خبرگزاری ایسنا: یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قرارداد اخیر که برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بسته شده، سایر شرکت‌ها را برای ورود به بازار ایران ترغیب می‌کند ضمن اینکه در استفاده از میادین مشترک و افزایش ضریب بازیافت تاثیرگذار است.

جلال میرزایی با اشاره به اینکه «تفاهمنامه قرارداد اخیر با توتال، شرکت بین‌المللی چین و پتروپارس در آبان ماه سال گذشته انجام شده بود» گفت: طی این مدت تلاش‌هایی انجام شد تا این قرارداد منعقد نشود. در حالی که فاز ۱۱ یکی از فازهای پیچیده پارس جنوبی است که فعالیت آن نیاز به تکنولوژی بالا و جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد.

وی افزود: قرارداد توتال یکی از قراردادهای بسیار خوبی است که انجام شده و می‌تواند سایر شرکت ها را برای ورود به بازار ایران ترغیب کند. آن هم در شرایطی که آمریکا تلاش می کند تا در این موارد چالش ایجاد کند.

این عضو فراکسیون امید مجلس همچنین بیان کرد: عده‌ای نقد دارند و این قرارداد را استعماری دانسته و یا با قرارداد دارسی مقایسه می کنند. عده ای هم می گویند خیانت است، اما ما بر این نظر هستیم که این افراد از کلی‌گویی‌هایی که بسیار هم مشکوک است فاصله بگیرند، زیرا این نوع برخوردها کمکی به منافع ملی ما نمی کند.

نماینده مردم ایلام در مجلس ادامه داد: قرارداد توتال براساس IPC منعقد شده و در بازیافت و استفاده از میادین مشترک تاثیر به سزایی دارد و جا دارد که در این زمینه از وزارت نفت حمایت به عمل آید.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: واقعیت این است که این قرارداد فقط بحث سرمایه نیست بلکه دانش فنی، تکنولوژی و افزایش ضریب بازیافت را هم به دنبال دارد.


موضوعات مرتبط: سیاسیاقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیسرمایه گذاریبازارایران

تاريخ : سه شنبه 20 تير 1396 | 3:20 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

  به نقل از خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، زوایای پنهان و نکات جالب زندگی سیاستمداران جهان همواره مورد توجه همگان قرار می گیرد.

یکی از این موارد میزان حقوق روسای جمهور جهان است. شاید برای شما هم جالب باشید که بدانید آنان چقدر حقوق می گیرند.

در این گزارش از میزان حقوق سالانه برخی روسای جمهور جهان مطلع می شوید.

ادامه ی مطلب


موضوعات مرتبط: صفحه اصلیسیاسیاقتصادیمتفرقه
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیسیاستسیاستمدارحقوقدستمزددریافتیجهانرییس جمهور

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 تير 1396 | 15:50 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

روزنامه اعتماد: اکنون سود ٩ شرکت از ۶٠ شرکت شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مشخص شده و طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی سود ٩ شرکت از ١١ شرکتی که مجامع‌شان برگزار شده ٧٧٠ میلیارد تومان اعلام شده است. هرچند هنوز تعداد زیادی از شرکت‌های سبد سهام عدالت به برگزاری مجامعشان اقدام نکرده‌اند؛ اما با توجه به سود سال‌های گذشته این شرکت‌ها، برآورد می‌شود سود سال ٩۵ هر یک از صاحبان سهام عدالت حدود ١٠٠ هزار تومان باشد.
 
۴٩ میلیون مشمول سهام عدالت باید شماره شبای خود را ظرف دو ماه آینده به سامانه اعلام شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی اعلام کنند در غیرصورت سود مزبور که شهریور ماه آماده پرداخت است به حساب آنها واریز نمی‌شود.

موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیسودسهام عدالتسود سهام عدالتاقتصاد

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 تير 1396 | 15:48 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر: سازمان امور مالیاتی کشور با انتشار تکذیبیه ای، درباره شایعه ای که هر از گاهی در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، موضع‌گیری کرد.

سازمان مالیات در این بیانیه تاکید کرده است: این شایعه که «هنگام خرید از کارتخوان ۹ درصد مالیات ارزش بر افزوده دریافت می شود» عینا  در سال ۹۴ و تیرماه پارسال هم در فضای مجازی منتشر شده بود که  هر بار سازمان امور مالیاتی آن را  تکذیب کرده است.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیکارتخوانمالیاتارزش افزودهاقتصاد

تاريخ : شنبه 17 تير 1396 | 15:46 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

خبرگزاری ایرنا: وضعیت ساخت وساز در کشور نشانگر توقف فرآیند سقوط سرمایه‌گذاری ساختمانی و بازگشت تدریجی سازنده‌ها به بازار از نیمه سال گذشته است.

رسانه ها در تازه ترین گزارش های خود از بازگشتِ تدریجی رونقِ مسکن نوشتند. همچنین تراز تجاری با ترکیه به نفع ایران، وضعیت بورس تهران، راهکارهای توسعه مسکن و رشد ۲۸ درصدی تولید فولاد خام از مهمترین محورهای توجه این رسانه ها در هفته گذشته بود.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیمسکنرنققیمتقیمت مسکنرونق مسکناقتصاد

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 تير 1396 | 15:44 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

بازبینی در مالیات اصناف،ضرورتی انکار ناپذیر/ در شرایط رکود،اخذ مالیات سنگین چه توجیهی دارد؟

 
 
بازبینی در مالیات اصناف،ضرورتی انکار ناپذیر/ در شرایط رکود،اخذ مالیات سنگین چه توجیهی دارد؟

به گزارش  پایگاه خبری علت  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،بدون تردید،مالیات و اخذ آن،یکی از عمده ترین منابع درآمدی دولت ها محسوب می شود،قاعده ای که در کشورهای توسعه یافته بصورتی جدی لحاظ می گردد و شانه خالی کردن از آن فارغ از هر جایگاه و شخصیت حقیقی و حقوقی،با جرایم و تنبیهاتی سنگین همراه می شود.

با همه این اوصاف و علیرغم این قاعده پذیرفته شده(اخذ مالیات)شرایط و موقعیت حاکم بر اقصاد کشور در کیفیت وضع و اخذ مالیات نقش بسزایی دارد و می طلبد اقتضائات و ملاحضات لازم در این خصوص مدنظر قرار گیرد.

به واقع،در صورت جاری و ساری بودن رونق اقتصادی و حتی عادی بودن شرایط اقتصادی،تلاش برای اخذ مالیات از اصناف،تامین کننده بخشی از نیازهای مالی و اعتباری دستگاه اجرایی کشور خواهد بود و در نقطه مقابل،وجود رکود،مانع و چالشی جدی برای پرداخت مالیات های ماخوذه محسوب می شود.

مریم تیموری،کارشناس اقتصادی،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم توجه مضاعف و هر چه بیشتر به واقعیت های اقتصادی کشور، اظهار داشت:علم اقتصاد می گوید،در شرایط رکود،افزایش یا لحاظ کردن وسواس غیر منطقی در محاسبه و اخذ مالیات صحیح و معقولانه نمی باشد زیرا یکی از معیارها و شاخص های تاثیرگذار در پرداخت یا اخذ مالیات،به میزان درآمد طرف مقابل باز می گردد و به تبع در صورت پایین بودن سطح درآمدها،میزان اخذ مالیات نیز با کاهش قابل توجهی همراه خواهد شد.

وی افزود:متاسفانه در طول سالیان گذشته،رکود حاکم بر بازار،وضعیت متفاوتی را برای فعالان اقتصادی رقم زده و با این اوصاف،می طلبد در نحوه اخذ و محاسبه مالیات،تجدید نظری اساسی لحاظ شود.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد:کم نیستند کسبه و صنوفی که معتقدند به دلیل کسادی بازار و مطلوب نبودن رونق کسب و کار،امکان پرداخت مالیات را ندارند و طبیعتا اِعمالِ فشار برای پرداختن مالیات،نتیجه سازنده ای در پی نخواهد داشت و جز تحمیل فشار هر چه بیشتر بر پیکره اصناف،نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.

وی افزود:بدون تردید یکی از راهکارهای حصول عدالت اجتماعی و اقتصادی به توزیع متوازن و متعادل ثروت معطوف می شود که به تبع تحقق این امر،مستلزم اخذ مالیات های هدفمند،دقیق و موثر خواهد بود.

تیموری عنوان کرد:طرح این موضوع به این دلیل است که مسلما اخذ مالیات ضرورتی است که باید از سوی هر دو طرف( نهاد ذیربط و متولیِ محاسبه و اخذ آن و مالیات دهنده )مورد توجه قرار گیرد اما این موضوع نافی کم توجهی به چالش ها و معضلات پیش روی صنوف در شرایط رکود و عدم رونق اقتصادی نمی باشد.

پوشش و عبورِ از خسارات رکود،بدون تعامل و همدلی ممکن نیست

فردوس محمدی پور،محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش تعیین کننده رونق در پیشرفت و شکوفایی عرصه مذکور(اقتصادی)عنوان کرد:در نقطه مقابل در فقدان رونق و حاکم شدن رکود،ضریب ظهور و بروز خسارات اقتصادی نیز تشدید می شود و نخستین عرصه ای که تبعات این عارضه را احساس خواهد کرد به حوزه اصناف و مشاغل آزاد باز می گردد.

وی افزود:این یک قاعده و اصل است که در صورت در تنگنا قرار گرفتن اصناف،به تبع مراکز تولیدی و صنعتی که به نوعی عقبه تامین کننده محصولات و اقلام مورد نیاز اصناف جهت عرضه به بازار مصرف می باشند نیز از تبعات و پیامدهای معضل مذکور مصون نخواهند بود.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت:یقینا خروجی و بازتاب این رکود،رِخوت و بی تحرکی در اقتصاد صنوف و مراکز صنعتی و تولیدی و به تبع آن بالارفتن آمار بیکاری،کاهش ظرفیت های تولیدی،تعدیل نیرو و….نمود پیدا خواهد کرد.

محمدی پور گفت:به اعتقاد بنده باید ساز وکاری لحاظ شود تا با همدلی و همگرایی هر چه بیشترِ تمامی دستگاه ها و نهادهای ذیربط،اعم از خصوصی و دولتی،معضل رکود پشت سر گذاشته شود در غیر اینصورت عبور از این چالش با مشکلات،خسارات و تبعات ناخوشایند هر چه بیشتری همراه خواهد شد.

وی افزود:امید آن می رود بستری ایجاد شود تا ،دغدغه های فعالان حوزه صنفی و اقتصادی نسبت به پرداخت مالیات به حداقل ممکن کاهش یابد.

محمدی پور گفت:بر اساس آمار و گزارشات منعکس شده،قریب به ۶ درصد از درآمد مورد نیاز کشور از محل مالیات های صنفی تامین می شود که طبیعتا در این شرایط،نمی توان نسبت به نیازهای مالی جاری کشور نیز بی تفاوت بود و نگاه منصفانه ایجاب می کند به این واقعیت خطیر توجه شود که در صورت عدم برخورداری از منابع مالی کافی،قوه مجریه نیز در اداره امور مملکتی با چالش مواجه خواهد شد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد:به نظر می رسد با برگزیدن راهی میانه،به نحوی که هر دو گروه،مالیات دهنده و مالیات گیرنده متضرر نشوند و از سوی دیگر جلوگیری از فرارهای مالیاتی و همچنین اعمال تنبیهاتی شدید و سخت تر برای متخلفان و افرادی که به هر دلیل،با وجود برخورداری از توانمندی مالی،نسبت به پرداخت مالیات بی توجهی می کنند،می توان بخش قابل توجهی از شرایط دشوار فعلی در عرصه مالیاتیرا مدیریت کرد.

گفتنی است،چندی پیش،سید کمال تقوی نژاد،رئیس سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد:در نشستی که با ستاد اقتصاد مقاومتی داشته ایم مقرر شد برای سال جاری (نیز)،الگوی اخذ مالیات،به مانند سال گذشته،مد نظر قرار گیرد.

آنچنان که در اخبار و گزارشات رسانه ها قید شده،در سال ۹۴ از یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد اقتصادی،۸۸۰ میلیارد تومان مطالبات مالیاتی دریافت شده که این رقم از میزان دریافتی های مالیاتی در سال ۹۳ کمتر بوده است.

به واقع به دلیل رکود اقتصادی،میزان مالیات دریافتی با کاهش مواجه بوده که امید است در سال جاری، راهکاری اتخاذ شود که میزان دریافتی با کاهش هر چه بیشتری همراه شود،امری که قطعا حصول و تحقق آن،کمک شایان و تاثیرگذاری برای اصناف ، در شرایط فعلیِ اقتصادی خواهد بود.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیمالیاتاقتصادرکودرکود اقتصادیاصنافمالیات اصناف

تاريخ : شنبه 17 تير 1396 | 15:42 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
یک خبر خوب برای سپرده‌گذاران «کاسپین» و «فرشتگان»

پایگاه خبر ی علت :یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه شامگاه سه‌شنبه متقاضیان طرح سوال از رییس جمهور با وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی، رییس دفتر رییس جمهور، معاون پارلمانی رییس جمهور و همچنین جمعی از اعضای هیات رییسه مجلس گفت: در این جلسه راهکارهایی برای پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران فرشتگان و کاسپین به تصویب رسید.

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: طبق جمع‌بندی‌های صورت‌گرفته در این جلسه مقرر شد مبالغ پرداختی به سپرده‌گذاران فارغ از اینکه چگونه و بر چه مبنا محاسبه می‌شود، به صورت علی‌الحساب باشد. همچنین مقرر شد در اولین فرصت بعد از تسویه تا ۵۰ میلیون تومان، پرداخت تعهدات تا ۱۰۰ میلیون تومان هم شروع شود.

وکیلی ادامه داد: طبق مصوبه دیگر این جلسه مقرر شد مستند پرداخت علی‌الحساب به سپرده‌گذاران در اختیار آنها قرار گیرد به این معنا که یا در دفترچه آنها قید شود یا به هر نحو در اختیارشان قرار گیرد که مبالغ پرداخت‌شده قطعی نیست و علی‌الحساب است. بر این اساس به هر میزان دارایی شناسایی شود به طور طبیعی متعلق به سپرده‌گذاران خواهد بود.

این عضو هیات رییسه مجلس اضافه کرد: در مصوبه‌ای دیگر مقرر شد مبنای بدهی به سپرده‌گذار، قرارداد سپرده‌گذار باشد و بر مبنای مفاد آن به هر میزان دارایی شناسایی شود باید تسویه صورت گیرد و نباید رقمی به عنوان سود و امثالهم از حقوق مردم حذف شود.

وی همچنین ادامه داد: آخرین مصوبه جلسه امروز هم شفافیت و ارائه مستند به سپرده‌گذاران مبنی بر علی‌الحساب بودن مبلغ پرداختی حداکثر ظرف سه روز آینده بود که باید عملیاتی شود. یعنی هر سپرده‌گذار که ظرف سه روز آینده برای دریافت مبالغ مورد تعهد مراجعه می‌کند، باید مستند قید علی‌الحساب را تحویلش دهند.

وکیلی همچنین خاطرنشان کرد: آنچه در جلسه امروز مورد جمع‌بندی قرار گرفت، قدم‌های خوب و رو به جلویی است اما کافی نیست. البته اراده لازم بین مجلس و دولت مبنی بر حل مشکل مردم شکل گرفته و عزم دولت نیز حل این مسئله است. مجلس هم بر نظارت و استیفای حقوق مردم مصمم است.

این عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه این جلسات با محوریت کمیسیون اقتصادی ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: با توجه به اینکه این جمع‌بندی قدم خوبی است اما کافی نیست، ترجیح متقاضیان طرح سوال از رییس‌جمهور این است که مسیر را تا اجرای این مصوبات که به امضای دکتر سیف رییس کل بانک مرکزی رسیده ادامه دهند و ان‌شاءالله شاهد حل و فصل این موضوع باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: آنچه در جلسه امروز به تصویب رسیده، فرمولی برای سپرده‌گذاران موسسات فرشتگان و کاسپین است و برای بقیه موسسات هم تمهیدات لازم برای شناسایی اموال در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، در این جلسه، وکیلی، کاتب و پزشکیان از اعضای هیات ریسه مجلس، پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، قاضی‌پور، انارکی، ذوالنور، وقفچی و برخی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز حضور داشتند.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیکاسپینفرشتهموسسه ی اعتباریاقتصادسپرده گذاری

تاريخ : پنج شنبه 15 تير 1396 | 16:43 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

۱۰ قابلیت گلکسی اس ۸ که آیفون ندارد
وب‌سایت تک شات – پریسا قره گوزلو: پرچمدار جدید سامسونگ، گلکسی اس ۸، با ویژگی های متعددی همراه است که در آیفون هایی که در حال حاضر در دستان شماست وجود ندارند.

با وجودیکه هنوز آیفون از اقبال بیشتری نسبت به گلکسی اس ۸ برخوردار است، اما نکاتی وجود دارد که اس ۸ را از بزرگترین رقیب خود متمایز می کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با ۱۰ ویژگی مهم گلکسی اس ۸ که در آیفون یافت نمی شود آشنا شوید.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالی گلکسیایفونگلکسی اس 8قابلیت

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1396 | 1:55 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

۴ چالش مهم اقتصادی پیش روی دولت روحانی

خبرگزاری ایسنا: گر چه در دولت یازدهم تورم کنترل شد و سال ۱۳۹۵ نیز سال رکورد رشد اقتصادی برای اقتصاد ایران به ثبت رسید ولی با این حال هنوز مسئله تورم، رشد اقتصادی و همچنین موضوعاتی مانند کاهش نرخ بیکاری و کاهش نابرابری در اقتصاد ایران را می‌توان مسائل مهمی دانست که اقتصاد ایران در چهار سال آینده با آن رو به رو خواهد بود.

در تبلیغات انتخاباتی دولت دوازدهم، یکی از مهم‌ترین مناقشات میان نامزدهای ریاست‌جمهوری، مسائل اقتصادی بود. مسائلی از قبیل رکود، نابرابری، بیکاری و نظایر آن. موضوعاتی که اغلب فقط طرح مسئله شد و جریان مناظرات و بررسی برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی نشان می‌داد که هیچ‌ کدام برنامه مشخص و مدونی برای ساماندهی این مسائل نداشتند. با این حال اغلب آنچه در جریان این مناظرات مطرح می‌شد، خود یکی از چالش‌های اقتصاد ایران در سال‌های آتی است که باید دید دولت چگونه می‌تواند آن‌ها را مدیریت کند.


موضوعات مرتبط: سیاسیاقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیروحانیمشکلدولت

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1396 | 1:49 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
 

تسهیلات فاینانس به طرحهای دارای توجیه فنی،اقتصادی اختصاص می یابد

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه نوبت عصر مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بندهای هزینه ای لایحه بودجه نمایندگان با تصویب بندی، نحوه جذب فاینانس به طرحهای بخش دولتی را تعیین کردند.

بر اساس این بند مقرر شد؛ با رعایت مصوبه شماره ۰۱۰۱/۶۶۶۳۱ مورخ ۲۷/۱۰/۱۳۸۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۹۶ شورای اقتصاد تسهیلات جذب فاینانس را به طرحهای بخش دولتی که دارای توجیه فنی،اقتصادی،مالی و زیست محیطی باشند، اختصاص می‌دهد. طرحهای بخشهای خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی نیز با سپردن تضمین‌های لازم به بانکهای عامل می‌توانند از تسهیلات مذکور استفاده کنند.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیفایناسبودجهتسهیلات اقتصادیوزارت اقتصاد و دارایی

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1396 | 1:45 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

 

رقابت بین سامسونگ و ال جی همواره وجود داشته و این رقابت به خصوص در زمینه تلویزیون بسیار نزدیک به هم هست. تقریبا هر سال شاهد اضافه شدن تکنولوژی‌های جدیدی به این عرصه هستیم و هر دو شرکت تلاش می‌کنند در این زمینه نوآوری‌هایی را داشته باشند. 

حالا اما به نظر می‌رسد ال جی حداقل به نامگذاری یکی از این تکنولوژی‌های رقیب خود معترض است و آن را صرفا تاکتیکی بازاریابی می‌داند. این شرکت با انتشار مطلبی تفاوتهای تکنولوژی‌ تلویزیون‌های خود و سامسونگ را شرح داده است. شاید بد نباشد این مطلب را بخوانید هر چند به هر حال این ادعای یک سوی ماجراست و آن سوی ماجرا یعنی سامسونگ فعلا در این زمینه توضیحی نداده است: 

توضیح ال جی : 

« علامت‌های اختصاری در دنیای تلویزیون‌ها بسیار معمول هستند و به‌تازگی سامسونگ اصطلاح جدیدی به اسم QLED به این لیست اضافه کرده است. ولی این علامت به چه معنی است و چه تفاوتی با OLED دارد؟


موضوعات مرتبط: اقتصادیاجتماعی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیسامسونگال جیفناوریرقابتشکایت

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 12 ارديبهشت 1396 | 10:52 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

 کنترل هیجان نوسانات ارزی با قاعده‌گذاری جدید برای افزایش حقوق
 

کنترل هیجان نوسانات ارزی با قاعده‌گذاری جدید برای افزایش حقوق

تسنیم /

مهدیار اسماعیلی ؛ درباره کنترل بازار ارز و جلوگیری از نوسانات ارزی  با اشاره به تجربه‌های تاریخی مرتبط گفت: زمانی که نفتهای جدید شل و  برنت  وارد بازار نفت  شد، عربستان برای حفظ بازارهای خود با کاهش قیمت اقدام به مقابله با این  نفتهای آمریکایی کرد.
وی افزود، شگرد اقتصادی عربستان این بود که برای تعیین نرخ نفت خود از قاعده‌ای استفاده کرد که بر اساس آن نفت عربستان  نسبت به نفت شل با درصد مشخصی ارزانتر  به فروش می‌رسید.
اسماعیلی ادامه داد، یعنی پرونده این که نفت این کشور گرانتر از نفت آمریکا فروخته شود را به طور کلی بست و چنین قاعده‌ای گذاشت و  توانست بحران نفتی آن سال را کنترل کند.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد، یک پیشنهاد با توجه به این تجربه تاریخی درباره نرخ ارز آن است که چنین قاعده‌ای وضع شود و با افزایش نرخ ارز حقوق کارمندان حقوق بگیر به اندازه درصد ثابتی افزایش پیدا کند. در این صورت افزایش قیمت دلار نمی‌تواند اثرات هیجانی داشته باشد.
وی افزود، از طرفی نرخ فعلی دلار در اقتصاد ما واقعی نیست به هر حال زمانی افزایش قیمت رخ می‌دهد و اثرات آن ممکن است به صورت شوک به اقتصاد وارد شود و مانند سال 91 منجر به افزایش چند برابری قیمت سایر کالاها شود.

اسماعیلی تاکید کرد، اثرات این قاعده‌گذاری تنها محدود به کارمندان  نمی‌شود چراکه با افزایش درامد حقوق بگیران قدرت خرید این بخش افزایش یافته و به این ترتیب بازاراهای دیگر نیز با رونق مواجه شده و حداقل اثر آن این است که بزرگترین مشکل فعلی واحدهای تولیدی یعنی رکود تا حدودی با افزایش تقاضا رو به رو میشود.

وی افزود به عنوان مثال اگر حقوق ماهی دو میلیون تومانی با ارز 4000 تومانی متناظر باشد، می‌توان برای هر افزایش طبیعی که در بازار اتفاق میافتد این نرخ حقوق را با یک نسبت مشخص  افزایش داد. به این ترتیب سیاستهای کنترل نرخ ارز و هزینه‌های سنگین آن را می‌توان با تعیین قیمت واقعی ارز برای اقتصاد جابه جا کرد.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالینوسانات ارزیبازار ارزنفتقیمت نفتمهدیار اسماعیلی

تاريخ : سه شنبه 21 دی 1395 | 14:2 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

 مسئولان در بخش مسکن فقط گفتار درمانی می‌کنند

مسئولان در بخش مسکن فقط گفتار درمانی می‌کنند

تسنیم /

فرشید پورحاجت در خصوص آینده بازار مسکن، اظهار کرد:‌ اگر شاخص‌هایی را کنار هم بگذاریم افزایش قیمت مسکن را به چند دلیل خواهیم داشت. یکی این‌که نهاده‌های تولیدی به واسطه افزایش نرخ ارز گران شده است. مصالح ساختمانی طی یکی دو سال اخیر گران شده، علاوه بر این‌که عوارضی که سازنده به دستگا‌ه‌های خدمات رسان پرداخت می‌کرد  به شدت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تولید مسکن متناسب با نیاز جامعه نبوده و کاهش صدور پروانه‌ ساختمانی داشته ایم. تولیدکنندگان مسکن در بدترین شرایط از سال 90 به این سو قرار داشته اند.

وی بیان کرد: وقتی تولیدکننده مورد حمایت قرار نگیرد از چرخه خارج می‌شود و تا دوباره برگردد زمانبر است. این موارد روی بازار مسکن تاثیرگذار است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که باید ببینیم سال آینده اتفاقی برای این حوزه روی می‌دهد یا خیر، گفت:  آیا یک سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی منسجمی برای مسکن در دستور قرار می‌گیرد.

پورحاجت یادآور شد: سه سال است که کانون سراسری انبوه سازان به نیابت از بخش خصوصی مشکلات را اعلام کرده است، خسته‌ شده‌ایم از بس که گفتیم مثلا قانون پیش‌فروش ایراد دارد. در پاسخ به این دغدغه ما همه می‌آیند و فقط گفتار درمانی می‌کنند و می‌گویند می‌دانیم این قانون ایراد دارد.

وی تاکید کرد: اگر این قانون ایراد دارد باید اصلاح شود. انبوه‌سازان نظر کارشناسی در این رابطه داده‌اند اما جواب کارشناسی را نگرفته‌ایم.

وی با طرح این پرسش که چرا ایراد قانون مذکور اصلاح نمی‌شود، اظهار کرد: تکلیف قانونگذار نیست که در حوزه تولید تسهیل گری را دنبال کند.

وی با بیان این‌که با بخشنامه خلق‌الساعه کمر تولید در حوزه مسکن، صنعت و... شکسته خواهد شد، افزود: مشکلات و موانع باید اصلاح و از بین برود، ما حرف کارشناسی می‌زنیم و می‌گوییم بر اساس منطق تصمیم‌گیری شود.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر این‌که تا الان اتفاق مثبتی را در بخش مسکن مشاهده نکرده‌ایم، گفت: همه صحبت می‌کنند اما پای عمل که می‌رسد آثار مثبتی را در این حوزه نمی‌بینیم.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیمسکنگفتار درمانیپروانه ی ساختمانیانبوه سازانقاننگذارفرشید پور حاجت

تاريخ : سه شنبه 21 دی 1395 | 13:59 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

 نفت به ۵۵ دلار رسید
 

نفت به ۵۵ دلار رسید

تسنیم /

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، امیدواری به اینکه برخی کاهش تولید های برنامه ریزی شده از سوی اوپک و سایر تولید کنندگان اجرایی خواهد شد موجب شد تا قیمت نفت امروز اندکی افزایش یابد. دیروز تردیدها نسبت به اجرایی شدن کاهش تولید نفت موجب افت قابل توجه قیمت نفت شده بود.
بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت، امروز با 25 سنت افزایش نسبت به دیروز به 55 دلار و 20 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز 26 سنت افزایش داشت و به 52 دلار و 22 سنت رسید.
تحلیلگران گفتند، به رغم تردیدها در خصوص اجرای کامل توافق کاهش تولید، انتظار می رود برخی تولید کنندگان به ویژه عربستان و ابوظبی تولید خود را کاهش دهند.
داچ بانک روز سه شنبه اعلام کرد: «جدیدترین اظهارات اعضای اوپک... نشان می دهد که اعضا در حال تعدیل میزان تولید خود هستند تا از توافق کاهش تولید تبعیت کرده باشند.»
موسسه بی ام آی ریسرچ هم اعلام کرد: «کاهش تولید های هماهنگ از روند برقراری توازن مجدد در بازار حمایت خواهد کرد و موجب کاهش حجم ذخایر جهانی نفت خواهد شد. این روند موجب می شود تا ما در پیش بینی مان از قیمت نفت برای سال 2017 تجدید نظر کنیم و آن را به 57 دلار افزایش دهیم.»
تجار گفتند، تقاضای قوی برای نفت از سوی هند نیز در تقویت قیمت ها موثر بوده است. تقاضا برای نفت از سوی سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان در ماه دسامبر به 16.53 میلیون تن رسید که 4.3 درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.
به رغم این امیدواری ها، بسیاری از تحلیلگران این ریسک را محتمل می دانند که کل تولید نفت، آن مقدار که انتظار می رود کاهش نیابد.
قیمت نفت دیروز به دلیل نگرانی ها از افزایش تولید ایران و عراق حدود 4 درصد کاهش یافت.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالینفتقیمت نفت تولید نفت

تاريخ : سه شنبه 21 دی 1395 | 13:58 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

افسران - یوسف هم که باشی...


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالی اقتصاد

تاريخ : سه شنبه 21 ارديبهشت 1395 | 18:45 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

به نقل از   باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت انواع خودروهای وارداتی در بازار و کارخانه به شرح زیر است: خودرو قیمت بازار قیمت کارخانه ولستر دو ایربگ ۱۰۶ میلیون تومان – اکسنت فول کامل ۹۰ میلیون تومان ۹۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هیوندای i40صندوقدار ۱۵۵ میلیون تومان ۱۵۴ میلیون تومان […]

به گزارش پایگاه خبری علت به نقل از   باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت انواع خودروهای وارداتی در بازار و کارخانه به شرح زیر است:

خودرو قیمت بازار قیمت کارخانه
ولستر دو ایربگ ۱۰۶ میلیون تومان
اکسنت فول کامل ۹۰ میلیون تومان ۹۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
هیوندای i40صندوقدار ۱۵۵ میلیون تومان ۱۵۴ میلیون تومان
سوناتا LF فول ۱۵۴ میلیون تومان ۱۵۸ میلیون تومان
آزرا فول ۲۰۱۴ ۲۳۵ میلیون تومان ۲۱۶ میلیون و ۷۲۳ هزار تومان
توسان IX35 فول ۱۴۲ میلیون تومان
کادنزا فول ۲۰۱۴ ۲۳۷ میلیون تومان ۲۱۱ میلیون و ۳۵۶ هزار تومان
اسپورتیج فول ۲۰۱۵ ۱۴۴ میلیون تومان
اپتیما فول ۲۰۱۶ ۱۶۰ میلیون تومان ۱۴۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
سراتو کوپه ۱۲۱ میلیون تومان ۱۱۴ میلیون تومان
کرولا GLI فول ۱۲۲ میلیون تومان ۱۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
لندکروز ۸ سیلندرVXR ۸۹۰ میلیون تومان
راو ۴ تیپ ۲ اسپشیال ۱۷۸ میلیون تومان ۱۹۵ میلیون تومان
کمری هیربد LE ۱۵۷ میلیون تومان ۱۵۵ میلیون تومان
یاریس هاچ بک ۲۰۱۶ ۱۱۶ میلیون تومان ۱۱۴ میلیون تومان
لکسوس ES350فول ۴۸۰ میلیون تومان
پورشه کاین ۶ سیلندر ۹۲۰ میلیون تومان
پانامرا ۶ سیلندر ۹۵۰ میلیون تومان

موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیخودروخودروی وارداتیقیمتقیمت خودرو

تاريخ : یک شنبه 22 شهريور 1394 | 13:5 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: این  طبیعی است که بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی باشد. قرار بر این نیست که مثلا بخش خدمات بیشترین مصرف در آب را داشته باشد. بهره وری در مصرف آب باید در همه بخش ها پیگیری شود، اما ما سعی می کنیم با برنامه ریزی هایی که داریم میزان بهره وری را در بخش های مختلف کشاورزی بالا ببریم که این می تواند مؤثر باشد.

مهندس محمود حجتی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در پاسخ به سوالی مبنی بر تشکیل دفتر توسعه پایدار و محیط زیست در وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: دفتر محیط زیست و سلامت در وزارت جهاد کشاورزی تاسیس شده است.

وی افزود:  اخیرا دفتر محیط زیست و سلامت غذایی وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی دبیرخانه تدوین برنامه ششم، برنامه راهبردی سلامت غذا را ارائه کرده است.

حجتی در پاسخ به  این پرسش که "  با توجه به استفاده بیشترین حجم مصرف آب کشور در بخش کشاورزی، برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت آب  کشاورزی چه خواهد بود؟ " اظهار کرد: این  طبیعی است که بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی باشد. قرار بر این نیست که مثلا بخش خدمات بیشترین مصرف در آب را داشته باشد. افزایش بهره وری در مصرف آب باید در همه بخش ها پیگیری شود. اما ما سعی می کنیم با برنامه ریزی هایی که داریم میزان بهره وری را در بخش های مختلف کشاورزی بالا ببریم که این می تواند مؤثر باشد.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی در مورد راهکارهای خروج از بحران آب در برنامه ششم توسعه گفت: صرفه جویی در آب جزو برنامه های جاری وزارت کشاورزی است و فارغ از اینکه در برنامه های توسعه این بحث مطرح باشد، باید پیگیری شود. گسترش کشت گلخانه ای در سال های گذشته، اولویت دهی به آبیاری  تحت فشار،  ترویج سیستم نشاکاری، گسترش کشت اقلام زودرس که مصرف آب کمتری دارند، جزو برنامه های وزارت کشاورزی برای کاستن از مصرف آب است.

گفتنی است، در آبان ماه 92 در دومین جلسه شورای عالی محیط زیست مقرر شده بود تا در همه وزارتخانه ها دفتری تحت عنوان دفتر محیط زیست تشکیل شود که پیگیر ضوابط و استانداردهای محیط زیست باشد.


موضوعات مرتبط: اقتصادیاجتماعیمتفرقه
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیآبصرفه جوییراهکاروزیر جهاد کشاورزیمهندس محمود حجتی

تاريخ : یک شنبه 8 شهريور 1394 | 12:52 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

پایگاه خبری علت :بازار خرید و فروش مسکن طی یک هفته گذشته شاهد فایل‌هایی بود که با قیمتی بسیار مناسبتر از آنچه هم‌اکنون به عنوان عرف قیمت آپارتمان در مناطق خاص، شناخته می‌شود، معامله شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در برخی از این معاملات، در تعدادی از مناطق بخصوص پایتخت، معاملاتی صورت گرفت که قیمت […]

۱۴۲
پایگاه خبری علت :بازار خرید و فروش مسکن طی یک هفته گذشته شاهد فایل‌هایی بود که با قیمتی بسیار مناسبتر از آنچه هم‌اکنون به عنوان عرف قیمت آپارتمان در مناطق خاص، شناخته می‌شود، معامله شد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، در برخی از این معاملات، در تعدادی از مناطق بخصوص پایتخت، معاملاتی صورت گرفت که قیمت هرمترمربع از آنها نسبت به ماه‌ها و هفته‌های قبل بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه بوده است.

به عنوان مثال، در محله جماران به عنوان یکی از مناطقی که در لیست گران‌ترین محلات تهران به لحاظ قیمت مسکن قرار دارد، مالکی واحد نوساز ۶۷ مترمربعی خود را با قیمت هر مترمربع ۹ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان به فروش رساند.

خرید و فروش مسکن با قیمت مناسب در هفته گذشته تنها منحصر به منطقه جماران نبوده و در تعداد دیگری از مناطق واقع در منطقه یک تهران هم معاملاتی با قیمت‌های مناسب‌تر از آنچه هم‌اکنون در عرف بازار وجود دارد، صورت گرفته است.

به‌عنوان نمونه، آپارتمان ۶۰ مترمربعی واقع در محله فرمانیه، با قیمت هر مترمربع ۶ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان فروخته شد.

همچنین واحدی ۲۲۱ متری واقع در خیابان ولنجک، بین مالک و متقاضی خرید آن، مترمربعی ۸ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.

از سوی دیگر، طی هفت روز گذشته، مالک دیگری در محدوده کاشانک، آپارتمان ۱۵۵ مترمربعی خود را با قیمت مترمربعی ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به خریدار آن واگذار کرد که عمر این واحد ۵ سال اعلام شده است.

مجموعا طی ۲۰ روز اول تیرماه، حدود ۲ هزار و ۲۰۰ مورد قرارداد خرید وفروش مسکن در بنگاه‌های املاک تنظیم شده است که مشاهدات «دنیای اقتصاد» از جزئیات این معاملات حاکی است متوسط قیمت هرمترمربع از این واحدها، در محدوده اعلام شده میانگین قیمت مسکن در تهران بوده است.

هم‌اکنون متوسط قیمت هرمترمربع آپارتمان مسکونی در تهران بین ۴ میلیون تا ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در نوسان است که میانگین قیمت معاملات صورت گرفته در ۲۰ روز اول تیرماه از این میزان تجاوز نکرده است

قیمت مسکن در نقاط مختلف تهران

لینک خبر :http://elat.ir/?p=42052

 

موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیمسکنخانهقیمتزمینتهران

تاريخ : یک شنبه 4 مرداد 1394 | 12:48 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

به گزارش پایگاه خبری علت به نقل از  خبرنگار ایرنا، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیأت دولت، وجوه بلوکه شده بانک مرکزی در خارج از کشور را ۲۳ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این منابع در ژاپن، کره جنوبی و امارات متحده عربی بلوکه شده است. علاوه بر این، […]

۸۱۶۹۳۴۵۱-۷۰۰۵۱۱۸۴

به گزارش پایگاه خبری علت به نقل از  خبرنگار ایرنا، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیأت دولت، وجوه بلوکه شده بانک مرکزی در خارج از کشور را ۲۳ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این منابع در ژاپن، کره جنوبی و امارات متحده عربی بلوکه شده است. علاوه بر این، حدود ۶ میلیارد دلار از منابع ایران هم در کشور هند وجود دارد که متعلق به دولت است و هنوز به مالکیت بانک مرکزی در نیامده البته بانک مرکزی ۵ میلیارد دلار هم بدهی به خارج از کشور دارد.

این اظهارات در حالی از سوی رییس کل بانک مرکزی بیان شد که برخی از مقامات غربی و به خصوص باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا میزان پول های بلوکه شده را ۱۵۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

همین تفاوت آماری سبب شد تا گمانه زنی ها در زمینه آمار پول های بلوکه شده شدت گیرد و حتی در برخی از رسانه ها اعلام شود که رییس کل بانک مرکزی، عددی معادل یک پنجم پول های بلوکه شده را در سخنانش به کار برده است.

اما حرف و حدیث ها تنها به گمانه زنی های رسانه ای ختم نشد و این ماجرا تا حدی برجسته شد که غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و نماینده مردم تهران در مجلس در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه گذشته رقم پول های بلوکه شده را ۱۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: برخی گفته اند منابع بلوکه ایران در خارج از کشور ۲۹ میلیارد دلار است که باید گفت این رقم تنها بخشی از منابع ارزی ماست که در خارج از کشور است چون ما مطالبات بانک مرکزی را هم داریم.

این سخنان آتش تناقضات و گمانه زنی ها را در خصوص میزان دارایی های بلوکه شده ایران بیشتر کرد به نحوی که برخی از رسانه ها آمار اعلامی رئیس کل بانک مرکزی را با دیگر ارقام اعلامی مقایسه کرده و نتیجه گرفتند که تفاوت ۱۲۱ میلیارد دلاری خرج دکل های گمشده، گردیده است.

علاوه بر آن، تفاوت ۱۲۰ میلیارد دلاری باعث شد که برخی انگشت اتهام را به سمت دولت بگیرند و در اظهاراتی بگویند: تا دیروز که توافق نشده بود، میزان دارایی های بلوکه شده بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار بود اما امروز که توافق صورت گرفته، این عدد ۳۰ میلیارد دلار شده است. شاید هم بخشی از این دلارها گم شده است!

برخی از کارشناسان اقتصادی در خصوص این تفاوت آمار می گویند: برای بررسی این امر باید صحبت های سیف و اوباما را بررسی کرد تا متوجه شویم این تفاوت از کجا نشات می گیرد.

آنها می گویند از صحبت های سیف این گونه برمی آید که مراد وی از دارایی های بلوکه شده دارایی های مربوط به دولت و بانک مرکزی است و دارایی های بلوکه شده شرکت های غیردولتی و دولتی را شامل نمی شود. برای مثال، ممکن است بخشی از دارایی های صادرکنندگان داخلی، در خارج از کشور بلوکه شده باشد و در آمارهای رئیس کل بانک مرکزی به حساب نیاید. با این حال رقم مشخصی از میزان دارایی های بلوکه شده شرکت های غیردولتی در دسترس نیست و نمی توان آن را مبنا قرار داد و البته به گفته وزیر اقتصاد، ۳۵ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده به شرکت نیکو مربوط می شود و ربطی به بانک مرکزی ندارد.

به اعتقاد کارشناسان، علت دوم تفاوت ارقام ذکر شده رئیس کل بانک مرکزی را می توان در فاینانس های چینی دنبال نمود. از آنجا که کشور نمی توانست از درآمدهای فروش نفت خود بهره ببرد، بخشی از منابع ارزی خود را از اروپا به چین انتقال داد. همچنین بخشی از درآمدهای نفتی ایران حاصل از صادرات نفت به چین بود. بنابراین حجم زیادی از دارایی های ایران در چین بلوکه شده بود. از این رو ایران برای دور زدن تحریم ها، تصمیم گرفت تا از فاینانس استفاده کند. یعنی به ازای این منابع، مقرر شد که چین در ایران اقدام به سرمایه گذاری و کالا و خدمات به ایران صادر کند.

در نهایت کارشناسان اقتصادی این گونه اذعان کردند که با محاسبات ساده ریاضی و جمع اعداد ۲۲(فاینانس چینی)، هفت (آزادشدن دارایی های بلوکه شده ناشی از توافق ژنو)، ۳۵(مطالبات شرکت نیکو) و ۱٫۱ (ارزش طلاهای آزاد شده) به رقم ۶۵٫۱ میلیارد دلار می رسیم که تا حدی می تواند تفاوت ۱۰۰ میلیارد دلار و ۳۰ میلیارد دلار را توضیح دهد.

البته اگر مبلغ ۱۵۰ میلیارد دلار اوباما را مبنای محاسبه قرار دهیم می توان مابه التفاوت مبلغ باقی مانده را به اموال بلوکه شده ایران در آمریکا در دوره قبل از تحریم های اخیر ارجاع داد. اموالی که پس از انقلاب اسلامی ایران بلوکه شد.

البته ناگفته نماند که تناقضات در رقم اعلامی این بار پای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را به میان کشید و این کمیسیون از ولی الله سیف و علی طیب نیا دو مرد اقتصادی دولت یازدهم برای ارایه توضیحات دعوت کرد.

اما با بالا گرفتن این گمانه زنی ها این بار رییس کل بانک مرکزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص دلارهای بلوکه شده و جزئیات منابع ارزی ایران در خارج از کشور شفاف سازی کرد و رقم اعلامی در خصوص منابع ارزی ایران در خارج از کشور را مربوط به منابعی که به علت تحریم امکان استفاده از آن وجود نداشت که بعد از رفع تحریم ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد، دانست.

وی تاکید کرد: ذخایر بانک مرکزی زمینه ایجاد ثبات و کاهش ریسک در اقتصاد را فراهم می کند لذا پشتوانه تحقق اهداف اقتصادی تلقی می شود. طی سال های اخیر بانک مرکزی رقم مربوط به ذخایر ارزی را اعلام نمی کند. رقمی هم که از قول اینجانب اعلام شد مربوط به منابعی بود که به علت تحریم امکان استفاده از آن وجود نداشت و بعد از رفع تحریم ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این مبلغ جزیی از ذخایر بانک مرکزی است ولی همه آن نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که علت اختلاف زیاد میان ارقام اعلامی توسط رئیس کل بانک مرکزی و سایر منابع چیست؟، گفت: ۲۹ میلیارد دلار اعلام شده توسط اینجانب مربوط به میزان ذخایر ارزی کشور نبود بلکه توضیح این بود که حدود ۲۳ میلیارد دلار از منابع ارزی متعلق به بانک مرکزی و حدود ۶ میلیارد دلار منابع ارزی متعلق به دولت است و این یعنی در مجموع ۲۹ میلیارد دلار آزاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: البته لازم به توضیح است معادل ۲۴٫۵ میلیارد دلار از منابع ارزی بانک مرکزی ظاهرا در دوره گذشته نزد شرکت نیکو سپرده گذاری شده است.

«ظاهراً» از این جهت که سپرده گذاری یعنی اینکه هر لحظه بانک مرکزی اراده کند بتواند آن سپرده ها در دسترس باشد ولی متاسفانه این گونه نیست. در واقع به اسم سپرده گذاری اقدام شده ولی عملا به مصرف اجرای پروژه های نفتی رسیده که بنابر اظهار نظر وزیر نفت حساب و کتاب دقیقی هم نداشته است.

وی ادامه داد: در کنار این مبلغ ۲۲٫۵ میلیارد دلار نیز در چین به عنوان وثیقه تامین مالی پروژه ها وجود دارد که البته از نظر حرفه ای نسبت به آن نیز ایرادهای فراوانی وجود دارد چرا که اصولا وقتی تحت عنوان تامین مالی مطرح می شود به این معنی است که از محل منابعی به جز دارایی های ما اقدام می کنند. در صورتی که چنین نبوده و کل منابع موجود در آنجا به عنوان پشتوانه تلقی شده و نمی تواند استفاده شود. به عبارت دیگر در یک جمع بندی کلی باید گفت ارقامی که دیگران مطرح می کنند، مبنای دقیقی ندارد. خوب است از خود آن عزیزان درباره مبنای اظهارات شان سوال شود.

اما وزیر امور اقتصادی و دارایی در حالی که به منظور نشست شورای وزیران صندوق اوپک در وین به سر می برد در خصوص این دارایی ها اظهار نظر کرد با تایید سخنان سیف، گفت: رقم قابل استفاده از دلارهای بلوکه شده کمتر از ۳۰ میلیارد دلار است.

علی طیب نیا درباره پول های بلوکه شده ایران در خارج و مطرح شدن رقم های مختلف در این خصوص از ۲۵ تا ۱۷۵میلیارد دلار، گفت: علت اصلی تفاوت در ارقام و اعداد به تعاریف مختلف افراد از این پول ها است. ذخایر ما در خارج از کشور ممکن است نزدیک به ۱۰۰میلیارد دلار باشد اما آنچه قابل استفاده و دسترسی است رقم اعلام شده از سوی رییس کل بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: حدود ۳۵ میلیارد دلار از منابع ارزی بانک مرکزی نزد شرکت نیکو وابسته به شرکت ملی نفت ایران در گذشته سپرده گذاری شده و این پول در پروژه ها و یا هزینه های شرکت نفت و یا سایر موارد اختصاص یافته و اکنون نیز قابل استفاده نیست.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: حدود ۲۲ میلیارد دلار از این منابع نزد شرکت بیمه کشور چین بصورت وثیقه برای طرح های تامین مالی ایران مورد استفاده قرار گرفته و این نیز قابل استفاده نیست لذا رقم قابل استفاده کمتر از ۳۰میلیارد دلار و جزء منابع مالی بانک مرکزی است.

هرچند مردان اقتصادی دولت یازدهم در روزهای اخیر اقدام به رمزگشایی تفاوت آمار کرده اند اما باز هم باید منتظر بود که آیا مجلس شورای اسلامی و همچنین رسانه ها از این اظهارات قانع شده اند یا خیر؟

لینک خبر :http://elat.ir/?p=42041


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیاقتصاد از, ایران, بلوکه, دارایی, رمزگشایی, شده, میزان, های

تاريخ : یک شنبه 4 مرداد 1394 | 12:47 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

پایگاه خبری علت :امروزه یکی از مسائل مهم کشور که تقریباً هر روز بخشی از اخبار را به خود اختصاص می‎دهد، مسئله‎ هسته‎ای است؛ اخبار مذاکراتی که دائماً در حال انجام است و هدف آن هم حفظ برنامه‎ی هسته‎ای کشور  همزمان با کاهش یا رفع تحریم‎های اقتصادی است. در این بین این سؤال در ذهن‎ها […]

نیروگاه اتمی بوشهر

پایگاه خبری علت :امروزه یکی از مسائل مهم کشور که تقریباً هر روز بخشی از اخبار را به خود اختصاص می‎دهد، مسئله‎ هسته‎ای است؛ اخبار مذاکراتی که دائماً در حال انجام است و هدف آن هم حفظ برنامه‎ی هسته‎ای کشور  همزمان با کاهش یا رفع تحریم‎های اقتصادی است. در این بین این سؤال در ذهن‎ها شکل می‎گیرد که استفاده از انرژی هسته‎ای ارزشش را دارد که به خاطر آن تحریم‎های شدید اقتصادی را تحمل کنیم؟ یکی از سؤالاتی که در ادامه‎ی این سؤال شکل می‎گیرد این است که با وجود منابع نفت و گاز فراوان، ایران چه نیازی به انرژی هسته‎ای دارد؟ سؤالی که سعی شده است در این نوشتار، پاسخی به آن داده شود.

برای یافتن پاسخ این سؤال لازم است هزینه‎ی تولید برق در نیروگاه هسته‎ای با کارآمدترین نوع نیروگاه فسیلی یعنی نیروگاه سیکل ترکیبی با بازده متوسط ۴۵ درصد مقایسه شود. برای محاسبه‎ی هزینه‎ی تمام‎شده‎ی برق از مفهومی اقتصادی به نام «هزینه‎ هم‎تراز» (Levelized cost of electricity) استفاده می‎کنیم. هزینه‎ هم‎تراز با در نظر گرفتن مواردی چون نرخ تنزیل، هزینه‎ احداث، هزینه‎ بهره‎برداری، بازده نیروگاه، ضریب ظرفیت و مقدار برق تولیدی در هر سال، هزینه تولید مقدار مشخص برق را تعیین می‎کند.

از آن جایی که سوخت نیروگاه سیکل ترکیبی، گاز طبیعی است، لازم است در محاسبات قیمت گاز را در نظر بگیریم. سال گذشته هر متر مکعب گاز طبیعی به طور متوسط با قیمت ۴۰ سنت از ترکمنستان وارد می‎شد و بر این اساس هزینه‎ی سوخت سیکل ترکیبی را برابر این نرخ در نظر می‎گیریم.
پس روند کار ما عبارت خواهد بود از محاسبه‎ی هزینه‎ی هم‎تراز نیروگاه هسته‎ای و سیکل ترکیبی و مقایسه‎ی این دو با هم. بدیهی است عدد کوچک‎تر، نشان‎دهنده‎ی ارزان‎تر بودن و در نتیجه صرفه‎ اقتصادی بیشتر است. محاسبات هزینه‎ی هم‎تراز تولید برق در این دو نیروگاه نشان می‎دهد که تولید هر کیلووات برق هسته‎ای ۶/۱۰ سنت در برابر ۹/۱۳ سنت برق سیکل ترکیبی است. بنابر این برق هسته‎ای ۳۰ درصد از برق سیکل ترکیبی ارزان‎تر است و دلیل استفاده‎ کشورهای مختلف از نیروگاه هسته‎ای را می‎توان در این ارزانی جست.

خاطرنشان می گردد اگرچه هزینه‎ احداث یک نیروگاه هسته‎ای در مقایسه با یک نیروگاه سیکل ترکیبی بالاتر است، اما در عوض هزینه‎ی سوخت نیروگاه سیکل ترکیبی چند برابر سوخت نیروگاه هسته‎ای است. در نتیجه لازم است اثر هر کدام در هزینه‎ی هم‎تراز در نظر گرفته شود. در شکل زیر مقایسه‎ای بین هزینه‎های نیروگاه هسته‎ای و سیکل ترکیبی صورت گرفته است:
شکل- مقایسه بین هزینه‎های نیروگاه هسته‎ای و سیکل ترکیبی

*سید علیرضا قدسی پور – کارشناس انرژی

منبع : تسنیم

لینک خبر :http://elat.ir/?p=40865


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیبرقسودانرژیبرق هسته ای

تاريخ : چهار شنبه 24 تير 1394 | 5:32 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

  پایگاه خبری علت :ساعاتی دیگر نتیجه ماراتن هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی مشخص خواهد شد و این موضوع بسیاری را بر آن داشته که به جوانب مختلفی از نتیجه توافق احتمالی و نتایج نفتی این ماراتن هسته‌ای بپردازند. به گزارش ایسنا، گاهی صحبت از این است که چقدر طول می‌کشد تا ایران بتواند […]

 
 ۹۵۴۶۹۷_۷۴۲
پایگاه خبری علت :ساعاتی دیگر نتیجه ماراتن هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی مشخص خواهد شد و این موضوع بسیاری را بر آن داشته که به جوانب مختلفی از نتیجه توافق احتمالی و نتایج نفتی این ماراتن هسته‌ای بپردازند.

به گزارش ایسنا، گاهی صحبت از این است که چقدر طول می‌کشد تا ایران بتواند با قدرت پیش از تحریم به بازار جهانی نفت بازگردد. گاهی نیز تحلیلگران به تاثیر بازگشت احتمالی ایران به بازار جهانی بر قیمت نفت سخن به میان می‌آورند.

در این بین چندی پیش بلومبرگ درباره زمان بازگشت به سطح تولید پیش از تحریم توسط ایران نوشت: “تحلیلگران می گویند، ایران احتمالا به فاصله یک سال پس از انعقاد توافق هسته ای می تواند به حجم صادرات پیش از تحریم ها برسد، اما به دلیل مشکلات زیرساختی، بالا رفتن از این حد در کوتاه مدت، دشوارتر خواهد بود.”

این در حالی است که ایران پیش از تحریم صادرات نفت روزانه حدود ۲٫۵ میلیون بشکه ای را به خود می دید، ‌اما پس از اعمال تحریم های سنگین از سوی غرب این رقم به ۱٫۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

بنا بر نوشته بلومبرگ، مقامات ایرانی گفته اند که قصد دارند ظرف مدت چند ماه پس از لغو احتمالی تحریم ها، یک میلیون بشکه به حجم صادرات روزانه خود بیفزایند.

با این حال به نظر می رسد در این زمینه یک علامت سوال ذهن کارشناسان را بیشتر درگیر کرده است؛ اینکه آیا با توجه به کاهش تقاضای جهانی نفت و مازاد عرضه موجود در بازار، بازگشت ایران به حجم صادرات پیش از تحریم امکان پذیر است؟

صحبت های رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، حاکی از آن است که مسوولان نفتی کشور قاطعانه معتقدند که ایران ظرف مدت کوتاهی می تواند بازارهای از دست رفته خود را بازپس گیرد.

اما اتفاقی که برای بازگشت ایران به بازار جهانی و تصاحب سهم سابق خود در این بازار بسیار مهم است،‌ تحرکات و تصمیمات آمیخته با سیاست برخی تولیدکنندگان نفت اوپک همچون عربستان است.

در این راستا سید محمدعلی خطیبی نیز در گفت و گو با ایسنا درباره سناریوهای نفتی در صورت توافق یا عدم توافق هسته ای گفته که افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای تولید روزانه نفت ایران تاثیری بر قیمت نفت در بازار جهانی نخواهد داشت مگر اینکه دیگر کشورهای تولید کننده اوپک نیز تولید خود را افزایش دهند که در آن صورت بازار با مازاد عرضه روبه رو خواهد شد و قیمت ها کاهش می یابند.

مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت معتقد است که میزان تاثیر توافق و افزایش تولید ما بر بازار جهانی به میزان تولید و همکاری سایر اعضای تاثیرگذار اوپک بستگی دارد؛ به ویژه اعضایی که بازار را در نبود ما اشغال کرده اند.

خطیبی همچنین به رفتار غیرقابل پیش بینی برخی اعضای اوپک نیز اشاره کرده و گفته که اقدامات کشورهایی که مازاد عرضه دارند به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست. به عنوان مثال افزایش تولید عربستان از حدود ۸ میلیون بشکه در روز به حدود ۱۰ میلیون بشکه قابل پیش بینی نبود و به همین دلیل ممکن است باز هم تولید خود را افزایش دهد.

اما بعد دیگر تاثیر توافق احتمالی هسته ای بر صنعت نفت ایران محتوای نفتی توافق است. با توافق ایران و ۵+۱ همه تحریم ها، محدودیت ها و هر نوع محدودیتی که به واسطه مسایل هسته ای توسط قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و ایالات متحده از طریق تحمیل قوانین، مقررات و دستورات اجرایی علیه صنعت نفت ایران ایجاد شده است، برداشته خواهد شد. به صورت ساده، طبیعی و بدون مانع فروش، صادرات، واردات و عرضه انواع هیدروکربن های ایران از جمله نفت خام،‌ گاز طبیعی، میعانات گازی، پتروشیمی و محصولات آنها انجام خواهد شد. همچنین تحریم خرید، واردات، و دریافت نفت خام، گاز طبیعی، میعانات گازی، پتروشیمی و محصولات آنها توسط کشورهای خارجی، پالایشگاه ها و شرکت های نفت و گاز لغو خواهد شد.

با ابن اوصاف به نظر می رسد اگرچه لغو تحریم ها شرط لازم برای افزایش صادرات نفت ایران و بازگشت به بازارهای از دست رفته است، اما شرط کافی نیست. باید دید آیا کشورهایی همچون عربستان که در نبود ایران مازاد عرضه پیش بینی نشده ای داشته اند، با بازگشت ایران به بازار جهانی جایی برای نفت ایران باز خواهند کرد یا اینکه بازهم به برخی رفتارها که گفته می شود نشات گرفته از برخی سیاسی کاری ها است ادامه خواهند داد و تلاش‌ می کنند سهم خود را از بازار حفظ کنند؟


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالی ایران, برای, تحریمها, دستاورد, لغو, نفت, چیست

تاريخ : چهار شنبه 24 تير 1394 | 5:24 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

پایگاه خبری علت :بازار انواع سکه و ارز که طی دو هفته اخیر به ویژه چند روز پایانی هفته گذشته، روند کاهشی قیمت‌ را در پیش گرفته بود، امروز – شنبه – اندکی افزایش قیمت را تجربه کرد اما بازار همچنان راکد است و خرید و فروش رونق چندانی ندارد. بر اساس گزارش میدانی خبرنگار […]

۱۱۵۳[۱]

پایگاه خبری علت :بازار انواع سکه و ارز که طی دو هفته اخیر به ویژه چند روز پایانی هفته گذشته، روند کاهشی قیمت‌ را در پیش گرفته بود، امروز – شنبه – اندکی افزایش قیمت را تجربه کرد اما بازار همچنان راکد است و خرید و فروش رونق چندانی ندارد.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار ایسنا، بازار سکه و ارز پس از افت قیمت‌ در روزهای اخیر، امروز اندکی افزایش داشت؛ به طوری که سکه تمام بهار طرح جدید ۸۷۵ هزار تومان و هر دلار آمریکا ۳۲۷۰ تومان فروخته می‌شود.

از اول تیر ماه بود که قیمت انواع سکه روند کاهشی به خود گرفت؛ به گونه‌ای که تا روزهای بعد هم قیمت سکه با شیب نسبتا تندی سیر نزولی داشت؛ سیری که دست کم در دو سال گذشته بی‌سابقه بود.

قیمت سکه تمام بهار به یکباره از ۹۱۵ هزار تومان در روز اول تیرماه به ۹۰۵ هزار تومان کاهش پیدا کرد و در روزها بعد با ادامه این روند، قیمت سکه بهار طرح جدید حتی به کمتر از ۸۷۰ هزار تومان هم رسید.

این کاهش قیمت در مورد دلار نیز با شیب کمتری وجود داشت و از اوایل تیر تا پایان هفته گذشته قیمت هر دلار به کمتر از ۳۲۵۰ تومان رسید.

تقریبا روند کاهشی قیمت انواع سکه و ارز هم زمان با دور جدید مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ آغاز شد و بازار سکه و ارز بر اساس روند مذاکرات به سمت کاهش قیمت‌ها سوق پیدا کرد.

به گفته کارشناسان فروش، بعد از تمدید سه روزه مذاکرات (تا روز دوشنبه ۲۲ تیر ماه)، روند کاهشی قیمت ها در بازار سکه و ارز متوقف شده و مقداری هم سیر صعودی به خود گرفته است.

افزایش ۳۰ تومانی قیمت دلار

در بازار امروز هر دلار آمریکا به طور متوسط در صرافی ها و در بین دلالان ارز ۳۲۴۰ تا ۳۲۴۵ تومان خریده و به قیمت ۳۲۶۰ تا ۳۲۷۵ تومان فروخته می‌شود که نشانگر افزایش قیمت حدود ۳۰ تومانی نسبت به هفته گذشته است.

همچنین یورو در صرافی‌ها به طور متوسط ۳۶۱۰ تومان خریداری و ۳۶۴۰ تومان فروخته می‌شود. پوند انگلستان نیز ۴۹۶۰ تومان خریداری و ۵۰۳۰ تا ۵۱۰۰ تومان عرضه می شود و لیر ترکیه ۱۲۲۰ تومان خرید و ۱۲۶۰ تومان فروخته می شود.

قیمت انواع سکه

سکه تمام بهار طرح جدید به طور متوسط در صرافی ها ۸۶۵ هزار تومان خریده و ۸۷۵ هزار تومان عرضه می شود. نیم سکه نیز ۴۳۵ هزار تومان خریده و ۴۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین ربع سکه ۲۳۵ هزار تومان خریداری و ۲۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

بازار امروز سکه و ارز با ثبات نسبی همراه است و به نظر می رسد خریداران و فروشندگان در حالت انتظار به سر می‌برند. البته از سویی هم نشانه ها از بازار حاکی از آن است که با وجود افزایش اندک قیمت‌ها، رغبت زیادی به خرید سکه و ارز در بین مردم وجود ندارد.

برخی فروشندگان دلار معتقدند نمی توان چندان روی کاهش قیمت‌های بازار حساب کرد، چراکه اگر کاهش قیمت ها ادامه‌دار باشد طی روزها و هفته های بعد مجددا قیمت سیر صعودی پیدا می کند.

طلا چه وضعیتی در بازار امروز دارد؟

هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار امروز به قیمت ۸۹ هزار و ۶۴۷ تومان به فروش می رسد که در مقایسه آخر هفته گذشته افزایش اندکی پیدا کرده است.

مثقال طلا نیز ۳۸۸ هزار و ۷۰ تومان فروخته می شود و اونس جهانی طلا ۱۱۶۳ دلار ۸۰ سنت به فروش می رسد.

باید منتظر ماند و دید طی روزهای آینده آیا ثبات قیمت‌ها در بازار ادامه‌دار خواهد بود یا اینکه باید مجددا منتظر نوسان قیمت‌ها باشیم.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالی ارز, بازار, در, سکه, شد, قیمتها, متوقف, موج, و, کاهش

تاريخ : یک شنبه 21 تير 1394 | 5:48 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

  پایگاه خبری علت به نقل از اقتصاد انلاین  نوشت براساس گزارش اخیر منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۳ به مثبت ۳ درصد رسیده است. برطبق این گزارش قیمت‌های ثابت تولید ناخالص داخلی درسال گذشته ۲۰۳ هزار و ۱۵۹ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با رقم مشابه سال […]

 

۲۰۱۵۰۶۲۷۱۷۲۰۳۱cb-تورم ۳

پایگاه خبری علت به نقل از اقتصاد انلاین  نوشت براساس گزارش اخیر منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۳ به مثبت ۳ درصد رسیده است. برطبق این گزارش قیمت‌های ثابت تولید ناخالص داخلی درسال گذشته ۲۰۳ هزار و ۱۵۹ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با رقم مشابه سال ۱۳۹۲ حدود ۳ درصد افزایش یافته است.

بررسی سهم فعالیت‌های مختلف اقتصادی در رشد تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که در زمستان سال قبل ارزش افزوده بخش “صنعت” ۱٫۷، “خدمات موسسات پولی و مالی” ۰٫۸، “حمل‌و‌نقل، انبارداری و ارتباطات” ۰٫۶ همچنین ” بازرگانی، رستوران و هتلداری” ۰٫۵ درصد بوده است و بخش‌های ساختمان با سهمی معادل منفی ۱٫۵ و نفت با منفی ۰٫۶ درصد نقش عمده‌ای در تحولات تولید ناخالص داخلی داشته است.

دراین میان آخرین آمار و اطلاعات بانک مرکزی که از وزارت جهاد کشاورزی استعلام شده نشان می‌دهد که برآورد مقادیر تولید محصولات زراعی ۸٫۱، باغی ۱٫۵، دامی ۴٫۹ و شیلات ۷٫۷ درصد در سال ۱۳۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است، بنابراین براساس محاسبات فصلی رشد ارزش افزوده گروه کشاورزی نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳٫۸ درصد بوده است.

با تکیه بر گزارش منتشرشده ازسوی بانک مرکزی، بخش صنعت و کشاورزی نسبت به سایر بخش ها پیش رو بوده وگوی رقابت را از سایرحوزه ها ربوده اند. بخش ساختمان و نفت در سال گذشته وضعیت مطلوبی را نداشته و ارزش افزوده منفی داشته اند که این موضوع ناشی از رکود بازار مسکن و کاهش صادرات نفتی است که برای بهبود ارزش افزوده این بخش ها درسالجاری دولت باید برنامه ویژه ای را طراحی کند.

براساس آمار منتشرشده کشور درسال ۹۲ نرخ رشد اقتصادی صفر راتجربه کرد و دولت برای سال ۹۳، نرخ رشد ۳ درصد را وعده داد که با توجه به گزارش اخیر بانک مرکزی، برنامه دولت دراین زمینه اجرایی شد، البته برطبق برنامه چهارم و پنجم توسعه رشد اقتصادی به‌طور متوسط باید به هشت‌ درصد می‌رسید که درسال های گذشته شاهد رقم های دیگری بودیم به عنوان نمونه در سال ۹۰ این رشد سه ‌درصد، در سال ۹۱ منفی پنج و هشت دهم ‌درصد و در شش‌ماهه اول ۱۳۹۲ منفی دو ‌درصد بوده است.

نرخ رشد اقتصادی بیانگر بهبود وضعیت اقتصادی در کشور است. بر اساس گزارش بانک مرکزی و بر اساس محاسبات اولیه اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، در سه‌ماهه نخست سال ۱۳۹۳ تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۸۳ به ۴۸۰۴۹۱ میلیارد ریال رسید که این مقداررشد۴.۶ درصدی را نشان می‌دهد.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیاقتصادی, تسریع, دولت, رشد, رونق, صدای, مهمترین, میآید, هدف, پای

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 7 تير 1394 | 14:39 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

روحانی بر جهت‌گیری تلاش همه دستگاه‌ها در سال جدید برای رونق و اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی تأکید کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌‌جمهور روز یکشنبه و در یکصد و چهارمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی، بر جهت‌گیری تلاش همه دستگاه‌ها در سال جدید برای رونق و اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به فضای تازه اقتصادی و زمینه‌سازی برای رفع موانع تحریمی از سر راه صادرات و تولید، از تیم اقتصادی دولت خواست زمینه تسهیل سرمایه‌گذاری و حضور فعال بخش خصوصی در حوزه‌های با اولویت اقتصادی را فراهم کند.

روحانی تأکید کرد: آسان‌سازی فرآیندهای اداری کسب و کار، حذف ارتباط ارباب رجوع با کارمندان با گسترش خدمات الکترونیکی و مبارزه ریشه‌ای با فساد اداری، لازمه شتاب گرفتن بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری مولد است.

رئیس‌‌جمهور از وزارت امور اقتصادی و دارایی خواست مأموریت قانونی کاهش موارد نیاز به صدور مجوز را با جدیت پیگیری و نتیجه را گزارش نماید.

همچنین در این جلسه، پیرو بازدید رئیس‌‌جمهور از جزیره قشم، طرح‌های سرمایه‌گذاری و توسعه مورد بررسی قرار گرفت.

روحانی با تأکید بر مزیت‌های ویژه جزیره قشم، حفظ ویژگی‌های طبیعی جزیره و به ویژه جنگل‌های حرا و ایجاد فرصت‌های شغلی متناسب با مزیت‌های رقابتی جزیره را به عنوان اصل راهنما در توسعه جزیره قشم دانست.

بر این اساس مقرر شد سازمان منطقه آزاد طرح‌های صنعتی جزیره را منوط به تأیید زیست محیطی و با ملاحظه ابعاد اجتماعی در محدوده ناحیه صنعتی استقرار دهد.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیروحانیماموریترشد اقتصادیماموریت اقتصادیدولت

تاريخ : یک شنبه 16 فروردين 1394 | 17:39 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
در صورتی که توافق نهایی هسته ای انجام شود، شرکت های آمریکایی یک شبه قراردادهایی یکساله برای بهترین پروژه‌ها امضا می‌کنند. یک تاجر اروپایی در این باره می گوید:" کاری نمی توانیم بکنیم اما فکر می کنیم از سوی آمریکایی ها به بازی گرفته شده ایم."

بازرگانان ایرانی منتظرند تا قرار دادهای جدید تجاری با همتایان اروپایی و آمریکایی خود را پس از توافق نهایی هسته ای احتمالی بین ایران و غرب ببندند.

به گزارش عصر ایران این جمله سرآغاز گزارش جدید نشریه اکونومیست از وضعیت اقتصادی ایران است.

گزارش اکونومیست با عنوان " محو شدن امید" دید مثبتی از وضعیت اقتصادی ایران ندارد اما به هر جهت انعکاس دهنده دیدگاه این نشریه پر سابقه اقتصادی از وضعیت اقتصاد ایران است که البته ممکن است در بخش هایی با آنچه که در واقعیت جریان دارد متفاوت و یا حتی متضاد باشد، اما به جهت ارایه دیدگاه غربی ها از وضعیت اقتصاد ایران در شرایط کنونی مفید به نظر می رسد. این گزارش در پی می آید:

 

ادامه ی مطلب


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیاقتصادتورممذاکرات هسته ایآمریکادولت روحانیتحریم

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 16 اسفند 1393 | 23:51 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

با دعوا و حلوا به کجا می رویم؟!

http://www.niksalehi.com/798666644564533.jpg

"ایران در سال 1404 باید قدرت اقتصادی اول منطقه باشد." این را سند چشم انداز ایران در 1404 می گوید که مهم ترین سند قانونی ایران بعد از قانون اساسی است.

تنها 11 سال تا 1404 باقی است و این در حالی است که:
- تورم برغم کنترل نسبی آن در یک و نیم سال گذشته ، همچنان بالاست،
- اقتصاد ملی یک رکود فراگیر را تجربه می کند،
- نرخ بیکاری دو رقمی است،
- هزاران پروژه نیمه کاره مانند وزنه هایی بر پای اقتصاد، آن را از حرکت باز می دارند،
- هزاران واحد صنعتی تعطیل هستند یا با ظرفیت حداقلی کار می کنند،
- موانع ایجاد کسب و کارهای جدید، هفت خان رستم را تداعی می کنند،
- خروج سرمایه ها از کشور، یک اپیدمی شده و در مقابل، جذب سرمایه های خارجی، به ندرت اتفاق می افتد،
- میزان مصرف انرژی در داخل رو به تزاید است و دور نیست روزی که میزان تولید نفت و گاز ایران با میزان مصرف آن یکسان و سپس ایران به وارد کننده نفت و گاز تبدیل شود،
- تحریم ها همچنان اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده اند،
- رقبای منطقه ای ایران نیز به سرعت در مسیر توسعه قرار دارند و از جمله قطر در میدان مشترک گازی پارس جنوبی چند برابر ایران بردداشت می کند و ... .

 ایران در 11 سال بعد ... + عکس

در چنین وضعیتی، که اصولاً باید یک نگرانی عمومی به ویژه در سطح نمایندگان مجلس و دولتمردان درباره روند کُند توسعه کشور شکل بگیرد -و البته با امید به آینده همراه باشد- شاهد آن هستیم که بحث های بیهوده شعاری و جناحی که با عرض معذرت بیشتر به حرف های "خاله زنکی" می مانند جای مباحث حیاتی کشور را گرفته اند. این مانند آن است که ملوانان یک کشتی که آسیب های متعددی بر بدنه اش وارد شده، به جای اصلاح آن برای جلوگیری از خطرات آتی، با یکدیگر سر این که اتاق شان چه رنگی باشد و چه کسی شب ها روی کدام تخت بخوابد، دعوای دائمی داشته باشند!

واقعیت این است که برای هر گونه رشد و توسعه ای، حتماً و الزاماً باید به منابع و توانمندی های داخلی تکیه کرد ولی این اصل اساسی، هرگز به معنای آن نیست که اقتصاد ایران می تواند در میان حصاری که آن را از دنیای خارج جدا می کند رشد جدی کند و ظرف 11 سال آینده به رتبه اول منطقه تبدیل شود.

بنابرایرن، تا وقتی تحریم های ظالمانه علیه ایران برقرار است، سخن گفتن از تحقق آرمان ایران 1404، خوش بینی صرف خواهد بود.
به عنوان مثال ، میدان پارس جنوبی که بین ایران و قطر مشترک است را در نظر بگیرید. قطری ها ، از رهگذر این میدان به ثروتی افسانه ای دست یافته اند به گونه ای که در سال های اخیر، بالاترین درآمد سرانه در جهان را به خود اختصاص داده اند ولی در این سوی خلیج فارس، بسیاری از پروژه ها متوقف اند یا به کندی پیش می روند، چرا که قطعات مربوط به آنها مشمول تحریم اند و در داخل هم امکان تولیدشان نیست.

بنابراین باید تحریم ها را دور زد. دور زدن تحریم ها هم از یک سو، ایجاد یک رانت گسترده در داخل می کند که تبعات آن، گسترش و نهادینه شدن فساد اقتصادی عمیق در کشور است و از سوی دیگر، هزینه تمام شده پروژه ها را 3 الی 4 برابر بیشتر از حالت متعارف می کند.

این بدان معناست که اگر تحریم ها نبود، می شد به اندازه 3 الی 4 برابر همه فازهای پارس جنوبی، تأسیسات گازی و نفتی احداث کرد. این عدد را به کل پروژه های کشور که نیاز خارجی دارند تعمیم دهید تا ببینید که چه ضرر مالی نجومی و هنگفتی به کشور وارد می شود و چه سود عجیب و غریبی از کیسه ملت ایران، به جیب دلالان می رود!

افزایش قیمت تمام شده، تنها یکی از آسیب هاست. تحریم ها باعث می شوند پروژه ها به کندی پیش بروند و دیرتر به بهره برداری برسند. از این رو، میلیادرها دلار خسارت نیز ناشی از تأخیر بر اقتصاد کشور وارد می شود و فرصت های شغلی نیز دیر به دیر به وجود می آیند.

آسیب دیگر این تأخیرها نیز این است که پروژه های تکمیل شده با تکنولوژی چند سال پیش به بهره برداری می رسند. در واقع وقتی پروژه ای در 10 سال پیش طراحی می شود، بر اساس تکنولوژی های همان زمان شکل می گیرد و ادامه می یابد، ولی هنگامی که به جای 3 سال در 10 سال یا بیشتر به بهره برداری می رسد در مقایسه با پروژه های دیگر جهان که همزمان به بهره برداری رسیده اند، عقب مانده تر است. این فاجعه ای است که کمتر بدان توجه می شود زیرا بعد از اتمام پروژه های عقب افتاده، راندمان و بهره وری شان در قیاس با رقبا کمتر است و این، یعنی عقب ماندگی مخفی در طول دهها سالی که آن پروژه در حال بهره برداری است.

آنچه در سطور فوق گذشت، تنها شمه ای از اثرات تخریبی تحریم ها در بخش تولید بود که نظیر آن کمابیش در بخش های دیگر اقتصاد کشور از کشاورزی و سلامت گرفته تا و صادرات و واردات وجود دارد.

این ها ، مسائل کلان کشور هستند که جای دلواپسی واقعی دارند. بنابراین از همه کسانی که هنوز دل در گرو آینده کشورشان دارند و هنوز می خواهند ایران در سال 1404 قدرت اول اقتصادی منطقه باشد، انتظار می رود "خردمندانه و شرافتمندانه" تیم مذاکرات هسته ای را یاری کنند تا گام اول تنش زدایی از سیاست خارجی را در پرونده هسته ای با موفقیت بردارد و بعد از آن، قدم به قدم مسیر ارتقا جایگاه بین المللی ایران طی شود زیرا تبدیل ایران به قدرت اقتصادی برتر منطقه جز با اصلاح جایگاه جهانی آن میسر نیست.

هر ایرانی میهن دوستی، حتماً آرزو دارد که ایران در سال 1404 و حتی زودتر از آن، قدرت اول اقتصادی منطقه باشد ولی چه خوش گفته اند نیاکان ما که " با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی شود"!
اینک نه وقت حلوا حلوا گفتن و نه فرصت دعواست؛ وقت به خود آمدن و جنبیدن است ، آن هم در منطقه ای که به جز چند کشور معدود، بقیه پای در مسیر توسعه گذاشته، رقابت بزرگی را آغاز کرده و بسیاری شان از ما پیشی هم گرفته اند.

عصر ایران


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیایراناقتصادتحریمپارس جنوبی

تاريخ : شنبه 9 اسفند 1393 | 1:57 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
راهکارهای حل مشکلات اقتصادی کشور
مطالبات رهبر انقلاب اسلامی در زمینه اقتصاد مقاومتی براساس بیانات در دیدار مردم آذربایجان
۱۳۹۳/۱۱/۲۹
 قطع اتّکاء بودجه‌ى کشور به نفت باید اتّکاء بودجه‌ی کشور به نفت قطع بشود؛ باید به اینجا برسیم...این کار سخت را با همّت، با اعتماد به این مردم، با اعتماد به این جوانها، با اعتماد به سرمایه‌های داخلی کشور، با اعتماد به خدای متعال که وعده‌ی نصرت داده است، میشود انجام داد.
 تکیه‌ى بودجه به تولید داخلى و مالیات بودجه‌ی کشور، اداره‌ی دولت، به‌وسیله‌ی درآمدهای از درون مردم باشد، یعنی از همین مالیات، که مالیات هم مربوط میشود به تولید و کسب و کار.
 ارتقاء بهره‌وری تولیدکننده‌ی ما، بنگاه‌دار ما سعی کند با کم کردنِ ریخت‌وپاش، هزینه‌ی تولید را کم کند، کیفیّت را بالا ببرد؛ این میشود بهبود بهره‌وری.
 استفاده‌ى حدّاکثرى از ظرفیّتهاى داخلی و جغرافیایى کشور ما روی نقشه که نگاه کنید، یک چهارراه بسیار حسّاس و مهمّ زمینی و هوایی است؛ دسترسی به آبهای آزاد هم دارد؛ اینها فرصتهای بسیار مهمّی است؛ علاوه بر منابع، علاوه بر امکانات، برنامه‌ریزی بشود، فکر کنند، از این فرصتها به نحو احسن استفاده کنند.
 مصرف محصولات داخلى توسط مردم و مسئولین آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند... من این حرف را برای هرکسی میگویم که به ایران علاقه‌مند است، به آینده‌ی کشور علاقه‌مند است، به فکر بچّه‌های خودش است که بنا است فردا در این کشور زندگی کنند.
 اجتناب از اسراف، تضییع مال و هدر دادن منابع عمومى اجتناب از اسراف، تضییع مال، هدر دادن منابع عمومی، هدر دادن آب، هدر دادن نان، از بین بردن خاک.
 
 توسعه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان شرکتهای دانش‌بنیان به‌وجود بیاید. شرکتهای دانش‌بنیان هم فقط مخصوص صنعت نیست؛ در صنعت، در کشاورزی، در خدمات، در نیازسنجی.
 مبارزه جدّی با قاچاق مبارزه‌ی جدّی با قاچاق از جمله‌ی کارهای لازم در اقتصاد کشور است.
 مبارزه‌ى جدّى با بدحساب‌هاى بانکى یک عدّه‌ای هستند از تسهیلات بانکی، بناحق و نادرست استفاده میکنند؛ برای یک کار تسهیلات میگیرند، در کار دیگری آن را مصرف میکنند که مصلحت کشور نیست؛ بعد هم بدهی خودشان را با بانک‌ها تسویه نمیکنند؛ اینها واقعاً مجرمند.
 

موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالی رهبری اقتصاد مقاومتی

تاريخ : سه شنبه 5 اسفند 1393 | 18:22 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

پایگاه خبری و تحلیلی علت :دبی تا قبل از سال ۱۸۳۳ میلادی دهکده‌ای از توابع مشایخ ابوظبی بود، در سال ۱۸۳۳ شیخ مکتوم بن بطی آل مکتوم به همراه ۸۰۰ نفر از خویشاوندان و وابستگان و همراهان خود، از امارت ابوظبی به این دهکده کوچ کردند و از آن تاریخ دوران حکمرانی قبیله آل مکتوم […]

پایگاه خبری و تحلیلی علت :دبی تا قبل از سال ۱۸۳۳ میلادی دهکده‌ای از توابع مشایخ ابوظبی بود، در سال ۱۸۳۳ شیخ مکتوم بن بطی آل مکتوم به همراه ۸۰۰ نفر از خویشاوندان و وابستگان و همراهان خود، از امارت ابوظبی به این دهکده کوچ کردند و از آن تاریخ دوران حکمرانی قبیله آل مکتوم و تأسیس شیخ‌نشین دبی آغاز شد. پیش از این تاریخ، دبی یک روستای کوچک بیش نبود و هیچ امتیازی نسبت به سایر روستاهای اطراف خود نداشت. احمد محمد عبید شاعر و محقق عرب می‌گوید که ریشه کلمه دبی، “دَبا” است  و منظور از دبا نوعی “ملخ” بوده‌است. در حال حاضر، دبی پایتخت تجارتی امارات به شمار می‌آید. این شهر در کنار شهر دیره، بنادر مهمی برای تولیدکنندگان غربی محسوب می شود. این شهر، اهمیتش را به عنوان یک مسیر تجاری در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به دست آورد. شهر دبی تجارت آزاد طلا دارد و بندر “جبل علی” در دهه ۱۹۷۰ ساخته شده و بزرگ‌ترین بندر دست‌ساز بشر در جهان است. اما دبی به صورت فزاینده‌ای در حال پیشرفت به عنوان مرکزی برای صنایع خدماتی از قبیل فناوری اطلاعات و سرمایه گذاری می‌باشد.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیملخ آبادگردشگریدبیاماراتسرمایه داری

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 5 بهمن 1393 | 2:49 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

پایگاه خبری و تحلیلی علت :رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به کاهش قیمت و درآمدهای نفت، گفت: کشور را در چارچوب اقتصاد مقاومتی با کمتر از ۴۰ میلیارد دلار اداره می‌کنیم. به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت امروز شنبه در همایش ملی بهره وری ایران با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی به […]

نوبخت

پایگاه خبری و تحلیلی علت :رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به کاهش قیمت و درآمدهای نفت، گفت: کشور را در چارچوب اقتصاد مقاومتی با کمتر از ۴۰ میلیارد دلار اداره می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت امروز شنبه در همایش ملی بهره وری ایران با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی به دلیل افت قیمت نفت در بازارهای جهانی گفت: کشور را با کمتر از ۴۰ میلیارد دلار و در چارچوب اجرای اقتصاد مقاومتی اداره می کنیم.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته با درآمدهای نفتی ۵۵ تا ۶۰ میلیارد دلار کشور اداره می شد اما قیمت فعلی نفت خام در بازارهای جهانی شوکی را به اقتصاد کشور وارد کرده است، بنابراین با اقتصاد مقاومتی می توانیم کشور را اداره کنیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در همین راستا ۲۴ سیاست به فراخور محتوی برای دستگاه های اجرایی برنامه ریزی شد تا بتوانیم به اهداف سیاست های کلی دست یابیم، گفت: نباید نسبت به تاثیر نفت در رشد اقتصادی قدرناشناس باشیم، بحث این نیست که نفت را از اقتصاد ایران جدا کنیم اما اقتصاد ایران باید با برنامه بهتر از درآمدهای نفتی استفاده کند.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت سرمایه گذاری را محدود می کند، گفت: برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز رشد اقتصادی ۸ درصدی ناکافی است و به همین دلیل براساس مطالعات انجام شده ایران باید در برنامه های ششم و هفتم برای دستیابی به جایگاه مورد نظر در سند چشم انداز به رشد اقتصادی ۱۲ درصدی دست یابد، اما این امر با محدودیت در سرمایه گذاری همراه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سازمان مدیریت در کمتر از دو هفته گذشته با ماموریت های جدید احیا شده است، افزود: تحولی بنیادین در راهبرد توسعه، طراحی زیرساخت های پایدار و متوازن و همچنین رصد مستمر توسعه از ماموریت های جدید سازمان مدیریت و برنامه ریزی است. سازمان در حال نوسازی و تحول در ساختار گذشته است و قرار است در آینده نزدیک توسعه ای متوازن و پایدار را ایجاد کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله که همان دستیابی به جایگاه نخست اقتصادی و علم و فناوری در منطقه است، گفت: برنامه های پنج ساله چهارم و پنجم را پشت سر گذاشتیم البته هرچند یک سال از برنامه پنجم باقی مانده است ولی این برنامه با بودجه ۹۴ تکمیل شده و هم اکنون باید به فکر تدوین برنامه های ششم و هفتم باشیم.

وی تصریح کرد: در برنامه های چهارم و پنجم به رشد اقتصادی که محصول رشد سرمایه گذاری و بهره وری بود دست نیافتیم به نحوی که رشد سرمایه در برنامه پنجم معادل ۱۲.۲ درصد پیش بینی شده بود که تنها ۵.۵ درصد انجام شد. در برنامه پنجم جز سال اول که رشد ۳ درصدی را شاهد بودیم،  این رقم در دو سال بعدی منفی ۶ و منفی ۱.۹ درصد بود و به همین دلیل رشد ۳ تا ۴ درصدی در سال جاری نمی تواند عقب ماندگی های چهار سال قبل و برنامه چهارم را جبران کند.

نوبخت با بیان اینکه همه نگاه ها به برنامه ششم است، گفت: در برنامه چهارم که کشور با درآمد ۷۰۰ میلیارد دلاری همراه بود به رشد اقتصادی پیش بینی شده دست نیافتیم ضمن آنکه برنامه پنجم نیز  با تحریم ها همراه شد که به غایت کشور را در تنگنای بیشتری قرار داد. سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برای تحقق اهداف سند چشم انداز مدنظر است و این سیاست در راستای سند چشم انداز به هنگام شده است.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالینوبختبودجهمدیریتبرنامه ریزی

تاريخ : یک شنبه 5 بهمن 1393 | 2:44 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

به گزارش  پایگاه خبری و تحلیلی علت  به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار مسکن ماه‌هاست که در رکودی قابل توجه فرو رفته است و ظاهراً خیال هم ندارد، از این وضعیت خارج شود، اما این روزها و طبق آمارهای سامانه املاک تا حدودی رونق به بازار مسکن بازگشته است. *رئیس اتحادیه املاک:رشد ۲۰ درصدی […]

خبرگزاری فارس: خرید و فروش مسکن در تهران رونق گرفت/ افزایش متقاضیان مسکن به دلیل ثبات قیمت‌ها در بازار

به گزارش  پایگاه خبری و تحلیلی علت  به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار مسکن ماه‌هاست که در رکودی قابل توجه فرو رفته است و ظاهراً خیال هم ندارد، از این وضعیت خارج شود، اما این روزها و طبق آمارهای سامانه املاک تا حدودی رونق به بازار مسکن بازگشته است.

*رئیس اتحادیه املاک:رشد ۲۰ درصدی خرید و فروش مسکن

چندی پیش هم حسام عقبایی رئیس اتحادیه املاک با بیان اینکه خرید و فروش مسکن در دی ماه امسال نسبت به ماه قبل و حتی نسبت به دی ماه سال ۹۲ رونق گرفته است گفت: آمارها از سامانه املاک نشان می‌دهد که خرید و فروش مسکن حدود ۲۰ درصد رشد داشته است، هر چند این رونق به معنی افزایش قیمت مسکن نیست.

وی با تأکید بر اینکه برخی از مردم تصور می‌کنند که رونق همواره توأم با افزایش قیمت است، گفت: پیش‌بینی بازار مسکن نشان می‌دهد که قیمت مسکن تا پایان سال جاری تغییری نخواهد داشت و قطعاً تا اوایل اردیبشهت و خرداد ماه سال آینده نیز بازار مسکن شرایط خود را پیدا نمی‌کند که بخواهد قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و افزایش قیمت را شاهد باشیم.

اطمینان متقاضیان مسکن از ثبات قیمت‌ها تا پایان سال و اوایل سال آینده و البته طبق عادت همیشگی که همواره در ماه‌های بهمن و اسفند تعداد مراجعه‌کنندگان به بازار مسکن افزایش می‌یابد، گزارش‌ها از برخی مشاوران املاک مناطق مختلف تهران حاکی است که تعداد متقاضیان خرید مسکن این روزها افزایش یافته است.

*روند آرام خروج از رکود بازار مسکن از بهمن ماه آغاز شده

مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان نیز معتقد است که روند آرام خروج از رکود بازار مسکن از بهمن ماه آغاز شده و پیش بینی می‌شود، در سال آینده این روند ادامه داشته باشد.

هر چند وی نیز تاکید دارد که این وضعیت در سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد و پیش بینی رشد قیمت‌ ها در این حوزه وجود ندارد.

ثبات قیمت مسکن در شرایطی ادامه دارد که نرخ تورم عمومی با وجود سیر نزولی همواره بالاتر از ۱۴ درصد بوده، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که قیمت حقیقی مسکن به صورت مداوم کاهش یافته است.
بیت الله ستاریان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه نباید به سادگی از کنار کاهش آمارهای ساخت‌وساز در کشور عبور کرد، گفت: اگر وضعیت ساخت و ساز به همین شکل با افت همراه باشد، جهش قیمت مسکن در سال ۹۴ قطعی است.

بر اساس آخرین مرکز آمار ایران که از اطلاعات پروانه‎های ساختمانی صادر شده از سوی شهرداری کشور در بهار ۱۳۹۳ اطلاع می‎دهد، در بهار سال ۱۳۹۳ تعداد ۳۴ هزار و ۲۳۷ پروانه ساختمانی از سوی شهرداری‌های کشور صادر شده که به نسبت فصل گذشته حدود ۴۵٫۵ درصد و به نسبت فصل مشابه سال گذشته حدود ۳۸٫۴ درصد کاهش داشته است.

از کل پروانه‌های صادر شده ۳ هزار و ۳۰۲ پروانه (۹٫۶ درصد) مربوط به افزایش بنا و ۳۰ هزار و ۹۳۵ پروانه (۹۰٫۴ درصد) مربوط با احداث ساختمان بوده است که پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته حدود ۴۶٫۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۴۰٫۳ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این آمار تعداد واحد مسکونی پیش بینی شده در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان در بهار سال ۱۳۹۳ بالغ بر ۱۰۰ هزار و ۲۱۹ واحد بوده که نسبت به فصل گذشته حدود ۴۵٫۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۴۸٫۲ درصد کاهش داشته است.

*مشاوران املاک:رونق نسبی خرید و فروش/ پارسال افتضاح بود

سبکبال یکی از مشاوران املاک در خیابان فرشته تهران در خصوص رونق نسبی خرید و فروش مسکن گفت: خرید و فروش مسکن رونق گرفته است و تعداد مشتریان و متقاضیان مسکن این روزها افزایش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه همواره در ماه‌های بهمن و اسفند میزان خرید و فروش رونق می‌گیرد گفت: در بهمن ماه سال ۹۲ وضعیت خرید و فروش رونق می‌گیرد گفت: در بهمن سال ۹۲ وضعیت خرید و فروش مسکن افتضاح بود اما این روزها به دلیل ثبات قیمت‌ها در بازار رونق نسبی خرید و فروش را شاهد هستیم.

سبکبال با اشاره به اینکه برخی از متقاضیان احتمال می‌دهند سال آینده قیمت مسکن افزایش یابد اقدام به خرید مسکن در ماه‌های پایانی سال می‌کنند گفت: متقاضیان مسکن سعی می‌کنند با خرید مسکن در ماه‌های پایانی سال به افزایش احتمالی قیمت مسکن بر نخورند.

به گفته وی، قیمت هر متر آپارتمان نوساز در خیابان فرشته تهران از ۱۶ میلیون تومان تا ۳۵ میلیون تومان بسته به محل و متراژ واحد مسکونی متفاوت است.

*در دی ماه تعداد مبایعه‌نامه‌هایی که تنظیم کردیم افزایش دارد

پوررحیمی یکی دیگر از مشاوران املاک در خیابان پاسداران تهران می‌گوید: چند روزی است که متقاضیان زیادی برای خرید مسکن به مشاوران املاک مراجعه و سؤالاتی می‌پرسند اما خوشبختانه در دی ماه تعداد مبایعه‌نامه‌هایی که تنظیم کردیم نسبت به ماه قبل بهتر شده است.

وی افزود: این رونق نسبی باعث شده تا فروشنده‌های مسکن تخفیف ندهند.

به گفته وی، بازار مسکن در مقطع کنونی ظرفیت افزایش قیمت‌ها را ندارد، به همین دلیل فروشندگان واقعی تلاش کرده‌اند قیمت‌ها را برای فروش سریع‌تر و آسان‌تر به قیمت‌های حقیقی نزدیک کنند، اما با این رونق احتمال می‌رود فروشنده‌ها در تخفیف دادن با خریداران چندان همراهی نکنند.

*ثبات قیمت‌ها بازار را تکان داد/با روزهای طلایی فاصله داریم

سلامی یکی از مشاوران املاک در میدان رسالت نیز می‌گوید: ادامه روند ثبات در بازار مسکن باعث شده تا تعداد فایل‌های فروش مسکن افزایش یابد هر چند هنوز با روزهای طلایی فاصله داریم.

وی افزود: همین که متقاضیان مسکن متوجه شده‌اند قیمت مسکن به حد قابل قبولی پایین آمده و الان زمان خرید است، یک نکته مثبت است.

وی ادامه داد: قطعاً ثبات قیمت‌ها در اوایل سال آینده که بازار مسکن هنوز قیمت مشخصی ندارد، نیز ادامه می‌یابد و همین باعث می‌شود، تا متقاضیان واقعی خرید و فروشندگان واقعی با یکدیگر کنار بیایند.

به گفته وی، قیمت هر متر آپارتمان نوساز در منطقه رسالت تهران ۵ میلیون تومان تا ۵٫۵ میلیون تومان است.

*رونق خرید و فروش مسکن به معنی افزایش قیمت نیست

مجتبی آقایی یکی از مشاوران املاک در منطقه خانی‌آبادنو نیز می‌گوید: در دی ماه سال جاری چهار مبایعه‌نامه خرید تنظیم شده است در حالی که در ماه آذر تنها یک مبایعه‌نامه به مرحله نهایی خود رسید.

وی افزود: همواره در ماه‌های بهمن و اسفند متقاضیان از خرید مسکن استقبال می‌کنند چرا که دوست ندارند به افزایش قیمت مسکن در سال آینده برخورد کنند.

وی گفت: البته رونق خرید و فروش مسکن به معنی افزایش قیمت نیست، اما وقتی بازار مسکن رونق می‌گیرد، همواره فروشنده‌ها تخفیف نمی‌دهند.

به گفته وی، قیمت آپارتمان نوساز در این منطقه که تا دو ماه پیش فروشنده حاضر بود به دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هم با خریدار کنار بیاید با رونق گرفتن خرید و فروش همان آپارتمان را سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌گوید.

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931104000822#sthash.q0y1GcDp.dpuf


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیافزایش رکودمسکنقیمت

تاريخ : یک شنبه 5 بهمن 1393 | 2:42 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

پایگاه خبری و تحلیلی علت :۴۸۸ میلیون مترمکعب از ذخایر آبی سدهای بزرگ جنوب کشور در فاصله یک سال گذشته کاهش یافته و در حال حاضر ذخیره سد سیمره ۲۸ درصد، سد جره ۳۹ درصد و ذخیره سد کرخه ۲۱ درصد است. به گزارش خبرگزاری مهر، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حجم آب ورودی […]

سد کرخه خوزستان

پایگاه خبری و تحلیلی علت :۴۸۸ میلیون مترمکعب از ذخایر آبی سدهای بزرگ جنوب کشور در فاصله یک سال گذشته کاهش یافته و در حال حاضر ذخیره سد سیمره ۲۸ درصد، سد جره ۳۹ درصد و ذخیره سد کرخه ۲۱ درصد است.

به گزارش خبرگزاری مهر، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حجم آب ورودی به مخازن سدهای خوزستان سه میلیارد و ۲۱۰ میلیون مترمکعب گزارش شده که این رقم در مدت مشابه سال آبی گذشته، سه میلیارد و ۶۹۸ میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

بیشترین کاهش ورودی در سد مارون با ۳۹ درصد کاهش ثبت شده و در حوضه سدهای کارون سه و چهار، شهید عباسپور، مسجد سلیمان و گتوند ۱۹ درصد کاهش ورودی ثبت شده است. به صورت کلی، حجم آب ورودی به سدهای استان خوزستان از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۳) تاکنون، ۱۳ درصد در مقایسه با زمان مشابه پارسال کاهش یافته است.

کاهش ورودی در سد کرخه و سیمره یک درصد و در سد دز نیز سه درصد گزارش شده و در این حوضه فقط سد جره ۲۱ درصد افزایش ورودی داشته است. همچنین حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای استان خوزستان ۱۱ میلیارد و ۳۶۸ میلیون مترمکعب ثبت شده که دو درصد درمقایسه با زمان مشابه پارسال افزایش نشان می‌دهد.

حجم آب موجود در مخازن سدهای خوزستان در مدت مشابه سال آبی گذشته، ۱۱ میلیارد و ۱۰۹ میلیون مترمکعب گزارش شده بود. بر اساس این گزارش، هم‌ اکنون ۷۴ درصد از حجم مخزن سد کارون چهار، ۵۲ درصد کارون سه، ۹۵ درصد سد مسجد سلیمان، ۲۸ درصد از حجم مخزن سد مارون و ۶۵ درصد از حجم مخزن سد شهید عباسپور از آب پُر شده است.

در زمان کنونی، ۶۳ درصد از حجم مخزن سد گتوند، ۴۳ درصد از حجم مخزن سد دز، ۲۱ درصد از حجم مخزن سد کرخه، ۲۸ درصد از حجم مخزن سد سیمره و ۳۹ درصد از سد جره از آب پُر شده است.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیبی آبیکم آبیسدآب

تاريخ : یک شنبه 5 بهمن 1393 | 2:41 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

به گزارش  پایگاه خبری و تحلیلی علت به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، معاون اول رئیس جمهور آبان ماه سالجاری مصوبه هیات وزیران در مورد تعیین طرح‌های مصوب کارگروه نجات دریاچه ارومیه را برای اجرا به وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان […]

به گزارش  پایگاه خبری و تحلیلی علت به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، معاون اول رئیس جمهور آبان ماه سالجاری مصوبه هیات وزیران در مورد تعیین طرح‌های مصوب کارگروه نجات دریاچه ارومیه را برای اجرا به وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ابلاغ کرد.

براین اساس ‌هیأت وزیران در جلسه ۱۱/۸/۱۳۹۳ به پیشنهاد مشترک معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ۱۳ بند را به منظور احیای دریاچه ارومیه به تصویب رساند.

در بند دوازدهم این مصوبه آماده بود که اجرای برنامه رهاسازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سدهای حوضه آبریز در بهمن و اسفند ماه سال جاری و فروردین ماه سال ۹۴ صورت گیرد، اتفاقی که امروز با بازشدن دریچه های سد شهید کاظمی بوکان با هدف رهاسازی آب این سد به سمت پیکره آبی دریاچه ارومیه با دبی ۳۰ مترمکعب بر ثانیه اتفاق افتاد.

در این باره موسوی مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران رهاسازی آب سد بوکان را منظورتثبیت آب دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: طبق مصوبه کارگروه احیای دریاچه ارومیه، تصمیم بر این بود که از بهمن‌ماه به تناسب ذخیره سدهای حوضه و میزان آورد رودخانه‌ها، ۱۷۶ میلیون مترمکعب از آب سدها برای تثبیت آب دریاچه ارومیه رهاسازی شود.

گفتنی است رهاسازی و هدایت آب ازطریق بند نوروزلو در ماه‌های بهمن و اسفند و درصورت تکمیل نشدن ظرفیت پیش‌بینی شده، رهاسازی آب سد در نیمه دوم فروردین ادامه خواهد یافت.

براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در هفته‌های آینده ۲۰میلیون‌مترمکعب از مخزن سد ساروق و ۴۰ میلیون مترمکعب از سد حسنلو رهاسازی می شود تا تراز دریاچه ارومیه در سطح مورد انتظار تثبیت شود.

اما نباید فراموش کنیم که حوزه آبخیز دریاچه ارومیه به عنوان یک سیستم پیچیده، مدیریتی جامع و یکپارچه را بر منابع مختلف آبی، اراضی زراعی آبی، دیم و باغی، منابع جنگلی و مرتعی، اراضی بیابانی، روستایی، شهری، منابع انسانی، معدنی و صنعتی و نهایتا منابع محیط زیستی می‌طلبد.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیدریاچه ی ارومیهرها سازیسد ساروقسد حسنلو

تاريخ : یک شنبه 5 بهمن 1393 | 2:29 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

باید اعتراف کرد که دیگر آن روزهایی که شهروندان ایرانی از مصرف کالاهای چینی گریزان بودند، گذشته است و اکنون ایرانیان پول‌های میلیونی برای خرید خودروهای چینی می‌دهند که فاصله صفر بودن تا اوراقی شدنشان خیلی زیاد نیست

به گزارش استان نیوز، قرار گذاشته شد تلاش شود برای کارگرهای چینی کار درست نشود و سرمایه‌های کشور روانه چین و ماچین نشود اما این مهم حداقل در بازار خودرو عملی نشده است.

اگرچه خودروسازان داخلی در تلاشند ۳۰ درصد از تولیدات خود را با سرمایه‌گذاری مشترک چینی‌ها بسازند اما واردات مستقیم و فول سی‌کی‌دی خودروهای چینی و خبررسانی‌‌های گسترده برای حضور خودروهای جدید چینی در بازار به خودنمایی تمام عیار تولیدات چینی در برابر خودروهای داخلی تبدیل شده است.

به‌راستی ایرانی‌ها تا چه زمان مجبور به استفاده از کالاهای بی‌کیفیت در هر سطح و قیمتی هستند. در حال حاضر جولان خودروهای چینی در بازار ایران در حالی رو به گسترش است که از یک‌سو نظارتی بر قیمت‌گذاری، نحوه عرضه و خدمات پس از فروش این محصولات وجود ندارد. فارس دراین‌باره نوشت در کنار کاهش تیراژ تولید خودروهای داخلی در یکی، دو سال اخیر، سیل واردات خودروهای چینی به کشور در شرایطی شدت گرفته که با وجود قیمت‌های نجومی تعیین شده برای این محصولات، خریداران آن، چندان شاهد ارائه خدمات پس از فروش مناسب و تحویل بموقع خودرو نیستند.

در شرایطی که گاه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی چالش‌هایی را بین شورای رقابت و خودروسازان ایجاد می‌کند، تولید‌‌کنندگان و مونتاژکاران خودروهای چینی در حاشیه‌ای امن به عرضه محصولات خود با قیمت دلخواه پرداخته و هر روز نیز از برنامه‌ریزی جدید برای افزایش حضور در بازار ایران خبر می‌دهند. در حال حاضر بیشتر خودروهای چینی در حال تردد در خیابان‌ها، مونتاژی بوده یا به صورت CBU به کشور وارد شده‌اند.

 

  قیمت‌های بی‌حساب و کتاب

در این میان بررسی قیمت خودروهای چینی در بازار ایران نشان‌دهنده سقف بالای قیمت این محصولات است که البته گاهی خودروسازان داخلی از جمله ایران‌خودرو و سایپا، آن را به‌عنوان عاملی برای توجیه قیمت بالای محصولات خود طرح می‌‌کنند. بنا بر این بررسی باید به قیمت ۷۲ میلیون تومانی ام‌وی‌ام ایکس ۳۳ و نرخ ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی ام‌وی‌ام ۵۳۰ عرضه شده توسط شرکت مدیران‌خودرو اشاره کرد.

همچنین ام‌وی‌ام ۳۱۵ به قیمت ۴۰ میلیون تومان و ام‌وی‌‌ام ۱۱۰ به قیمت ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود. لیفان ۶۲۰ محصول کرمان‌موتور نیز یکی دیگر از نمونه‌های خودروهای چینی است که با قیمت ۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت لیفان ایکس ۶۰ نیز۶۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. از سوی دیگر قیمت توجوی صندوق‌دار ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، J۵ اتوماتیک ۵۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و جک S۵ نیز ۷۴ میلیون تومان است که این خودروها هم توسط کرمان موتور عرضه می‌شوند.

همچنین ولیکس C۳۰ دنده‌ای نیز محصول شرکت خودروسازان راین به قیمت ۵۱ میلیون تومان معامله می‌شود. سابرینا محصول دیارخودرو با قیمت ۵۹ میلیون تومان و B۵۰ محصول شرکت بهمن موتور با قیمت ۷۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود.

علاوه‌بر این وینگل ۵ تک دیفرانسیل نیز یک خودروی چینی است که با قیمت ۶۲ میلیون تومان توسط دیارخودرو عرضه می‌شود. گریت‌وال M۴ نیز یک خودروی چینی است که به قیمت ۵۶ میلیون تومان از سوی دیارخودرو به مشتریان تحویل داده می‌شود. در کنار این شرکت‌ها، یک خودروساز داخلی یعنی گروه سایپا نیز به‌تازگی نسبت به عرضه برخی محصولات چینی اقدام کرده است؛ خودروی CS۳۵ محصول چانگان به قیمت ۸۴ میلیون تومان و V۵ محصول شرکت چینی برلیانس به قیمت ۹۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از سوی سایپا عرضه می‌شود.

H۳۰۰ نیز محصول دیگری از شرکت برلیانس است که نوع دنده‌ای آن با قیمت ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و نوع گریبکس اتومات این خودرو با قیمت ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان توسط شرکت سایپا عرضه می‌شود. S۳۰۰ نیز یک خودروی چینی است که شرکت سایپا آن را با قیمت ۷۶ میلیون تومان به خریداران ارائه می‌کند.

در کنار این خودروها، محصولات دیگری نیز از چین به ایران وارد می‌شود که قیمت آنها هم در رده‌های بالایی قرار دارد. قیمت‌های بیان شده برای خودروهای چینی مربوط به فروش مستقیم شرکت‌های واردکننده است و قیمت این خودروها در بازار دارای حاشیه نیز است.

در شرایطی که قیمت‌گذاری آزاد خودروهای چینی در حال تبدیل شدن به الگویی برای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی است، مبنای تعیین این قیمت‌ها مشخص نیست، بنابراین نظارت دقیق بر نحوه عرضه خودروهای چینی و قیمت‌گذاری آنها امری ضروری است. اقدامی که وزارت صنعت و بویژه سازمان حمایت باید بنا به وظیفه خود آن را انجام دهند.

خودروهای داخلی مشتری ندارند

رکود بازار خودرو باعث شد با وجود نزدیک شدن به شب عید، قیمت خودرو در این بازار ثابت و در برخی موارد نیز کاهشی باشد. بر این اساس می‌توان به کاهش یک‌میلیون تومانی قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در روزهای گذشته اشاره کرد که در حال حاضر این خودرو به قیمت ۵/۳۶ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

قیمت پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V۸ نیز با افت ۸۰۰ هزار تومانی به ۳۷ میلیون تومان رسیده است. همچنین پژو ۴۰۵ مدل اس‌ال‌ایکس نیز با کاهش ۸۰۰ هزار تومانی قیمت به ۳۱ میلیون تومان رسیده است. نوع دوگانه‌سوز این خودرو نیز با افت قیمت ۶۰۰ هزار تومانی این روزها به قیمت ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. از سوی دیگر قیمت پژو‌پارس نیز در بازار با کاهش یک میلیون تومانی، به ۳۷ میلیون تومان رسیده اما نوع دوگانه‌سوز این خودرو همچنان با قیمت ثابت ۵/۳۸ میلیون تومان معامله می‌شود.

قیمت سمند ال‌ایکس نیز تغییری نداشته و این روزها این خودرو با قیمت ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در عین حال قیمت رانا ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته و به ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. تندر ۹۰ مدل E۲ اتوماتیک ایران‌خودرو نیز با رشد ۳ میلیون تومانی قیمت به ۵۶ میلیون تومان رسیده است همچنین تندر ۹۰ مدل E۲ با گریبکس دنده‌ای ایران‌خودرو نیز در بازار ۴۲ میلیون تومان معامله می‌شود.

از سوی دیگر قیمت تیبا در بازار به ۲۴ میلیون تومان، سایپا ۱۱۱ مدل اس‌ای ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، سایپا ۱۳۱ مدل اس‌ای ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سایپا ۱۳۲ مدل اس‌ای نیز با قیمت ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود. در همین حال، تندر ۹۰ مدل E۲ شرکت پارس‌خودرو با قیمت ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود که رشد یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را در روزهای گذشته نشان می‌دهد.

پارس‌تندر تولید شرکت پارس‌خودرو نیز با افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی، ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود. قیمت تیانا هم با افزایش ۴ میلیون تومانی در بازار به ۱۵۵ میلیون تومان رسیده است.

منبع: وطن امروز

 

 


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیاقتصادچینایرانخودروبی کیفیت

تاريخ : یک شنبه 5 بهمن 1393 | 2:15 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

نم جواب کدوم کار نیکمو گرفتم! رفتم نیم کیلو انار خریدم توش یه دونه گوجه بود. »

چند سال قبل، بهرام بیضایی به دولتمردان توصیه کرده بود اگر می‌خواهند از آنچه در مملکت می‌گذرد با خبر باشند، فیلم کوتاه ببینند اما به نظر می‌رسد امروز دیگر برای اطلاع از اوضاع ضروری نیست کسی رنج دیدن فیلم کوتاه را بر خود هموار کند. کافی است یکی از اپلیکیشن‌های جدید را روی تلفن همراه نصب کند و از پست‌هایی که کاربران پشت هم کپی می‌کنند، اوضاع و احوال را دریابد.

باب شوخی بر سر اتفاقات اقتصادی، بعد از ظهور اپلیکیشن‌های جدید باز نشد. قبل‌تر، وقتی گوجه‌فرنگی رکورد دو هزار تومان و سه هزار تومان را زد، این رئیس دولت دهم بود که با توصیه به مردم برای خرید از محله‌شان، تنور شوخی‌های اقتصادی را داغ کرد.

همان روزها وقتی از اکبر عبدی پرسیدند چرا کم‌کار شده‌یی؟ گفت: طنز وقتی جواب می‌دهد که گوجه فرنگی دو هزار تومان نباشد. حالا اما از پس توفان تورمی سال‌های ٩٠ و ٩١، نرم‌افزارهایی مانند وایبر، بازار شوخی با اقدامات اقتصادی دولت و اتفاقات اقتصادی، جامعه را داغ کرده است.

 

برو ادامه ی مطلب


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیگرانینانپرایدگوجه فرنگیمالاقتصادطعنه

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 16 دی 1393 | 11:42 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

پایگاه خبری و تحلیلی علت :به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، قسط سوم بدهی های سررسید شده به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شد. براساس توافق ایران و گروه ۱+۵ مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار بابت بدهی های کشور هند در قالب قسط سوم،از طریق بانک مرکزی امارات عربی متحده دریافت و به حساب […]

پایگاه خبری و تحلیلی علت :به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، قسط سوم بدهی های سررسید شده به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شد.

براساس توافق ایران و گروه ۱+۵ مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار بابت بدهی های کشور هند در قالب قسط سوم،از طریق بانک مرکزی امارات عربی متحده دریافت و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منظور گردید.

بعد از آنکه در پی توافقات هسته ای ایران و ۱+۵ حدود ۴٫۲ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران در دور اول در هشت مرحله آزاد و به حساب بانک مرکزی واریز شد با تمدید زمان مذاکرات و توافقات انجام شده قرار بر این شد تا ۲٫۸ میلیارد دلار دیگر از منابع ارزی کشور در شش قسط آزاد شده و در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالی ایران, بانک, بدهیهای, به, سوم, شد, قسط, مرکزی, هند, پرداخت

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 1 آبان 1393 | 1:33 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

download (21)

به گزارش سوالی به نقل از خبرآنلاین: در شرایطی که اقتصاد ایران خود را برای خروج از رکود اقتصادی آماده می کند، همچنان موضوع بهره گیری مفید از زمان فعالیت نیروی انسانی به دغدغه ای بزرگ برای مدیران اقتصادی کشور بدل شده است.  

بررسی ها نشان می دهد میزان ساعت کار مفید کارمندان کشور به کمترین حد رسیده است. آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد از شاخص رقابت پذیری ایران هم تایید می کرد که شرایط ایران از نظر بهره مندی از نیروی انسانی مورد نظر سرمایه گذاران جهانی با شاخص های اقتصادی مورد نظر آنها همخوانی ندارد. در همین حال ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز این موضوع را تایید می کند.

به نظر شما رتبه ایران در شاخص رقابت پذیری نشان دهنده چه مشکلاتی در دل اقتصاد کشور است؟


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالینیری انسانیاقتدارتوسعهساعت کاری

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 28 مهر 1393 | 1:8 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

پایگاه خبری عقاب نیوز :

فوکر

وزیر راه و شهرسازی از ورود ۱۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور پس از توافق ژنو و لغو تحریم‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عباس آخوندی در برنامه شب گذشته نگاه یک اظهار کرد: پس از لغو تحریم‌ها 10 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه شده که با ورود این تعداد هواپیما علاوه بر افزایش 2800 صندلی به شبکه پروازی، سن ناوگان هوایی نیز 1.5 سال کاهش یافته است.

وی تصریح کرد:‌ همچنین در این راستا موتورهای هواپیما برای تعمیر به خارج ارسال می‌شود.

آخوندی در عین حال مشخص نکرد این هواپیماها دست دوم بوده اند یا نو. بر اساس تحریم های آمریکا شرکت های هواپیمایی از فروش هواپیماهای نو به ایران منع شده اند.


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیتوافق ژنوهواپیمالغو تحریم

تاريخ : چهار شنبه 5 شهريور 1393 | 1:24 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

پایگاه خبری عقاب نیوز :

عضو شورای استفتائات دفتر آیت‌الله شبیری‌زنجانی مبلغ زکات فطره هر فرد را چهار هزار تومان اعلام کرد.
 

خبرگزاری ایسنا: عضو شورای استفتائات دفتر آیت‌الله شبیری‌زنجانی مبلغ زکات فطره هر فرد را چهار هزار تومان اعلام کرد.

حجت‌الاسلام کاظمی، با اعلام این خبر افزود: دفتر آیت‌الله شبیری‌زنجانی امسال آمادگی دریافت زکات فطریه مومنان روزه‌دار را دارد و بر اساس هماهنگی‌های انجام شده، مقلدین می‌توانند از طریق دفتر و سایت این مرجع تقلید برای پرداخت فطریه اقدام کنند.

کاظمی درباره موارد مصرف زکات فطره افزود: مصرف زکات فطره همان مصارف زکات است، ولی احتیاط مستحب آن است زکات فطره فقط به مصرف مساکین شیعه برسد، لذا دفتر آیت‌الله‌ شبیری تدابیر ویژه‌ای را در این راستا اتخاذ کرده تا زکات روزه‌داران و مومنان به مصرف نیازمندان برسد.

وی بلوغ، عاقل بودن و تمکن مالی را از شرایط وجوب زکات فطره بر مسلمانان دانست و افزود: هر شخص باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفر یک صاع از خوراکی‌های رایج در آن منطقه، همچون گندم، جو، خرما، کشمش، برنج و مانند اینها، به مستحقّ بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد کافی است.

کاظمی افزود: وزن هر صاع بنا بر مشهور تقریبا دو کیلو و 830 گرم است، ولی به عقیده آیت‌الله شبیری، وزن درهم بیش از مقداری است که مبنای محاسبه فوق است و ظاهرا اگر وزن حدود سه کیلو و شصت گرم را برای گندم محاسبه کنند، کافی باشد.

 


موضوعات مرتبط: اقتصادی
برچسب‌ها: زکات فطرهزکات فطرهپاتوق پرتقالی

تاريخ : جمعه 3 مرداد 1393 | 4:42 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

ارزانی لباس های زننده دلیل افزایش بی حجابی
مقایسه قیمت ساپورت با شلوار جین معمولی
فرماندار تهران در حاشیه جلسه بررسی وضعیت حجاب و عفاف در دستگاه‌های کشور که در استانداری برگزار شد دلایل بدحجابی را وضعیت اقتصادی مردم دانست.
صراط: عیسی فرهادی فرماندار تهران گفت: وقتی قیمت یک ساپورت 6 هزار تومان و شلوار جین معمولی 100 هزار تومان است معلوم است که دختران ما تمایل به پوشیدن ساپورت پیدا می کنند.

او با بیان اینکه مردم در این شرایط اقتصادی به دنبال کاهش هزینه های خود هستند گفت: باید وزارت صنعت و معدن که متولی تو متناسب با فرهنگ اسلامی و با هزینه کم باشد.

فرهادی ادامه داد: متاسفانه لباسهای زننده قیمت کمتری دارند و برای همین دختران و زنان ما آنها را خریداری می کنند درحالیکه اگر چادر و لباسهای اسلامی ارزان باشند این مشکلات پیش نمی آید.
منبع: خبرآنلاین


موضوعات مرتبط: اقتصادیاجتماعی
برچسب‌ها: ساپورتشلوار جینقیمتپاتوق پرتقالی

تاريخ : پنج شنبه 2 مرداد 1393 | 4:26 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

کاریکاتور و تصاویر طنز , گرانی خودرو

 

کاریکاتور و تصاویر طنز , گرانی خودرو

 

کاریکاتور و تصاویر طنز , گرانی خودرو

 

کاریکاتور و تصاویر طنز , گرانی خودرو

 

کاریکاتور و تصاویر طنز , گرانی خودرو


موضوعات مرتبط: صفحه اصلیاقتصادی
برچسب‌ها: گرونخودروکاریکاتور

تاريخ : یک شنبه 29 تير 1393 | 5:44 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب شیمی
  • وب سمفونی
  • وب قالب بلاگفا
  • وب رفتن