رشد بیش از ۵۰درصدی معاملات مسکن در تهران

پایگاه خبری علت : تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در آذر ماه امسال به ۱۷ هزار و ۸۰۰ هزار واحد رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۰٫۲ درصد افزایش نشان می دهد. متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر […]

پایگاه خبری علت : تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در آذر ماه امسال به ۱۷ هزار و ۸۰۰ هزار واحد رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۰٫۲ درصد افزایش نشان می دهد.

متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در ماه آذر ۵۰٫۹ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۴٫۹ درصد افزایش نشان می دهد.
گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می شود.

* حجم معاملات مسکن
در آذر ماه امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۱۷ هزار و ۷۷۶ واحد رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۵۰٫۲ درصد افزایش نشان می دهد.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در آذر ماه سال ۱۳۹۶ حاکی از آن است که واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۸٫۸ درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده اند.
این سهم در مقایسه با آذر ماه سال قبل ۳٫۷ درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۶تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.
توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در آذر حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه ۵ با سهم ۱۴٫۹ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است؛ همچنین مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با سهم های ۱۱٫۴ درصد و ۹٫۹ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
در مجموع ۷۴٫۱ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب فراوانی شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۸، ۱۰،۱۴، ۷، ۳، ۱ و ۱۵) بوده و ۱۲ منطقه باقی مانده ۲۵٫۹ درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.

*تحولات قیمت مسکن
در آذر ماه میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۵۰٫۹ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴٫۱ درصد و ۱۴٫۹ درصد افزایش نشان می دهد.

بیشترین رشد میانگین قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۵ معادل ۲۴٫۴ درصد و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۶ معادل ۵٫۳ درصد تعلق دارد.
در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بیشترین میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده معادل ۱۰۶٫۴ میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با ۲۴ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است که نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶٫۳ درصد و ۷٫۱ درصد افزایش نشان می دهند.

*تحولات ۹ ماهه معاملات مسکن
در ۹ ماهه نخست امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۱۳۱ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۲ درصدی را نشان می دهد. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی در شهر تهران ۴۷ میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزایش نشان می دهد.

* دامنه های قیمتی مورد تقاضا
توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک مترمربع بنا در آذرماه سال ۹۶ حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۳۰ تا ۳۵ میلیون ریال به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۱۰٫۶ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده و دامنه های قیمتی ۲۵ تا ۳۰ میلیون ریال و ۳۵ تا ۴۰ میلیون ریال به ترتیب با سهم های ۹٫۷ درصدی و ۹٫۳ درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

در این ماه توزیع حجم معاملات به گونه ای بوده است که ۵۷ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران به فروش رفته اند.

* متراژهای پرطرفدار
توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در آذر ماه نیز نشان می دهد بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهایی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ مترمربع معادل ۱۴٫۳ درصد اختصاص داشته است.
واحدهای دارای زیربنای ۷۰ تا ۸۰ و ۵۰ تا ۶۰ مترمربع به ترتیب با سهم های ۱۳٫۲ درصد و ۱۲٫۹ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. در مجموع در این ماه واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ مترمربع ۴۹٫۴ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده اند.

* ارزیابی قدرت خرید مردم
توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در میان دامنه های قیمتی مورد بررسی واحدهای مسکونی با ارزش ۱٫۵ تا ۲ میلیارد ریال با اختصاص ۱۱ درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده اند.

واحدهای دارای ارزش ۲ میلیارد تا ۲٫۵ میلیارد ریال و یک تا ۱٫۵ میلیارد ریال نیز هر کدام با اختصاص ۱۰٫۱ درصد و ۸٫۹ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
در مجموع در این ماه حدود ۵۳٫۴ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۴ میلیارد ریال اختصاص داشت.

*وضعیت اجاره بهای مسکن
در آذر ماه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۰٫۸ درصد و ۹٫۷ درصد رشد نشان می دهد؛ ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که اغلب یکساله تنظیم می شوند و نیز اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست های کنترل و مهار تورم سبب تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است.
سهم هزینه مسکن شامل اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی در محاسبات شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی بر پایه سال ۱۰۰=۱۳۹۵ معادل ۳۳٫۱ درصد است.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیمسکن رونقاپارتمانقیمت

تاريخ : دو شنبه 7 دی 1396 | 2:17 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

چین، واردات نفت خود را کم کرد

خبرآنلاین: قیمت نفت،در پی کاهش واردات چین که در یکسال اخیر به کمترین میزان خود رسید، کاهش یافت؛اما این کاهش واردات موجب کاهش سرمایه گذاری ها در این کشور نشده بلکه در پی افزایش تنش های سیاسی در خاورمیانه رخ داده است. رویترز در گزارشی نوشت: معامله گران بازار نفت می گویند که آنها نظاره […]

خبرآنلاین: قیمت نفت،در پی کاهش واردات چین که در یکسال اخیر به کمترین میزان خود رسید، کاهش یافت؛اما این کاهش واردات موجب کاهش سرمایه گذاری ها در این کشور نشده بلکه در پی افزایش تنش های سیاسی در خاورمیانه رخ داده است.

رویترز در گزارشی نوشت: معامله گران بازار نفت می گویند که آنها نظاره گر تنش های بین ایران و عربستان سعودی هستند.

قیمت نفت برنت در پایان معاملات روز چهارشنبه به ۶۳ دلار و ۴۹ سنت رسید که ۲۰ سنت کاهش یافته است.

نفت برنت در اوایل هفته ۶۴ دلار و ۶۵ سنت بوده که بالاترین نرخ نسبت به سال ۲۰۱۵ گزارش شده است.با این حال افزاش تنش های سیاسی در خاورمیانه و اجرای برنامه مبارزه با فساد در عربستان سعودی سبب شد تا قیمت نفت کمی کاهش یابد.

چین در ماه اکتبر میزان واردات خود را به میزان ۷.۳ میلیون بشکه در روز کاهش داد،در حالی که این کشور در ماه سپتامبر ۹ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرده است. این کمترین میزان واردات نفت از اکتبر ۲۰۱۶ تاکنون بوده که ۷.۸  نسبت به سال قبل کاهش نشان می دهد.

البته تحلیلگران چینی معتقدند که این کاهش واردات موقتی خواهد بود و از ابتدای ۲۰۱۸ مجددا واردات نفت چین افزایش خواهد یافت.

قیمت نفت نسبت به ماه گذشته حدود ۱۴ درصد افزایش یافته است.البته بخشی از این افزایش ناشی از تلاش های اوپک و شرکای این کارتل نفتی در جهت کاهش تولید برای توازن در بازار است.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیچینوارداتاقتصادپیشرفتخاورمیانهسپرده گذاری

تاريخ : پنج شنبه 18 آبان 1396 | 14:52 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
ردپای سپرده‌ گذاران صوری در تجمعات اعتراضی

خبرگزاری مهر: این روزها صدای سپرده‌گذاران موسسات اعتباری غیرمجاز بلند است و از هر فرصتی برای بیان اعتراض خود استفاده می‌کنند؛ اما افرادی این تجمعات را داغ می‌کنند که نه خود سپرده‌گذارند و نه خانواده‌شان.   موسسات اعتباری غیرمجاز مدتها است که سایه سنگینی بر سر اقتصاد ایران دارند؛ چه آن روزهایی که بدون رعایت […]

خبرگزاری مهر: این روزها صدای سپرده‌گذاران موسسات اعتباری غیرمجاز بلند است و از هر فرصتی برای بیان اعتراض خود استفاده می‌کنند؛ اما افرادی این تجمعات را داغ می‌کنند که نه خود سپرده‌گذارند و نه خانواده‌شان.
 

موسسات اعتباری غیرمجاز مدتها است که سایه سنگینی بر سر اقتصاد ایران دارند؛ چه آن روزهایی که بدون رعایت جوانب لازم، راه‌اندازی شدند و عده‌ای مالباخته را به جای گذاشتند و چه روزهایی که منحل یا ادغام شدند و باز هم سایه سنگین خود را بر سر نظام بانکی کشور گستراندند. آنها هیچ وقت برای اقتصاد ایران خوش‌یمن نبوده‌اند؛ هنوز هم تلاطماتشان ادامه دارد و به صراحت می‌توان گفت، سه قوه را درگیر خود کرده‌اند.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیسودسپرده گذارموسسات اعتباریاعتراض

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 18 آبان 1396 | 14:50 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

یک اقتصاددان: نباید نابرابری به بحران تبدیل شود

خبرگزاری ایسنا: یک اقتصاددان می‌گوید: آخرین آمارهای بانک مرکزی درباره ضریب جینی بسیار نگران کننده است و دولت باید با اقداماتی مانند اصلاح نظام بانکی و تصویب برنامه‌های اخذ مالیات از سود سپرده مجموع درآمد و ثروت و اخذ مالیات از خانه های خالی و سایر طرح‌های به نفع فقرا مانع افزایش شکاف طبقاتی و […]


خبرگزاری ایسنا: یک اقتصاددان می‌گوید: آخرین آمارهای بانک مرکزی درباره ضریب جینی بسیار نگران کننده است و دولت باید با اقداماتی مانند اصلاح نظام بانکی و تصویب برنامه‌های اخذ مالیات از سود سپرده مجموع درآمد و ثروت و اخذ مالیات از خانه های خالی و سایر طرح‌های به نفع فقرا مانع افزایش شکاف طبقاتی و ورود به مرحله بحران شود.

 

ادامه ی مطلب


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیبحران اقتصادنظام بانکیتدبیر

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 18 آبان 1396 | 14:46 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

قیمت دلار در بازار آزاد کاهش یافت

خبرگزاری ایسنا: قیمت دلار در مقایسه با اواسط هفته گذشته تا حدودی کاهشی شده است اما همچنان بالای ۴۰۰۰ تومان عرضه می‌شود. همچنین سکه تمام طرح جدید یک میلیون و ۳۱۴ هزار تومان قیمت دارد. در بازار ارز دلار ۴۰۱۴ تومان فروخته می‌شود و دلار مبادله ای ۳۴۱۷ تومان از سوی بانک مرکزی قیمت گذاری […]

خبرگزاری ایسنا: قیمت دلار در مقایسه با اواسط هفته گذشته تا حدودی کاهشی شده است اما همچنان بالای ۴۰۰۰ تومان عرضه می‌شود. همچنین سکه تمام طرح جدید یک میلیون و ۳۱۴ هزار تومان قیمت دارد.

در بازار ارز دلار ۴۰۱۴ تومان فروخته می‌شود و دلار مبادله ای ۳۴۱۷ تومان از سوی بانک مرکزی قیمت گذاری شده است.  

در بازار ارز یورو نیز ۴۷۸۵ تومان، پوند انگلستان ۵۳۶۳ تومان و لیر ترکیه ۱۱۴۲ تومان قیمت دارند.

در بازار طلا نیز نیم سکه ۶۶۶ هزار تومان، ربع سکه ۳۸۶ هزار تومان و سکه گرمی ۳۵۳ هزار تومان فروخته می شوند. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بیش از ۱۲۴ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵۴۰ هزار تومان فروخته می شود.

هر اونس طلا در بازار جهانی نیز حدود ۱۳۰۴ دلار داد و ستد می شود که در بازار ایران هم طلا و ارز تحت تاثیر قیمت‌های جهانی که تابع نرخ سود بهره در آمریکا و دیگر عوامل قرار دارد و صحبت های اخیر ترامپ تاثیری بر بازار طلا و ارز نداشته است.

در این باره محمد کشتی آرای – رئیس اتحادیه طلا و جواهر – به ایسنا گفت: در بازار طلا و سکه اتفاق خاصی پیش نیامده و تقاضای اضافی ایجاد نشده است و تغییر قیمت‌ها ناشی از تاثیر قیمت جهانی است.

قیمت دلار در بازار آزاد کاهش یافت

موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیاقتصادطلادلارسکه بازار ازاد

تاريخ : شنبه 22 مهر 1396 | 19:27 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

لیلا مرگن در روزنامه شرق نوشت: شبكه فرسوده آب شرب شهرها و روستاها بخشی از بهترین منابع آب كشور را بدون استفاده هدر می‌دهد. اگر شبكه فرسوده کلان‌شهری نظیر تهران اصلاح شود، تأمین نیازهای شرب شهرك‌های اطراف این کلان‌شهر، بدون اجرای طرح‌های آبی جدید امكان‌پذیر است. به گفته مسئولان وزارت نیرو، به‌طور میانگین ٣٠ درصد […]

ادامه ی مطلب


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: لیلا مرگنپاتوق پرتقالیابمنابع ابتهرانپرند

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 22 مهر 1396 | 19:22 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

برنامه‌ مالیاتی ترامپ اعلام شد

خبرگزاری مهر: در معاملات امروز بازارهای جهانی، دلار و سود اوراق پس از اعلام برنامه مالیاتی ترامپ بالا رفت و سهام آسیایی افت کرد.   در معاملات روز پنجشنبه پس از این که دونالد ترامپ بزرگترین برنامه تغییرات اساسی مالیات در سه دهه گذشته آمریکا را پیشنهاد داد و در حالی‌که داده‌های قوی اقتصادی آمریکا […]

خبرگزاری مهر: در معاملات امروز بازارهای جهانی، دلار و سود اوراق پس از اعلام برنامه مالیاتی ترامپ بالا رفت و سهام آسیایی افت کرد.

 
در معاملات روز پنجشنبه پس از این که دونالد ترامپ بزرگترین برنامه تغییرات اساسی مالیات در سه دهه گذشته آمریکا را پیشنهاد داد و در حالی‌که داده‌های قوی اقتصادی آمریکا احتمال افزایش نرخ بهره در اواخر امسال  توسط فدرال رزرو را افزایش داد، ارزش دلار و سود اوراق خزانه داری افزایش یافت.

قدرت گرفتن دلار بسیاری از ارزهای بازار را تحت فشار قرار داد و به افت ۰.۴ درصدی شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه کمک کرد. در مقابل، نیکی ژاپن به دنبال رشد وال‌استریت که در آن میانگین صنعتی داوجونز ۰.۲۵ درصد رشد کرد و اس‌اندپی ۵۰۰ هم ۰.۴۱ درصد افزایش یافت٬ با سودی ۰.۳ درصدی مواجه شد.

ترامپ در پیشنهاد خود نرخ پایین‌تری برای مالیات شرکت‌ها ارائه کرده است و در نظر دارد مالیات تجارت‌های کوچک را کاهش داده و سقف نرخ مالیات افراد را هم پایین بیاورد. از طرفی سفارشات برای کالاهای اساسی کلیدی ساخت آمریکا، در ماه آگوست بیش از آن‌چه انتظار می‌رفت افزایش یافت، که این خوش‌بینی به اقتصاد آمریکا را تقویت کرد.

در شرایطی که دلار در برابر بسیاری از پول‌های مهم بازار تقویت شد، قیمت طلا به کمترین میزان یک ماهه خود، ۱۲۸۱.۵ دلار برای هر اونس، رسید. سود اوراق قرضه آمریکا جهشی کرد و سود اوراق دو ساله با پیش‌بینی افزایش نرخ بهره در دسامبر، به بالاترین میزان ۹ ساله خود یعنی ۱.۴۸۳ درصد رسید.

سود اوراق ۱۰ ساله که این ماه به کف ۲.۲۱۴ درصد رسیده بود هم به بیشترین مقدار ۲ ماهه خود افزایش یافت و برابر ۲.۳۲۶ درصد شد، در حالی‌که سود اوراق ۳۰ ساله هم با افزایشی ۹ صدم درصدی که بیشترین افزایش یک روزه در ۷ ماه اخیر است، به ۲.۸۷۸ درصد رسید.

 

 


موضوعات مرتبط: سیاسیاقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیترامپمالیاتبرنامه

تاريخ : پنج شنبه 6 مهر 1396 | 22:32 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

خبرگزاری فارس به نقل از رویترز نوشت: تحلیلگر ارشد اتحادیه نفتی TVM لندن، گفت: صادرات نفت کردستان عراق پس از همه‌پرسی استقلال این اقلیم متوقف نشده است، به طوری که این مسئله در کنار سودگیری تاجران نفتی باعث شده تا حدودی قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی افت کند. «وارگا» همچنین اضافه کرد: توقف صادرات […]


خبرگزاری فارس به نقل از رویترز نوشت: تحلیلگر ارشد اتحادیه نفتی TVM لندن، گفت: صادرات نفت کردستان عراق پس از همه‌پرسی استقلال این اقلیم متوقف نشده است، به طوری که این مسئله در کنار سودگیری تاجران نفتی باعث شده تا حدودی قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی افت کند.

«وارگا» همچنین اضافه کرد: توقف صادرات نفت کردستان عراق می‌توانست افت شدید عرضه را در بازار سبب شود، «اما من فکر می‌کنم قیمت بازار جهانی دوباره تقویت خواهد شد» و در حال حاضر از منطقه کردستان و شمال عراق روزانه ۵۰۰ـ۵۵۰ هزار بشکه نفت صادر می‌شود.

روز دوشنبه کردستان عراق در یک همه‌پرسی برای مستقل بودن این منطقه از کشور عراق رأی دادند. پس از آن، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت برای جلوگیری از تشکیل چنین دولت مستقلی احتمالاً مداخله نظامی می‌کند و شاید مسیر صادرات نفت این منطقه را ببندد. لوله‌های صادرات نفت منطقه کردستان عراق از ترکیه می‌گذرد.

ترکیه اعلام کرد تنها با دولت مرکزی عراق برای صادرات نفت مذاکره می‌کند.


موضوعات مرتبط: سیاسیاقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیگاز کردستان کردستان عراقعراقصادراتهمه پرسی

تاريخ : پنج شنبه 6 مهر 1396 | 22:22 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
 
مسکن در تهران گران شد/منطقه پنج رکورددار بیشترین افزایش قیمت + جدول

به گزارش پایگاه خبری علت  به نقل از  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در شهر تهران، در شهریورماه امسال متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی حدود چهار میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بوده است. این رقم نسبت به مرداد ماه ۱.۹ […]

به گزارش پایگاه خبری علت  به نقل از  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در شهر تهران، در شهریورماه امسال متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی حدود چهار میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بوده است. این رقم نسبت به مرداد ماه ۱.۹ درصد و در مقایسه با شهریورماه سال گذشته تا ۹.۷ درصد افزایش دارد.

بیشترین رشد متوسط قیمت در شهریورماه به منطقه پنج با ۱۲.۵ درصد و کمترین میزان رشد به منطقه ۲۲ با ۰.۴ درصد اختصاص دارد. همچنین در میان مناطق ۲۲ گانه تهران بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی حدود ۱۰ میلیون تومان در منطقه یک با رشد ۱۰.۳ درصدی و کمترین آن با دو میلیون و ۲۸۰ هزار تومان با رشد ۷.۸ درصدی در منطقه ۱۸ است.

اما تحولات بازار معاملات مسکن در شهریورماه از این حکایت دارد که تعداد معاملات به ۱۵ هزار و ۵۴۵ واحد رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۹.۲ درصد افزایش دارد.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی ومعامله شده به تفکیک عمر بنا نشان می‌دهد که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۷.۵ درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند.

در مجموع در نیمه نخست امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی تهران به ۸۵ هزار واحد رسیده که نسبت به شش ماهه اول سال ۱۳۹۵، ۲.۸ درصد افزایش دارد. در همین دوره زمانی متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی حدود چهار میلیون و ۵۸۰ هزار تومان با رشد ۶.۲ درصدی بوده است.

تحولات اجاره بهای مسکن در شهریورماه نیز حاکی از آن است که شاخص کرایه مسکن اجاره ای در شهر تهران ۸.۶ درصد و در کل مناطق شهری ۷.۶ درصد نسبت به شهریورماه سال گذشته افزایش دارد.

مسکن در تهران گران شد/منطقه پنج رکورددار بیشترین افزایش قیمت + جدول


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیمسکنتهرانقیمت

تاريخ : پنج شنبه 6 مهر 1396 | 22:20 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور

خبرگزاری مهر: میانگین مصرف روزانه بنزین کل کشور در ۶ ماه نخست پارسال، ۷۵ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر بوده است. این در حالی است که میانگین مصرف بنزین در شهریور ماه امسال نیز ۸۸ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بوده است که به نسبت شهریور پارسال یعنی رقم ۸۱.۴ میلیون لیتر در روز، رشد […]


خبرگزاری مهر: میانگین مصرف روزانه بنزین کل کشور در ۶ ماه نخست پارسال، ۷۵ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر بوده است. این در حالی است که میانگین مصرف بنزین در شهریور ماه امسال نیز ۸۸ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بوده است که به نسبت شهریور پارسال یعنی رقم ۸۱.۴ میلیون لیتر در روز، رشد ۸.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

بیشترین مصرف روزانه ۶ ماه نخست امسال به روز پنجشنبه (۱۶ شهریورماه) همزمان با ایام عید سعید غدیر مربوط می‌شود که ۱۰۴ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بنزین مصرف شده است.

کمترین میانگین مصرف بنزین در روز ۲۵ فروردین ماه امسال با رقم ۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز ثبت شد. میانگین مصرف نفت‌گاز کل کشور در شهریور امسال ۷۹ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بوده است که نسبت به میانگین مصرف روزانه مدت مشابه پارسال (۷۵.۳ میلیون لیتر)، ۵.۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

این در حالی است که میانگین مصرف نفت‌گاز کل کشور در ۶ ماه نخست امسال ۷۷ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بوده، که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۷۴ میلیون لیتر)، رشد ۵.۴ درصدی داشته است.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیبنزینسرانهمصرف

تاريخ : شنبه 1 مهر 1396 | 23:57 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

ثبت نام ۵۰ هزار فارغ التحصیل در سامانه کارورزی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان تهران با اشاره به اجرای طرح کارورزی توسط دولت برای دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه گفت: تعداد سهمیه استان تهران در این طرح ۷ هزار و۵۰۰ نفر است که تا کنون نزدیک ۵۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند.   مجید تهرانیان گفت: مدیران مراکز کوثر شهرداری […]

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان تهران با اشاره به اجرای طرح کارورزی توسط دولت برای دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه گفت: تعداد سهمیه استان تهران در این طرح ۷ هزار و۵۰۰ نفر است که تا کنون نزدیک ۵۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند.
 

مجید تهرانیان گفت: مدیران مراکز کوثر شهرداری هم می توانند در این سامانه ثبت نام کرده و افراد جویای کاری که در سامانه نام نویسی کرده اند را جذب کنند.

وی با اشاره به شرایط ویژه دولت برای تشویق کارفرمایان به اجرای این طرح اذعان داشت: افراد آموزش دیده، اگر بعد از دوره کارآموزی بخواهند در این مراکز فعال شوند، دولت حق بیمه و یک سوم حداقل حقوق وزارت کار را پرداخت خواهد کرد.

تهرانیان با اشاره به وجود۷ مرکز آموزشی برای بانوان در تهران اذعان داشت: یکی از مهم ترین وظایف این مراکز، آموزش بانوان با اولویت سرپرست خانوار است که در همین راستا، امسال نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر ساعت تعهد آموزش در حوزه زنان سرپرست داریم.

وی برگزاری نمایشگاه زنان و تولید ملی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: کیفیت کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه خوب است و برندهای خوبی نیز حضور دارند.

تهرانیان در پایان تصریح کرد: یکی از تعهداتی که از طرف دولت برای ما پیش بینی می شود بحث توانمندسازی زنان است، هر فردی که وارد بازار کار می شود اقتصاد را تقویت می کند واین گروه با توجه به این که یک گروه آسیب پذیر هستند قطعا وقتی بتوانند توانمند بشوند و اقتصاد خود و خانواده را اداره بکنند امنیت روانی و اجتماعی در جامعه ایجاد می کنند.

 


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیسامانه ی کارورزیفنی و حرفه ای

تاريخ : شنبه 1 مهر 1396 | 23:55 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

شیوه جدید تعیین نرخ سکه

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با تشریح جزئیات شیوه جدید تعیین نرخ سکه گفت: گواهی سپرده، مرجع تعیین قیمت سکه می‌شود.

 

ادامه ی مطلب


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیسکهقیمت سکهبازار طلا

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 28 شهريور 1396 | 15:29 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

شرایط بازار ایران به گونه‌ای است که خرید خودرو را به پروسه‌ای پیچیده و گاها غم‌انگیز تبدیل می‌کند. برخلاف بازارهای مدرن که خرید خودرو تنها از طریق نمایندگی‌های مجاز، با کمترین دردسر و سریع‌ترین شکل ممکن صورت می‌گیرد، در ایران سیستم فروش خودرو علاوه بر قوانین عجیب واردات و یا پیش‌خرید با معضل بزرگ دلالان و نمایشگاه‌‌داران مواجه است که با دمیدن در آتش قیمتی خودروها، چیزی بسیار بیشتر از بهای واقعی یک اتومبیل را از مشتری بخت برگشته می‌ستانند و در عین حال کمترین تعهدی نیز در قبال کالای داد و ستد شده می‌پذیرند.

 

ادامه ی مطلب

 


موضوعات مرتبط: اقتصادیاجتماعی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیخودروخرید خودروبازارنمایندگی خودرو

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 28 شهريور 1396 | 15:26 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

 

اقتصاد ایران: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت که این سازمان سالانه ۱۲ میلیارد دلار مستمری به مستمری بگیران و ۴ تا ۵ میلیارد دلار هزینه درمان پرداخت می کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سیدتقی نوربخش در نشست تخصصی کارآفرینان و صاحبان صنایع آلمان با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هلدینگ ها و شرکت های تابعه با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، گفت: این سازمان از سال ۱۹۳۰ میلادی و از حدود ۶۰ سال پیش در ۳ حوزه خدمات بیمه ای، درمانی و سرمایه گذاری فعالیت می کند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه این سازمان یک نهاد عمومی غیردولتی است، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مستمری بگیر تحت پوشش این سازمان قرار دارند.
وی گفت: تامین اجتماعی سالانه ۱۲ میلیارد دلار مستمری به مستمری بگیران پرداخت می کند؛ ضمن اینکه سالانه بین ۴ تا ۵ میلیارد دلار هم برای فعالیت های درمانی توسط این سازمان هزینه می شود.
نوربخش با بیان اینکه در حال حاضر ۹ هلدینگ زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) و همچنین ۳ هلدینگ مستقل از شستا تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی فعالیت می کنند، ادامه داد: در مجموع سازمان تامین اجتماعی از طریق ۱۲ هلدینگ فعالیت های اقتصادی انجام می دهد.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیاقتصاددرمانتامین اچتماعیمستمریمستمری بگیران

تاريخ : سه شنبه 28 شهريور 1396 | 14:3 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

 

درآمد صادرات پتروشیمی ایران حدود 900 میلیون دلار افزایش یافت
تهران- ایرنا- تثبیت و تقویت قیمت جهانی نفت در محدوده بشکه ای 50 دلار و بهره برداری از طرح های جدید منجر به افزایش حدود 900 میلیون دلاری درآمد صادرات محصولات پتروشیمی ایران در پنج ماهه نخست امسال شده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، همزمان با تقویت قیمت جهانی نفت خام از ابتدای سال 2017 میلادی و به ویژه پس از توافق کشورهای عضو و غیر عضو اوپک بر سر کاهش و مدیریت تولید نفت، درآمد صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری ایران از ابتدای سال 1396 تا پایان مرداد ماه با افزایش حدود 900 میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه پارسال همراه شده است.
بر این اساس در کنار تثبیت قیمت نفت ایران در محدوده بشکه ای 50 دلار که تاثیر مستقیم بر تقویت و افزایش درآمد صادرات محصولات پتروشیمی کشور داشته، ساخت و راه اندازی طرح های جدید پتروشیمی هم یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در افزایش درآمد صادرات پتروشیمی بوده است. در طول پنج ماه نخست امسال حدود 9 میلیون و 198 هزار تن محصول پتروشیمی از ایران به بازارهای جهانی صادر شده که حجم صادرات پتروشیمی کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 470 هزار تن افزایش یافته است.
علاوه بر این در این مدت، حدود چهار میلیارد و 593 میلیون دلار ارزش صادرات پتروشیمی ایران بوده که در مقایسه با پنج ماهه سال گذشته افزایش حدود 900 میلیون دلاری داشته است.
رشد شاخص های پتروشیمی در طول پنج ماه نخست امسال فقط در حوزه صادرات نبود و در بخش فروش داخلی محصولات پتروشیمی به منظور تامین نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی هم در این مدت بالغ بر هفت میلیون و 275 هزار تن محصول پتروشیمی عرضه شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش حدود 785 هزار تنی داشته است.
ارزش محصولات پتروشیمی و پلیمری عرضه شده در بازار داخلی هم در طول پنج ماهه نخست امسال بیش از 14 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود سه ...


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیصادراتپتروشیمیقیمتنفتصنایع تکمیلی

تاريخ : سه شنبه 28 شهريور 1396 | 13:54 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

خبرگزاری مهر: مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی از آغاز روند کاهش قیمت پیاز در بازار خبر داد و گفت: حداکثر طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده قیمت این محصول در بازار کاملا متعادل خواهد شد.
 

حسین اصغری با بیان اینکه زیان کشاورزان پیازکار در سالهای گذشته باعث کاهش میل آنان به کشت این محصول شد، اظهارداشت: البته این اتفاق امسال فقط درباره محصول عرضه تابستان ما رخ داد ضمن اینکه در سالجاری مقداری هم با عقب افتادگی تولید مواجه بودیم یعنی کشت انجام شده اما با تاخیر ۲۰ روزه عرضه به بازار مواجه بودیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه از هفته گذشته روند کاهش قیمت پیاز در بازار آغاز شده که دلیل آن نیز عرضه محصول تولیدی در استانهای مختلف کشور بوده است.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در میادین میوه و تره بار قیمت این محصول کاهش چشمگیری داشته و به کیلویی ۲۰۵۰ تومان رسیده است، گفت:

به گفته وی قیمت پیاز امروز نسبت به روز گذشته بسته به کیفیت محصول بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.

اصغری درباره اینکه ما هر سال در زمینه تولید صیفی جاتی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز، هویج و غیره با چنین معضلاتی مواجه هستیم؛ وزارت جهاد کشاورزی بالاخره چه زمانی قصد دارد یک الگوی کشت مناسب برای تولید این محصولات تدوین کند؟، افزود: کشت محصولات به استان ها ابلاغ می شود، میزان اجرایی شدن آن توسط استانها نیاز به یکسری زیرساخت ها و عوامل تشویقی و تنبیهی دارد که آن را قابل اجرا کند.

وی ادامه داد: ما هر سال سطح زیر کشت استانهای مختلف را در محصولات مختلف دقیقا اعلام می کنیم اما اینکه چیزی در استان اتفاق می افتد به عوامل مختلفی چون بازار، اقلیم و … بستگی دارد ضمن اینکه از این پس نیز ما با کاهش منابع آبی مواجه هستیم و در بسیاری از نقاط نمی توانیم سطح زیر کشت قبلی را حفظ کنیم بلکه مجبوریم با افزایش عملکرد در واحد سطح کار را پیش ببریم.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اجرای طرح الگوی کشت و مقید بودن به آن از سوی کشاورزان  نیاز به اهرم های بازدارنده و تشویقی دارد، افزود: ما برنامه هایی برای این منظوز در دستور کار داریم وقتی تدوین الگوی کشت در کشور رخ دهد اهرم های آن نیز در نظر گرفته می شود.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیپیازقیمتاقتصاد

تاريخ : شنبه 14 مرداد 1396 | 3:37 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

«اصغر ابراهیمی اصل» معاون سابق وزیر نفت و دکترای مهندسی مخازن نفتی در نشست تخصصی بررسی قرارداد توتال از منظر اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: فاز یک پارس جنوبی را شرکت پتروپارس نزدیک مرز شروع کرد، فاز 2 و 3 را توتال توسعه داد و توسعه فازهای 4 و 5 پارس جنوبی را شرکت انی ایتالیا انجام داد.

وی افزود: فازهای 6، 7 و 8 و 12 و 19 را پتروپارس انجام داد، فازهای 13، 15، 16، 22 تا 24 توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، فازهای 17 و 18 و 20 و 21 توسط سازمان گسترش صنایع به‌صورت کنسرسیوم توسعه یافت.

معاون سابق وزیر نفت تصریح کرد: در تمامی فازها کار مهندسی پایه توسط یک شرکت بین المللی انجام شده و طراحی جزئیات توسط شرکت‌های ایرانی انجام شده است.

وی ادمه داد: بین 35 درصد در اوایل کار تا نزدیک 65 درصد تجهیزاتی که در پالایشگاهها، ساخت سکوها و تأسیسات و خطوط لوله زیردریایی انجام شده، توسط ایرانی‌ها صورت گرفته است.

اصغر ابراهیمی اصل

* توقف 16ساله توسعه فاز 11 پارس جنوبی با بدعهدی توتال فرانسه


موضوعات مرتبط: سیاسیاقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیتوتالپارس جنوبیخیانتشومآمریکا

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 6 مرداد 1396 | 1:58 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

رئیس شورای هماهنگی بانکهای دولتی در خصوص زمزمه‌های کاهش نرخ سود به ۱۲ درصد، گفت: نرخ بهره بانکی به طور قطع به کمتر از ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.

محمدرضا حسین‌زاده در پاسخ به سوال مهر از برنامه شورای پول و اعتبار برای تثبیت و کاهش نرخ سود بانکی خبر داد و گفت: بانک‌های دولتی تصمیم گرفتند که نرخ ها را پایین بیاورند.

رئیس شورای هماهنگی بانکهای دولتی افزود: مطابق با سیاست‌های دولت، قرار است نرخ سود بانکی به تدریج کاهش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که عنوان می‌شود شورای پول و اعتبار تصمیم به تثبیت نرخ سود و سپس کاهش آن دارد، تصریح کرد: نظر شورای پول و اعتبار تثبیت نرخ سود نیست؛ بلکه نرخ‌ها باید کاهش یابد.

حسین زاده خاطرنشان کرد: بانکها منتظر تصمیم بانک مرکزی هستند تا نرخ را اعلام کند؛ و ممکن است نرخ پایین تر از نرخ کنونی بیاید.

وی در پاسخ به این سوال که برخی صحبت از نرخ سود ۱۲ درصدی برای سپرده‌ها به میان می‌آورند، اظهار داشت: پیشنهاد این است که نرخ سود به کمتر از ۱۵ درصد و نرخ های مطرح شده کاهش یابد.

 

موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالینرخ سود بانکیبانک خصوصیبانک مرکزی

تاريخ : شنبه 24 تير 1396 | 7:2 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

خبرگزاری تسنیم: به نقل از رویترز، چین به عنوان بزرگترین کشور فرآوری کننده کنسانتره های معدنی و تبدیل آن به روی پالایش شده، واردات روی از ایران را در سال ۲۰۱۷ میلادی ۵۵ درصد افزایش داده است.

در حالی که میزان تولید داخلی روی چین جوابگوی تقاضای داخلی این کشور نیست، چین به افزایش واردات روی متوسل شده است.

میزان تولید روی فرآوری شده چین به دلیل عملیات تعمیرات چند کارخانه بزرگ این کشور در ماه می ۱۰ درصد کاهش داشت.

میزان واردات کنسانتره روی چین از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون با رشد قابل توجه ۲۵ درصدی مواجه بوده است.

بر این اساس، میزان واردات روی چین از کشورهای پرو، روسیه، میانمار و ایران به ترتیب ۴۰، ۲۱۸، ۱۴۹ و ۵۵ درصد افزایش یافته است.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیرویفلزچینصادرات

تاريخ : سه شنبه 20 تير 1396 | 3:28 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

خبرگزاری مهر: به نقل از وی فروم، وب سایت «فروم اقتصاد جهانی» با انتشار گزارشی میزان تاثیرگذاری مثبت کشورهای جهان بر امور جهانی را مورد بررسی قرار داد.

بر اساس این گزارش، ایران با کسب رتبه دوازدهم در جهان، از جمله کشورهای تاثیرگذار بر امور بین المللی می باشد.

گفته می شود این تحقیق از طریق پرسش از ۱۸ هزار نفر از شهروندان ۲۵ کشور جهان تهیه شده است.

 
ایران؛ دوازدهمین کشور تاثیرگذار جهان بر امور بین المللی

همچنین در ادامه این گزارش آمده است که دستکم ۴۹ درصد از جامعه آماری مذکور معتقدند چین تاثیرگذاری بیشتری نسبت به آمریکا بر اوضاع جهان داشته است.

در گزارش ارائه شده کانادا رتبه نخست را در میان این دوازده کشور به دست آورده و به نظر شرکت کنندگان در این نظرسنجی از بیشترین تاثیرگذاری مثبت بر امور بین المللی برخوردار است.


موضوعات مرتبط: سیاسیاقتصادیاجتماعی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیتاثیرایرانمنطقهبین الملل

تاريخ : سه شنبه 20 تير 1396 | 3:25 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

خبرگزاری ایسنا: یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قرارداد اخیر که برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بسته شده، سایر شرکت‌ها را برای ورود به بازار ایران ترغیب می‌کند ضمن اینکه در استفاده از میادین مشترک و افزایش ضریب بازیافت تاثیرگذار است.

جلال میرزایی با اشاره به اینکه «تفاهمنامه قرارداد اخیر با توتال، شرکت بین‌المللی چین و پتروپارس در آبان ماه سال گذشته انجام شده بود» گفت: طی این مدت تلاش‌هایی انجام شد تا این قرارداد منعقد نشود. در حالی که فاز ۱۱ یکی از فازهای پیچیده پارس جنوبی است که فعالیت آن نیاز به تکنولوژی بالا و جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد.

وی افزود: قرارداد توتال یکی از قراردادهای بسیار خوبی است که انجام شده و می‌تواند سایر شرکت ها را برای ورود به بازار ایران ترغیب کند. آن هم در شرایطی که آمریکا تلاش می کند تا در این موارد چالش ایجاد کند.

این عضو فراکسیون امید مجلس همچنین بیان کرد: عده‌ای نقد دارند و این قرارداد را استعماری دانسته و یا با قرارداد دارسی مقایسه می کنند. عده ای هم می گویند خیانت است، اما ما بر این نظر هستیم که این افراد از کلی‌گویی‌هایی که بسیار هم مشکوک است فاصله بگیرند، زیرا این نوع برخوردها کمکی به منافع ملی ما نمی کند.

نماینده مردم ایلام در مجلس ادامه داد: قرارداد توتال براساس IPC منعقد شده و در بازیافت و استفاده از میادین مشترک تاثیر به سزایی دارد و جا دارد که در این زمینه از وزارت نفت حمایت به عمل آید.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: واقعیت این است که این قرارداد فقط بحث سرمایه نیست بلکه دانش فنی، تکنولوژی و افزایش ضریب بازیافت را هم به دنبال دارد.


موضوعات مرتبط: سیاسیاقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیسرمایه گذاریبازارایران

تاريخ : سه شنبه 20 تير 1396 | 3:20 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

  به نقل از خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، زوایای پنهان و نکات جالب زندگی سیاستمداران جهان همواره مورد توجه همگان قرار می گیرد.

یکی از این موارد میزان حقوق روسای جمهور جهان است. شاید برای شما هم جالب باشید که بدانید آنان چقدر حقوق می گیرند.

در این گزارش از میزان حقوق سالانه برخی روسای جمهور جهان مطلع می شوید.

ادامه ی مطلب


موضوعات مرتبط: صفحه اصلیسیاسیاقتصادیمتفرقه
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیسیاستسیاستمدارحقوقدستمزددریافتیجهانرییس جمهور

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 تير 1396 | 15:50 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

روزنامه اعتماد: اکنون سود ٩ شرکت از ۶٠ شرکت شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مشخص شده و طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی سود ٩ شرکت از ١١ شرکتی که مجامع‌شان برگزار شده ٧٧٠ میلیارد تومان اعلام شده است. هرچند هنوز تعداد زیادی از شرکت‌های سبد سهام عدالت به برگزاری مجامعشان اقدام نکرده‌اند؛ اما با توجه به سود سال‌های گذشته این شرکت‌ها، برآورد می‌شود سود سال ٩۵ هر یک از صاحبان سهام عدالت حدود ١٠٠ هزار تومان باشد.
 
۴٩ میلیون مشمول سهام عدالت باید شماره شبای خود را ظرف دو ماه آینده به سامانه اعلام شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی اعلام کنند در غیرصورت سود مزبور که شهریور ماه آماده پرداخت است به حساب آنها واریز نمی‌شود.

موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیسودسهام عدالتسود سهام عدالتاقتصاد

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 تير 1396 | 15:48 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر: سازمان امور مالیاتی کشور با انتشار تکذیبیه ای، درباره شایعه ای که هر از گاهی در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، موضع‌گیری کرد.

سازمان مالیات در این بیانیه تاکید کرده است: این شایعه که «هنگام خرید از کارتخوان ۹ درصد مالیات ارزش بر افزوده دریافت می شود» عینا  در سال ۹۴ و تیرماه پارسال هم در فضای مجازی منتشر شده بود که  هر بار سازمان امور مالیاتی آن را  تکذیب کرده است.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیکارتخوانمالیاتارزش افزودهاقتصاد

تاريخ : شنبه 17 تير 1396 | 15:46 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

خبرگزاری ایرنا: وضعیت ساخت وساز در کشور نشانگر توقف فرآیند سقوط سرمایه‌گذاری ساختمانی و بازگشت تدریجی سازنده‌ها به بازار از نیمه سال گذشته است.

رسانه ها در تازه ترین گزارش های خود از بازگشتِ تدریجی رونقِ مسکن نوشتند. همچنین تراز تجاری با ترکیه به نفع ایران، وضعیت بورس تهران، راهکارهای توسعه مسکن و رشد ۲۸ درصدی تولید فولاد خام از مهمترین محورهای توجه این رسانه ها در هفته گذشته بود.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیمسکنرنققیمتقیمت مسکنرونق مسکناقتصاد

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 تير 1396 | 15:44 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

بازبینی در مالیات اصناف،ضرورتی انکار ناپذیر/ در شرایط رکود،اخذ مالیات سنگین چه توجیهی دارد؟

 
 
بازبینی در مالیات اصناف،ضرورتی انکار ناپذیر/ در شرایط رکود،اخذ مالیات سنگین چه توجیهی دارد؟

به گزارش  پایگاه خبری علت  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،بدون تردید،مالیات و اخذ آن،یکی از عمده ترین منابع درآمدی دولت ها محسوب می شود،قاعده ای که در کشورهای توسعه یافته بصورتی جدی لحاظ می گردد و شانه خالی کردن از آن فارغ از هر جایگاه و شخصیت حقیقی و حقوقی،با جرایم و تنبیهاتی سنگین همراه می شود.

با همه این اوصاف و علیرغم این قاعده پذیرفته شده(اخذ مالیات)شرایط و موقعیت حاکم بر اقصاد کشور در کیفیت وضع و اخذ مالیات نقش بسزایی دارد و می طلبد اقتضائات و ملاحضات لازم در این خصوص مدنظر قرار گیرد.

به واقع،در صورت جاری و ساری بودن رونق اقتصادی و حتی عادی بودن شرایط اقتصادی،تلاش برای اخذ مالیات از اصناف،تامین کننده بخشی از نیازهای مالی و اعتباری دستگاه اجرایی کشور خواهد بود و در نقطه مقابل،وجود رکود،مانع و چالشی جدی برای پرداخت مالیات های ماخوذه محسوب می شود.

مریم تیموری،کارشناس اقتصادی،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم توجه مضاعف و هر چه بیشتر به واقعیت های اقتصادی کشور، اظهار داشت:علم اقتصاد می گوید،در شرایط رکود،افزایش یا لحاظ کردن وسواس غیر منطقی در محاسبه و اخذ مالیات صحیح و معقولانه نمی باشد زیرا یکی از معیارها و شاخص های تاثیرگذار در پرداخت یا اخذ مالیات،به میزان درآمد طرف مقابل باز می گردد و به تبع در صورت پایین بودن سطح درآمدها،میزان اخذ مالیات نیز با کاهش قابل توجهی همراه خواهد شد.

وی افزود:متاسفانه در طول سالیان گذشته،رکود حاکم بر بازار،وضعیت متفاوتی را برای فعالان اقتصادی رقم زده و با این اوصاف،می طلبد در نحوه اخذ و محاسبه مالیات،تجدید نظری اساسی لحاظ شود.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد:کم نیستند کسبه و صنوفی که معتقدند به دلیل کسادی بازار و مطلوب نبودن رونق کسب و کار،امکان پرداخت مالیات را ندارند و طبیعتا اِعمالِ فشار برای پرداختن مالیات،نتیجه سازنده ای در پی نخواهد داشت و جز تحمیل فشار هر چه بیشتر بر پیکره اصناف،نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.

وی افزود:بدون تردید یکی از راهکارهای حصول عدالت اجتماعی و اقتصادی به توزیع متوازن و متعادل ثروت معطوف می شود که به تبع تحقق این امر،مستلزم اخذ مالیات های هدفمند،دقیق و موثر خواهد بود.

تیموری عنوان کرد:طرح این موضوع به این دلیل است که مسلما اخذ مالیات ضرورتی است که باید از سوی هر دو طرف( نهاد ذیربط و متولیِ محاسبه و اخذ آن و مالیات دهنده )مورد توجه قرار گیرد اما این موضوع نافی کم توجهی به چالش ها و معضلات پیش روی صنوف در شرایط رکود و عدم رونق اقتصادی نمی باشد.

پوشش و عبورِ از خسارات رکود،بدون تعامل و همدلی ممکن نیست

فردوس محمدی پور،محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش تعیین کننده رونق در پیشرفت و شکوفایی عرصه مذکور(اقتصادی)عنوان کرد:در نقطه مقابل در فقدان رونق و حاکم شدن رکود،ضریب ظهور و بروز خسارات اقتصادی نیز تشدید می شود و نخستین عرصه ای که تبعات این عارضه را احساس خواهد کرد به حوزه اصناف و مشاغل آزاد باز می گردد.

وی افزود:این یک قاعده و اصل است که در صورت در تنگنا قرار گرفتن اصناف،به تبع مراکز تولیدی و صنعتی که به نوعی عقبه تامین کننده محصولات و اقلام مورد نیاز اصناف جهت عرضه به بازار مصرف می باشند نیز از تبعات و پیامدهای معضل مذکور مصون نخواهند بود.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت:یقینا خروجی و بازتاب این رکود،رِخوت و بی تحرکی در اقتصاد صنوف و مراکز صنعتی و تولیدی و به تبع آن بالارفتن آمار بیکاری،کاهش ظرفیت های تولیدی،تعدیل نیرو و….نمود پیدا خواهد کرد.

محمدی پور گفت:به اعتقاد بنده باید ساز وکاری لحاظ شود تا با همدلی و همگرایی هر چه بیشترِ تمامی دستگاه ها و نهادهای ذیربط،اعم از خصوصی و دولتی،معضل رکود پشت سر گذاشته شود در غیر اینصورت عبور از این چالش با مشکلات،خسارات و تبعات ناخوشایند هر چه بیشتری همراه خواهد شد.

وی افزود:امید آن می رود بستری ایجاد شود تا ،دغدغه های فعالان حوزه صنفی و اقتصادی نسبت به پرداخت مالیات به حداقل ممکن کاهش یابد.

محمدی پور گفت:بر اساس آمار و گزارشات منعکس شده،قریب به ۶ درصد از درآمد مورد نیاز کشور از محل مالیات های صنفی تامین می شود که طبیعتا در این شرایط،نمی توان نسبت به نیازهای مالی جاری کشور نیز بی تفاوت بود و نگاه منصفانه ایجاب می کند به این واقعیت خطیر توجه شود که در صورت عدم برخورداری از منابع مالی کافی،قوه مجریه نیز در اداره امور مملکتی با چالش مواجه خواهد شد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد:به نظر می رسد با برگزیدن راهی میانه،به نحوی که هر دو گروه،مالیات دهنده و مالیات گیرنده متضرر نشوند و از سوی دیگر جلوگیری از فرارهای مالیاتی و همچنین اعمال تنبیهاتی شدید و سخت تر برای متخلفان و افرادی که به هر دلیل،با وجود برخورداری از توانمندی مالی،نسبت به پرداخت مالیات بی توجهی می کنند،می توان بخش قابل توجهی از شرایط دشوار فعلی در عرصه مالیاتیرا مدیریت کرد.

گفتنی است،چندی پیش،سید کمال تقوی نژاد،رئیس سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد:در نشستی که با ستاد اقتصاد مقاومتی داشته ایم مقرر شد برای سال جاری (نیز)،الگوی اخذ مالیات،به مانند سال گذشته،مد نظر قرار گیرد.

آنچنان که در اخبار و گزارشات رسانه ها قید شده،در سال ۹۴ از یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد اقتصادی،۸۸۰ میلیارد تومان مطالبات مالیاتی دریافت شده که این رقم از میزان دریافتی های مالیاتی در سال ۹۳ کمتر بوده است.

به واقع به دلیل رکود اقتصادی،میزان مالیات دریافتی با کاهش مواجه بوده که امید است در سال جاری، راهکاری اتخاذ شود که میزان دریافتی با کاهش هر چه بیشتری همراه شود،امری که قطعا حصول و تحقق آن،کمک شایان و تاثیرگذاری برای اصناف ، در شرایط فعلیِ اقتصادی خواهد بود.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیمالیاتاقتصادرکودرکود اقتصادیاصنافمالیات اصناف

تاريخ : شنبه 17 تير 1396 | 15:42 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
یک خبر خوب برای سپرده‌گذاران «کاسپین» و «فرشتگان»

پایگاه خبر ی علت :یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه شامگاه سه‌شنبه متقاضیان طرح سوال از رییس جمهور با وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی، رییس دفتر رییس جمهور، معاون پارلمانی رییس جمهور و همچنین جمعی از اعضای هیات رییسه مجلس گفت: در این جلسه راهکارهایی برای پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران فرشتگان و کاسپین به تصویب رسید.

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: طبق جمع‌بندی‌های صورت‌گرفته در این جلسه مقرر شد مبالغ پرداختی به سپرده‌گذاران فارغ از اینکه چگونه و بر چه مبنا محاسبه می‌شود، به صورت علی‌الحساب باشد. همچنین مقرر شد در اولین فرصت بعد از تسویه تا ۵۰ میلیون تومان، پرداخت تعهدات تا ۱۰۰ میلیون تومان هم شروع شود.

وکیلی ادامه داد: طبق مصوبه دیگر این جلسه مقرر شد مستند پرداخت علی‌الحساب به سپرده‌گذاران در اختیار آنها قرار گیرد به این معنا که یا در دفترچه آنها قید شود یا به هر نحو در اختیارشان قرار گیرد که مبالغ پرداخت‌شده قطعی نیست و علی‌الحساب است. بر این اساس به هر میزان دارایی شناسایی شود به طور طبیعی متعلق به سپرده‌گذاران خواهد بود.

این عضو هیات رییسه مجلس اضافه کرد: در مصوبه‌ای دیگر مقرر شد مبنای بدهی به سپرده‌گذار، قرارداد سپرده‌گذار باشد و بر مبنای مفاد آن به هر میزان دارایی شناسایی شود باید تسویه صورت گیرد و نباید رقمی به عنوان سود و امثالهم از حقوق مردم حذف شود.

وی همچنین ادامه داد: آخرین مصوبه جلسه امروز هم شفافیت و ارائه مستند به سپرده‌گذاران مبنی بر علی‌الحساب بودن مبلغ پرداختی حداکثر ظرف سه روز آینده بود که باید عملیاتی شود. یعنی هر سپرده‌گذار که ظرف سه روز آینده برای دریافت مبالغ مورد تعهد مراجعه می‌کند، باید مستند قید علی‌الحساب را تحویلش دهند.

وکیلی همچنین خاطرنشان کرد: آنچه در جلسه امروز مورد جمع‌بندی قرار گرفت، قدم‌های خوب و رو به جلویی است اما کافی نیست. البته اراده لازم بین مجلس و دولت مبنی بر حل مشکل مردم شکل گرفته و عزم دولت نیز حل این مسئله است. مجلس هم بر نظارت و استیفای حقوق مردم مصمم است.

این عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه این جلسات با محوریت کمیسیون اقتصادی ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: با توجه به اینکه این جمع‌بندی قدم خوبی است اما کافی نیست، ترجیح متقاضیان طرح سوال از رییس‌جمهور این است که مسیر را تا اجرای این مصوبات که به امضای دکتر سیف رییس کل بانک مرکزی رسیده ادامه دهند و ان‌شاءالله شاهد حل و فصل این موضوع باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: آنچه در جلسه امروز به تصویب رسیده، فرمولی برای سپرده‌گذاران موسسات فرشتگان و کاسپین است و برای بقیه موسسات هم تمهیدات لازم برای شناسایی اموال در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، در این جلسه، وکیلی، کاتب و پزشکیان از اعضای هیات ریسه مجلس، پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، قاضی‌پور، انارکی، ذوالنور، وقفچی و برخی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز حضور داشتند.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیکاسپینفرشتهموسسه ی اعتباریاقتصادسپرده گذاری

تاريخ : پنج شنبه 15 تير 1396 | 16:43 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

۱۰ قابلیت گلکسی اس ۸ که آیفون ندارد
وب‌سایت تک شات – پریسا قره گوزلو: پرچمدار جدید سامسونگ، گلکسی اس ۸، با ویژگی های متعددی همراه است که در آیفون هایی که در حال حاضر در دستان شماست وجود ندارند.

با وجودیکه هنوز آیفون از اقبال بیشتری نسبت به گلکسی اس ۸ برخوردار است، اما نکاتی وجود دارد که اس ۸ را از بزرگترین رقیب خود متمایز می کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با ۱۰ ویژگی مهم گلکسی اس ۸ که در آیفون یافت نمی شود آشنا شوید.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالی گلکسیایفونگلکسی اس 8قابلیت

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1396 | 1:55 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

۴ چالش مهم اقتصادی پیش روی دولت روحانی

خبرگزاری ایسنا: گر چه در دولت یازدهم تورم کنترل شد و سال ۱۳۹۵ نیز سال رکورد رشد اقتصادی برای اقتصاد ایران به ثبت رسید ولی با این حال هنوز مسئله تورم، رشد اقتصادی و همچنین موضوعاتی مانند کاهش نرخ بیکاری و کاهش نابرابری در اقتصاد ایران را می‌توان مسائل مهمی دانست که اقتصاد ایران در چهار سال آینده با آن رو به رو خواهد بود.

در تبلیغات انتخاباتی دولت دوازدهم، یکی از مهم‌ترین مناقشات میان نامزدهای ریاست‌جمهوری، مسائل اقتصادی بود. مسائلی از قبیل رکود، نابرابری، بیکاری و نظایر آن. موضوعاتی که اغلب فقط طرح مسئله شد و جریان مناظرات و بررسی برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی نشان می‌داد که هیچ‌ کدام برنامه مشخص و مدونی برای ساماندهی این مسائل نداشتند. با این حال اغلب آنچه در جریان این مناظرات مطرح می‌شد، خود یکی از چالش‌های اقتصاد ایران در سال‌های آتی است که باید دید دولت چگونه می‌تواند آن‌ها را مدیریت کند.


موضوعات مرتبط: سیاسیاقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیروحانیمشکلدولت

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1396 | 1:49 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
 

تسهیلات فاینانس به طرحهای دارای توجیه فنی،اقتصادی اختصاص می یابد

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه نوبت عصر مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بندهای هزینه ای لایحه بودجه نمایندگان با تصویب بندی، نحوه جذب فاینانس به طرحهای بخش دولتی را تعیین کردند.

بر اساس این بند مقرر شد؛ با رعایت مصوبه شماره ۰۱۰۱/۶۶۶۳۱ مورخ ۲۷/۱۰/۱۳۸۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۹۶ شورای اقتصاد تسهیلات جذب فاینانس را به طرحهای بخش دولتی که دارای توجیه فنی،اقتصادی،مالی و زیست محیطی باشند، اختصاص می‌دهد. طرحهای بخشهای خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی نیز با سپردن تضمین‌های لازم به بانکهای عامل می‌توانند از تسهیلات مذکور استفاده کنند.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیفایناسبودجهتسهیلات اقتصادیوزارت اقتصاد و دارایی

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1396 | 1:45 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

 

رقابت بین سامسونگ و ال جی همواره وجود داشته و این رقابت به خصوص در زمینه تلویزیون بسیار نزدیک به هم هست. تقریبا هر سال شاهد اضافه شدن تکنولوژی‌های جدیدی به این عرصه هستیم و هر دو شرکت تلاش می‌کنند در این زمینه نوآوری‌هایی را داشته باشند. 

حالا اما به نظر می‌رسد ال جی حداقل به نامگذاری یکی از این تکنولوژی‌های رقیب خود معترض است و آن را صرفا تاکتیکی بازاریابی می‌داند. این شرکت با انتشار مطلبی تفاوتهای تکنولوژی‌ تلویزیون‌های خود و سامسونگ را شرح داده است. شاید بد نباشد این مطلب را بخوانید هر چند به هر حال این ادعای یک سوی ماجراست و آن سوی ماجرا یعنی سامسونگ فعلا در این زمینه توضیحی نداده است: 

توضیح ال جی : 

« علامت‌های اختصاری در دنیای تلویزیون‌ها بسیار معمول هستند و به‌تازگی سامسونگ اصطلاح جدیدی به اسم QLED به این لیست اضافه کرده است. ولی این علامت به چه معنی است و چه تفاوتی با OLED دارد؟


موضوعات مرتبط: اقتصادیاجتماعی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیسامسونگال جیفناوریرقابتشکایت

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 12 ارديبهشت 1396 | 10:52 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

 کنترل هیجان نوسانات ارزی با قاعده‌گذاری جدید برای افزایش حقوق
 

کنترل هیجان نوسانات ارزی با قاعده‌گذاری جدید برای افزایش حقوق

تسنیم /

مهدیار اسماعیلی ؛ درباره کنترل بازار ارز و جلوگیری از نوسانات ارزی  با اشاره به تجربه‌های تاریخی مرتبط گفت: زمانی که نفتهای جدید شل و  برنت  وارد بازار نفت  شد، عربستان برای حفظ بازارهای خود با کاهش قیمت اقدام به مقابله با این  نفتهای آمریکایی کرد.
وی افزود، شگرد اقتصادی عربستان این بود که برای تعیین نرخ نفت خود از قاعده‌ای استفاده کرد که بر اساس آن نفت عربستان  نسبت به نفت شل با درصد مشخصی ارزانتر  به فروش می‌رسید.
اسماعیلی ادامه داد، یعنی پرونده این که نفت این کشور گرانتر از نفت آمریکا فروخته شود را به طور کلی بست و چنین قاعده‌ای گذاشت و  توانست بحران نفتی آن سال را کنترل کند.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد، یک پیشنهاد با توجه به این تجربه تاریخی درباره نرخ ارز آن است که چنین قاعده‌ای وضع شود و با افزایش نرخ ارز حقوق کارمندان حقوق بگیر به اندازه درصد ثابتی افزایش پیدا کند. در این صورت افزایش قیمت دلار نمی‌تواند اثرات هیجانی داشته باشد.
وی افزود، از طرفی نرخ فعلی دلار در اقتصاد ما واقعی نیست به هر حال زمانی افزایش قیمت رخ می‌دهد و اثرات آن ممکن است به صورت شوک به اقتصاد وارد شود و مانند سال 91 منجر به افزایش چند برابری قیمت سایر کالاها شود.

اسماعیلی تاکید کرد، اثرات این قاعده‌گذاری تنها محدود به کارمندان  نمی‌شود چراکه با افزایش درامد حقوق بگیران قدرت خرید این بخش افزایش یافته و به این ترتیب بازاراهای دیگر نیز با رونق مواجه شده و حداقل اثر آن این است که بزرگترین مشکل فعلی واحدهای تولیدی یعنی رکود تا حدودی با افزایش تقاضا رو به رو میشود.

وی افزود به عنوان مثال اگر حقوق ماهی دو میلیون تومانی با ارز 4000 تومانی متناظر باشد، می‌توان برای هر افزایش طبیعی که در بازار اتفاق میافتد این نرخ حقوق را با یک نسبت مشخص  افزایش داد. به این ترتیب سیاستهای کنترل نرخ ارز و هزینه‌های سنگین آن را می‌توان با تعیین قیمت واقعی ارز برای اقتصاد جابه جا کرد.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالینوسانات ارزیبازار ارزنفتقیمت نفتمهدیار اسماعیلی

تاريخ : سه شنبه 21 دی 1395 | 14:2 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

 مسئولان در بخش مسکن فقط گفتار درمانی می‌کنند

مسئولان در بخش مسکن فقط گفتار درمانی می‌کنند

تسنیم /

فرشید پورحاجت در خصوص آینده بازار مسکن، اظهار کرد:‌ اگر شاخص‌هایی را کنار هم بگذاریم افزایش قیمت مسکن را به چند دلیل خواهیم داشت. یکی این‌که نهاده‌های تولیدی به واسطه افزایش نرخ ارز گران شده است. مصالح ساختمانی طی یکی دو سال اخیر گران شده، علاوه بر این‌که عوارضی که سازنده به دستگا‌ه‌های خدمات رسان پرداخت می‌کرد  به شدت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تولید مسکن متناسب با نیاز جامعه نبوده و کاهش صدور پروانه‌ ساختمانی داشته ایم. تولیدکنندگان مسکن در بدترین شرایط از سال 90 به این سو قرار داشته اند.

وی بیان کرد: وقتی تولیدکننده مورد حمایت قرار نگیرد از چرخه خارج می‌شود و تا دوباره برگردد زمانبر است. این موارد روی بازار مسکن تاثیرگذار است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که باید ببینیم سال آینده اتفاقی برای این حوزه روی می‌دهد یا خیر، گفت:  آیا یک سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی منسجمی برای مسکن در دستور قرار می‌گیرد.

پورحاجت یادآور شد: سه سال است که کانون سراسری انبوه سازان به نیابت از بخش خصوصی مشکلات را اعلام کرده است، خسته‌ شده‌ایم از بس که گفتیم مثلا قانون پیش‌فروش ایراد دارد. در پاسخ به این دغدغه ما همه می‌آیند و فقط گفتار درمانی می‌کنند و می‌گویند می‌دانیم این قانون ایراد دارد.

وی تاکید کرد: اگر این قانون ایراد دارد باید اصلاح شود. انبوه‌سازان نظر کارشناسی در این رابطه داده‌اند اما جواب کارشناسی را نگرفته‌ایم.

وی با طرح این پرسش که چرا ایراد قانون مذکور اصلاح نمی‌شود، اظهار کرد: تکلیف قانونگذار نیست که در حوزه تولید تسهیل گری را دنبال کند.

وی با بیان این‌که با بخشنامه خلق‌الساعه کمر تولید در حوزه مسکن، صنعت و... شکسته خواهد شد، افزود: مشکلات و موانع باید اصلاح و از بین برود، ما حرف کارشناسی می‌زنیم و می‌گوییم بر اساس منطق تصمیم‌گیری شود.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر این‌که تا الان اتفاق مثبتی را در بخش مسکن مشاهده نکرده‌ایم، گفت: همه صحبت می‌کنند اما پای عمل که می‌رسد آثار مثبتی را در این حوزه نمی‌بینیم.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیمسکنگفتار درمانیپروانه ی ساختمانیانبوه سازانقاننگذارفرشید پور حاجت

تاريخ : سه شنبه 21 دی 1395 | 13:59 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

 نفت به ۵۵ دلار رسید
 

نفت به ۵۵ دلار رسید

تسنیم /

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، امیدواری به اینکه برخی کاهش تولید های برنامه ریزی شده از سوی اوپک و سایر تولید کنندگان اجرایی خواهد شد موجب شد تا قیمت نفت امروز اندکی افزایش یابد. دیروز تردیدها نسبت به اجرایی شدن کاهش تولید نفت موجب افت قابل توجه قیمت نفت شده بود.
بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت، امروز با 25 سنت افزایش نسبت به دیروز به 55 دلار و 20 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز 26 سنت افزایش داشت و به 52 دلار و 22 سنت رسید.
تحلیلگران گفتند، به رغم تردیدها در خصوص اجرای کامل توافق کاهش تولید، انتظار می رود برخی تولید کنندگان به ویژه عربستان و ابوظبی تولید خود را کاهش دهند.
داچ بانک روز سه شنبه اعلام کرد: «جدیدترین اظهارات اعضای اوپک... نشان می دهد که اعضا در حال تعدیل میزان تولید خود هستند تا از توافق کاهش تولید تبعیت کرده باشند.»
موسسه بی ام آی ریسرچ هم اعلام کرد: «کاهش تولید های هماهنگ از روند برقراری توازن مجدد در بازار حمایت خواهد کرد و موجب کاهش حجم ذخایر جهانی نفت خواهد شد. این روند موجب می شود تا ما در پیش بینی مان از قیمت نفت برای سال 2017 تجدید نظر کنیم و آن را به 57 دلار افزایش دهیم.»
تجار گفتند، تقاضای قوی برای نفت از سوی هند نیز در تقویت قیمت ها موثر بوده است. تقاضا برای نفت از سوی سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان در ماه دسامبر به 16.53 میلیون تن رسید که 4.3 درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.
به رغم این امیدواری ها، بسیاری از تحلیلگران این ریسک را محتمل می دانند که کل تولید نفت، آن مقدار که انتظار می رود کاهش نیابد.
قیمت نفت دیروز به دلیل نگرانی ها از افزایش تولید ایران و عراق حدود 4 درصد کاهش یافت.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالینفتقیمت نفت تولید نفت

تاريخ : سه شنبه 21 دی 1395 | 13:58 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

افسران - یوسف هم که باشی...


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالی اقتصاد

تاريخ : سه شنبه 21 ارديبهشت 1395 | 18:45 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

به نقل از   باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت انواع خودروهای وارداتی در بازار و کارخانه به شرح زیر است: خودرو قیمت بازار قیمت کارخانه ولستر دو ایربگ ۱۰۶ میلیون تومان – اکسنت فول کامل ۹۰ میلیون تومان ۹۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هیوندای i40صندوقدار ۱۵۵ میلیون تومان ۱۵۴ میلیون تومان […]

به گزارش پایگاه خبری علت به نقل از   باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت انواع خودروهای وارداتی در بازار و کارخانه به شرح زیر است:

خودرو قیمت بازار قیمت کارخانه
ولستر دو ایربگ ۱۰۶ میلیون تومان
اکسنت فول کامل ۹۰ میلیون تومان ۹۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
هیوندای i40صندوقدار ۱۵۵ میلیون تومان ۱۵۴ میلیون تومان
سوناتا LF فول ۱۵۴ میلیون تومان ۱۵۸ میلیون تومان
آزرا فول ۲۰۱۴ ۲۳۵ میلیون تومان ۲۱۶ میلیون و ۷۲۳ هزار تومان
توسان IX35 فول ۱۴۲ میلیون تومان
کادنزا فول ۲۰۱۴ ۲۳۷ میلیون تومان ۲۱۱ میلیون و ۳۵۶ هزار تومان
اسپورتیج فول ۲۰۱۵ ۱۴۴ میلیون تومان
اپتیما فول ۲۰۱۶ ۱۶۰ میلیون تومان ۱۴۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
سراتو کوپه ۱۲۱ میلیون تومان ۱۱۴ میلیون تومان
کرولا GLI فول ۱۲۲ میلیون تومان ۱۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
لندکروز ۸ سیلندرVXR ۸۹۰ میلیون تومان
راو ۴ تیپ ۲ اسپشیال ۱۷۸ میلیون تومان ۱۹۵ میلیون تومان
کمری هیربد LE ۱۵۷ میلیون تومان ۱۵۵ میلیون تومان
یاریس هاچ بک ۲۰۱۶ ۱۱۶ میلیون تومان ۱۱۴ میلیون تومان
لکسوس ES350فول ۴۸۰ میلیون تومان
پورشه کاین ۶ سیلندر ۹۲۰ میلیون تومان
پانامرا ۶ سیلندر ۹۵۰ میلیون تومان

موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیخودروخودروی وارداتیقیمتقیمت خودرو

تاريخ : یک شنبه 22 شهريور 1394 | 13:5 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: این  طبیعی است که بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی باشد. قرار بر این نیست که مثلا بخش خدمات بیشترین مصرف در آب را داشته باشد. بهره وری در مصرف آب باید در همه بخش ها پیگیری شود، اما ما سعی می کنیم با برنامه ریزی هایی که داریم میزان بهره وری را در بخش های مختلف کشاورزی بالا ببریم که این می تواند مؤثر باشد.

مهندس محمود حجتی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در پاسخ به سوالی مبنی بر تشکیل دفتر توسعه پایدار و محیط زیست در وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: دفتر محیط زیست و سلامت در وزارت جهاد کشاورزی تاسیس شده است.

وی افزود:  اخیرا دفتر محیط زیست و سلامت غذایی وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی دبیرخانه تدوین برنامه ششم، برنامه راهبردی سلامت غذا را ارائه کرده است.

حجتی در پاسخ به  این پرسش که "  با توجه به استفاده بیشترین حجم مصرف آب کشور در بخش کشاورزی، برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت آب  کشاورزی چه خواهد بود؟ " اظهار کرد: این  طبیعی است که بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی باشد. قرار بر این نیست که مثلا بخش خدمات بیشترین مصرف در آب را داشته باشد. افزایش بهره وری در مصرف آب باید در همه بخش ها پیگیری شود. اما ما سعی می کنیم با برنامه ریزی هایی که داریم میزان بهره وری را در بخش های مختلف کشاورزی بالا ببریم که این می تواند مؤثر باشد.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی در مورد راهکارهای خروج از بحران آب در برنامه ششم توسعه گفت: صرفه جویی در آب جزو برنامه های جاری وزارت کشاورزی است و فارغ از اینکه در برنامه های توسعه این بحث مطرح باشد، باید پیگیری شود. گسترش کشت گلخانه ای در سال های گذشته، اولویت دهی به آبیاری  تحت فشار،  ترویج سیستم نشاکاری، گسترش کشت اقلام زودرس که مصرف آب کمتری دارند، جزو برنامه های وزارت کشاورزی برای کاستن از مصرف آب است.

گفتنی است، در آبان ماه 92 در دومین جلسه شورای عالی محیط زیست مقرر شده بود تا در همه وزارتخانه ها دفتری تحت عنوان دفتر محیط زیست تشکیل شود که پیگیر ضوابط و استانداردهای محیط زیست باشد.


موضوعات مرتبط: اقتصادیاجتماعیمتفرقه
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیآبصرفه جوییراهکاروزیر جهاد کشاورزیمهندس محمود حجتی

تاريخ : یک شنبه 8 شهريور 1394 | 12:52 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

پایگاه خبری علت :بازار خرید و فروش مسکن طی یک هفته گذشته شاهد فایل‌هایی بود که با قیمتی بسیار مناسبتر از آنچه هم‌اکنون به عنوان عرف قیمت آپارتمان در مناطق خاص، شناخته می‌شود، معامله شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در برخی از این معاملات، در تعدادی از مناطق بخصوص پایتخت، معاملاتی صورت گرفت که قیمت […]

۱۴۲
پایگاه خبری علت :بازار خرید و فروش مسکن طی یک هفته گذشته شاهد فایل‌هایی بود که با قیمتی بسیار مناسبتر از آنچه هم‌اکنون به عنوان عرف قیمت آپارتمان در مناطق خاص، شناخته می‌شود، معامله شد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، در برخی از این معاملات، در تعدادی از مناطق بخصوص پایتخت، معاملاتی صورت گرفت که قیمت هرمترمربع از آنها نسبت به ماه‌ها و هفته‌های قبل بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه بوده است.

به عنوان مثال، در محله جماران به عنوان یکی از مناطقی که در لیست گران‌ترین محلات تهران به لحاظ قیمت مسکن قرار دارد، مالکی واحد نوساز ۶۷ مترمربعی خود را با قیمت هر مترمربع ۹ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان به فروش رساند.

خرید و فروش مسکن با قیمت مناسب در هفته گذشته تنها منحصر به منطقه جماران نبوده و در تعداد دیگری از مناطق واقع در منطقه یک تهران هم معاملاتی با قیمت‌های مناسب‌تر از آنچه هم‌اکنون در عرف بازار وجود دارد، صورت گرفته است.

به‌عنوان نمونه، آپارتمان ۶۰ مترمربعی واقع در محله فرمانیه، با قیمت هر مترمربع ۶ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان فروخته شد.

همچنین واحدی ۲۲۱ متری واقع در خیابان ولنجک، بین مالک و متقاضی خرید آن، مترمربعی ۸ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.

از سوی دیگر، طی هفت روز گذشته، مالک دیگری در محدوده کاشانک، آپارتمان ۱۵۵ مترمربعی خود را با قیمت مترمربعی ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به خریدار آن واگذار کرد که عمر این واحد ۵ سال اعلام شده است.

مجموعا طی ۲۰ روز اول تیرماه، حدود ۲ هزار و ۲۰۰ مورد قرارداد خرید وفروش مسکن در بنگاه‌های املاک تنظیم شده است که مشاهدات «دنیای اقتصاد» از جزئیات این معاملات حاکی است متوسط قیمت هرمترمربع از این واحدها، در محدوده اعلام شده میانگین قیمت مسکن در تهران بوده است.

هم‌اکنون متوسط قیمت هرمترمربع آپارتمان مسکونی در تهران بین ۴ میلیون تا ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در نوسان است که میانگین قیمت معاملات صورت گرفته در ۲۰ روز اول تیرماه از این میزان تجاوز نکرده است

قیمت مسکن در نقاط مختلف تهران

لینک خبر :http://elat.ir/?p=42052

 

موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیمسکنخانهقیمتزمینتهران

تاريخ : یک شنبه 4 مرداد 1394 | 12:48 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

به گزارش پایگاه خبری علت به نقل از  خبرنگار ایرنا، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیأت دولت، وجوه بلوکه شده بانک مرکزی در خارج از کشور را ۲۳ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این منابع در ژاپن، کره جنوبی و امارات متحده عربی بلوکه شده است. علاوه بر این، […]

۸۱۶۹۳۴۵۱-۷۰۰۵۱۱۸۴

به گزارش پایگاه خبری علت به نقل از  خبرنگار ایرنا، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیأت دولت، وجوه بلوکه شده بانک مرکزی در خارج از کشور را ۲۳ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این منابع در ژاپن، کره جنوبی و امارات متحده عربی بلوکه شده است. علاوه بر این، حدود ۶ میلیارد دلار از منابع ایران هم در کشور هند وجود دارد که متعلق به دولت است و هنوز به مالکیت بانک مرکزی در نیامده البته بانک مرکزی ۵ میلیارد دلار هم بدهی به خارج از کشور دارد.

این اظهارات در حالی از سوی رییس کل بانک مرکزی بیان شد که برخی از مقامات غربی و به خصوص باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا میزان پول های بلوکه شده را ۱۵۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

همین تفاوت آماری سبب شد تا گمانه زنی ها در زمینه آمار پول های بلوکه شده شدت گیرد و حتی در برخی از رسانه ها اعلام شود که رییس کل بانک مرکزی، عددی معادل یک پنجم پول های بلوکه شده را در سخنانش به کار برده است.

اما حرف و حدیث ها تنها به گمانه زنی های رسانه ای ختم نشد و این ماجرا تا حدی برجسته شد که غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و نماینده مردم تهران در مجلس در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه گذشته رقم پول های بلوکه شده را ۱۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: برخی گفته اند منابع بلوکه ایران در خارج از کشور ۲۹ میلیارد دلار است که باید گفت این رقم تنها بخشی از منابع ارزی ماست که در خارج از کشور است چون ما مطالبات بانک مرکزی را هم داریم.

این سخنان آتش تناقضات و گمانه زنی ها را در خصوص میزان دارایی های بلوکه شده ایران بیشتر کرد به نحوی که برخی از رسانه ها آمار اعلامی رئیس کل بانک مرکزی را با دیگر ارقام اعلامی مقایسه کرده و نتیجه گرفتند که تفاوت ۱۲۱ میلیارد دلاری خرج دکل های گمشده، گردیده است.

علاوه بر آن، تفاوت ۱۲۰ میلیارد دلاری باعث شد که برخی انگشت اتهام را به سمت دولت بگیرند و در اظهاراتی بگویند: تا دیروز که توافق نشده بود، میزان دارایی های بلوکه شده بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار بود اما امروز که توافق صورت گرفته، این عدد ۳۰ میلیارد دلار شده است. شاید هم بخشی از این دلارها گم شده است!

برخی از کارشناسان اقتصادی در خصوص این تفاوت آمار می گویند: برای بررسی این امر باید صحبت های سیف و اوباما را بررسی کرد تا متوجه شویم این تفاوت از کجا نشات می گیرد.

آنها می گویند از صحبت های سیف این گونه برمی آید که مراد وی از دارایی های بلوکه شده دارایی های مربوط به دولت و بانک مرکزی است و دارایی های بلوکه شده شرکت های غیردولتی و دولتی را شامل نمی شود. برای مثال، ممکن است بخشی از دارایی های صادرکنندگان داخلی، در خارج از کشور بلوکه شده باشد و در آمارهای رئیس کل بانک مرکزی به حساب نیاید. با این حال رقم مشخصی از میزان دارایی های بلوکه شده شرکت های غیردولتی در دسترس نیست و نمی توان آن را مبنا قرار داد و البته به گفته وزیر اقتصاد، ۳۵ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده به شرکت نیکو مربوط می شود و ربطی به بانک مرکزی ندارد.

به اعتقاد کارشناسان، علت دوم تفاوت ارقام ذکر شده رئیس کل بانک مرکزی را می توان در فاینانس های چینی دنبال نمود. از آنجا که کشور نمی توانست از درآمدهای فروش نفت خود بهره ببرد، بخشی از منابع ارزی خود را از اروپا به چین انتقال داد. همچنین بخشی از درآمدهای نفتی ایران حاصل از صادرات نفت به چین بود. بنابراین حجم زیادی از دارایی های ایران در چین بلوکه شده بود. از این رو ایران برای دور زدن تحریم ها، تصمیم گرفت تا از فاینانس استفاده کند. یعنی به ازای این منابع، مقرر شد که چین در ایران اقدام به سرمایه گذاری و کالا و خدمات به ایران صادر کند.

در نهایت کارشناسان اقتصادی این گونه اذعان کردند که با محاسبات ساده ریاضی و جمع اعداد ۲۲(فاینانس چینی)، هفت (آزادشدن دارایی های بلوکه شده ناشی از توافق ژنو)، ۳۵(مطالبات شرکت نیکو) و ۱٫۱ (ارزش طلاهای آزاد شده) به رقم ۶۵٫۱ میلیارد دلار می رسیم که تا حدی می تواند تفاوت ۱۰۰ میلیارد دلار و ۳۰ میلیارد دلار را توضیح دهد.

البته اگر مبلغ ۱۵۰ میلیارد دلار اوباما را مبنای محاسبه قرار دهیم می توان مابه التفاوت مبلغ باقی مانده را به اموال بلوکه شده ایران در آمریکا در دوره قبل از تحریم های اخیر ارجاع داد. اموالی که پس از انقلاب اسلامی ایران بلوکه شد.

البته ناگفته نماند که تناقضات در رقم اعلامی این بار پای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را به میان کشید و این کمیسیون از ولی الله سیف و علی طیب نیا دو مرد اقتصادی دولت یازدهم برای ارایه توضیحات دعوت کرد.

اما با بالا گرفتن این گمانه زنی ها این بار رییس کل بانک مرکزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص دلارهای بلوکه شده و جزئیات منابع ارزی ایران در خارج از کشور شفاف سازی کرد و رقم اعلامی در خصوص منابع ارزی ایران در خارج از کشور را مربوط به منابعی که به علت تحریم امکان استفاده از آن وجود نداشت که بعد از رفع تحریم ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد، دانست.

وی تاکید کرد: ذخایر بانک مرکزی زمینه ایجاد ثبات و کاهش ریسک در اقتصاد را فراهم می کند لذا پشتوانه تحقق اهداف اقتصادی تلقی می شود. طی سال های اخیر بانک مرکزی رقم مربوط به ذخایر ارزی را اعلام نمی کند. رقمی هم که از قول اینجانب اعلام شد مربوط به منابعی بود که به علت تحریم امکان استفاده از آن وجود نداشت و بعد از رفع تحریم ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این مبلغ جزیی از ذخایر بانک مرکزی است ولی همه آن نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که علت اختلاف زیاد میان ارقام اعلامی توسط رئیس کل بانک مرکزی و سایر منابع چیست؟، گفت: ۲۹ میلیارد دلار اعلام شده توسط اینجانب مربوط به میزان ذخایر ارزی کشور نبود بلکه توضیح این بود که حدود ۲۳ میلیارد دلار از منابع ارزی متعلق به بانک مرکزی و حدود ۶ میلیارد دلار منابع ارزی متعلق به دولت است و این یعنی در مجموع ۲۹ میلیارد دلار آزاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: البته لازم به توضیح است معادل ۲۴٫۵ میلیارد دلار از منابع ارزی بانک مرکزی ظاهرا در دوره گذشته نزد شرکت نیکو سپرده گذاری شده است.

«ظاهراً» از این جهت که سپرده گذاری یعنی اینکه هر لحظه بانک مرکزی اراده کند بتواند آن سپرده ها در دسترس باشد ولی متاسفانه این گونه نیست. در واقع به اسم سپرده گذاری اقدام شده ولی عملا به مصرف اجرای پروژه های نفتی رسیده که بنابر اظهار نظر وزیر نفت حساب و کتاب دقیقی هم نداشته است.

وی ادامه داد: در کنار این مبلغ ۲۲٫۵ میلیارد دلار نیز در چین به عنوان وثیقه تامین مالی پروژه ها وجود دارد که البته از نظر حرفه ای نسبت به آن نیز ایرادهای فراوانی وجود دارد چرا که اصولا وقتی تحت عنوان تامین مالی مطرح می شود به این معنی است که از محل منابعی به جز دارایی های ما اقدام می کنند. در صورتی که چنین نبوده و کل منابع موجود در آنجا به عنوان پشتوانه تلقی شده و نمی تواند استفاده شود. به عبارت دیگر در یک جمع بندی کلی باید گفت ارقامی که دیگران مطرح می کنند، مبنای دقیقی ندارد. خوب است از خود آن عزیزان درباره مبنای اظهارات شان سوال شود.

اما وزیر امور اقتصادی و دارایی در حالی که به منظور نشست شورای وزیران صندوق اوپک در وین به سر می برد در خصوص این دارایی ها اظهار نظر کرد با تایید سخنان سیف، گفت: رقم قابل استفاده از دلارهای بلوکه شده کمتر از ۳۰ میلیارد دلار است.

علی طیب نیا درباره پول های بلوکه شده ایران در خارج و مطرح شدن رقم های مختلف در این خصوص از ۲۵ تا ۱۷۵میلیارد دلار، گفت: علت اصلی تفاوت در ارقام و اعداد به تعاریف مختلف افراد از این پول ها است. ذخایر ما در خارج از کشور ممکن است نزدیک به ۱۰۰میلیارد دلار باشد اما آنچه قابل استفاده و دسترسی است رقم اعلام شده از سوی رییس کل بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: حدود ۳۵ میلیارد دلار از منابع ارزی بانک مرکزی نزد شرکت نیکو وابسته به شرکت ملی نفت ایران در گذشته سپرده گذاری شده و این پول در پروژه ها و یا هزینه های شرکت نفت و یا سایر موارد اختصاص یافته و اکنون نیز قابل استفاده نیست.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: حدود ۲۲ میلیارد دلار از این منابع نزد شرکت بیمه کشور چین بصورت وثیقه برای طرح های تامین مالی ایران مورد استفاده قرار گرفته و این نیز قابل استفاده نیست لذا رقم قابل استفاده کمتر از ۳۰میلیارد دلار و جزء منابع مالی بانک مرکزی است.

هرچند مردان اقتصادی دولت یازدهم در روزهای اخیر اقدام به رمزگشایی تفاوت آمار کرده اند اما باز هم باید منتظر بود که آیا مجلس شورای اسلامی و همچنین رسانه ها از این اظهارات قانع شده اند یا خیر؟

لینک خبر :http://elat.ir/?p=42041


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیاقتصاد از, ایران, بلوکه, دارایی, رمزگشایی, شده, میزان, های

تاريخ : یک شنبه 4 مرداد 1394 | 12:47 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

پایگاه خبری علت :امروزه یکی از مسائل مهم کشور که تقریباً هر روز بخشی از اخبار را به خود اختصاص می‎دهد، مسئله‎ هسته‎ای است؛ اخبار مذاکراتی که دائماً در حال انجام است و هدف آن هم حفظ برنامه‎ی هسته‎ای کشور  همزمان با کاهش یا رفع تحریم‎های اقتصادی است. در این بین این سؤال در ذهن‎ها […]

نیروگاه اتمی بوشهر

پایگاه خبری علت :امروزه یکی از مسائل مهم کشور که تقریباً هر روز بخشی از اخبار را به خود اختصاص می‎دهد، مسئله‎ هسته‎ای است؛ اخبار مذاکراتی که دائماً در حال انجام است و هدف آن هم حفظ برنامه‎ی هسته‎ای کشور  همزمان با کاهش یا رفع تحریم‎های اقتصادی است. در این بین این سؤال در ذهن‎ها شکل می‎گیرد که استفاده از انرژی هسته‎ای ارزشش را دارد که به خاطر آن تحریم‎های شدید اقتصادی را تحمل کنیم؟ یکی از سؤالاتی که در ادامه‎ی این سؤال شکل می‎گیرد این است که با وجود منابع نفت و گاز فراوان، ایران چه نیازی به انرژی هسته‎ای دارد؟ سؤالی که سعی شده است در این نوشتار، پاسخی به آن داده شود.

برای یافتن پاسخ این سؤال لازم است هزینه‎ی تولید برق در نیروگاه هسته‎ای با کارآمدترین نوع نیروگاه فسیلی یعنی نیروگاه سیکل ترکیبی با بازده متوسط ۴۵ درصد مقایسه شود. برای محاسبه‎ی هزینه‎ی تمام‎شده‎ی برق از مفهومی اقتصادی به نام «هزینه‎ هم‎تراز» (Levelized cost of electricity) استفاده می‎کنیم. هزینه‎ هم‎تراز با در نظر گرفتن مواردی چون نرخ تنزیل، هزینه‎ احداث، هزینه‎ بهره‎برداری، بازده نیروگاه، ضریب ظرفیت و مقدار برق تولیدی در هر سال، هزینه تولید مقدار مشخص برق را تعیین می‎کند.

از آن جایی که سوخت نیروگاه سیکل ترکیبی، گاز طبیعی است، لازم است در محاسبات قیمت گاز را در نظر بگیریم. سال گذشته هر متر مکعب گاز طبیعی به طور متوسط با قیمت ۴۰ سنت از ترکمنستان وارد می‎شد و بر این اساس هزینه‎ی سوخت سیکل ترکیبی را برابر این نرخ در نظر می‎گیریم.
پس روند کار ما عبارت خواهد بود از محاسبه‎ی هزینه‎ی هم‎تراز نیروگاه هسته‎ای و سیکل ترکیبی و مقایسه‎ی این دو با هم. بدیهی است عدد کوچک‎تر، نشان‎دهنده‎ی ارزان‎تر بودن و در نتیجه صرفه‎ اقتصادی بیشتر است. محاسبات هزینه‎ی هم‎تراز تولید برق در این دو نیروگاه نشان می‎دهد که تولید هر کیلووات برق هسته‎ای ۶/۱۰ سنت در برابر ۹/۱۳ سنت برق سیکل ترکیبی است. بنابر این برق هسته‎ای ۳۰ درصد از برق سیکل ترکیبی ارزان‎تر است و دلیل استفاده‎ کشورهای مختلف از نیروگاه هسته‎ای را می‎توان در این ارزانی جست.

خاطرنشان می گردد اگرچه هزینه‎ احداث یک نیروگاه هسته‎ای در مقایسه با یک نیروگاه سیکل ترکیبی بالاتر است، اما در عوض هزینه‎ی سوخت نیروگاه سیکل ترکیبی چند برابر سوخت نیروگاه هسته‎ای است. در نتیجه لازم است اثر هر کدام در هزینه‎ی هم‎تراز در نظر گرفته شود. در شکل زیر مقایسه‎ای بین هزینه‎های نیروگاه هسته‎ای و سیکل ترکیبی صورت گرفته است:
شکل- مقایسه بین هزینه‎های نیروگاه هسته‎ای و سیکل ترکیبی

*سید علیرضا قدسی پور – کارشناس انرژی

منبع : تسنیم

لینک خبر :http://elat.ir/?p=40865


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیبرقسودانرژیبرق هسته ای

تاريخ : چهار شنبه 24 تير 1394 | 5:32 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب شیمی
  • وب سمفونی
  • وب قالب بلاگفا
  • وب رفتن