد: ما برای بومی‌سازی، کارخانه خود را مشخص کرده و به آنجا برنامه زمانبندی ساخت می‌دهیم.

بابایی با اشاره به اینکه در بخش تهیه و ساخت تجهیزات شناورسازی بسیار پیشرفته شده‌ایم، تأکید کرد: در سیستم رانش، کشتی‌ها و شناورها در بخش غیرنظامی کاملاً وابسته به خارج هستند اما در بخش نظامی کاملاً بومی هستیم و تحریم‌ها هیچ تأثیری بر محصولات و صنایع نظامی نداشته است.

جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با بیان اینکه در آینده نزدیک، شناورهای داخلی نظامی انبوه‌سازی‌شده جدیدی آب‌اندازی می‌شود، اظهار داشت: ایران باید در صنعت دریایی جزو 5 کشور اول منطقه و 20 کشور اول دنیا باشد.

بابایی با تأکید بر اینکه نیروی دریایی قوی موجب قدرت سیاسی و نظامی برای هر کشور می‌شود، اضافه کرد: تسهیلات، بیمه، گمرک و فاینانس به هیچ عنوان در بخش صنعت دریایی غیر نظامی تعریف نشده است و این موارد اصلاً اهمیتی برای متولیان ندارد.

جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با بیان اینکه بالا رفتن نرخ ارز، فرصتی برای خودنمایی صنعت داخلی است، اضافه کرد: توان ساخت کشتی‌های یکصد هزار تنی در ایران در بخش آبشور وجود دارد.

بابایی ضمن تأکید بر لزوم تمرکز سیاست‌ها در بخش صنایع دریایی بر خرید از داخل، گفت: یک ناوشکن 10 برابر از نظر تکنولوژی از جک‌آپ بالاتر است، اما ما ناوشکن را در داخل می‌سازیم،در حالی که نمی‌تـوانیم جک‌آپ بسازیم.


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتاخبار ارتش
برچسب‌ها: قدرت نظامی ایران ,شناور های نظامی ایرانی

تاريخ : یک شنبه 18 خرداد 1393 | 11:40 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
آشنایی با تحولات اولین تانک بومی کشور؛

ذوالفقار ایرانی با چه امکاناتی از نیام درآمد + عکس

سامانه کنترل آتش این تانک موسوم به " EFCS3 " یک سیستم چند منظوره است که توانایی قابل توجهی چون ایجاد امکان درگیری با اهداف ثابت و یا متحرک در حال حرکت، قابلیت انتقال اطلاعات به کامپیوتر محاسبات، قابلیت شبکه شدن با سامانه های دید در شب اشاره کرد.
تانک یکی از مهمترین ادوات در رزم های زمینی به حساب آمده و به نوعی از زمان جنگ دوم جهانی تا به امروز به عنوان یکی از اهرم های تاثیر گذار در تعیین نتیجه نبرد به حساب آمده است. در کشور ما ایران تلاش ها برای طراحی و ساخت یک تانک بر مبنای دانش و توان بومی از اوایل دهه 1370 شمسی آغاز شده و تانک ذوالفقار 3 امروز به عنوان محصول نهایی این پروژه به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شده است.

شاید بتوان طرح " تانک ذوالفقار " را یکی از طولانی ترین پروژه های تاریخ دفاعی ایران به حساب آورد که هم اکنون پس از گذشتن حدود دو دهه به نتیجه رسیده است. تا به امروز 3 مدل از این تانک معرفی شده است که البته مدل اصلی که در آینده به عنوان تانک اصلی نیروهای زرهی ایران وارد عمل می شود تانک ذوالفقار 3 خواهد بود.

بر اساس اسناد رسمی، در سال 1375 شمسی اولین مدل از تانک ذوالفقار به صورت علنی رونمایی شد.


تانک ذوالفقار 1

از نظر ظاهری باید به این نکته اشاره کرد که در طراحی این تانک از همان ابتدا از بحث طراحی برجک گنبدی شکل که بیشتر در تانک های روسی استفاده می شود دوری شده و طراحان سعی کرده بودند تا از طرح های دیگر در این بخش الگو بگیرند.

بیشتر کارشناسان غربی معتقد هستند که ذوالفقار 1 بیشتر طرحی بر اساس تانک قدیمی " ام 60 " ساخت آمریکا بوده و طراحان ایرانی در این بخش آنچنان به دنبال طرح های متفاوت نرفته اند. باید توجه داشت که به دلیل مسائل امنیتی، پروژه ذوالفقار همواره در هاله ای از ابهام قرار داشته و اطلاعات دقیق و مشخصی در بحث مشخصات و مختصات آن از طرف منابع رسمی وجود ندارد. لذا در این گزارش سعی شده است تا از اعداد و ارقام تخمینی و گمانه زنی های تخصصی اعلام شده در فضای رسانه ها استفاده شود.

تانک ذوالفقار 1 یک حرکت  ابتدایی در بحث طراحی و ساخت تانک به حساب می آید که به متخصصان داخلی این امکان را داد تا با بهره گیری از یک طرح ساده به بسیاری از دانش های پایه و کلی در بحث طراحی تانک برسد. باید گفت که به نظر سلاح اصلی تانکهای سری ذوالفقار توپ های 125 میلی متری بدون خان مدل " 2A46 " ساخت روسیه است.

با کمی انحراف از بحث اصلی باید گفت که ایران در سالهای پس از اتمام جنگ تحمیلی و به منظور تامین فوری نیازهای زرهی خود اقدام به تولید تحت امتیاز تانکهای سری " تی – 72 اس " کرد. از همین طریق دانش مربوط به طراحی و ساخت این توپ به کشور منتقل شد. باید گفت که این توپ از دهه 1960 میلادی و بر روی تانکهای سری تی 64 وارد خدمت شده و تا به امروز به عنوان سلاح اصلی تانکهای روسی مورد استفاده قرار می گیرد.


تانک ذوالفقار 2

این توپ یکی از اولین توپهای جهان مجهز به سیستم گلوله گذاری خودکار به شمار می آید که می توان با کمک آن خدمه تانک را در حد 3 نفر نگاه داشت. گستره قابل توجهی از مهمات هدایت شونده و غیر هدایت شونده توسط این توپ قابل استفاده است. مهمات ضد تانک شدید الانفجار، مهمات ضد زره با باله ثابت شده و موشکهای هدایت لیزری سری " AT-11 " از جمله این مهمات هستند. با استفاده از این مهمات هدایت شونده می توان با اهدافی در فاصله 4 کیلومتری درگیر شد. این توپ دارای نرخ آتشی در حدود 4 تا 6 گلوله در دقیقه است.

در بحث سلاح های ثانویه ذوالفقار از یک قبضه تیربار سبک ام ژ – 3 با کالیبر 7.62 میلی متری و دو قبضه مسلسل سنگین 12.7 میلی متری سری "دشکا" بهره می برد.


مدل اولیه تانک ذوالفقار 3

از نظر تخمین وزن و ابعاد باید گفت که به صورت مشخص تانکهای سری ذوالفقار از مدل 1 تا 3 افزایش ابعاد و وزن را تجربه کردند که به نظر می توان رنج وزنی بین 40 تا 50 تن را برای 3 مدل این تانک در نظر گرفت. در بحث پیشرانه تانکهای سری ذوالفقار از یک موتور دیزل با توان تقریبی 1000 اسب بخار بهره می برد که این تانک را قادر می سازد بر روی جاده به سرعتی در حدود 70 و در روی سطوح ناهموار در حدود 40 تا 45 کیلومتر بر ساعت برسد. این در حالی است که بیشینه سرعت برای تانک تی 72 در حدود 60 کیلومتر بر ساعت است.

اما یکی از نکات جالب در بحث طراحی تانک ذوالفقار، ارتفاع کم این تانک است. ذوالفقار تانکی به حساب می آید که با داشتن ارتفاع تقریبی 2.5 تا 3 متر، طول 7 و پهنای 3.5 متر می تواند بحث پنهانکاری بصری را تا حد قابل قبولی به اجرا بگذارد. تانک ذوالفقار در مدل 2 و 3 به شکل جالبی به مانند تانک آبرامز طراحی شده است. طرح 5 ضلعی برجک تانک و عدم نصب زره های واکنش گر انفجاری " ERA " مثل تانک تی 72، بر روی بدنه این تانک ایرانی این احتمال را مطرح می کند که ذوالفقار از زره های کامپوزیتی و ترکیبی مثل تانکهای مدرن جهان بهره می برد.


مدل جدید ذوالفقار 3

اما یکی از نکات بسیار مهم در تانک ذوالفقار 3 که به صورت مشخص توسط امیر پوردستان فرمانده نزاجا در جریان مراسم رونمایی از تانک ارتقاء یافته ذوالفقار 3 به آن اشاره شد، سامانه کنترل آتش این تانک بود.

سامانه کنترل آتش این تانک موسوم به " EFCS3 " یک سیستم چند منظوره است که توانایی های قابل توجهی را در اختیار ذوالفقار قرار می دهد. از این میان می توان به مواردی همچون: ثابت نگاه داشتن توپ در هنگام انواع مانورها و چرخش ها، ایجاد امکان درگیری با اهداف ثابت و یا متحرک در زمانی که تانک متوقف بوده و یا در حال حرکت است، قابلیت انتقال اطلاعات به کامپیوتر محاسبات بالستیک تانک برای تخمین زاویه مورد نظر برای شلیک، قابلیت شبکه شدن با سامانه های دید در شب موجود در تانک و افزایش شانس مورد اصابت قرار دادن هدف با اولین شلیک اشاره کرد.


مدل جدید تانک ذوالفقار 3

باید تاکید کرد که با توجه به اتخاذ سیاست دفاعی نبرد ناهمطراز از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر بحث هایی مثل عملیات های غافلگیرانه، باید تانکهای ایرانی به سامانه هایی مجهز شوند که بتوانند با کمک آن در کمترین زمان ممکن و به عبارتی با اولین شلیک هدف خود را مورد اصابت قرار دهند.

بر اساس اطلاعات موجود سامانه های کامل حفاظت ش . م . ه، لانچرهای دود پخش کن و مسافت یاب های لیزری نیز بر روی این تانک نصب شده است. در توضیح باید گفت که سامانه های حفاظتی " ش . م . ه " به وسیله حسگرهای موجود در صورت وجود عوامل شیمیایی، میکروبی و یا هسته ای در فضای اطراف تانک به تصفیه هوای موجود پرداخته و مانع ورود عوامل خطرناک به درون تانک می شود.

سامانه دود پخش کن نیز با پخش دود می توانند به پنهان شدن تانک از دید نفرات دشمن و یا شکستن قفل لیزری سلاح های هدایت شونده منجر شوند. سامانه مسافت سنج لیزری نیز می تواند با ارسال امواج لیزر به نقطه ای مشخص مصافت تانک تا آن نقطه را مشخص کرده و به هدف گیری بهتر تانک کمک کند.


بخشی از سامانه مسافت سنج لیزری ذوالفقار 3

در مدل جدید تانک ذوالفقار بدنه تانک به صورت کامل با تورهای استتاری موسوم به "ترمال" پوشانده شده اند که به نظر، هدف از این حرکت پوشاندن بخش هایی از این تانک از دید است. البته این تورهای استتاری خاص توان کاهش سیگنال های فروسرخ ساطع شونده از تانک را نیز دارند. مشخصا در بحث طراحی کلی برجک و بدنه تفاوت آشکاری بین دو مدل نمایش داده شده از تانک ذوالفقار وجود ندارد اما می توان احتمال داد که سامانه هایی بر روی بدنه تانک در مدل جدید نصب شده است که هنوز نباید به نمایش دربیایند.

در پایان ذکر این نکته مهم به نظر میاید که ذوالفقار 3 محصول نزدیک به دو دهه تلاش و طراحی در جهاد خودکفایی نزاجا است و باعث شده است تا ایران به عنوان تنها کشور منطقه با فناوری بومی تولید تانک در آن شناخته شود. این تانک بنا بر گفته فرماندهان نزاجا دارای مولفه های برتری نسبت به تانک تی 72 اس که در حال حاضر به عنوان تانک اصلی نیروهای مسلح ایران شناخته می شود، است و امید می رود با توجه به نظر مساعد ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به این تانک، به زودی شاهد تولید انبوه و تحویل این تانک به واحدهای زرهی باشیم.

موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتجنگ افزار
برچسب‌ها: تانک جدید ذوالفقار ,ذوالفقار 3 ,سری جدید تانک ذو الفقار ,تصاویر تانک ایرانی

تاريخ : یک شنبه 18 خرداد 1393 | 11:38 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
سردار جزایری در گفتگو با العالم اعلام کرد

تجهيز تمامي سازمان‌هاي نيروهاي مسلح ايران به انواع مختلف پهپاد/ واکنش به ادعاي عربستان

معاون ستاد کل نیروهای مسلح، با تشريح اهمیت و ابعاد شکار دومین پهپاد آمریکایی توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: ادعای عربستان سعودی در مورد پرواز پهپادهای ایرانی بر فراز مناطق ساحلی آنها نادرست است و منتظریم که اين کشور، قرائن و شواهد منطقی خود را ارائه کند.
به گزارش حوزه دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، سردار سید مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با العالم، ضمن اشاره به سردرگمی آمریکایی‌ها در مواجهه با قدرت دفاعی و پدافندی ایران اظهار داشت: مدتی از شکار پهپاد جدید آمریکایی توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد و نکته قابل توجه این است که ایران از دو منظر، یکی به لحاظ قدرت دفاعی و دیگری از مباحث علمی و فناوری در وضعیت خوبی قرار دارد.

وي افزود: از طرفی قادریم دشمن و هر هواپیمایی که بخواهد وارد مرزهای ایران شود شناسایی و رصد کنیم. گاهی اخطار می‌دهیم که وارد منطقه ما شده‌اند و مطابق با قوانین بین‌المللی باید خارج شوند. از لحاظ علمی هم دانشمندان ما در مرحله‌ای هستند که می‌توانند فناوری‌های مخلتفی را در امور مختلف، مخصوصا امور دفاعی و نظامی برای دفاع از تمامیت ارضی کشور از خود بروز دهند. ما در گذشته آرکیو 170 را داشتیم و امروز پهپادهای دیگر آمریکا در دام پدافندی ایران گرفتار می‌شوند. به نظرم آمریکایی‌ها باید متوجه باشند که ما توان لازم برای اقدامات پدافندی را دارا هستیم و توصیه می‌کنیم برای خود و دیگران بی جهت ایجاد زحمت نکنند.

علت تناقض در اظهارات آمریکا

سردار جزایری در ادامه و در پاسخ به پرسشی مبني بر علل تناقض‌گویی مقامات آمریکایی پس از انتشار این خبر گفت: آمریکا سه مشکل عمده دارد و به همین دلیل گاهی مواضعش دچار تناقض می‌شود. یکی مشکلاتی است که حزب حاکم با سایر احزاب ذی‌نفوذ دارد و به تعبیر بهتر در مسائل داخلی، هیات حاکمه با مشکل روبرو است و تشریح این مشکلات نیاز به بحث مستقل دارد. مشکل دیگر که موجب تناقض‌گویی آنها می‌شود، سیاست خارجی آمریکا است؛ از یک طرف با دوستان و هم‌پیمانان خود و از طرف دیگر با اوضاع منطقه به خصوص غرب آسیا دارای مشکلات، تناقضات و ناهنجاری‌هایی  است. مشکل سوم اختلاف نظر بین سیاسیون و نظامی‌های آمریکا است. به همین دلیل گاهی مشاهده می‌کنیم در هیات حاکمه آمریکا تناقضاتی بروز می‌کند. اما مبدا پرواز مشخص است و خودشان هم اعتراف کردند که پهپاد شکار شده، آمریکایی بوده است.

وي ادامه داد: نکته مهمی که باید بگویم این است که ما به لحاظ علمی و فناوری از مرحله این گونه پهپادها عبور کرده‌ایم؛ البته مساله پهپاد قبلی حایز اهمیت بود و خوشبختان دانشمندان ما توانستند استفاده‌های قابل توجهی از آن داشته باشند اما در مورد هواپیماها و پهپادهایی در کلاس اسکن ایگل، از این مرحله عبور کرده‌ایم. البته بدیهی است که هر محصول و فراورده‌ای قابل استفاده است و ما استفاده لازم را از آن خواهیم داشت.

خروج بیگانگان، لازمۀ امنیت منطقه

جزایری در ادامه تصریح کرد: این گونه کشفیات توسط مدافعین ایران خود به نوعی بیانگر متجاوز بودن آمریکایی‌ها است. ما بارها اعلام کرده‌ایم منطقه خلیج فارس و خاورمیانه و غرب آسیا مناطقی که پیرامون همسایه‌های ما است در صورتی روی آرامش و امنیت پایدار را به خود خواهد دید که آمریکایی‌ها و کلیه نیروهای متجاوز از این منطقه خارج شوند.متاسفانه ما به کرات شاهد تجاوزگری آمریکایی‌ها در عرصه‌های زمین دریا چه در سطح شناورها و چه در زیر سطح و چه از طریق زمین و یا در فضا هستیم. این گونه اعلام‌های آمریکایی حاکی از خوی زیاده‌خواهی و تجاوزگری آمریکایی‌ها است. به نظرم باید همه کشورهای منطقه دست به دست هم بدهند و  با وحدت، نیروی بیگانه را از منطقه خارج  کنند. اگر همه کشورهای منطقه تصمیم بگیرند، آمریکا قادر نخواهد بود این تجاوزات را ادامه دهد. در عین حال ما تلاش می‌کنیم  از مرزهای خود حراست کنیم و امیدواریم این خوی شیطانی آمریکایی‌ها کنار گذاشته شود و اجازه دهد مردم منطقه و ملت‌ها و کشورها در امنیت به سر ببرند.

پیشرفت سریع ایران در ساخت انواع پهپاد

سردار جزایری با اشاره به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف فناوری و نظامی گفت: به لحاظ دانش، خوشبختانه در حد متوسط به بالا هستیم و شما آمار جهانی در مورد ایران را ببینید. ایران به لحاظ دانش دارای سرعت بسیار بالایی است، به خصوص در تجهیزات دفاعی در زمینه دانش این تجهیزات در مرحله خوبی هستیم. همین مساله به ما کمک کرده که تجهیزات متناسب با شرایط و اوضاع امروز جهان را برای خود تامین کنیم. در مورد هواپیماها و پهپادها همه نیروهای ما و همه سازمان‌های نیروهای مسلح ایران به این سلاح مجهز هستند در کلاس‌های مختلف و نوع دفاع. بخش‌های زمینی، دریایی و هوایی ما از این سلاح استفاده می‌کنند و ما فکر می‌کنیم هرچقدر توان دفاعی ایران و قدرت ما در این زمینه ارتقا یابد به امر بازدارندگی کمک می‌کند. متاسفانه روحیه حاکمان آمریکایی به گونه‌ای است که چنانچه در برابرشان قدرت قابل ملاحظه‌ای نباشد، دست به زیاده‌خواهی می‌زنند، لذا ما چاره‌ای نداریم جز این که قدرت دفاعی خود را بالا ببریم. به نظر می‌رسد این امر هم به نفع ایران و هم مجموعه کشورهای همسایه و برادران ما چه در بخش عربی و چه غیر عربی منطقه است.

سردار جزايري يادآور شد: این امر باعث بازدارندگی شیطنت‌های آمریکا می‌شود و ما امیدواریم سرعت دانش آماده‌سازی تجهیزات نظامی، هر روز بالاتر رود و فکر می‌کنیم یکی از راه‌های تامین امنیت و آرامش در منطقه این است که ایران قدرت تام بازدارندگی در برابر کشورهایی مثل آمریکا را پید اکند. ادعای عربستان سعودی در مورد پرواز پهپادهای ایرانی بر فراز مناطق ساحلی آنها نیز نادرست است و چنین برنامه‌ای در دکترین و رفتار نظامی ما جایی ندارد. لذا منتظریم که عربستان سعودی قرائن و شواهد منطقی خود را ارائه کند.

ابعاد و آثار شکست رژیم صهیونیستی در غزه

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه به شکست صهیونیست‌ها در حمله به غزه اشاره و تصریح کرد: با این شکست، دو اتفاق بزرگ در منطقه شکل گرفت؛ یکی برملا شدن دروغ بزرگ اسراییل مبنی بر قدرتمند بودن و قدرت مطلق منطقه بودن، چرا که جنگ 33 روزه، جنگ 22 روزه و جنگ اخیر غزه بیانگر شکست‌های فاحش رژیم صهیونیستی و ضعف مفرط نظامی این رژیم است، به نظر من بعد از شکست اخیر در غزه اسراییلی‌های غاصب قادر نخواهند بود از طریق تبلیغات و عملیات روانی این دروغ بزرگ را بیش از این ترویج کنند.

وي افزود: دوم، خودباوری در میان مردم منطقه به ویژه در جریان مقاومت است، اتفاق بزرگی که در سال‌های اخیر در منطقه رخ داده است، حداقل در 60 سال گذشته بی‌نظیر بوده است. پیروزی حزب‌الله پیروزی بسیار بزرگی بود، پیروزی جنگ 22 روزه مبارزین فلسطینی در غزه در تاریخ بی‌نظیر است، و اتفاق نادری که اخیرا افتاد و صهیونیست‌ها بیش از یک هفته نتوانستند به جنگ تمام‌عیاری که آغاز کرده بودند، ادامه دهند، اینها واقعیت‌های بزرگی است. از یک طرف بسیار امیدوارکننده و خوشحال‌کننده است، آن هم نه فقط برای مردم منطقه بلکه برای همه آزادگان جهان. ما  شور و شعف و خوشحالی را در بسیاری از راهپیمایی‌هایی که در اقصی‌نقاط جهان بعد از پیروزی حماس و جهاد اسلامی در غزه رخ داد، مشاهده کردیم.

خودباوری آزادگان و ناامیدی تجاوزگران

جزایری در ادامه تاکید کرد: خودباوری بی‌نظیری در میان همه نهضت‌های آزادی‌بخش، ملت‌ها و مبارزان بعد از شکست اسراییلی ها در غزه به وجود آمده است. به نظر من این یک رویداد غیرمترقبه برای استکبار است، از این به بعد اسراییلی‌ها، در جناح شکست خورده هستند و مقاومت در اقصی‌نقاط جهان، (به خصوص مقاومت منطقه، مقاومت فلسطینی‌ها و حزب‌الله لبنان)، حرف اول را در معادلات سیاسی خواهد زد. این یک اتفاق و رویداد خارق‌العاده بود، و مردم و هم دولت‌ها باید از این اتفاق و رویداد درس و عبرت بگیرند. اگر عبرت‌های لازم را از این رویداد داشته باشیم می‌توانیم در برابر جبهه استکبار صف‌آرایی مناسبی داشته باشیم. طبل توخالی اسراییلی‌ها پاره شده است، بخش سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی جامعه اسراییل غاصب ترَک برداشته است. به نظر من این ترَک‌ها ترمیم‌بردار نیست،  به تعبیر بسیاری از عقلا و کارشناسان عالی‌رتبه  باید با صدای بلند بگوییم که دوران، دوران زوال امپراطوری‌هایی مانند آمریکا، و قدرت‌های خشنی مانند رژیم صهیونیستی است. به تعبیر دیگر، باید اعلام کنیم صدای شکستن جامعه غاصب اسراییل در سرزمین‌های فلسطینی به وضوح شنیده می‌شود، و دیر نیست زمانی که این رژیم به نابودی کامل برسد.             

اعلام حمایت آشکار ایران از مقاومت فلسطین

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص پیام‌های اعلام حمایت تسلیحاتی ایران از مقاومت فلسطین اظهار داشت: موضوع فلسطین فقط متعلق به مسلمانان نیست حتی صرفا به منطقه نیز تعلق ندارد، بلکه مربوط به بشریت است. جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که به همه مظلومان در هر نقطه جهان اگر بتواند کمک خواهد کرد و خوشبختانه ما این کار را در حد توان خود انجام دادیم. درباره برادرانمان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بارها اعلام کردیم که ما هر کمکی که بتوانیم نسبت به مردم مظلوم فلسطین و مقاومت منطقه انجام خواهیم داد، نکته حائز اهمیت درباره فلسطین آن است که خوشبختانه گروه‌های مبارز فلسطین از مراحل اولیه تجهیزاتی و دفاعی عبور کرده‌اند؛ به عبارت دیگر هم‌اکنون مقاومت منطقه در حدی از توانمندی تجهیزاتی، علمی و فناوری دست پیدا کرده که خود قادر به تولید و تجهیز خود است و عرصه‌های دفاعی قابل توجه و سامانه‌های متناسب با حمله را برای خود ایجاد کند. لذا از این حیث باید بگوییم خوشبختانه مقاومت منطقه مرحله اولیه تجهیز را پشت سر گذاشته، به مسائل علمی و فناوری دست پیدا کرده و البته جمهوری اسلامی ایران در این عرصه در هر بخشی از مقاومت که ضروری باشد، کمک‌های لازم را ارائه خواهد کرد.

ناتوانی مطلق صهیونیست‌ها در حمله به ایران

جزایری در ادامه افزود: با توجه به واقعیت‌های نظامی منطقه نه تنها رژیم صهیونیستی قادر به تهاجم نظامی به جمهوری اسلامی ایران نیست و اگر چنین اشتباه و خطایی از این رژیم سر زند مساوی با نابودی کیان این رژیم غاصب است؛ بلکه آمریکا نیز با همه توانش در شرایط امروز قادر به اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران نیست. کارشناسان عالی‌رتبه سیاسی و نظامی جهان به خوبی قادر به درک این سخن هستند، بسیاری از منافع آمریکا در تیررس نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است، اصولا ایران دارای یک پشتوانه استراتژیک در سراسر جهان است که خود مانع بزرگی برای هر واحد سیاسی و  کشوری است که قصد اقدام خصمانه و نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

وي خاطرنشان كرد: دلایل بسیار زیادی وجود دارد که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها قادر نیستند اقدام نظامی علیه ایران انجام دهند، البته باید ما اذعان داشته باشیم که بخش قابل توجهی از رسانه‌ها در اختیار صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها است، آنها از طریق عملیات روانی و تبلیغات دروغین تلاش می‌کنند خود را در همه عرصه‌ها غالب؛ و کشور مقابل و حریف را مغلوب جلوه دهند، لذا وانمود می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هر لحظه در معرض یک اقدام و تهدید نظامی قرار دارد تا به این وسیله افکار عمومی را در جهت مورد نظرشان هدایت کرده و ایران را در افکار عمومی و رسانه‌ها یک کشور ضعیف نشان دهند، لذا آنچه مطرح می‌شود باید در راستای عملیات روانی به آن توجه کرد و به دور از واقعیت‌های صحنه امروز کشور ما و کشورهای مقابل است.

انتقاد از سکوت مجامع بین المللی در برابر تهدید به حمله

سردار جزایری با انتقاد از سازمان ملل و شورای امنیت به سبب سکوت در برابر تهدید یک کشور عضو این سازمان، گفت: رژیم‌ها و کشورهایی هستند که صراحتا اعلام می‌کنند که می‌خواهند به کشور دیگری حمله نظامی کنند، این سوال از جوامع بین‌المللی و شورای امنیت و سازمان ملل متحد مطرح است که چرا در برابر چنین اعلام های صریحی مبنی بر تجاوز یک کشور به کشور دیگر عضو سازمان ملل سکوت می‌کنند، این سوال بزرگ ما از مجامع بین‌المللی و مدافع حقوق بشر و سازمان‌های مردم‌نهاد، فرهیختگان، نخبگان، دانشجویان و اساتید و جامعه جهانی است؛ چرا علیه آمریکا و صهیونیست‌ها با وجود صراحت کلامی مبنی بر حمله نظامی به ایران، سکوت می‌کنند؟ زمان شکستن این سکوت، به خصوص توسط اندیشمندان، دانشمندان و فرهیختگان جهانی فرارسیده است. ما سازمان‌های ضد جنگ بسیاری در اقصی‌نقاط جهان داریم که باید به آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به خاطر تهدید به اقدام نظامی علیه ایران اعتراض کنند. در عین حال من معتقدم با وجودی که این تهدیدها یک اقدام تبلیغاتی و عملیات روانی  است، اما این توقع به جایی است که بپرسیم چرا جامعه جهانی در برابر این خوی تجاوزگری سکوت کرده است؟

آمریکا و موشک قاره‌پیمای ایران

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به گزارش اخیر کنگرۀ آمریکا مبنی بر عدم انجام آزمایش موشک قاره‌پیما از سوی ایران در دو سال آینده، اظهار داشت: اختلاف نظر در سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره جمهوری اسلامی ایران زیاد است، ما بی‌توجه به اظهار نظر آمریکایی ها به راه خود ادامه می دهیم. راه ما از مسیر علم، فناوری و دانش می‌گذرد. ما یک کشور مستقل هستیم، سیاست‌ها و منویات خاص خود را داریم و تلاش می‌کنیم در عرصه‌های مختلف از جمله در عرصه‌های دفاعی به بازدارندگی دست پیدا کنیم، بنابراین برای ما اهمیت ندارد که آمریکایی‌ها چه برداشتی نسبت به دستیابی ما به علوم و تبدیل آن به تجهیزات دفاعی و نظامی داشته باشد. ما به سرعت در حال پیمودن این مسیر هستیم و در عین حال آمریکایی‌ها گاهی با توجه به برخی رزمایش‌هایی که انجام می‌دهیم، به بعضی از توانمندی‌های ما پی می‌برند، و در آینده نیز برخی توانمندی‌های جدید جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های دفاعی را مشاهده خواهند کرد.

 


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتاخبار ارتش
برچسب‌ها: تجهیز نیرو های مسلح ایران به انواع پهباد ها ,پهباد رادار گریز ,پهباد موشک انداز

تاريخ : یک شنبه 18 خرداد 1393 | 11:36 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

به نام خدا

ناوشکن ایران به قلب دریایی ارتش چین می رود + نقشه

از جمله شناورهای موجود در این مرکز مهم نیروی دریایی چین می توان به ناوشکن های کلاس 052 ساخت چین اشاره کرد؛ شناورهایی با خواص رادار گریزی و البته توانایی درگیری با اهداف مختلف در سطح، هوا و زیر سطح که در سالهای اخیر به نیروی دریایی چین تحویل داده شده است.
 در سالهای اخیر و با ابتکار فرمانده معظم کل قوا، واژه جدیدی به ادبیات دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران افزوده شده است که آن "نیروی دریایی راهبردی" است. با نگاهی به لیست واژگان نظامی می تواند مترادف هایی برای این واژه همچون نیروی دریایی آبی و یا نیروی دریایی آب های آزاد پیدا کرد. به طور سنتی نیروی دریایی ایران از زمان تشکیل در دوره پهلوی اول تا چند سال اخیر بیشتر به عنوان یک نیروی دریایی آب های ساحلی که حوزه عملیاتی آن شامل مناطقی چون خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر بود.

در سالهای اخیر فرماندهی معظم کل قوا با یادآوری ارزش های موجود در دریا و نیاز کشور به حضور در آبها آزاد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خود را مهیای حضور در آبهای بین المللی کرد. ظهور پدیده ای به نام دزدی دریایی در آبهای منطقه خلیج عدن و دریای سرخ فرصت خوبی بود تا نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور در آبهای دور از خانه را تجربه کند.

 تا به امروز بیش از 20 ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور حفاظت از منافع ملی در این منطقه حضور پیدا کرده اند و حضور در دریایی مدیترانه را نیز تجربه کرده اند. اما بیست و چهارمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش بر خلاف اسلاف خود به سمت شرق رفته و تبدیل به اولین ناوگروه ایرانی شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به اقیانوس آرام وارد شده است. اما در این مطلب قصد داریم مسیر طی شده توسط نیروی دریایی ایران و شرایط کلی آن منطقه از کره جغرافیایی را تشریح کنیم.

تنگه مالاکا به عنوان یکی از مهمترین گذرگاه های انرژی در جهان به عنوان آبراهی شناخته می شود که اقیانوس هند را به اقیانوس آرام وصل می کند. این آب راه در بین کشورهای مالزی، جزیره سوماترا اندونزی و در جنوب آن نیز کشور سنگاپور واقع شده است. این تنگه طولی در حدود 800 کیلومتر داشته و عرض آن نیز در نقاط مختلف بین 50 تا 320 کیلومتر است.

عمق این تنگه آبی نیز بین 27 تا 37 متر برآورد می شود و یکی از مهمترین گذرگاه های دریایی جهان به حساب می آید که به صورت روزانه 15 میلیون بشکه نفت از آن عبور می کند. بخش عمده نفت خلیج فارس که برای بازار کشورهای آسیایی به مانند چین، کره جنوبی و ژاپن از این تنگه عبور کرده و به دست مشتریان آن می رسد. از سوی دیگر بخش عمده ای از صادرات کشورهای آسیایی مثل چین نیز از طریق این آب راه استراتژیک به مناطق دیگر دنیا حمل می شود.



موقعیت تنگه مالاکا با فلش مشخص شده است

این تنگه آبی در طی ادوار مختلف تحت کنترل اقوام مختلف مانند اعراب، هندی ها، پرتغالی ها و انگلیسی ها بوده و در طول سالهای قرن 19، 20 و سالهای اولیه قرن بیست و یکم همچنان با مشکلی به نام دزدان دریایی رو به رو بوده است. ناوگروه بیست و چهارم نداجا شامل ناو بالگردان‌بر خارک و ناوشکن سبلان پس از طی 7000 کیلومتر به این تنگه وارد شده و پس از خروج از آن به اقیانوس آرام وارد می شوند.

 اما پس از گذر از این تنگه و ورود به اقیانوس آرام، مقصد بعدی ناوگروه نداجا بندر چینی "  ژانگ‌ژیانگ " است. اما چرا نیروی دریایی ایران به سمت این بندر می رود؟

باید گفت که این بندر چینی محل استقرار فرماندهی ناوگان "دریای چین جنوبی" نیروی دریایی چین بوده و عناصر زیادی از واحدهای سطحی، زیر سطحی و تفنگداردریایی این کشور در این محل مستقر هستند. اگر به نقشه توجه کنید متوجه خواهید شد که این بندرگاه چینی در فاصله کمی از بندر مهم تجاری هنگ کنگ به عنوان یکی از مهم ترین مناطق اقتصادی کشور چین و در عین حال در نزدیکی جزیره تایوان قرار دارد. بخشی از کشور چین که دولت پکن بارها آن را بخش جداشده از خاک خود اعلام کرده و تاکید کرده است که از هر اقدامی ولو نظامی برای بازگرداندن این بخش از سرزمین خود کوتاهی نخواهد کرد.


بندر ژانگ‌ژیانگ در جنوب چین، به فاصله با هنگ کنگ و تایوان دقت کنید

 در صورتی که هر گونه درگیری نظامی در این منطقه رخ دهد این بخش از نیروی دریایی چین به عنوان یکی از اصلی ترین واحدهای نظامی در منطقه واکنش نشان می دهد. از جمله شناورهای موجود در این بخش از نیروی دریایی چین می توان به ناوشکن های کلاس 052 ساخت چین اشاره کرد. شناورهایی با خواص رادار گریزی و البته توانایی درگیری با اهداف مختلف در سطح ، هوا و زیر سطح که در سالهای اخیر به نیروی دریایی چین تحویل داده شده است.

با کمی انحراف از بحث باید به این نکته اشاره کرد که نیروی دریایی چین در سالهای اخیر شدیدا ارتقاء پیدا کرده و به سرعت در حال کم کردن فاصله خود با نیروهای دریایی بزرگ جهان از جمله ایالات متحده آمریکا است. در عین حال در این بندر دو تیپ تفنگدار دریایی ارتش چین به همراه تعداد زیادی از شناورهای تهاجمی آبی خاکی حضور دارند که در صورت لزوم می توانند به سرعت در مناطق مورد نظر وارد عمل شوند.

با توجه به حضور تعدادی از دانشجویان دانشگاه دریایی امام خمینی (ره) نوشهر در این ناوگروه می توان انتظار داشت که این افراد بتوانند در این سفر و با ملاقات با افسران چینی اطلاعات بسیار مفید و به روزی را در خصوص نیروی دریایی به دست بیاورند.


نمایی از ناوگان نیروی دریایی چین در دریای چین جنوبی

البته بندر چینی " ژانگ‌ژیانگ " از لحاظ اقتصادی نیز دارای اهمیت فراوانی است و جزء یکی از 8 بندر تجاری اصلی این کشور به حساب می آید. این بندر در هر سال در حدود 2400 میلیون تن محصولات مختلف را دریافت و یا صادر می کند. کارگاه کشتی سازی و کارخانه فرآوری شکر از جمله دیگر بخش های موجود در این منطقه ساحلی چین است. بنا بر اعلام دریادار سیاری کل سفر این ناوگروه در نهایت 20 هزار کیلومتر خواهد بود که در نوع خود رکوردی برای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید.


موقعیت بندر کلمبو در سریلانکا

همچنین ناوگروه نداجا در مسیر برگشت یک توقف نیز در بندر کلمبو سریلانکا نیز خواهد داشت. این بندر یکی از 35 بندر شلوغ تجاری جهان به حساب آمده و بخش اعظمی از صادرات و واردات این کشور کوچک آسیایی از این بندر صورت می گیرد. در عین حال فرماندهی ناوگان غربی نیروی دریایی سریلانکا نیز در این بندر حضور دارد. ناو گروه ایرانی نیز نهایتا به خلیج عدن و سپس به کشور مراجعت خواهد کرد.

موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتاخبار ارتش
برچسب‌ها: ناوگروه ایران در قلب دریایی ارتش چین

تاريخ : یک شنبه 18 خرداد 1393 | 11:26 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

به نام خدا

در نسل جدید موشک های بالستیک شهاب-3 از رایانه های کنترل مأموریت جدید، شتاب سنج های بهبود یافته، ژیروسکوپ های خاص برای هر یک از سه زاویه حرکتی و ماسورهای متناسب با سرعت ها و شتاب های وارده به این موشک استفاده شده است.

بیانات صریح رهبر انقلاب و فرمانده معظم کل قوا در اولین روز سال 1392 نشان داد جمهوری اسلامی ایران در دفاع از خود و اعلام رسمی این موضوع هیچگونه تعارفی ندارد. معظم له در بیاناتشان تاکید کردند که "گاهی سردمداران رژیم صهیونیستی ما را تهدید به حمله نظامی می کنند اما خودشان هم میدانند و اگر نمیدانند بدانند اگر غلطی از آنها سر بزند جمهوری اسلامی، تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد". با توجه به اینکه یکی از ابزارهای مهم و قدرتمند ایران برای پاسخ دادن به حماقت صهیونیست ها، موشک های بالستیک است، این موضوع بار دیگر اهمیت پرداختن به این تجهیزات مدرن نیروهای مسلح کشورمان را عیان کرد...

 

البته ریشه تصمیم نیروهای مسلح کشورمان در بکارگیری موشک های بالستیک را باید در سال های دفاع مقدس جستجو کرد. با حملات سهمگین موشک های «اسکاد» عراقی، ایران نیز به فکر تهیه آنها افتاد. در نتیجه تعدادی از این موشک های ساخت شوروی از خارج تهیه شده و با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت.

تعدادی از این موشک ها نیز برای مهندسی معکوس توسط نیروهای جوانی به فرماندهی شهید حسن تهرانی مقدم جدا شد که در سال های بعد به ثمر رسید. به نظر می رسد کشورمان در میانه سال های دهه 1360 برنامه ساخت موشک های بالستیک خود را آغاز کرده است.

موشک های بالستیک به صورت عمودی شلیک شده و با اوجگیری، رفته رفته به سمت هدف جهت می گیرند. با رسیدن به نقطه اوج، موشک در حالی که کاملاً به سوی هدف جهت دارد شروع به کاهش ارتفاع در یک قوس نزولی می نماید. این موشک ها به طور معمول پس از خاموش شدن موتور(پیشران) قابل هدایت نبوده و بنا بر قوانین علم بالستیک مسیر خود را تا رسیدن به زمین، روی مداری بیضوی که محل هدف یکی از کانون های آن است طی می کنند.

گام های اول و دوم

در نخستین قدم گونه ای از موشک اسکاد که از نوع B آن بود با نام شهاب-1 به تولید رسید که از روی پرتابگر همان موشک شلیک می شد. شهاب-1 به عنوان یک موشک کوتاه برد تک مرحله ای سوخت مایع با پرتابگر متحرک که هدایت آن از نوع اینرسی است سرآغاز برنامه موشک های بالستیک ایران شد. بعدها متخصصان کشورمان برای ساخت پرتابگرهای این موشک نیز اقدام نموده و با این کار موفق به توسعه عملیاتی این موشک در نقاط مختلف کشور شدند.

نوع دوربردتری از موشک اسکاد(نوع C) و یا یک توسعه بومی از شهاب-1 منجر به تولید موشک سوخت مایع یک مرحله ای شهاب-2 شد که ضمن افزایش درصد بومی سازی اجزای سازنده، بهسازی هایی نیز در زمینه های مختلف خصوصاً برد داشت. این موشک از نظر ابعاد تفاوتی با شهاب-1 نداشته ولی با رسیدن به اهدافی در فاصله 500 کیلومتری در حدود 67 درصد برد بیشتری دارد. احتمالاً برخی سامانه های آن نیز تغییراتی نسبت به نسل قبل داشته اند.

موشک های سوخت مایع، اکسید کننده و سوخت مورد نیاز را در داخل مخازنی در درون خود حمل می کنند و با پمپ کردن آنها به محفظه احتراق و سوزاندن مخلوط حاصل، انرژی لازم برای حرکت موشک فراهم می شود. این مواد پیش از شلیک به داخل موشک(در حالت قرار گیری افقی روی پرتابگر) تزریق می شوند که فرایندی زمانبر بوده و برای موشک های مختلف چندین ساعت به طول می انجامد. جرم سوخت پرواز موشک شهاب-2 در حدود 948، جرم اکسید کننده 3360 و جرم هوای فشرده در آن 15 کیلوگرم است.

 

موشک شهاب-2 و پرتابگر 8*8 آن


بدنه این موشک فولادی بوده و سامانه هدایت از نوع اینرسی است. این موشک برای رسیدن به بیشترین برد خود 422 ثانیه زمان نیاز دارد که سرعت متوسط افقی 1185 متر بر ثانیه را نشان می دهد. این موشک در طی مسیر خود برای اصابت به بیشترین برد به ارتفاع 126 کیلومتری سطح زمین می رسد و پس از آن به سمت هدف سرازیر می شود.

بنا بر مصاحبه فرماندهان سپاه از این دو موشک در حمله به پایگاه های منافقین در خاک عراق استفاده شده است. موشک شهاب-2 همچنان در حال خدمت است اما نسل قبلی با توجه به وجود موشک های کوچکتر و بسیار دقیقتر فاتح-110 با برد 300 کیلومتر به احتمال زیاد از خدمت کنار گذاشته و به کشورهای دیگر فروخته شده است.

هر چند قبلاً موشک های شهاب-2 تنها در رژه نیروهای مسلح در تهران دیده می شد اما چند سالی است در شهرهای دیگر نظیر مشهد نیز به نمایش در می آید که نشان دهنده استقرار واحدهایی از آن در این منطقه است.

جهش به شرق مدیترانه با شهاب-3

نیاز به ایجاد بازدارندگی قابل توجه در برابر اصلی ترین تهدید پیش روی جمهوری اسلامی ایران، لزوم افزایش برد موشک های بالستیک را بدیهی ساخته بود زیرا نتایج موشک باران اسرائیل و عربستان سعودی توسط عراق در جریان جنگ 1991 نشان از موفقیت نسبی موشک های معمولی اسکاد و نمونه های ارتقاء یافته آن در عراق داشت. بنابراین موشک های بهتر و دقیقتر می توانست ضربات مؤثری برای پاسخ کوبنده به دشمن وارد کند.

در نتیجه با شکل گیری برنامه موشکی ایران فعالیت های علمی و مهندسی گسترده ای در زمینه پیشران سوخت مایع، سازه،  بدنه، آیرودینامیک، هدایت، کنترل و ناوبری و سرجنگی برای توسعه موشک های شهاب همزمان با تولید انبوه نمونه های مهندسی معکوس اسکادها آغاز شد. نتیجه این تلاش ها طراحی و تولید بومی موشک بالستیک میانبرد شهاب-3 بود که اولین خبرها از آن در تابستان سال 1377 به گوش رسید.

 

موشک های شهاب-3 و پرتابگر آن در وضعیت آماده شلیک


به گزارش مشرق، شهاب-3 با طول و قطر بیشتر که آن را برای حمل حجم بیشتری از سوخت توانمند می نمود بدون دستیابی به دانش طراحی قابل ساخت نبود. نمونه های اول این موشک به برد 1300 تا 1350 کیلومتر دست می یافتند و برای اولین بار امکان تهدید اهدافی در خاک سرزمین های اشغالی فلسطین را به نیروهای مسلح کشورمان می دادند. در جدول زیر داده های کلی خانواده موشک های شهاب ارائه شده است.

 

مقایسه خانواده موشک های شهاب با قدر و قیام


شکل کلی این موشک مشابه دو نسل قبلی بود یعنی بدنه استوانه ای، دماغه مخروطی ساده و بالک های ذورنقه ای در انتهای بدنه برای پایدارسازی. هر سه نسل این موشک ها برای کنترل از نوعی سامانه تغییر بردار رانش که در دهانه خروجی موتور موشک کار گذاشته شده بهره می برند. این سامانه از چهار بالک(فین) گرافیتی تشکیل شده که روش نچندان پیچیده اما مؤثری برای ایجاد تغییر مسیر در موشک است.

 
بالک های هدایت در خروجی موتور شهاب-2


شهاب-3 به حدی از ارزش عملیاتی رسید که فعالیت های توسعه ای مختلفی روی آن اجرا شد. این موشک به دلیل ابعاد بزرگتر نیاز به پرتابگر جدیدی داشت که آن هم با تلاش متخصصان داخلی ساخته شد که بعدها در موشک های «سجیل» و ماهواره بر «سفیر» نیز با تغییراتی مورد استفاده قرار گرفت. همچنین خودروهای حامل سوخت و اکسید کننده نیز به طور ویژه برای این نمونه جدید طراحی شد و بعدها برای سایر موشک های ایرانی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

یکی از مشکلات موشک های سوخت مایع، زمان لازم برای شارژ سوخت به داخل مخزن است که بر مبنای فناوری های اولیه، در تمام این مدت موشک باید در حالت عمودی قرار داشته باشد؛ شهاب-3 اولین موشک ایرانی بود که برای بهبود وضعیت عملیاتی آن کشورمان به فناوری شارژ موشک در حالت افقی دست پیدا کرد. بدین ترتیب موشک تا قبل از پر شدن می تواند در پوشش استتار یا در محل اختفای خود باقی بماند و احتمال کشف آن از سوی سامانه های دشمن بسیار کمتر می شود.

به علاوه تعداد زیادی از موشک های شهاب-3 از بیش از 15 سال قبل در سیلوهای زیرزمینی به صورت دوره ای آماده شلیک نگاه داشته شده اند که این سیلوها بدست متخصصان کشورمان در سراسر کشور توسعه یافته و نقش بسیار مهمی در ایجاد توان پدافند غیرعامل برای توان موشکی کشورمان ایفا کرده اند. فناوری طراحی و ساخت این سیلوها و اجرای تمامی کارهای تعمیر و نگهداری و شارژ و تخلیه سوخت موشک در این مکان ها بسیار پیچیده و مهم است.

به گزارش مشرق، در موشک شهاب-3 از رایانه های کنترل مأموریت جدید، شتاب سنج های بهبود یافته، ژیروسکوپ های خاص برای هر یک از سه زاویه حرکتی و ماسورهای متناسب با سرعت ها و شتاب های وارده به این موشک استفاده شده است.

 
ژیروسکوپ های موشک شهاب-3

 

نمونه ای از رایانه های مورد استفاده در شهاب-3

در پرتابه های بالستیک با افزایش برد به طور معمول، خطا نیز افزایش می یابد. اطلاعاتی که امروزه از سامانه های شهاب-3 منتشر شده نشان می دهد متخصصان ایرانی در این موشک با تمرکز بر عوامل کاهش خطا سعی در ایجاد فواید عملیاتی بیشتر در کنار مزیت های راهبردی داشته اند.

یکی از عوامل ایجاد خطا تنظیمات اولیه در پرتابگر است از این رو پرتابگر جدید توسعه داده شده برای شهاب-3 دارای سامانه هایی برای حمل ایمن موشک و قرار دهی مناسب آن در وضعیت عمودی دارد. همچنین سامانه هدایت آن برای کار با خطای کمتر در زمان طولانی تر پرواز طراحی شده در نتیجه این موشک خطای دایره ای کمتری نسبت به موشک های همره خود در دنیا دارد که از تصاویر منتشر شده از رزمایش های نیروی هوافضای سپاه قابل دریافت است.

از دیگر کارهای توسعه ای برای نمونه های مختلف شهاب-3 می توان به سرجنگی های مختلف منفرد(ساده)، چندگانه، خوشه ای و بارانی اشاره کرد که برای مأموریت های خاص خود طراحی شده اند. به علاوه به جز کلاهکی با فرم مخروطی ساده، دو نوع دیگر نیز روی موشک های شهاب-3 دیده شده شامل نوع دو مخروطی و نوع سه مخروطی که پیش از این در گزارش های مستقلی به آنها پرداخته بودیم.

 

شلیک موشک های شهاب-3 در رزمایش پیامبر اعظم7


به جز سری های اولیه شهاب-3، سایر نمونه های آن و موشک های مشتق شده از آن دارای سرجنگی جدا شونده هستند یعنی پس از اتمام سوخت موشک و دریافت بیشترین انرژی توسط کلاهک، این بخش از بدنه موشک جدا شده و با ورود مجدد به جو به سمت هدف حرکت می کند. این فناوری به کاهش احتمال اصابت توسط سامانه های ضد موشکی دشمن منجر شده و احتمال برخورد به هدف را بسیار افزایش می دهد و امروزه در تمام موشک های بالستیک میانبرد و دوربرد جدید کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

رسیدن به دانش طراحی و تولید موشک های با قابلیت اطمینان منجر به رشد برنامه موشکی ایران شد به طوری که چند نمونه مختلف از شهاب-3 با برد بیشتر، سرجنگی متفاوت و تغییراتی در شکل دماغه توسعه داده شد. نمونه های دوربرد شهاب-3 با برد 1800 کیلومتر که در ادامه منجر به تولید موشک های سوخت مایع دوربرد «عاشورا» و «قدر» و موشک میانبرد «قیام-1» و موشک دوربرد سوخت جامد سجیل شد.
 

موتور موشک شهاب-3


موشک های قدر خانواده ای از موشک های سوخت مایع هستند که نمونه های مختلفی از آنها ساخته شده است. به عنوان مثال موشک قدرF بردی در حدود 1950کیلومتر داشته و دارای فرم دماغه سه مخروطی است که نیروی پسای کمتر و پایداری دینامیکی بیشتری دارد. جرم سرجنگی این موشک نسبت به نمونه های پایه شهاب-3 به حدود نصف کاهش یافته است.

موشکی که در جهان به شهاب- 4 معروف شد

در سال های دهه 1370 اعلام شده بود که صنایع دفاعی کشورمان موشک غیرنظامی شهاب-4 را برای فعالیت های فضایی توسعه می دهند. هر چند این خبر تا مدت ها دستمایه رسانه های خارجی برای مسموم ساختن افکار عمومی و متهم کردن ایران به تلاش برای تهدید مردم اروپا شده بود اما تا سال 1387 خبر رسمی از موشک ماهواره بر ایران نشد. در این سال برای اولین بار موشک دو مرحله ای سوخت مایع سفیر-1 معرفی شد که دارای 22 متر طول، 26 تن جرم و 1.25 متر قطر بوده و می توانست محموله 27 کیلوگرمی را به مدار 250 کیلومتری حمل کند.

سفیر-1 تا آن زمان سنگینترین موشک معرفی شده ایران بود و مرحله اول آن سامانه کنترلی مشابه موشک های شهاب داشت. مرحله دوم آن نیز که فاقد بالک های پایدار کننده است از یک سامانه پیشرفته که با تغییر زاویه کل خروجی موتور، یک سامانه کنترل بردار رانش(TVC) کامل را ایجاد کرده بهره می برد. موتور مرحله اول این ماهواره بر مشابه موتور نمونه های دوربرد موشک های شهاب و قدر است.
 

موشک ماهواره بر سفیر-1


به گزارش مشرق، بر مبنای این موشک، ماهواره بر سیمرغ نیز طراحی شده که مرحله اول آن دارای قطر 2.4 متر بوده و چهار موتور مرحله اول مشابه سفیر را در خود جای داده و مرحله دوم آن مشابه مرحله دوم سفیر است. موشک 85 تنی و 26 متری سیمرغ می تواند ماهواره 100 کیلوگرمی را در مدار 500 کیلومتری قرار دهد.

قیام؛ ترکیب تجربه و فناوری های نو

آخرین نمونه ساخته و معرفی شده از موشک های بالستیک سوخت مایع ایرانی قیام-1 نام دارد که در رده میانبرد طراحی شده و آن را حاصل 25 سال تلاش کشور در زمینه موشک های سوخت مایع بالستیک می دانند. به نظر می رسد این موشک به مرور به طور کامل جایگزین شهاب-2 خواهد شد زیرا در حالی که میزان سرجنگی و قطر این دو یکسان است، تنها با کمی افزایش طول و 100 کیلوگرم افزایش جرم(1.65 درصد بیشتر) به 300 کیلومتر برد بیشتر(60 درصد افزایش) می رسد. این موشک نیز به بیشینه ارتفاع 126 کیلومتر در بیشترین برد خود می رسد.

 
موشک قیام-1


ویژگی استثنایی این موشک که در نمونه دیگر تا کنون دیده نشده عدم اتکا به بالک های انتهای بدنه برای ایجاد پایداری در طی پرواز است. این کار مزیت هایی از جمله کاهش وزن و بازتاب راداری را به همراه داشته، ذخیره و انبارداری آن را نیز ساده تر می کند. این ویژگی به واسطه دستیابی به فناوری تأمین پایداری و کنترل موشک تنها به واسطه سامانه کنترل بردار رانش در خروجی موتور و کاهش قابل توجه عوامل بروز خطا در این موشک دارد.

همچنین با توجه به جدید بودن این موشک احتمالاً از فناوری های پیشرفته و سامانه های تمام دیجیتال در بخش های الکترونیکی آن استفاده شده و روش های جدید کاهش تلاطم سوخت در مخازن موشک که به کاهش خطا منجر می شود نیز از مواردیست که به کار گرفته شدن آن در موشک قیام محتمل است.

سجیل؛ دستی بلند و سریع

باید اشاره مختصری هم به موشک سجیل نمائیم که بخش مهمی از فناوری های آن مدیون موشک های شهاب است. همانطور که اشاره شد سجیل موشکی سوخت جامد و دو مرحله ای است. این موشک دوربرد که برای انهدام اهدافی تا فواصل دستکم 1500 و نهایتاً 1950 تا 2هزار کیلومتر قابل استفاده است تلفیقی از چندین فناوری به دست آمده در برنامه موشکی ایران به شمار می رود.

به گزارش مشرق، از یک سو تجارب به کار گیری سوخت جامد در انواع راکت و موشک های کوچک تا نمونه هایی مانند زلزال و فاتح-110 و همچنین فناوری موشک های دو مرحله ای که برای ماهواره برهای ایرانی در حال توسعه بود به شکل گیری یک موشک پرشتاب و دوربرد با قابلیت اطمینان بالا منجر گردیده که خواب را از چشم دشمنان کشورمان ربوده است.

 
موشک های دوربرد سجیل(سمت راست) و قدرF(سمت چپ)


این موشک که برای رسیدن به بیشترین برد خود تا ارتفاع 800 کیلومتری بر فراز زمین اوج می گیرد، در مراحل نهایی پرواز با سرعتی بین 10 تا 12 برابر سرعت صوت به سمت هدف رفته و در زمان 835 ثانیه (کمتر از 14 دقیقه) به آن می رسد که سرعت متوسط افقی 2335 متر بر ثانیه را در برد 1950 کیلومتر نشان می دهد. برای جرم سرجنگی آن اعداد 500 و 640 کیلوگرم اعلام شده که بین 2.1 تا 2.7 درصد از جرم 23623 کیلوگرمی این موشک تقریباً 17.6 متری را تشکیل می دهد.

مرحله اول این موشک از سامانه کنترلی مانند موشک های شهاب برخوردار بوده و احتمالاً مرحله دوم آن نیز مانند مرحله دوم ماهواره بر سفیر دارای خروجی موتور قابل کنترل است. از این رو مرحله دوم سجیل هم فاقد بالک های کنترلی بوده و البته بالک های مرحله اول آن هم نسبت به نمونه هایی مانند قدرF کمی کوچکتر به نظر می رسد. پس از اتمام سوخت مرحله اول با جدا شدن آن و سبک شدن بدنه، موشک از حمل جرم اضافی بخشی از بدنه که خالی از سوخت شده معاف شده و به سرعت های بالاتری دست می یابد.

به کمک فناوری سوخت جامد، این موشک در زمان بسیار کوتاه چند دقیقه آماده شلیک شده، تا مدت ها بدون نیاز به تخلیه سوخت که در موشک های سوخت مایع مورد نیاز است می تواند در محل اختفاء یا انبار نگهداری شود. به علاوه شتاب اولیه موشک های سوخت جامد نسبت به نمونه های سوخت مایع همرده بیشتر است که به کاهش احتمال ردگیری در مقاطع ابتدایی پرواز منجر می شود.

آخرین موشک بالستیک ایرانی که البته هنوز اطلاعاتی از آن منتشر نشده، موشکی است که در آخرین ماه های زندگی پربرکت شهید حسن تهرانی مقدم آزمایش های آن با موفقیت انجام و از آن با نام قدرتمندترین موشک زمین به زمین ایران یاد شده است که امیدواریم به زودی به مردم ایران معرفی شده و به سان گذشته قوت قلبی برای دوستداران اسلام و انقلاب در سایر کشورهای اسلامی باشد.

باید یادآوری کنیم رویکرد اکثر موشک های بالستیک موجود در کشورهای دارای سلاح هسته ای، جبران خطا با اتکا به قدرت تخریب گسترده سرجنگی اتمی است اما در موشک های ایرانی به دلیل استفاده از سرجنگی معمولی همواره کاهش خطا جزء مهم فعالیت های طراحان بوده همانطور که در تصویر اصابت سرجنگی شهاب در رزمایش پیامبر اعظم در سال 1391 دیده می شود.

به گزارش مشرق، با توجه به اینکه مسئولان دفاعی تلاش برای کاهش خطای موشک های بالستیک ایرانی را در دستور کار اعلام کرده اند در آینده باید انتظار داشت فناوری های جدیدی برای ناوبری و هدایت این سلاح ها مورد استفاده قرار گیرد مثلاً سامانه ناوبری ستاره ای که چندی پیش خبر دستیابی کشورمان به فناوری آن اعلام شد و یا رادارهای هوایی کوچک از جمله فناوری های محتمل در این زمینه هستند.

همچنین برخی کشورها به دنبال عملگرهای جدید برای هدایت پرتابه های خود هستند از جمله عملگرهای پلاسمایی که سرعتی واکنشی دستکم 10 برابر عملگرهای آیرودینامیکی داشته و با افزایش مانورپذیری، سرجنگی را در قوس نزولی به طور مؤثری از کمند سامانه های ضد موشکی فراری می دهند. جستجوی ساده ای در فضای مجازی نشان می دهد برخی مراکز تحقیقاتی دنیا در حال آزمایش این سامانه حتی روی پرتابه های بسیار کوچکتر از سرجنگی موشک های بالستیک هستند.

در پایان باید در نظر داشت عدم شناسایی موشک های بالستیک پیش از شلیک آنها از مقدمات مهم مؤثر بودن راهبرد استفاده از این نوع سلاح است که متخصصان کشورمان ضمن توسعه پرتابگرهای متحرک و استفاده از سیلوهای زیرزمینی پرتاب و کاهش زمان آماده سازی موشک برای شلیک تا حدود بسیار زیادی موفق به این مهم شده اند.

بازخوانی نظر یکی از فرماندهان آمریکایی در عملیات طوفان صحرا در 1991 در زمینه سختی یافتن پرتابگرهای متحرک موشک های اسکاد عراقی خالی از لطف نیست. وی اذعان داشت «این کار مانند یافتن سوزن در انبار کاه است». آن هم در کشوری مانند عراق که مساحتی کمتر از ایران داشته و زیر سیطره هوپیماهای شناسایی علاوه بر ماهواره ها بوده است. این در حالیست که ایران کشوری پهناور با اقلیم های مختلف بوده و اگر موفق به نشاندن هواپیمای شناسایی سرنشین دار یا بی سرنشین نشود، یا آن را منهدم می سازد و یا فراری می دهد.
» تمامي حقوق اين مطلب متعلق به سايت نظامي آي آر ارتش و بوده و کپي برداري با ذکر نام منابع آزاد است.


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتجنگ افزار
برچسب‌ها: کابوس اسراییل

تاريخ : یک شنبه 18 خرداد 1393 | 11:23 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
تاريخ : جمعه 16 خرداد 1393 | 14:52 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

قهرمان کوهنوردی ارتشهای جهان تیمسار آبشناسان در جنگ روبرو با صدام

آن موقع که صدام شهرهای ایران را موشک باران و بمباران می کرد، تیمسار آبشناسان نامه ای به او نوشت:



«اگر جناب صدام حسین ژنرال است و فنون نظامی را خوب میداند و نظریه پرداز جنگی است، پس به راحتی میتواند در دشت عباس با من و دوستان جنگ آورم ملاقات کند و با هر شیوهای که میپسندد، بجنگد؛ نه اینکه با بمب افکنهای اهدایی شوروی، محله های مسکونی و بی دفاع را بمباران کند و مردم را به خاک و خون بکشد.»

در جواب نامه، صدام، ژنرال قادر عبدالحمید را با گروه ویژه اش به دشت عباس فرستاد تا به تیمسار آبشناسان یک جنگ تخصصی را نشان بدهد.
سالها قبل در اسکاتلند تیمسار آبشناسان، ژنرال عبدالحمید و گروهش را در مسابقه کوهنوردی ارتشهای منتخب جهان دیده بود. آنجا گروه او اول شد و عراقیها هفتم شدند. حالا در میدان جنگ حقیقى دوباره مقابل ژنرال قادر عبدالحمید قرار گرفت و بعد از یک درگیری طولانى، لشکرش را شکست داد و خود او را اسیر کرد.


درود بر بزرگمردان سرزمینم......
یادشان همیشه گرامی و راهشان همیشه پر رهرو......

موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتمردان آسمانی
برچسب‌ها: اهای جناب صدام

تاريخ : جمعه 16 خرداد 1393 | 14:45 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

امیر سرتیپ شهید بختیار آقایی




شهید بختیار آقایی در سال 1329 درشهرستان سراب در آذربایجان شرقی در خانواده ای ساده و روحانی متولد گردید.
وی دوران تحصیل خود را از 7 سالگی در همان منطقه تا دوره دبیرستان به پایان رساند و در طی همین مدت علوم قرآنی را در مکتب پدر بزرگ خویش فرا گرفت.
وی در سال 1347 به تهران آمد و وارد دبیرستان نظام شد. پس از گذراندن این دوره 3 ساله که توام با عشق و علاقه وی به این رشته بود در سال 1350 با شرکت در کنکور ورودی دانشکده افسری به استخدام ارتش درآمد.
پس از طی دوره 3 ساله دانشکده افسری در تاریخ 1350/7/1 در رسته پیاده به درجه ستوان دوم مفتخر شد.پس از طی دوره ی مقدماتی رسته ی پیاده در مرکز آموزش پیاده شیراز به مرکز آموزش 03 عجب شیر اختصاص یافت و در آنجا مشغول تعلیم و تربیت سربازان غیور میهن گشت.
او در تمام لحظات زندگی خود چه در محیط کار و چه در خانواده و یا هر جمعی که حاضر بود بعنوان یک افسر جدی و متعهد به اصول اخلاقی و رفتاری و عقاید اسلامی بود بطوری که همواره از ایشان به عنوان یک مسلمان واقعی یاد می شد.

از مشخصه های ویژه این شهید بزرگوار استفاده از آیات و عبارات قرآنی و امثال وحکم و اشعار زیبای شاعران آذری زبان در محاوره هایش بوده. ایشان همواره عشق به عاشورا و ذکر مصیبت امام حسین(ع) و زیارت اهل قبور را از وظایف خود می دانست.
ایشان علاوه بر تلاوت آیات قرآنی حافظ قرآن نیز بود بطوری که اکثر آیه های قرآنی را از حفظ تلاوت می نمود.
ایشان در سال 1355 ازدواج نموده اند که همسر ایشان از قشر فرهنگی بوده و ثمره ازدواج وی 2 فرزند پسر به نام آرمان که در سال 1357 در روز عید قربان متولد گردید و چون همیشه آرزوی پیروزی انقلاب را داشت او را آرمان نامید و فرزند دیگرش به نام علی که نامش را با خودش آورده بود یعنی روز 21 ماه مبارک رمضان 1359 متولد گردید و وی بسیار خوشحال بود از اینکه خداوند در چنین روزهای مبارکی به ایشان فرزندانی از قرآن عطا کرده و همیشه آرزوی این را داشت که فرزندانش را علی وار تربیت کند.

شهید آقایی در مورخ 1360/12/25 در بلندی های مهاباد هنگام مبارزه و سرکوبی ضد انقلابیون کرد حزب کومله به درجه رفیع شهادت نائل شدند و خون پاک خود را نثار دین اسلام وحفظ این آب وخاک نمود.

لازم به ذکر است هر دو فرزند این شهید معزز در رشته های علوم پزشکی تحصیلات شان رابا کسب بهترین رتبه های علمی وپژوهشی به پایان رسانده ودکتر آرمان آقایی بعنوان پزشک متخصص جراح و دکتر علی آقایی بعنوان دندانپزشک در مرکز درمانی که به حماسه افرینی های این شهید تاسیس شده مشغول به خدمات رسانی به مردم عزیز میباشند.

موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتمردان آسمانی
برچسب‌ها: امیر سرتیپ شهید بختیار آقایی

تاريخ : جمعه 16 خرداد 1393 | 14:43 | نویسنده : بانوی پرتقالی |


شهید محسن رادژیان در چهارم تیرماه 1342 در تهران در خانوادهای مذهبی و خیر به دنیا آمدپدرش نظامی بود و به همین علت با آگاهی کامل لباس مقدس سربازی را انتخاب نمود.
وی از اوان كودكی بسیار آرام و سربه زیر بود و در جلسات مذهبی شركت فراوان داشت. تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را به ترتیب در مدارس اسلامی، غفور و رهنما به پایان رسانید و در طول تحصیلات جزء شاگردان ممتاز به شمار میرفت و پس از اخذ دیپلم ریاضی فیزیک از دبیرستان زهرا شروع به فراگرفتن دروس جامع المقدمات و ادبیات عرب در یكی از مراكزاسلامی نمود و در فكر داشت تمام نیروی خود را به مفهوم واقعی وقف مستضعفین جامعه نماید وی از ایدئولوژی اسلامی واقعی برخوردار بود و در هر موردی در اولین مرحله جزء بهترین افراد محسوب میشد.شهید رادژیان بعد از اتمام دوران تحصیلات در تاریخ 05/07/1362 به استخدام ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد و وارد دانشكده افسری گردید . وی همواره یكی از دانشجویان با روحیه بود كه بعلت جدیت و تلاش فراوان در امور ورزش و مسابقات ارتش چندبار مورد تشویق قرار گرفت وی میگفت: راهی را كه در پیش گرفتهام خود انتخاب كردهام و دوست ندارم كه در رختخواب بمیرم و چه بهتر كه در راه هدفی که آن را مقدس میدانم شهید شوم.وی با اخلاق پسندیده ای که داشت در دل تمام همكاران و همقطارانش جای داشت و علیرغم اینکه در دانشگاه سراسری واحد اوین نیز در رشته زیست شناسی قبول شده بود از ادامه آن خودداری نموده و به خدمت در دانشگاه افسری ادامه داد.
وی بسیار کم حرف بود و كم صحبت میكرد ولی از هر كلمه حرفش موضوعاتی مهم روشن میشد و حرفهایش واقعاً پربار بود. اخلاص و پاكی او به صورت باشكوهی در كارهایش میدرخشید، بیاعتنایی به ظواهر مادی، خوش مشربی و زبان شیرینش از وی مصاحبی مغتنم برای دوستان و آشنایان ساخته بود مهربانی و عطوفت او باعث جذب و جلب تمامی دوستانش میگشت. شهید رادژیان با روحیه پهلوان منشی كه داشت قدم به سال دوم دانشكده گذاشت و در همین سال بود كه به همراه دیگر دانشجویان دانشكده افسری برای انجام مأموریت و اجرای برنامه مین گذاری و مین برداری به مناطق عملیاتی جنوب اعزام و در ساعت 7/30 مورخه 63/5/1 به هنگام آموزش مین در اردوگاه آموزشی سد دز بدلیل برخورد پای وی با مین جهنده به فیض عظمای شهادت نائل آمد


فرازی از وصیتنامه شهید رادژیان:
راهی را كه در پیش گرفتهام خود انتخاب كردهام و دوست ندارم كه در رختخواب بمیرم و چه بهتر كه در راه هدفی که آن را مقدس میدانم شهید شوم.

موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتمردان آسمانی
برچسب‌ها: امیر سرتیپ دوم شهید محسن رادژیان

تاريخ : جمعه 16 خرداد 1393 | 14:42 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

امیر سرلشكر شهید علیرضا سنجابی

شهید علیرضا سنجابی در سال 1319 در شهرستان قزوین دیده به جهان گشود. وی درسال 1338 وارد دانشگاه افسری امام علی(ع) نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد و از سال 1359 تا 1366 حضوری پرشور در جبهههای حق علیه باطل داشت، این شهید والامقام که سمتهایی همچون فرمانده تیپ یکم پیرانشهر و جانشین قرارگاه عملیاتی شمالغرب را در طول سالیان حضورش در دوران دفاع مقدس عهدهدار بود در سال 1364 در عملیات قادر بهدلیل بمباران شیمایی به شدت مجروح و به درجه جانبازی نائل گشت.
تدریس در دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش(دافوس) و دانشگاه آزاد اسلامی از جمله فعالیتهای شهیدسنجابی در دوران پس از جنگ تحمیلی بود.
شهید سرتیپ دکتر علیرضا سنجابی که از نیروهای شجاع و از فرماندهان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس بود و در عملیاتهای همچون والفجر2، والفجر9 و ظفر3 حضوری فعال و اثرگذار داشت، سرانجام شامگاه 1یکم اسفند91 در سن72 سالگی به خیل آسمانیها و همرزمان شهیدش پیوست

موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتمردان آسمانی
برچسب‌ها: امیر سرلشکر شهید علیرضا سنجابی

تاريخ : جمعه 16 خرداد 1393 | 14:41 | نویسنده : بانوی پرتقالی |


ستواندوم شهيد ايرج آبگون در سال 1342 در استان همدان شهرستان ملاير در يك خانواده اصيل متولد شد خانواده وی از نظر مالی در وضعیت بسیار خوبی بودند و علیرغم مخالفت خانواده اش، پس از اخذ مدرك ديپلم علوم تجربي و قبولي در آزمون در تاریخ 1361/07/01 وارد دانشکده افسري نیروی زمینی ارتش شد و پس از طي سه سال تحصيل به همراه ساير دوستان جمعی گردان نصر يعني دوره پنجم بعد از انقلاب فارغ التحصيل شد.
او جواني بود خوش اندام، جوانمرد، پاك، و با تقوا، يار مظلومان و ضعفا بود كشتي ورزش تخصصي او بود. قدي بلند و همتي والا و هيكلي تنومند و چابك داشت قبل از عمليات بيت المقدس 5 در منطقه عمومي مريوان، فرمانده گروهان يكي از گردانهاي لشکر 23 نیروهای ویژه هوابرد بود و معاونش شهيد يد الله پيراني ازهمدوره هاي ايشان از روحيه رزمي بالائي برخوردار بود. بطوري كه وقتي آنها در كنا ر رودخانه اي بالاتر از پادگان شهيد رسول عبادت در منطقه تجمع گرد هم آمده بودند. ميگفت من به حول و قوه الهي و به همت سربازان و توكل به خدا هدفم را سريع فتح خواهم کرد و درسي فراموش نشدني به دشمن خواهم داد.
سرانجام شب عمليات (1367/1/22) فرا رسيد، هجوم آغاز شد. در حين پيشروي مورد اصابت گلوله مستقيم دشمن قرار مي گيرد افرادش مي خواهند او را تخليه كنند و لي فرياد مي زند مرا رها كرده و به پيشروي ادامه دهيد در همان حال زخمی، سربازانش را به جلو هدايت مي كند.
در آن تاريكي شب خدا مي داند كه باز هم گلوله به او اصابت كرد يا نه. همانطور كه آرزویش بود، سريعاَ هدف تسخير شد فردا صبح وقتي هوا روشن شد سربازان و ديگر كاركنان پايور اثري از فرمانده زخمی لیکن شجاع و با روحيه خود نديدند.
آري او و معاون چالاك و با ايمانش مفقود الاثر شدند اي كاش ارتفاعات مرزي مريوان به زبان مي آمدند و نحوه شهادت مظلومانه آنان را برای ما به تصوير مي كشيدند تا شايد تسلي خاطري براي دل تنها دختر بجامانده و چشم به راه ايرج آبگون مي شد. اميد است خداوند با شهداي كربلا و امام شهدا (ره ) محشورش بفرمايد


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتمردان آسمانی
برچسب‌ها: ستواندوم شهید ایرج ابگونمفقودالاثر

تاريخ : جمعه 16 خرداد 1393 | 14:37 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

پایگاه اطلاع رساتی اسرم:بعدازظهر روز 22 بهمن‌ماه 1357، پایانی بود بر نیم قرن حکومت خاندان پهلوی بر ایران. ارتش با پیوستن به ملت، فرایند‌گذار به نظام سیاسی جدید را تسهیل کرد. به نظر می‌رسد مهمترین بخش حیات اجتماعی- سیاسی ارتش در ایران، اعلام موضع بی‌طرفی(یعنی عدم حمایت از رژیم پهلوی) در روزهای پایانی این نظام استبدادی بود.

یک روز تاریخی در تقویم ایران

بخشی از سلاح‌های مستقر در پادگان‌های نظامی توسط عمدتاً گروه‌های چپ مارکسیستی غارت شده بود، سربازها از سربازخانه‌ها فراری شده و دولت موقت نیز دچار بی‌برنامگی و استیصال برای اداره وضع جدید در ایران بود. گروه‌های چپ مارکسیستی، ساز انحلال ارتش را که پیامد آن بر باد دادن استقلال کشور و نابودی نظام نوپای جدید اسلامی بود، کوک کرده بودند. آن‌ها میلیشیای مسلح به سلاح‌های غارتی را می‌خواستند جایگزین این درخت تنومند پاسدار استقلال کشور کنند.امام خمینی(ره) با اعلام روز 29 فروردین به نام روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، قدمی استوار و تاریخی برای تضمین امنیت و استقلال کشور برداشت. اکنون36 سال است که ارتش جمهوری اسلامی ایران یک روز از تقویم رسمی کشور را به نام خود می‌بیند. روزی که برای نخستین بار به فاصله حدود 2 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توسط امام خمینی(ره) به نام ارتش نامگذاری شد. این اقدام همچنین پاسخی مناسب به وفاداری ارتشیان به آرمان‌های انقلاب اسلامی بود.

 دلایل اعلام یک روز ملی به نام ارتش
نخستین درگیری و ناآرامی در منطقه ترکمن صحرا و در نزدیک مرزهای اتحاد جماهیر شوروی(سابق) توسط گروهک‌های چپ و مزدوران استکبار با هدف خودمختاری منطقه آغاز شد که با اعزام یگانی از نیروهای داوطلب نیروی زمینی ارتش سرکوب شد. ارتش به سراغ کنترل ناآرامی‌های سایر مناطق مانند کردستان و آذربایجان غربی رفت. همزمان، جنگ روانی علیه ارتش در داخل و خارج کشور به راه افتاد و به دنبال آن بودند تا ارتش را یک نیروی ضدمردمی و عامل امپریالیسم که همچنان سرکوب مردم را ادامه می‌دهد، معرفی کنند و بر انحلال آن پافشاری کرده و تقاضا داشتند ارتش جای خود را با یک ارتش خلقی یا بی‌طبقه توحیدی عوض کند. یکی از سرکردگان گروهک‌ها در جریان میتینگ اعضای خود در سیاهکل اظهار می‌داشت: «آن‌ها ارتش ضد خلقی و مزدور شاهنشاهی را فوری سر‌ و ‌سامان دادند و برای یورش به خلق آماده‌اش کردند. اسمش را هم گذاشتند ارتش جمهوری اسلامی!»
همین جوسازی‌ها سبب شد تا شهید سپهبد محمدولی قرنی، نخستین رئیس ستاد مشترک ارتش، در نامه‌ای استعفای خود در روزهای اول فروردین 1358 را به امام خمینی‌(س) تقدیم کند. شهید قرنی در استعفای خود با شکایت از اقدام‌های ضد انقلاب و دشمنان خارجی و دخالت‌های بی‌جا در امور ارتش چنین نوشته بود: «معاون نخست‌وزیر انقلاب که خود را واضع مقررات و مالک‌الرقاب می‌داند، بدون آن‌که بداند ارتش چه موقعیت و چه امکاناتی دارد و متأسفانه بدون این‌که حتی اینجانب را طرف مشورت قرار دهد، هر روز دستوراتی صادر می‌کند که ارتش بایستی شاهد لطمه‌ای دیگر بر روحیات افسران و افراد خود و افتادن مقداری سلاح و مهمات و مال و منال به دست افراد ناصالح و وابسته به خارجیان باشد و... وزیر دفاع بدون مشورت و نظرخواهی از اینجانب و خارج از وظایف خود می‌رود و از رادیو و تلویزیون و مطبوعات می‌گوید که سربازان فروردین مرخص و بالنتیجه تعداد معدودی که ارتش با خون دل به سربازخانه‌ها کشانده بود، نگهداری سربازخانه‌ها را رها کرده و به موطن خود می‌روند و شب هنگام عناصر توده‌ای وابسته به سیاست‌های خارجی با کامیون‌ها به سربازخانه‌ها می‌روند و باقیمانده اسلحه و مهمات را بار کرده و به خارج از شهر می‌برند... دولت بدون مشورت با ارتش و آگاه‌ترین مرجع ارزیابی کردستان، نمایندگانی را به آن صفحات می‌فرستد که با ورود آن‌ها و نخستین سخن‌پراکنی که می‌کنند، مردم را به پادگان مهاباد ریخته و غارت می‌کنند و در جلوی همین هیأت فرمانده پادگان را گلوله باران می‌کنند...»
کمتر از یک ماه بعد، سپهبد قرنی توسط گروهک فرقان ترور شده و به شهادت رسید تا علاوه بر آثار جنگ روانی سنگینی که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم توسط دشمنان خارجی، طیف ضد انقلاب، منافقین، حزب توده و عناصر ناآگاه که در ارتش جریان داشت، بی‌انضباطی، سستی و عدم تمکین از فرماندهان نیز به مشکلات ارتش اضافه‌شود. به نظر می‌رسد توطئه شهادت سپهبد قرنی اقدامی در راستای تضعیف و انحلال سازمان ارتش توسط گروهک‌های مخالف انقلاب بود. قرنی نخستین شهید قربانی ترور در دوران پس از انقلاب در ایران است؛ بنابراین به نظر می‌رسد ارتش نخستین هدف و خاکریز انقلاب بود که آماج تهاجم دشمن قرار گرفت.
مشکلات فراوان ارتش سبب شد تا فرماندهان وقت ارتش جمهوری اسلامی ایران با درخواست وقت ملاقات از امام خمینی برای بیرون رفتن از این وضع چاره‌اندیشی کنند و از امام بخواهند ایشان فرماندهی خود بر کل نیروهای مسلح را مجدداً اعلام کنند. این اقدام فرماندهان ارتش تصمیمی راهبردی و کارگشا برای احیای ارتش بشدت تضعیف شده و حفظ کیان نظام سیاسی جدید و استقلال کشور بود و انتظار می‌رفت که با استفاده از این حکم حکومتی، قوام و انضباط به ارتش برگردد. امام خمینی روز پیوستن ارتش به مردم را با عبارت حکیمانه «لحظه شادی بندگان خدا و یأس ستمگران» نقطه عطف درخشان و افتخارآمیز قلمداد فرمود. بدین ترتیب امام با صدور پیامی تاریخی خطاب به ملت ایران، سنگ بنای روز ارتش را گذاشتند. در پیام امام خمینی(س) آمده بود:
«بسم‌الله الرحمن الرحیم
26 فروردین 58 / 17 جمادی‏الاولی 99
ملت شریف و مبارز ایران ـ وفقهم‌الله تعالی
با اهدای سلام و سپاس از مجاهدات خستگی‌ناپذیر شما ملت شجاع که اهداف مقدس اسلام را تا آستانه پیروزی رساندید و دست خیانتگران داخلی و خارجی را با خواست خدای بزرگ قطع کردید، لازم است به تذکرات زیر
توجه کنید:
1- روز چهارشنبه 29 فروردین روز ارتش اعلام می‏شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌های بزرگ با سازوبرگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام کنند.
2- ملت ایران موظفند از ارتش اسلامی استقبال و احترام برادرانه از آنان کنند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامی است، و ملت شریف لازم است آن را به این سِمت رسماً بشناسند و پشتیبانی خود را از آن اعلام کنند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامی که حافظ استقلال و نگهبان مرزهای آن است جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدین خاتمه دهیم.
3ـ افراد ارتش موظفند در داخل ارتش حفظ نظم و سلسله مراتب و ضوابط را بکنند. توجه نکردن به این مسائل موجب ضعف ارتش اسلامی می‏شود و نظام را از هم می‏پاشد.
سربازان و درجه‏داران و افسران موظفند سلسله مراتب را حفظ و مراعات کنند؛ چنانچه رؤسای فوق موظفند با ارتش به‌طور محبت و برادری رفتار و از دیکتاتوری که در رژیم طاغوت بود اجتناب کنند. ارتش اسلامی باید با حفظ سلسله مراتب و نظام صحیح اسلامی و اطاعت کامل زیردست از مافوق و رعایت کامل مافوق از زیردست، اداره شود. تخلف از این امر ضد انقلاب است و مورد مؤاخذه
خواهد بود.
4ـ افراد خارج از ارتش حق ندارند در امر ارتش دخالت کنند و ارتشی را در داخل ارتش یا خارج بدون مجوز دستگیر کنند. اگر شکایتی دارند یا اطلاع از مجرمیت کسی دارند، روی موازین شرعی و قانونی رسیدگی خواهد شد. دخالت بیجا در داخل ارتش موجب ضعف آنان می‏شود و مخالف
انقلاب اسلامی است.
5ـ این قشر از ارتش که در خدمت اسلام و ملت هستند و وفاداری خود را از جمهوری اسلامی اعلام کردند، اگر خدای نخواسته در رژیم طاغوتی خلاف و گناه صغیره کرده‏اند، با برگشت به سوی خدای تعالی و جمهوری اسلامی مورد عفو خداوند رحمان و عفو ملت شریفند، و اینجانب نیز آنان را عفو کردم. امید است آنان با دلگرمی و اعتماد به خدا و ملت شریف به خدمت خود صادقانه ادامه دهند و با قدرت در پادگان‌های خود مستقر شوند. از خداوند تعالی عظمت اسلام و مسلمین و هدایت جوانان فریب خورده‏ای را که می‏خواهند در صفوف مسلمان‌ها تفرقه بیندازند خواستارم، و هشیاری ملت را در مقابل توطئه‏های غیر اسلامی امیدوار. والسلام علیکم و رحمه‏اللّه‏.
روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی»
اینکه چرا امام خمینی(س) با این پیام تاریخی موقعیت ارتش را در نظام سیاسی جدید تثبیت کرد، ریشه در رویکرد واقع‌گرایانه ایشان به فضای سیاسی اجتماعی ایران آن روز و تفکر راهبردی بنیانگذار جمهوری اسلامی در تثبیت استقلال کشور و ضرورت تقویت ارتش برای حفظ اصل نظام و کشور داشت. مرور بیانات و مواضع بنیانگذار جمهوری اسلامی از فردای 22 بهمن 1357 تا 26 فروردین 1358 مبین این فرض بنیادی است.
از دیدگاه حضرت امام(س) حفظ پیروزی به دست آمده، از اصل آن‏ دشوارتر است. در همین زمینه می‌فرمایند: «بدانید که حفظ یک پیروزی مشکل‌تر است از پیروزی به دست آوردن، کشورگشایى از حفظ کشور آسانتر است. هم‌اکنون ما در مشکل حفظ نظام جمهوری اسلامی هستیم، یعنى آن مرحله اول که پیروزی ابتدایی بود گذشت و پیروز شدید بحمد اللَّه، لکن بقای این پیروزی و بقای این دستاوردهایی که شما به دستتان آمد، امروز مشکل‏تر از خود آن پیروزی است که به دستتان آمد، نگهداریش مشکل است. باید همه کوشش کنید که این چیزی که به دست آوردید نگه دارید.» (صحیفه امام، ج‏18، ص 281)
حال عامل و قدرت اصلی حفظ این دست آورد بزرگ چیست؟ داشتن نیروهای مسلح مقتدر و بزرگ؟ به دست آوردن تجهیزات پیشرفته و مدرن نظامی روز، و...
با بررسی نظرات حضرت امام(س) که با گذری در آثار ایشان می‌توان بدان دست یافت، تشکیل و تقویت ارتش،  سپاه، بسیج و... در حد متعارف از ضروریات کشور است. ایشان وجود نیروی نظامی مقتدر و منظم و مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح روز را برای حفظ و اقتدار نظام و کشور ضروری می‌دانند و در سخنرانی در جمع پرسنل ژاندارمری و نیروی انتظامی می‌فرمایند:
«قوای انتظامی بیدار باشند که بین آن‌ها و ملت جدایی نیفتد... ما همه از شما هستیم و شما از ما. و همه پاسداران اسلام و همه برادر. مانند زمان طاغوت نیست که بین ما و شما را جدایی انداختند. اجانب بودند که می‌‌خواستند قوای انتظامی از ملت جدا [باشند]. مردم را از قوای انتظامی می‌ترساندند. قوای انتظامی از ماست؛ نباید ما از آن‌ها بترسیم و نباید آن‌ها از ما. هیچ هراسی در کار نیست، برادر هستیم؛ برادرها از هم نمی‌ترسند، همه در خدمت هم هستند ما همه در خدمت اسلام.»
(صحیفه امام، ج‏7، ص 87)
امام(ره) با درک این نکته به حفظ ارتش و تقویت آن شدیداً اصرار داشته و بارها آن را یادآور می‌شدند. مانند این فراز که در 9/12/57 هنگام ترک تهران و عزیمت به قم فرمودند: «ارتش و شهربانی و ژاندارمری اکنون در خدمت اسلام هستند و از ملت هستند. باید ملت از آن پشتیبانی کند.... امروز حمله به پادگان‌ها مخالفت با انقلاب اسلامی است» و 22 روز بعد در قم در دیدار گروهی از ارتشیان اظهار می‌دارند: «... زحمت‌های شما در این مدت که نهضت اسلامی برپا بود، مشهود است. من از شما شکرگزارم، من با شما هر دو سرباز اسلام هستیم و هر دو باید وفادار به اسلام و قرآن باشیم.» و در دیدار با دولت موقت که در آخرین روز سال 57 انجام می‌شود، می‌فرمایند: «در جهت ارتش، ملت ما موظف است که از ارتش هم‌اکنون حمایت کند. ارتش را تضعیف نکنید، ما احتیاج به ارتش داریم. ملت احتیاج به ارتش دارد. ارتش باید از طرف ملت حمایت بشود و تقویت بشود.»
تا روز 28 فروردین 1358 که اعلامیه معروف روز ارتش جمهوری اسلامی ایران صادر شد، 6 مورد به‌طور مستقیم از طرف امام خمینی(س) بیاناتی صادر شد که محور تمامی آنان، حفظ ارتش برای حفظ نظام جمهوری اسلامی است.
امام(س) نهم فروردین 58 در جمع پرسنل نیروی زمینی می‌فرمایند: «سلام بر شما سربازان اسلام، من از شما تشکر می‌کنم که در صف اسلام، دین خودتان را به اسلام ادا کردید و خواهید کرد.»
همچنین در جمع گروهی از قوای نظامی می‌فرمایند: «چقدر موجب افتخار است که جوان‌های برومندی در مملکت ما، در خدمت اسلامند، چقدر من شاد هستم از این‌که ما با هم در یک مجلس مجتمع هستیم … اگر بخواهند یک مملکتی محفوظ بماند باید ارتش روی دیسیپلینی که دارد محفوظ بماند، روی آن نظمی که دارد روی نظم رفتار کند...»
17/1/58 در جمع پرسنل نیروی هوایی:
«... کشور از خودتان است، ملت از خودتان است، ارتش از خودتان است، همه با هم هستید، برادر هستید، باید همه با هم به پیش بروید
و این مملکت آشفته را نجات دهید...»
پیرو بیانات سراسر لطف و عنایت رهبری و با پشتوانه عظیم مردمی و نهایتاً با اتکال به خداوند متعال ارتش جمهوری اسلامی ایران راهی سخت و طولانی را برای حفظ نهال نوپای انقلاب آغاز کرد و توانست با تقدیم 48 هزار شهید سرافراز
و 270هزار جانباز فداکار، استقلال و تمامیت ارضی کشور را حفظ کند. بدون تردید اگر توطئه گروه‌های چپ مارکسیستی صورت واقعیت به‌خود می‌گرفت و ارتش منحل می‌شد، روزهای تلخی در انتظار کشور بود. ارتش به مثابه یک سازمان و ساختار نظامی با هدف و برنامه، برای کشور دارای قدمت، تجربه و شیوه جنگیدن بود، از سازمان مدرن صف و ستاد برخوردار بود، دارای دانشگاه‌های افسری و جنگ و کارکنان آموزش دیده مجرب برای روزهای دشوار کشور بود. دشمن به راحتی نقطه قوت انقلاب نوپا را تشخیص داده بود؛ در پی آن بود تا ارتش بزرگ ایران را از ملت و رهبری انقلاب جدا نماید و به کلی آن را به شاه فراری رژیم پیشین سنجاق نماید و لذا ساز انحلال این نهاد قدرتمند و دارای ریشه در قلب‌های ملت را کوک کرده بود. امام و بنیانگذار انقلاب با درکی راهبردی از موقعیت دشوار کشور و نیاز کشور به داشتن ارتشی قوی، به تثبیت سازمان ارتش به عنوان ضمانت‌نامه تداوم حیات انقلاب و کشور نظر داد.
  ارتش جمهوری اسلامی ایران در قانون‌اساسی
اصول متعدد قانون اساسی، شناسنامه و معرف وزن نهادهای مختلف کشور در ساختار سیاسی اجتماعی و بین‌المللی آن نظام می‌باشد. در غالب کشورهای جهان که در چارچوب دولت-ملت به حکمرانی می‌پردازند، ارتش از جایگاهی وزین برخوردار است و به همین ترتیب ارتشیان به خاطر تأثیر مستقیمی که در حفظ استقلال و یکپارچگی کشور و حفظ امنیت عمومی و امنیت جهانی کشور دارند، مورد احترام و تکریم هستند. احترام و تکریم نظامیان هم هنجاری اجتماعی و هم نهادینه در قوانین نهادی این کشورها است.
 اصل 143 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: «ارتش جمهوری اسلامی ایران، پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی کشور را بر عهده دارد.»
اصل 144 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز تصریح دارد که: «ارتش جمهوری اسلامی ایران، باید ارتشی مکتبی و مردمی باشد و از افراد شایسته استفاده کند تا به اهداف انقلاب اسلامی مؤمن و در راه تحقق آن فداکاری کنند.»
با مرور و بررسی مقایسه‌ای اصول قانون اساسی و تحلیل آن با اصول علم سیاست در ایران، نتایج ذیل به‌دست می‌آید: در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز ارتش از جایگاهی ممتاز برخوردار است.
اصول مربوط به وظایف ارتش در عداد منافع حیاتی کشور ایران و نظام جمهوری اسلامی می‌گنجد. یعنی حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور و حفظ نظام جمهوری اسلامی نه در عداد منافع ملی، بلکه در عداد منافع حیاتی کشورمان می‌گنجد، بنابراین اهمیت، نفوذ و قدرت تأثیرگذاری ارتش، وزنی به اندازه حفظ منافع حیاتی کشور دارد.

  نتیجه‌گیری
کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران، خدمت در مناطق محروم و دورافتاده، دوری از خانواده، خدمت تمام وقت، مشکلات عدیده مرتبط با سختی کار، انتقال و جابه‌جایی زیاد در طول خدمت، و بسیاری موارد دیگر را در مسیر خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به جان خریده و با آغوشی باز به استقبال خطرات، جراحات، اسارت، جانبازی و نهایتاً ایثار جان و شهادت می‌روند تا مردم عزیز و شهیدپرور ایران اسلامی در امنیت و آرامش باشند و در این راستا لازم است مسئولین، دست‌اندرکاران، نمایندگان مردم و سایر خدمتگزاران کشور به اندازه وزنی که بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی و مقام عظمای ولایت و فرمانده معظم کل قوا به این سازمان ارزشی، ولایی، اعتقادی، ایثارگر، متخصص، حرفه‌ای و میهن‌دوست داشته و دارند، توجه به این سازمان ارزشمند را معطوف دارند.
به عنوان نتایج و جمع‌بندی، مؤلفه‌های ذیل در باب جایگاه ارتش در قانون اساسی و دلایل حمایت بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری از ارتش از اهمیت برخوردار است:
1-گروهک‌های ضدانقلاب تلاشی وافر برای انحلال ارتش و سپس سرنگونی نظام جدیدالتأسیس جمهوری اسلامی داشتند.
2- امام امت با رویکردی واقعگرایانه بر تثبیت جایگاه ارتش تأکید کردند.
3- ارتش نقشی بی‌بدیل در سرکوب شورش‌های جدایی‌طلبانه گروهک‌های ضدانقلاب از خود نشان داد.
4- ارتش به آموزش و تربیت نهادهای جدیدالتأسیس سپاه، بسیج و کمیته‌های انقلاب اسلامی مبادرت ورزید و کادرسازی این نهادها را با حضور فرماندهانی همچون شهید کلاهدوز
تسهیل کرد.
5- طرح‌ریزی عملیات‌های بزرگ از درخشش‌های علمی و عملیاتی ارتش است.
6- نقش بی‌همتای یگان‌های توپخانه ارتش در کلیه عملیات‌های دوران دفاع مقدس.
7- امنیت دریاها در کل دوران دفاع مقدس و امنیت صدور نفت و به تبع آن گردش چرخ اقتصاد کشور بر شانه‌های توانمند ارتش ج.ا.ا بوده است.
8- تأمین امنیت آسمان کشور و تأسیسات حیاتی و اقتصادی در کل دوران دفاع مقدس برعهده پدافند هوایی و نیروی هوایی ارتش بوده است.
9-ارتش؛ نگهبان جان برکف استقلال کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و یار و یاور صدیق مقام عظمای ولایت و فرماندهی معظم کل قواست.
پاسداشت جایگاه ارتش، پاسداشت استقلال و تمامیت ارضی کشور است.
روز ارتش و حماسه‌سازی‌های نیروی زمینی قهرمان را به پاس جانفشانی رزمندگان دوران دفاع‌مقدس گرامی می‌داریم.

منبع: ایران


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتاخبار ارتش
برچسب‌ها: ارتش نهادی ضروری

تاريخ : یک شنبه 11 خرداد 1393 | 16:16 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

افسران - زندگی زیباست ، اما شهادت از آن زیباتر است ... (صوتشو نشنوی نصف عمرت بر فناست ... )

زندگی زیباست، اما شهادت از آن زیباتر است؛ سلامت تن زیباست، اما پرنده‌ی عشق، تن را قفسی می‌بیند که در باغ نهاده باشند.
و مگر نه آنکه گردن‌ها را باریک آفریده‌اند، تا در مقتل کربلای عشق، آسانتر بریده شوند.
و مگر نه آن‌که از پسر آدم، عهدی ازلی ستانده‌اند که حسین را از سر خویش، بیشتر دوست داشته باشد.
و مگر نه آن‌که خانه تن، راه فرسودگی می‌پیماید تا خانه روح، آباد شود.
و مگر نه آنکه گردن‌ها را باریک آفریده‌اند، تا در مقتل کربلای عشق، آسانتر بریده شوند.
و مگر این عاشق بی‌قرار را بر این سفینه سرگردان آسمانی، که کره‌ی زمین باشد، برای ماندن در اصطبل خواب و خور آفریده‌اند.
و مگر از درون این خاک، اگر نردبانی به آسمان نباشد، جز کرم‌هایی فربه و تن‌پرور برمی‌آید.
ای شهید، ای آن‌که بر کرانه‌ی ازلی و ابدی وجود بر نشسته‌ای، دستی برار و ما قبرستان نشینان عادات سخیف را نیز، از این منجلاب بیرون کش.

سید شهیدان اهل قلم ، شهید سید مرتضی آوینی


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتمردان آسمانی
برچسب‌ها: شهادت به از زندگیبه قلم شهید اوینی

تاريخ : یک شنبه 11 خرداد 1393 | 3:5 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

قسمتون میدم به مادر پدر این شهید

حجابت خواهرم برادر غیرت و نگاهت

شهدا نرفتن که اینجوری بی حجابی و ...بوجود بیاد

خوددانی...!!!


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتمردان آسمانی
برچسب‌ها: قسمت میدم

تاريخ : شنبه 10 خرداد 1388 | 21:2 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

«با اراده ملت و رهبر انقلاب خدمت را پذیرفته‌ام و در این راه نه از

مرگ هراسی دارم و نه از سرزنش‌های اهل زمان.»


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتمردان آسمانی
برچسب‌ها: ارتششهید

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 5 خرداد 1393 | 21:56 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

اقتدار جمهوری اسلامی ایران در رزمایش موشکی بیت المقدس 


موضوعات مرتبط: ارتش.گنجی در دل ملتاخبار ارتش
برچسب‌ها: ارتشاقتدارامنیت

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 5 خرداد 1393 | 21:45 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب شیمی
  • وب سمفونی
  • وب قالب بلاگفا
  • وب رفتن